شنبه 4 شهریور 1385

سخنگوی شورای نگهبان: تعويق انتخابات خبرگان و شوراها با اذن مقام معظم رهبری صورت گرفت، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعويق انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها با اذن مقام معظم رهبری صورت گرفت.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عباسعلی کدخدايی در يک نشست خبری، ضمن گراميداشت هفته دولت و ياد و خاطره شهيدان رجايی و باهنر،‌‏ در خصوص تعويق انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها، گفت: از آنجا که وزارت کشور در آبان ماه سرشماری مسکن و نفوس را هم در دستور کار دارد، اعلام کرد که آمادگی برگزاری همزمان اين دو انتخابات را ندارد، لذا خواستار تعويق انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها شد. اين تعويق از جهت قانونی اشکال خاصی نداشت و شورای نگهبان هم نفياً و اثباتاً در اين خصوص مخالفتی نداشت.
وی افزود: طبق ماده ۱۲ قانون مجلس خبرگان رهبری، تعويق زمان برگزاری اين انتخابات با اذن مقام رهبری امکان‌‏پذير خواهد بود که با اذن ايشان، زمان برگزاری اين انتخابات به تعويق افتاد.
کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه "آيا انتخابات ميان‌‏دوره‌‏ای مجلس هفتم همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها برگزار می‌‏شود"، گفت: معمولاً انتخابات ميان‌‏دوره‌‏ای همزمان با انتخابات سراسری برگزار می‌‏شود بنابراين اين انتخابات نيز همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها برگزار خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه "موضع شورای نگهبان در خصوص حضور زنان در مجلس خبرگان چيست؟" گفت: موضع شورای نگهبان در اين خصوص قبلاً اعلام شده است. بنده موضع متفاوتی از سوی اعضای مجلس خبرگان رهبری در اين خصوص مشاهده نکرده‌‏ام، آنها گفته‌‏اند که حضور زنان در اين انتخابات منع قانونی ندارد.
کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد استفاده از ابزار بسيج در بررسی صلاحيت‌‏های کانديداهای انتخابات که در لايحه نظام جامع انتخاباتی به آن اشاره شده است،‌ پرسيد،‌‏ ‏گفت: ما مشارکت خاصی در تهيه پيش‌‏نويس اين لايحه نداشتيم،‌‏ اگرچه از اصل اين اقدام استقبال می‌‏کنيم اما اين لايحه اشکالاتی دارد که بايد رفع شود. در حال حاضر هم هرگونه اظهارنظر از سوی شورای نگهبان فايده عملی ندارد، بنابراين اين لايحه هرگاه در مجلس نهايی شد، ما نظر خود را به طور رسمی اعلام می‌‏کنيم.
کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد "شما در مقاله‌‏ای که در سايت شورای نگهبان قرار گرفته است از آشفته بازار انتخابات صحبت کرده‌‏ايد، آيا اين امر به معنای نقص همه انتخابات گذشته است؟"‌‏ گفت: شرايطی که در انتخابات گذشته شاهد بوديم، حکايت از اين داشت که وجود يک لايحه نظام جامع انتخاباتی ضروری است. تاکنون اظهارنظرهای مختلفی در مورد بحث اجرا و نظارت بر انتخابات ايراد شده است اما اين موضوع الزاماً به معنای نفی انتخابات گذشته نيست،‌‏ پس بهتر است با مشارکت در اظهارنظر و هم رأی شدن،‌‏ لايحه‌‏ای را تهيه کنيم تا حداقل ۲۰ سال انتخابات کشور را متمرکز کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد "اگر مجلس خبرگان رهبری در خصوص تعويق برگزاری انتخابات اين مجلس مخالفت می‌‏کرد، شورای نگهبان لايحه تجميع انتخابات را تأييد می‌‏کرد؟" گفت: اگر مجلس خبرگان رهبری در اين خصوص قانونگذاری می‌‏کرد، قانون اين مجلس اولی بود اما نکته اينجاست که اين مجلس تا زمان برگزاری انتخابات، فرصت چنين قانونگذاری را ندارد.

کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه "علی جنتی در اظهارات اخير خود از رويه اخذ و قرائت آراء و تأييد صلاحيت‌‏ها انتقاد کرده بود و هاشمی رفسنجانی هم اعلام کرد که نمی‌‏توان جلوی حاکميت مردم بر سرنوشتشان را گرفت، موضع شورای نگهبان در اين خصوص چيست؟"، گفت: وظيفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است و امور مذکور در حوزه اجرايی است. تأييد صلاحيت‌‏ها هم بر اساس قانون انجام می‌‏شود. ما هم اعلام کرده‌‏ايم که هر کس نسبت به عملکرد شورای نگهبان اعتراض دارد، اعلام کند که اين اعتراضات کم هم نبوده است. بحث نظارت بر انتخابات هم به اندازه کافی شفاف است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسيد "شما در مقاله‌‏ اخير خود در سايت شورای نگهبان، از لايحه نظام جامع انتخاباتی دفاع کرده‌‏ايد، توضيح شما در اين خصوص چيست؟"، گفت: ظاهرا قرار است ما هر چه می‌‏نويسيم، اينجا به آن پاسخ دهيم. بنده در آن مقاله از اصل اقدام وزارت کشور در تهيه اين لايحه دفاع کردم ولی محتوای آن را نيازمند کار کارشناسی می‌‏دانم که اين امر در دولت و مجلس صورت خواهد گرفت. به طور قطع اگر اين لايحه ايراداتی داشته باشد، شورای نگهبان به راحتی از کنار اين ايرادات نخواهد گذشت. شورای نگهبان به جز مواردی که در قانون اساسی تجويز شده است، ‌‏مورد ديگری را نخواهد پذيرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قائم مقام دبير شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه "آيا تمديد مدت آزمايشی قوانين باعث وهن اين قوانين نمی‌‏شود؟" گفت: در خصوص قوانينی نظير قانون مجازات اسلامی که اهميت زيادی دارد، اين‌‏گونه تمديدها را بهتر از اين می‌‏دانم که مصوبه‌‏ای ناقض حقوق مردم تهيه شود. خوشبختانه قوه قضاييه هم اعلام کرده است که در خصوص تهيه لايحه قانون مجازات اسلامی کارهای کارشناسی خود را انجام داده است البته در اين زمينه نيازمند کار بيشتری هستيم.
کدخدايی در پاسخ به اين سوال که "با توجه به اينکه هنوز شورای نگهبان در خصوص لايحه تشکيل صندوق مهر رضا اظهارنظری نکرده‌‏ اما دولت اقدام به داير کردن اين صندوق‌‏ها کرده است، آيا اين امر خلاف قانون نيست؟" گفت: اين مصوبه تازه به دست ما رسيده است و هنوز فرصت نکرده‌‏ايم در اين خصوص کارهای کارشناسی خود را انجام دهيم اما قاعده بر اين است که وقتی مصوبه‌‏ای به تأييد می‌‏رسد، زمان اجرای آن از زمان تصويب قانون است و اصل به ماسبق نمی‌‏شود و ناظر به آينده خواهد بود.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016