یکشنبه 19 شهریور 1385

ديدار لاريجانی و البرادعی، برنامه صلح‌آميز هسته‌يی ايران و نتايج مذاکرت با سولانا محور گفت‌وگو لاريجانی با البرادعی، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


دکتر علی لاريجانی عصر امروز(يکشنبه) پس از ديدار با خاوير سولانا، در گفت‌و‌گويی کوتاه با محمد البرادعی مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، وی را در جريان نتايج اين مذاکرات گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، خبرگزاری يونايتدپرس گزارش داد که برنامه‌ی صلح‌آميز هسته‌يی ايران و نتايج دو دور مذاکرت فشرده سولانا و لاريجانی، محور گفت‌وگوی البرادعی و لاريجانی بوده است.

علی لاريجانی و خاوير سولانا پيش از اين در پايان دور دوم مذاکراتشان در وين اعلام کردند که در اين گفت‌وگوها پيشرفت حاصل شده است.

براساس گزارش رويترز، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفت که برخی سوء تفاهمات رفع شده است و اين در حالی بود که خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا اين نشست را مثمرثمر خواند و گفت که دو طرف به زودی با يکديگر ديدار خواهند کرد.

لاريجانی گفت‌: ما پيشرفتی سازنده حاصل کرده‌ايم؛ ما به نقطه‌نظرات مشترکی در خصوص برخی مسايل دست يافته‌ايم و همان طور که دکتر سولانا خاطرنشان کرد بسياری از سوء تفاهمات رفع شده است.

رييس سياست خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا نيز با بيان اين که اين نشست ارزش برگزاری‌اش را داشت اظهار کرد: اين نشست با ساعت‌ها کار ثمربخش بوده است، ما برخی سوءتفاهمات را که پيشتر موجود بود روشن ساختيم.

وی ادامه داد: ما پيشرفت حاصل کرده‌ايم و می‌خواهيم اين مسير را ادامه دهيم و قصد داريم هفته‌ی آينده با يکديگر ديدار کنيم.

سولانا به تاريخ برگزاری اين ديدار اشاره‌ای نکرد.

نشست روز يکشنبه دور دوم مذاکرات لاريجانی - سولانا بود که روز شنبه در دفتر ولفگانگ شوسل، صدراعظم اتريش آغاز شد و طرفين پس از پايان دور اول آن را سازنده خواندند.

در اين گفت‌وگوها سولانا از لاريجانی خواست توضيحاتی را درباره‌ی پاسخ ۲۱ صفحه‌يی ايران به مجموعه‌ی پيشنهادی پنج عضو شورای امنيت و آلمان ارايه دهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سولانا که در پايان نشست امروز صحبت می‌کرد، افزود:‌ من بيش از هفت ساعت با دکتر لاريجانی گفت‌وگو کردم.

وی ادامه داد:ما پيشرفت حاصل کرديم و می‌خواهيم به اين کار ادامه دهيم. برای اين هدف قصد داريم يک بار ديگر در هفته‌ی آينده با هم ديدار کنيم.

رويتر از وين گزارش داد:« قرار بوده است که خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا تلاش کند تا مشخص سازد آيا ممکن است ايران به برآوردن درخواست‌ها برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانيوم نزديک شود يا خير.»

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و رييس سياست خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا روز شنبه مذاکرات مربوط به برنامه‌ی هسته‌يی ايران در وين آغاز کردند. دو طرف اين مذاکرات را سازنده ارزيابی کردند و اعلام کردند که مذاکراتشان روز يکشنبه نيز ادامه پيدا می‌کند.

آلمان، فرانسه، انگليس، آمريکا، روسيه و چين ۱۶ خرداد سال جاری مجموعه پيشنهادی را به تهران عرضه کردند و خواستار دريافت پاسخ تهران شدند. ايران در تاريخ ۳۱ مرداد به آن مجموعه پاسخ داد و برای از سرگيری مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا همچنين هفته‌ی گذشته در نشستی غيررسمی در فنلاند از سولانا خواستند ظرف دو هفته ابهامات پاسخ تهران را رفع کرده و موضع ايران را مشخص کند.

سولانا از جانب شش کشور اختيار دارد پيام‌شان را به تهران ارايه کند و به حرف‌های ايرانی‌ها گوش دهد.

طبق گزارش‌های خبرگزاری‌های غربی برخی مقامات اروپايی که خواستند نام‌شان فاش نشود گفته‌اند که دست کم برخی از شش کشور حاضرند به حرف‌های ايران گوش کنند درصورتی که اين کشور خود را به تعليق غنی‌سازی بلافاصله پس از سرگيری مذاکرات متعهد کند.

اين مقامات از ارايه جزييات بيشتر خودداری کردند. اما چنين اعلام آمادگی ضربه‌ای برای تلاش‌های تحت امر آمريکا برای تسريع تعليق در ايران و انجام آن به عنوان پيش‌شرط مذاکرات و در غير اين صورت روبروشدن با تحريم‌هاست.

فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه‌ی فرانسه اظهاراتی داشته است که نشانگر انعطاف‌پذيری آنها در خصوص تعليق غنی‌سازی اورانيوم و قابل مذاکره بودن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری رويتر نوشت: خاوير سولانا تلاش کرد تا ارزيابی کند که ايران چه اندازه ممکن است به برآوردن درخواست‌ها برای تعليق غنی‌سازی نزديک شود.

در ادامه اين گزارش آمده است:متحدين اروپايی واشنگتن که از منزوی‌کردن يک تامين‌کننده بزرگ نفتی جهان نگران هستند، معتقدند که ممکن است يک مصالحه برای حفظ آبرو در متقاعد کردن تهران به تعليق پس از آغاز مذاکرات قرار داشته باشد.

از سوی ديگر لاريجانی پس از مذاکرات روز شنبه با سولانا گفت: ما گفت‌وگوهايی طولانی با سولانا و معاونش داشتيم و درباره‌ی مسايل مختلفی در مجموعه‌ی پيشنهادی طرف اروپايی و پاسخ تهران به آن گفت‌وگو داشتيم.

يک ديپلمات اتحاديه‌ی اروپايی که خواست نامش فاش نشود نيز در اين باره گفت: اين نشست برخلاف نشست‌های پيشين فشرده بود و اين واقعيت که آنها مذاکرات را ادامه می‌دهند نشان می‌دهد که اين کار ارزش آن را دارد. ممکن است دو طرف يکشنبه به نقطه‌ای برسند که احساس کنند ارزش دارد باز هم ادامه دهند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016