جمعه 24 شهریور 1385

اعتراض آژانس بين المللی به گزارش آمريکا در باره ايران، بی بی سی

آژانس بين المللی انرژی اتمی نسبت به محتوای يک گزارش کنگره آمريکا در باره توانايی اتمی ايران اعتراض کرده است.
به گزارش برخی خبرگزاری ها، آژانس بين المللی در نامه ای که برای کميته اطلاعات مجلس نمايندگان ايالات متحده ارسال داشته اعلام کرده است که در گزارش مورخ 23 اوت اين کميته در مورد ايران، "برخی اطلاعات اشتباه، گمراه کننده و بی پايه" ديده می شود.

اين گزارش با عنوان "شناسايی ايران به عنوان يک تهديد استراتژيک: چالشی اطلاعاتی برای آمريکا" توسط کميته اطلاعات مجلس نمايندگان تهيه شده و محور اصلی آن لزوم تکميل اطلاعات در مورد برنامه های هسته ای ايران است.

براساس نامه آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش کنگره آمريکا اظهار داشته که ايران در حال غنی سازی اورانيوم تا درجه خلوص لازم برای کاربرد در توليد بمب اتمی است.

آژانس در پاسخ گفته است که ايران اورانيوم را تنها تا حد 6/3 درصد غنی کرده است که به مراتب از اورانيوم غنی شده تا 90 درصد خلوص، يعنی خلوص مورد نياز برای توليد بمب اتمی، کمتر است.

در نامه اعتراض آميز آژانس بين المللی انرژی اتمی، اظهارات گزارش کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا در مورد تصميم مديرکل آژانس در برکناری يکی از بازرسان ارشد آژانس (به نام آقای شارليه) نيز رد و نسبت به آن اعتراض شده است.

تهيه کنندگان گزارش کميته اطلاعات مجلس نمايندگان اظهار داشته بودند که مدير کل آژانس به اين دليل آقای شارليه را برکنار کرد که وی ايران را در ارتباط با "فريبکاری در مورد برنامه هسته ای" آن کشور به چالش خوانده بود.

دفاع از صداقت آژانس

به گفته مقامات آژانس، ايران به عنوان يک کشور عضو حق دارد از قبول افراد خاصی که به عنوان بازرس آژانس به آن کشور اعزام می شود خودداری ورزد و آژانس موظف است طبق اين خواست عمل کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در نامه آژانس آمده است که ايران انتصاب بيش از دويست تن ديگر از بازرسان هسته ای را مورد قبول قرار داده است.

اين نامه می افزايد که اين رقم مشابه ارقام مربوط به اکثر کشورهای امضا کننده پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای - ان پی تی - است که دارای تسليحات اتمی نيستند.

به گفته مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين نامه از آن جهت برای مجلس نمايندگان آمريکا ارسال شده که آژانس لازم می بيند اشتباهات اطلاعاتی را تصحيح کند و همچنين، در اين مورد به خصوص، صداقت آژانس نيز زير سئوال رفته بود.

برخی ديپلمات ها گفته اند که گزارش کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا را می توان تلاشی برای القای اين انديشه تلقی کرد که محمد البرادعی، مديرکل آژانس، در برابر ايران نرمش بيش از اندازه به خرج می دهد.

همچنين، می توان اين گزارش را يادآور شرايط قبل از حمله نظامی به عراق دانست که ايالات متحده اطلاعات ارايه شده از سوی آژانس را دقيق ندانست و تلاش کرد صداقت بازرسان اعزامی آژانس به عراق را در معرض ترديد قرار دهد.

در آن زمان، آژانس بين المللی اصرار داشت که بازرسان اين نهاد شواهدی از فعاليت عراق در زمينه توليد تسليحات اتمی بهدست نياورده اند.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض آژانس بين المللی به گزارش آمريکا در باره ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016