دوشنبه 6 شهریور 1385

سخنگوی دولت: هيچ دولتی به اندازه ما خود را در معرض سوال و پاسخگويی قرار نداده است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

سخنگوی دولت اعلام کرد که محمود احمدی‌‏نژاد، رييس‌‏جمهور بر اساس ميثاق‌‏نامه‌‏ای که با اعضای کابينه خود داشته، بخش عمده‌‏ای از کار ارزيابی عملکرد وزرا را انجام داده است که نتيجه آن گامی به جلو در اصلاح اشتباهات و رفع موانع خواهد بود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" غلامحسين الهام در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا رييس‌‏جمهور عملکرد يک‌‏ساله وزرا را بررسی کرده است، گفت: رييس‌‏جمهور اين کار را شروع کرده و خودشان پيگيری می‌‏کنند. اين مساله هم بر اساس ميثاق و هم بر اساس نظام حقوقی کشور که طبق قانون اساسی وزرا در برابر رييس‌‏جمهور مسوول هستند، صورت می‌‏گيرد.
وی افزود: اين ارتباط يک شيوه بسيار خوب حسابرسی و ارزيابی درونی است که رييس‌‏جمهور آن را پايه‌‏گذاری کرده و دنبال می‌‏کند اما بحث تيم ارزيابی صحيح نيست و هيچ تيمی برای اين کار شکل نگرفته است.
سخنگوی دولت تصريح کرد: بخش‌‏های عمده‌‏ای از اين کار انجام‌‏ شده و ادامه دارد و طبيعی است که نتيجه آن گامی به جلو در اصلاح اشتباهات و رفع موانع خواهد بود. دولت در تمام مدتی که مسووليت دارد، با قوت و اقتدار کار می‌‏کند و مديران هيچ‌‏گونه تزلزلی بر انجام وظايف قانونی ندارند.
وی درباره تغيير در بدنه دولت، گفت: تغيير در حد ضرورت، راه حلی برای بهبودی امور است و اين امر امکان دارد اما نمی‌‏توان گفت که صد در صد صورت خواهد گرفت. مسووليت‌‏ها امانت است و هر کس در هر رده‌‏ای امين اين مسووليت است و بايد کار را برای تحقق مسووليت خود عمل کند.
الهام مسووليت را در ملکيت شخصی دولت ندانست و گفت: اين تفکر بايد تغيير کند که بعضی‌‏ها برای حاکميت به وجود آمده‌‏اند، متاسفانه می‌‏بينيم برخی از افراد که از گردونه قدرت فاصله می‌‏گيرند، همه امور را تيره می‌‏بينند که اين امر تفکر غلطی است.
وی افزود: مديران اين دولت با قدرت کار را دنبال می‌‏کنند و همه برای کار آمده‌‏اند و هيچ‌‏کس مسند قدرت برايش موضوعيت ندارد و همه به دنبال راهکار خدمت هستند.
سخنگوی دولت تصريح کرد: جاودانگی قدرت با دست‌‏اندازی به بخش خصوصی صورت می‌‏گيرد، اين حرکت فساد و ويژه‌‏خواری است که دولت با اين مساله مخالف بوده و روشن، پاک و شفاف عمل کرده است و ما تنها به پيشرفت کار و انجام تعهد خدمتگذاری می‌‏انديشيم.
الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه ايران چگونه از اقتدار خود در منطقه استفاده می‌‏کند، گفت: امروز اقتدار نه در سلاح هسته‌‏ای است و نه در زورگويی‌‏ها و اشغال‌‏گری‌‏ها؛ دنيا به سمت يک منطق عادلانه و بر اساس خواست افکار عمومی پيش می‌‏رود.
وی افزود: ملت‌‏هايی که در رفتار و مبانی سياسی از منطق برخوردار باشند، خود به خود دارای اقتدار هستند و آنچه امروز جمهوری اسلامی را مقتدر کرده، پيام انقلاب اسلامی و تفکرات امام عزيزمان برای احيای هويت ملت‌‏ها و باوراندن اين امر به کشورهای اسلامی منطقه و جهان سوم است که می‌‏توانند با اراده يکديگر را همراهی کنند و راه پيشرفت و تعالی را باز کنند.
سخنگوی دولت با بيان اينکه دولت نهم اين تفکر را تقويت کرده است، گفت: اين گفتمان در ربع قرن اخير در جمهوری اسلامی مجددا احيا و تقويت شد و ايران مکررا اعلام کرده است که در سياست دفاعی خود بحث استفاده از سلاح‌‏های هسته‌‏ای را ندارد.
وی افزود: ما امروز اعتقاد داريم با حرکت بر مبنای صلح مبتنی بر عدالت و مبانی حقوقی موجود می‌‏توانيم جهانی با صلح داشته باشيم و آنهايی که می‌‏خواهند از روش‌‏های متروک گذشته -که تکيه بر سلاح‌‏های پيچيده و زرادخانه‌‏های هسته‌‏ای است- استفاده کنند، يک اشتباه بزرگ تاريخی را دنبال می‌‏کنند.
الهام در پاسخ به اظهارات «جان بولتون»، نماينده آمريکا در سازمان ملل مبنی بر اينکه اگر شورای امنيت در جهت تعليق غنی‌‏سازی اورانيوم توسط ايران اقدامی انجام ندهد، آمريکا قدرت اين کار را دارد که بدون اجازه شورای امنيت آن را انجام دهد، گفت: اين صحبت‌‏ها يک اهانت آشکار به شورای امنيت و سازمان ملل است و نشان‌‏دهنده خارج شدن همه ملاک‌‏ها و ارزش‌‏هايی است که اين سازمان بر اساس آن پايه‌‏ريزی شده است.
وی افزود: صلح جهانی بايد بر اساس معيارها و تفکرات تشکيل‌‏دهنده اين سازمان و توسط شورای امنيت اجرا شود اما اين زورمداری‌‏های بدون مبنا نشان می‌‏دهد اين افراد صلاحيت عضويت در اين سازمان را ندارند و اعضای اين سازمان بايد برای حفظ حيثيت خود در عضويت اين افراد تجديد نظر کنند.
سخنگوی دولت با بيان اينکه شورای امنيت بايد نشان دهد که در اختيار و سلطه آمريکا نيست، گفت: اگر اين اتفاق بيفتد، مطمئنا دنيا به سمت يک تحول جديد پيش خواهد رفت. آمريکايی‌‏ها برای تامين امنيت خودشان مشکل دارند و هر روز بيشتر در باتلاق عراق فرو می‌‏روند و برای مردمشان هر روز پيام جنگ و خشونت به بار می‌‏آورند.
وی افزود: البته اين مساله مربوط به مردم آمريکاست، آنها هم از اين حرف‌‏ها خسته شده‌‏اند و دولتمردان آمريکايی از سر استيصال اين‌‏گونه حرف‌‏ها را می‌‏زنند زيرا ماهيت وجودی سردمداران آمريکايی بر اساس تهديد و زور شکل گرفته است و فکر می‌‏کنم عاقلان عالم تصميم‌‏گيری در جهان را به دست کسانی که عقلشان را به مرخصی تابستانی فرستاده‌‏اند، نخواهند داد.
سخنگوی دولت در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه گفته می‌‏شود دولت نسبت به احزاب بی‌‏مهر بوده، نگاه دولت به احزاب و اختصاص يارانه چيست، گفت: دولت آنچه بايد توزيع کند، با نگرش عادلانه توزيع خواهد کرد. اگر قانون يارانه‌‏ای برای احزاب مشخص کند، دولت هيچ‌‏گاه از اين ابزار برای گفتمان‌‏مداری و خط‌‏مداری استفاده نکرده و نخواهد کرد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، غلامحسين الهام افزود: دولت از اين مساله برای فشار بر هيچ جريانی استفاده نکرده است و امروز برخی‌‏ها از اين ابزار برای نقد دولت استفاده می‌‏کنند اما نگاه دولت در توزيع امکانات و مجوزهای قانونی عادلانه است و آنچه مهم است، اين است که آيا دولت مجوزی برای بعضی کمک‌‏ها دارد يا خير. اگر دولت مجوزی نداشته باشد، نمی‌‏تواند کمک کند و اين‌‏گونه اتهامات سياسی است.
سخنگوی دولت تصريح کرد: هر نوع کمکی برای فعاليت‌‏های مختلف مبتنی بر مجوز مجلس است و دولت از اين امر تخطی نخواهد کرد. نگاه دولت به احزاب روشن است اما اين دولت، حزبی نيست و به دنبال غلبه تفکر حزبی در کشور هم نيست.
وی افزود: دولت هيچ‌‏گاه ظرفيت کار قانونمند احزاب را در کشور کاهش نداده و هيچ محدوديتی برای آنها نگذاشته است. اين دولت برآمده از حزب نيست و از قدرت خود برای ساختن حزب استفاده نمی‌‏کند و از حزب هم برای ماندن در قدرت استفاده نخواهد کرد.
الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه عملکرد يک‌‏ساله دولت را چگونه ارزيابی می‌‏کنيد، گفت: عدالت شعار محوری دولت است و آنچه در برنامه‌‏های دولت بعد از استقرار مطرح شد، حرکت بر چهار محور عدالت‌‏گستری, مهرورزی, خدمت‌‏رسانی و تلاش برای تعالی و پيشرفت کشور بوده است.
وی افزود: عدالت يک تداوم هميشگی در حرکت دولت بوده و دولت همواره در اين محور حرکت کرده است البته تحقق عدالت، مساله‌‏ای نسبی است و هر گامی که برمی‌‏داريم می‌‏بينيم که باز هم کارها و نواقص بسياری وجود دارد.
سخنگوی دولت با بيان اينکه رسيدن به الگوی علوی, دويدن و کار بسيار سنگينی را می‌‏طلبد، گفت: ما هم باور نداريم بتوانيم به آن حد برسيم اما دولت سعی دارد در اين مسير حرکت کند و مردم را هم برای کمک دعوت کرده و در اين زمينه درها را برای مطالبات مردم به صورت گسترده باز کرده و خود را پاسخگو قرار داده است. در هيچ دولتی به نظر نمی‌‏رسد کسانی خودشان را تا اين حد در معرض سوال و پاسخگويی قرار داده باشند.
وی افزود: دولت خود را در معرض چنين امر خطيری قرار داده است و در اين مسير توفيقات فراوانی حاصل شده و اعتماد و رضايتمندی مردم مشاهده می‌‏شود. دولت تمام پيشرفت کشور را نه به عنوان کارنامه درخشان خود بلکه خود را شکرگزار آن می‌‏داند و به آن مغرور نمی‌‏شود.
الهام تصريح کرد: رشد اقتصادی، پيشرفت و کاهش تورم بسيار خوب بوده است و توزيع امکانات عادلانه شاهد روشنی است. امروز می‌‏‏بينيم منابعی برای ايجاد اشتغال و بنگاه‌‏های زودبازده ايجاد شده و دولت توانسته است ۳۵ درصد منابع بانکی برای اين کار اختصاص داده و بيش از ۱۱ هزار طرح را که ارايه شده بود، به نتيجه برساند.
وی افزود: اين مسائل نشان می‌‏دهد دولت به تعهداتش برای خدمتگذاری عمل کرده و روابط دولت با ملت بی‌‏تکلف و سريع است. آمار نامه‌‏هايی که از سوی مردم نوشته شده، بسيار زياد است اما رييس‌‏جمهور حدود ۱۱ هزار نامه را به طور شخصی رسيدگی و دستور مستقيم داده است که اين امر موفقيت بسيار خوبی برای رييس‌‏جمهور محسوب می‌‏شود. عملکرد ايشان چه در مسائل داخلی و چه در سطح بين‌‏المللی بسيار خوب بوده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه مهلت داده‌‏شده از سوی شورای امنيت به ايران رو به پايان است، آيا راه‌‏اندازی مجتمع سنگين اراک را می‌‏توان به عنوان پاسخ جمهوری اسلامی محسوب کرد، گفت: اروپايی‌‏ها گفته بودند مسائل را از طريق بسته پيشنهادی حل کنيد، ما هم اين روش را قبول کرده و طبق زمان‌‏بندی پاسخ داديم اما آنها برخلاف قاعده عمل کرده و قطعنامه‌‏ای عليه ما صادر کردند.
وی افزود: حرکت ايران در بحث هسته‌‏ای در چارچوب قانون و تعهدات بين‌‏المللی است، ما از تعهدات و نظارتمان خارج نشده‌‏ايم و شفاف عمل کرده‌‏ايم، ما کارخانه آب سنگين را در معرض ديد خبرنگاران داخلی و خارجی قرار داديم و هم‌‏اکنون هم اعلام می‌‏کنيم که بازديد از اين کارخانه آزاد است.
الهام تصريح کرد: ما از منتخبان هسته‌‏ای هم تجليل کرديم. حرکت ما در چارچوب قوانين بين‌‏المللی بوده است و هيچ نگرانی در اين بحث نداريم، کسانی بايد نگرانی داشته باشند که قوانين را قربانی سلطه‌‏جويی خودشان می‌‏کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا دولت را برای برداشت از صندوق ذخيره ارزی محدود کرده‌‏اند، گفت: حساب ذخيره ارزی جايی نيست که دولت بتواند از آن برداشت کند، برداشت‌‏ها تنها بر اساس مصوبه مجلس صورت می‌‏گيرد و بدون مصوبه مجلس هيچ برداشتی توسط دولت صورت نگرفته است.
وی افزود: دولت هيچ مجوزی برای هزينه کردن از حساب صندوق ذخيره ارزی بدون اجازه مجلس ندارد، بخشی از حساب ذخيره ارزی طبق قانون برنامه برای تسهيلات به بخش خصوصی داده می‌‏شود که اين بخش هيات امنا دارد و در بخش‌‏های استانی به جای متمرکز بودن در مرکز، همه استان‌‏ها می‌‏توانند از اين حساب استفاده کنند و سهم اين تسهيلات برای هر استان مشخص شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الهام درباره لايحه متمم بودجه عمرانی که قرار است به مجلس ارايه شود، گفت: نمايندگان مجلس به طور گسترده در جلسات هيات دولت در استان‌‏ها حضور داشته و از کارهای دولت در اين زمينه باخبر هستند، مقصود از متمم بودجه برگشت به همان تغييراتی بود که در بودجه اوليه داده شده است.
وی افزود: ظرفيت کار برای دولت, بخش خصوصی و مردم وجود دارد بنابراين اگر اين متمم بودجه تصويب نشود، اين ظرفيت را نگه داشته‌‏ايم، اين متمم بودجه تا پايان تابستان به مجلس خواهد رفت.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه شايعاتی شنيده می‌‏شود که دستکاری‌‏هايی درکدهای بورس صورت گرفته است، گفت: بورس طبق قانون جديد پيش می‌‏رود و ممکن است در دوران کار اجرايی، تصميمات مقطعی داشته باشند. دولت همواره بر بورس و تقويت آن تاکيد کرده و ارايه سهام اصل ۴۴ هم از طريق بورس صورت خواهد گرفت. ما فرار سرمايه نداريم و همه تصميمات داخلی گويای اعتماد مردم برای سرمايه‌‏گذاری در داخل است.
وی درباره ملاقات فرهاد رهبر با سيدمحمد خاتمی، رييس‌‏جمهور سابق که گفته می‌‏شود مورد اعتراض احمدی‌‏نژاد قرار گرفته بود، گفت: دولت به مسائل شخصی وزرا کار ندارد و هيچ‌‏گاه نظام کنترلی را برای وزرا مد نظر قرار نداده است و مسوولين دامنه تصميماتشان باز است.
الهام تصريح کرد: دولت در اين زمينه آزادترين دولت است و مسائل را يک‌‏طرفه پيگيری نمی‌‏کند و آن را معيار عملکرد وزرا قرار نمی‌‏دهد. کارکرد دولت به صورت يک حوزه منسجم انجام می‌‏شود و ميثاق دولت با وزرا هم بر اين اساس است که همه وزرا هم به آن عمل می‌‏کنند.
وی افزود: هيچ مسوولی دولت را در بيرون دولت نقد نمی‌‏کند، وقتی در جلسات دولت فرصت همه بحث‌‏ها هست و تصميم‌‏گيری به صورت جمعی انجام می‌‏شود، همه نسبت به آن تصميم مسووليت دارند.
سخنگوی دولت با بيان اينکه کشور را نمی‌‏توان بر اساس سلايق فردی اداره کرد، گفت: وقتی هيات وزيران تصميمی می‌‏گيرد، اين تصميم برای همه لازم‌‏الاجراست و سياستی که در دولت اتخاذ می‌‏شود، نبايد در بيرون مورد انتقاد قرار بگيرد و عملکرد آقای رهبر همين‌‏گونه بوده است و اعضای دولت با هم همدلی دارند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016