شنبه 25 شهریور 1385

احمد خاتمي: درشان مردم اروپا نيست كه برده آمريكا باشند، ایسنا

خطيب موقت نمازجمعه‌ي تهران گفت: اگر خطوط قرمز نظام رعايت شود، قطعا اختلاف سليقه‌ها ضربه‌اي به كشور نخواهد زد.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين سيداحمد خاتمي با اشاره به اين كه در آستانه‌ي دو بهار قرار داريم، ابراز اميدواري كرد كه در بهار رمضان توشه‌ي يكسال خود را به دست آوريم و در بهار سال تحصيلي نيز توفيق روزافزون كسب كنيم.


وي با بيان اين‌كه متاسفانه پاپ در يكي از دانشگاه‌هاي آلمان به اسلام اهانت كرده است، گفت: او اسلام انسان‌دوست را به خشونت متهم مي‌كند و مي‌گويد كه جهاد در اسلام همان خشونت است. جاي تاسف دارد كه رهبر يك دين اين ميزان نسبت به اسلام بي‌اطلاع باشد.


خطيب نمازجمعه‌ي تهران، گفت: مطمئنا مسلمانان جهان نسبت به اين مطالب و اهانت‌ها واكنش نشان مي‌دهند.


وي با اشاره به مسايل داخلي كشورنيز خاطرنشان كرد: هرچه به انتخابات نزديك مي‌شويم، احساس مي‌كنيم كه نگاه برخي فضا را به تهمت و افترا آلوده مي‌كند. انتخابات بهار نشاط سياسي است. از همه‌ي علاقمندان به نظام اسلامي دعوت مي‌كنيم اين بهار را با بداخلاقي‌ها و اختلاف سليقه‌ها تبديل به خزان نكنند.


احمد خاتمي خاطرنشان كرد: اختلاف سليقه‌ها از بدو پيروزي انقلاب وجود داشته و وجود هم خواهد داشت، اما بايد تلاش كنيم اختلاف سليقه به تفرقه تبديل نشود. در چنين شرايطي ايجاد فضاي نقد عادلانه ضروري است، زيرا در غير اين صورت حقيقت از بين مي‌رود.


خطيب نمازجمعه‌ي تهران گفت: اين شرح صدر فضاي باز سياسي است؛ تعامل با مخالف بايد وجود داشته باشد. هم‌چنين صاحبان سلايق مختلف و مخالفان دولت، خطوط قرمز را نشكنند. اسلام، قانون اساسي، ولايت فقيه و خط امام خطوط قرمز كشور است. خط امام روشن است، خط معنويت، حمايت از محرومين، نقد سازنده، استكبارستيزي از خطوط امام است. خط امام آن است كه آمريكا شيطان بزرگ است؛ ديروز بوده و امروز هم خواهد بود و آمريكا تا زماني كه آدم نشده و دست از شيطنت و روحيه‌ي استعماري برندارد، شعار مرگ بر آمريكا از دهان مردم نخواهد افتاد.


وي ادامه داد: خط امام خط نامشروع دانستن رژيم اسرائيل است؛ آن‌ها دزدهايي هستند كه به خانه‌هاي مردم وارد شده و آن رابه ناحق غصب كرده‌اند. نامشروع دانستن اسرائيل يك خط ثابت و بي‌ترديد نظام اسلامي از زمان امام تاكنون است كه بايد اين خطوط رعايت شود. اگر اين خطوط رعايت شد، اختلاف سليقه‌ها قطعا ضربه‌اي به كشور نخواهد زد.


احمد خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مذاكرات مسوولان كشورمان در جريان هسته‌يي با اتحاديه‌ي اروپا و با بيان اين كه مسوولان ما سعي دارند كه مصحلت نظام را با عزت تامين كنند، خطاب به كشورهاي اروپايي گفت: شما چندين بار با طناب آمريكا به چاه رفته‌ايد كه شرمنده شده‌ايد. چالش هسته‌يي ايران هم از همان است كه آمريكا مي‌خواهد شما را به دنبال خودش بكشاند. به مردم اين كشورها مي‌گويم كه به حاكمان‌شان بگويند كه در شان آن‌ها كه دم از آزادي مي‌زنند نيست كه برده‌ي آمريكا باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خطيب نمازجمعه‌ي تهران، ادامه داد: آمريكا پيوسته مي‌گويد كه اگر شوراي امنيت به تحريم نرسد ما يك جانبه تحريم مي‌كنيم. اين كاري است كه شما 27 سال است كه انجام مي‌دهيد و هيچ غلطي هم نتوانسته‌ايد بكنيد و از اين پس هم نخواهيد توانست و ضرر اصلي آن به خود شما برمي‌گردد.


وي با اشاره به سفر نوري مالكي نخست‌وزير عراق به ايران، گفت: شنيديد كه مسوولان نظام در اين ديدارها تاكيد كردند كه ما سعادت و امنيت عراق را سعادت و امنيت خود مي‌دانيم و جمهوري اسلامي ايران خود را موظف به حمايت و كمك به عراق مي‌داند. اين در حالي است كه آمريكا به شدت در حال تضعيف دولت مردمي نوري مالكي است تا مردم خسته شوند و از حمايت دولت خود دست بردارند. تا اشغالگران در عراق هستند اين مشكلات وجود دارد، زيرا آن‌ها خود مشكل‌ساز هستند، نه مشكل‌گشا. خودشان معركه‌گردان ناامني‌ها در عراق هستند، بنابراين راه سربلندي و عزت عراق خروج اشغالگران از اين كشور است.


احمد خاتمي درباره‌ي اوضاع لبنان نيز گفت: دشمنان درصدد تفرقه‌افكني در لبنان هستند و انگليس و آمريكا در آن دست دارند. گروه‌هاي تفرقه‌افكن كه در لبنان مورد حمايت برخي دولت‌هاي خود لبنان هستند، بايد بدانند كه تفرقه‌افكني‌شان بي‌ثمر خواهد بود و با هوشياري مردم لبنان از بين خواهد رفت.


وي در خطبه‌ي اول نمازجمعه يكي از اصول اسلام را بيداري و در خواب غفلت نبودن عنوان كرد و اظهار داشت: كسي كه اين نعمت را دارد از عمر خود به خوبي استفاده مي‌كند.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمد خاتمي: درشان مردم اروپا نيست كه برده آمريكا باشند، ایسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016