پنجشنبه 23 شهریور 1385

هاشمي‌رفسنجاني: اگر مردم نظام را قبول نداشته باشند نمي‌توان جامعه را اداره كرد، ایسنا

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: اين‌كه عده‌اي به جمهوريت مي‌پردازند كه در چارچوب اسلام نباشد و عده‌اي آن‌قدر به اسلام بپردازند كه نقش مردم را ناديده بگيرند و بگويند مردم چه بخواهند چه نخواهند انتخاب انجام خواهد شد از مصاديق افراط و تفريط است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسليمن هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح امروز در سومين كنگره‌ي سراسري حزب اعتدال و توسعه با بيان اين مطلب تاكيد كرد: ‌آنها كه مي‌گويند مردم در انتخاب نقشي ندارند به اين سوال پاسخ نمي‌دهند كه اگر چند نفر فقيه واجد الشرايط وجود داشته باشند انتخاب از ميان آنها چگونه است.

وي با انتقاد از شبهه‌هايي كه درباره‌ي تعارض جمهوريت و اسلاميت مطرح مي‌شود، گفت: اگر مردم نظام را قبول نداشته باشند نمي‌توان جامعه را اداره كرد؛ مگر مي‌شود جامعه‌اي را كه مردم آن را قبول ندارند اداره كرد.

هاشمي رفسنجاني توضيح داد: در غياب پيغمبر(ص) اطاعت از امامان واجب بود و بعد از غيبت امام زمان(عج) هم فقهاي واجد الشرايط به نمايندگي از امام زمان كشور را اداره مي‌كنند. زماني كه دولت وجود نداشت فقها در حدي كه مي‌توانستند كمك مي‌كردند، امروز كه حكومت اسلامي است بايد يك رهبر تعيين كرد كه اين رهبر قطعا بايد فقيه جامع‌الشرايط باشد. اكنون هم ده‌ها فقيه جامع‌الشرايط وجود دارد و در اين صورت بايد از ميان آنها يك نفر انتخاب شود. در جمهوري اسلامي از ميان كساني كه مي‌توانند به عنوان نايب امام زمان كشور را اداره كنند با انتخابات دو مرحله‌اي آن شخص مشخص مي‌شود. در زمان امام(ره) فرد يا شورا وجود داشت، اما بعد از امام(ره) با توصيه‌ي ايشان فرد را به جاي شورا انتخاب كرديم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با جدي ارزيابي كردن حضور مردم در لحظه‌ي تصميم‌گيري گفت: بايد ببينيم چه كساني تعارض بين جمهوريت و اسلاميت را مطرح مي‌كنند. اوايل انقلاب ماركسيست‌ها و منافقين مي‌گفتند كه جمهوريت و اسلاميت با هم جمع نمي‌شوند، اما استدلال ما اين بود كه اسلام به راي مردم فوق‌العاده اهميت مي‌دهد و آزادي را حق مردم مي‌داند. انتخاب بايد توسط مردم و بر مبناي اسلام انجام شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش اعتدال را مشي اساسي اسلام دانست و گفت: اعتدال پايه‌ي توسعه است و توسعه قوام‌ دهنده‌ي اعتدال است. اگر هر يك از اينها از هم جدا شوند به افراط و تفريط دچار مي‌شويم؛ با توسعه‌ي بدون اعتدال دچار تبعيض طبقاتي مي‌شويم و اعتدال بدون توسعه هم موجب از دست دادن منابع الهي و اتلاف منابع خدادادي است.

وي ياد‌آور شد: از ابتداي انقلاب معمولا دچار افراط يا تفريط بوده‌ايم و بحث‌هاي ايدئولوژيك عموما براي توجيه افراط‌ها يا تفريط‌ها بوده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه خروج از تعادل انحراف ايجاد مي‌كند، گفت: تعادل و اعتدال همراه هم هستند، محور اعتدال حق است و انسان ابتدا بايد حق را تشخيص دهد و به هر دليلي انحراف از حق خطاست؛ البته گاهي ملاحظاتي پيش مي‌آيد كه در امور ثانويه حق محسوب مي‌شود.

هاشمي رفسنجاني يادآور شد: در روزهاي اول انقلاب اعتدال براي ما بحث اصلي نبود، چون افراط و تفريط وجود نداشت. من اعتدال را از امام(ره) آموختم و مشكل من با گروه‌هاي افراطي در زندان اين بود كه آنها نمي‌توانستند راه معتدل را حتي در مبارزه تحمل كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: امروز اعتدال به يك حقيقت واقعي در جامعه‌ي ما تبديل شده است و بسياري از كارها به اين مسئله بستگي دارد.

هاشمي گفت: كساني كه طرفدار رياضت هستند و مي‌خواهند فقر را بين مردم تقسيم كنند به اسلام خيانت مي‌كنند و كساني كه طرفدار رقابت بي‌حد و حصر هستند و مي‌خواهند از آن‌كه كه كسب مي‌كنند مردم را به استثمار بكشند نيز خيانت مي‌كنند. اسراف و رياضتي كه انسان را تحت تاثير قرار دهد حرام است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اسلام در مسائل فرهنگي ابتكارات اعجاب انگيزي دارد و كساني كه امروز فكر مي‌كنند ابتكارات فرهنگي انجام داده‌اند بايد به اين نكته توجه كنند اگر سعه‌ي صدر اسلامي را در كارهايمان لحاظ كنيم بسيار موفق خواهيم بود.

وي با انتقاد از اين‌كه گاهي اوقات بر سر مسائل كوچك باندي و حزبي درگيري‌هايي به وجود مي‌آيد، بر ضرورت به كارگيري اعتدال در سياست خارجي تاكيد كرد و گفت: خيلي مهم است كشوري كه مي‌خواهد اسلام را گسترش دهد در ارتباط با ديگران اعتدال را رعايت كند.

وي افزود: اين ادعا كه اسلام دين شمشير است يك دروغ بزرگ است. جهاد مقدس در اسلام به معناي تلاش عمومي است تا افكارمان را به مردم بقبولانيم، البته برخورد فيزيكي زماني پيش مي‌آيد كه طرف مقابل آن را انتخاب كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: مباحثه و كارهاي اغنائي در سياست خارجي بسيار مهم است. رعايت اعتدال بسيار كارساز است و شايد از عدم رعايت اعتدال آسيب‌هاي زيادي به ما رسيده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: محدود كردن كشور به يك گروه و حزب خاص خيلي خطرناك است و بايد توجه كرد كه شايسته‌سالاري مبناي قاطع ديني دارد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016