چهارشنبه 22 شهریور 1385

انتشار متن کامل پاسخ ايران به بسته پيشنهادی، بی بی سی

ايران در پاسخ به بسته پيشنهادی اروپا، که متن کامل آن منتشر شده، از امکان تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی از طريق مذاکره خبر داده، اما اين موضوع را منوط به توقف رسيدگی به پرونده اتمی ايران در شورای امنيت و عادی سازی آن در آژانس بين المللی انرژی اتمی دانسته است.

در صفحه يازدهم اين متن 21 صفحه ای که اواخر ماه اوت توسط علی لاريجانی، سرپرست مذاکرات هسته ای ايران، تسليم نمايندگان شش قدرت جهانی شد، پس از اشاره به تعليق غنی سازی، آمده است: "جمهوری اسلامی ايران در اساس با مدنظر قراردادن برخی اصول و شرايط برای تضمين بيشتر مذاکرات سازنده موافقت دارد و آن را گامی به جا می داند."

با اين حال در بخش ديگری از اين متن اشاره شده که اين گام ها مشروط به گام های متقابلی از جمله خارج شدن پرونده ايران از شورای امنيت، و تعهد طرف درگير در مذاکرات هسته ای برای جلوگيری نکردن از 'فعاليت های صلح آميز' ايران، است.

ديويد آلبرايت، رئيس موسسه علوم و امنيت بين المللی، که متن کامل پاسخ ايران در وب سايت آن چاپ شده، در مقاله ای به ارزيابی اين سند پرداخته و نوشته است: "اتحاديه اروپا و ايالات متحده بايد برای از سرگيری مذاکرات با ايران و برقراری دوباره بازرسی های آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين کشور، استراتژی کارآمدی بيابند. [پاسخ ايران] اگرچه خیلی کمکی در اين مسير نمی کند، اما در کوتاه مدت سد راه برآورده کردن اين دو هدف نيز نمی شود."

متن کامل پاسخ ايران در شرايطی منتشر می شود که همه طرف های درگير در مناقشه هسته ای ايران، اعم از اتحاديه اروپا، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی، از 'پيشرفت' در گفتگوهای دو روزه آقای لاريجانی و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، که نهم و دهم سپتامبر در اتريش برگزار شد، ابراز رضايت و خرسندی کرده اند.

در متن پاسخ ايران به پيشنهاد کشورهای موسوم به گروه 1+5، امکان همکاری همه جانبه با آژانس بين المللی انرژی اتمی و حتی اجرای دوباره و 'داوطلبانه' پروتکل الحاقی (که اجازه بازديد سرزده از بسياری تاسيسات را می دهد) گنجانده شده است.

توافق 'مشروط' برای گام های 'اعتمادساز'

با اين حال جمهوری اسلامی به اجرا درآمدن کليه مفاد درج شده در متن پاسخ و گام های 'اعتمادسازی متقابل و همزمان' را مشروط به سه مورد به شرح زير کرده است:


تعهد طرف ديگر برای پيگيری موضوع 'خاورميانه عاری از سلاح اتمی' با تاکيد بر خلع سلاح هسته ای اسرائيل
تعهد طرف ديگر به متقاعد کردن ديگر كشورهای منطقه برای پيوستن به ان پی تی و اجرای پروتکل الحاقی
تعهد و تضمين شركای مذاكره برای جلوگيری از اقدام های خصمانه عليه ايران شامل هر گونه تحريم، تهديد، و يا تجاوز نظامی

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان متن اين پاسخ، ايران بار ديگر برای فراهم آوردن زمينه مذاکرات اعلام آمادگی کرده، اما در عين حال تاکيد کرده که در صورت اقدام عليه ايران در شورای امنيت، موارد ذکر شده منتفی خواهد بود و "جمهوری اسلامی مسير متفاوتی را برخواهد گزيد."

اين در حالی است که پيشتر مقام های آمريکايی نيز در عين ابراز رضايت از پيشرفت در مذاکرات آقای لاريجانی و آقای سولانا، اعلام کرده بودند در صورت متوقف نشدن فعاليت های مربوط به غنی سازی و يا بی نتيجه ماندن اين گفتگوها، به سرعت موضوع تحريم ايران در شورای امنيت را پيگيری می کنند.

روز دوشنبه 11 سپتامبر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در واکنش به تحولات اخير به خبرنگاران گفته بود قبل از آغازه مذاکره با ايران، اين کشور بايد غنی سازی را متوقف کند. اما مقام های ايرانی تا کنون گفته اند تعليق غنی سازی را به عنوان پيش شرط از سرگيری مذاکرات نمی پذيرند.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتشار متن کامل پاسخ ايران به بسته پيشنهادی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016