سه شنبه 4 مهر 1385

طرح ادغام وزارت رفاه در بهداشت تقديم شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

در حالی که نامه رييس جمهور برای معرفی وزير جديد رفاه و تامين اجتماعی در مجلس شورای اسلامی قرائت می شد تعدادی از نمايندگان از جمله رودکی نماينده شيراز طرح ادغام اين وزارت در وزارت بهداشت را تهيه و به امضای نمايندگان ميرسانند به نحوی که با پايان يافتن جلسه علنی مجلس طرح ادغام با امضای ۹۷ نفر از نمايندگان تقديم هيات رييسه مجلس شد.

طرح ادغام وزارت رفاه دربهداشت تقديم شد
اين طرح هيچ مغايرتی باانتخاب وزيرجديدندارد
حاجی بابايی:احتمال دوفوريتی شدن طرح وجود دارد

طرح ادغام وزارت رفاه و تأمين اجتماعی و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با ۹۷ امضاء تقديم هیأت رييسه‌ی مجلس شورای اسلامی شد.

محمدنبی رودکی نماينده‌ی مردم شيراز و يکی از طراحان ادغام وزارت رفاه و بهداشت به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: طرح ادغام اين دو وزارتخانه مدت‌ها قبل در کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود که بعد از بررسی‌های مکرر در اين کميسيون تصميم گرفته شد تا در راستای اجرای قانون برنامه‌ی سوم توسعه قدمی برداشته شود.

به گفته‌ی وی، پيش از اين مطابق با برنامه‌ی سوم توسعه به دولت تکليف شده بود تا با تشکيل وزارت رفاه، وزارت ديگری را منحل کند اما با گذشت زمان اين اقدام صورت نگرفت.

نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس هماهنگ نمودن بخش درمان در وزارت بهداشت را نيز ديگر دليل ادغام اين دو وزارتخانه اعلام کرد و گفت: با ادغام دو وزارتخانه رفاه و بهداشت، سازمان بهزيستی و خدمات درمانی کشور نيز که جزيی از وزارت رفاه بودند همانند قبل در ساختار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قرار خواهند گرفت.

رودکی در ادامه خاطرنشان کرد: پيشنهادی هم صورت گرفته تا آموزش پزشکی از وزارت بهداشت منفک و به وزارت علوم و تحقيقات منتقل شود تا تمامی آموزش‌های عالی در اختيار وزارت علوم باشد.

به گفته‌ی وی، اگر طرح در مجلس رأی نياورد طراحان به دنبال يک فوريتی آن خواهند بود تا در کميسيون مطرح شود.

نماينده‌ی مردم شيراز با تأکيد بر اين‌که اين طرح هيچ مغايرتی با انتخاب وزير جديد ندارد، تصريح کرد: اين طرح پيش از اين نيز در کميسيون بهداشت مطرح شده بود و لذا جز هماهنگ نمودن بخش درمان و سلامت و آموزش پزشکی دليل ديگری نداشته است.

حميد‌رضا حاجی‌بابايی عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی نيز از احتمال دوفوريتی شدن طرح ادغام وزارت‌خانه رفاه در بهداشت خبر داد و گفت: فوريت طرح فردا در صحن علنی مجلس به رای نمايندگان گذاشته خواهد شد که در صورت تصويب دوفوريتی آن، مجلس روز پنج‌شنبه جلسه علنی تشکيل می‌دهد. اما در صورت يک فوريتی شدن، طرح به کميسيون رفته و بعد از دو هفته در صحن علنی مطرح می‌شود.

عضو کميسيون اجتماعی:
مخالف ادغام وزارت رفاه در بهداشت هستيم
طرح کار کارشناسی نشده و مبنای درستی ندارد

عضو کميسيون اجتماعی مجلس، با اعلام مخالفت خود با ادغام وزارتخانه‌ی رفاه در وزارت بهداشت، گفت: صد در صد مخالف اين طرح هستيم، چون اين کار کارشناسی نشده بوده و مبنای درستی ندارد.

مرتضی فضعلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: وزارت رفاه يک مقوله جدا و وزارت بهداشت مقوله‌ی جدای ديگری است و تناسبی با يکديگر ندارند.

وی در ادامه گفت: احتمال رای آوردن طرح ادغام اين وزارتخانه ضعيف است و تصور نمی‌شود رای بياورد.

نماينده‌ی تويسرکان با تاکيد پيامدهای عزل و نصب مديران و عدم دقت در انتخابات وزيران و شعارهای رييس جمهور، گفت: در ابتدای تعيين کابينه بايد اين مساله بيشتر مورد توجه قرار می‌گرفت و با بررسی دقيق‌تر افراد انتخاب می‌شدند، ولی در عين حال، اکنون که رييس جمهور به اين نقطه رسيده است آنچه در حال صورت گرفتن است به نظر ما خير است و اميدواريم به نفع جامعه و کشور باشد.

سيدآبادی درگفت‌وگوباايسنا:
ايجاد وزارت رفاه از ابتدا مناسب نبود
طرح ادغام وزارت رفاه در بهداشت رای می‌آورد

به اعتقاد رييس کميته‌ی سياسی فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی طرح ادغام وزارتخانه رفاه در بهداشت با يک فوريت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای خواهد آورد.

حسن سيدآبادی نماينده‌ی مردم سبزوار در خانه ملت با بيان اينکه ايجاد وزارت رفاه از ابتدا مناسب نبود، به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: زمانی که بحث وزارت رفاه در دوره‌ی مجلس ششم نيز مطرح شد، کارشناسان موافق ايجاد وزارت رفاه نبودند. چنان‌چه دکتر پزشکيان به عنوان وزير وقت بهداشت هم اعلام کرده بود که مجموعه کارهايی که به وزارت رفاه محول می‌شود در وزارت بهداشت به راحتی انجام می‌شود.

وی وجود وزارت رفاه را موجب حجيم شدن ساختار دولت دانست و تصريح کرد: ساختار دقيقی در وزارت رفاه وجود نداشت که با عزل و يا استعفای وزير دچار مشکل شود.

عضوکميسيون اجتماعی:
بايديک وزارت ازدولت کم شود
مخالف طرح ادغام وزارت رفاه در بهداشت هستم
وزارت رفاه و تامين اجتماعی يک بحث جامع و کلی است که نياز کشور است

عضو کميسيون اجتماعی مجلس که خود مخالف طرح ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت است، گفت: احتمال رای آوردن اين طرح زياد است.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: با توجه به اين که دولت حتما بايد يک وزارتخانه را کم کند و قرار بوده اين کار در زمان رياست جمهوری آقای خاتمی انجام شود، ولی انجام نشد، لذا همه نمايندگان مجلس موافقتند که يک وزارتخانه بايد کاهش پيدا کند.

نماينده‌ی بجنورد ادامه داد: امکان دارد که مجلس به طرح ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت رای دهد. بنده خود مخالف اين طرح هستم چون وزارت رفاه يک وزارتخانه‌ی مهمی است. وزارت رفاه و تامين اجتماعی يک بحث جامع و کلی است که نياز کشور بوده و در بسياری از کشورها همچنين وزارتخانه‌ای وجود دارد.

وی تصريح کرد: با اين وجود احتمال رای آوردن طرح ادغام در مجلس وجود دارد.

عضو کميسيون اجتماعی مجلس، معتقد است: اگر اين ادغام صورت گيرد بخشی از کارهای وزارت رفاه به وزارت کار و بخش ديگری به وزارت بهداشت منتقل می‌شود. البته گزينه‌ها در اين رابطه متفاوت است، يعنی پيشنهاد برخی اين است که وزارت رفاه با وزارت بهداشت ادغام شود و برخی معتقدند کلا اين وزارتخانه حذف شود و وظايفش بين سه وزارتخانه تقسيم شود و برخی هم می‌گويند وزارت رفاه بماند و ساير وزارتخانه‌های مشابه وظايف‌شان در اين وزارتخانه انجام شود.

سبحانی‌نيا:
برای ادغام وزارتخانه رفاه در بهداشت بايد کار کارشناسی صورت بگيرد
ارزيابی دقيقی از ادغام اين وزارتخانه با هر وزارتخانه‌ی ديگر وجود ندارد

عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به طرح ادغام وزارت رفاه و تامين اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت کار کارشناسی درخصوص اين طرح تاکيد کرد و گفت: وزارتخانه‌ای که تنها دو سال از تاسيس آن می‌گذرد چرا بايد حذف شود؟ آيا عملکرد اين وزارتخانه با مديران آن مثبت نبود و يا وجود آن ضرورت ندارد؟ برای اين ادغام بايد اين مسايل بررسی شود.

حسين سبحانی‌نيا در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) با تاکيد بر اين‌که هنوز ارزيابی دقيقی از ادغام اين وزارتخانه با هر وزارتخانه‌ی ديگر وجود ندارد، گفت: در گذشته آقايان در زمان تاسيس اين وزارتخانه می‌خواستند که يک وزارتخانه‌ی ديگر را ادغام کنند، ولی امروز به اين جمع‌بندی رسيده‌اند که بايد وزارتخانه‌ی رفاه و تامين اجتماعی ادغام شود.

وی با بيان اين‌که هنوز مشخص نيست دولت و مجلس با اين طرح موافقت کنند،‌ تصريح کرد: در گذشته نيز طرح ادغام وزارت رفاه با تعاون يا وزارت کار و يا بهداشت مطرح بود و امروز در صورت تصويب آن بايد مشخص شود که وزارتخانه رفاه با کدام وزارتخانه تناسب دارد و بعد ادغام صورت بگيرد.

جلالی‌جعفری:
دو وزارتخانه‌ی رفاه و بهداشت مأموريتشان در يک راستا است

نماينده‌ی کرج در مجلس با اشاره به طرح ادغام وزارت رفاه و تأمين اجتماعی در وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی ، گفت: چون تشکيل وزارت رفاه منوط به حذف يک وزارتخانه‌ی ديگر بود و چون اين دو وزارتخانه مأموريتشان در يک راستا است به همين جهت اين طرح مطرح شد.

رشد جلالی‌جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأکيد بر اينکه بر اساس برنامه چهارم توسعه تشکيلات دولت نبايد صورت بگيرد، حذف وزارت رفاه را در اين راستا دانست و گفت: می‌توان با انتقال قسمت آموزشی دو وزارت بهداشت به زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، وزارت بهداشت را محدودتر کنيم و سپس وزارت رفاه را با بهداشت ادغام کرد.

وی نقش وزارت رفاه را تنها سياستگذاری دانست و گفت: اين وزارتخانه در کار اجرايی نقش چندانی ندارد و وزارت بهداشت مشاهده می‌شود که بيشتر در امور سياستگذاری فعاليت می‌کند، به همين جهت می‌توان اين دو مرکز توسط يک مديريت فعاليت کند.

جلالی جعفری طرح ادغام دو وزارتخانه را طرح جديدی ندانست و اظهار داشت: چند روز قبل از تعطيلات تابستانی مجلس اين طرح ميان نمايندگان مطرح بود که چون اين مسأله با عزل وزير رفاه تقارن پيدا کرد، موجب شد دوستان در ارائه طرح خود تعجيل کند.

آجرلو:
ادغام وزارت رفاه در بهداشت موجب کوچک‌سازی دولت است

فاطمه آجرلو با بيان اين‌که عملکرد وزارت رفاه در يک سال گذشته چندان قوی‌ نبود، گفت: لازم بود در اين بخش بازنگری جدی صورت گيرد، لذا اين حرکت (عزل وزير) خيلی برای ما غيرقابل پيش‌بينی نبود.

عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌که ما از ابتدا بر بحث وزارت رفاه خيلی حرف داشتيم،‌ گفت: بحث ما اين بود که وزارت رفاه و تأمين اجتماعی به دليل آن‌که يک مجموعه خدماتی است و بخش اعظمی از مأموريتش در قالب خدمات بهداشتی و رفاهی است، لذا می‌توانيم بحث تأمين اجتماعی را در کنار وزارت بهداشت و درمان قرار دهيم و خود وزارت رفاه را با وزارت کار ادغام کنيم.

وی اين ادغام و تفکيک را موجب کوچک‌سازی دولت دانست و گفت: بدين ترتيب حوزه‌های عملی مشترک، به هم نزديک می‌شود و لذا در اين صورت يک سری کارهای موازی حذف می‌شود.

عضو کميسيون آموزش با بيان اين‌که می‌خواستيم اين ادغام و تفکيک در ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد صورت گيرد، اظهار داشت: اين در حاليست که ظرف اين يک سال نه تنها اصلاحات چشمگيری صورت نگرفته بلکه شکافی که بين تأمين اجتماعی و وزارت رفاه ايجاد شد، باعث شد که آسيب جدی به اين واحدها وارد شود.

وی عزل يک وزير در پی ارزيابی کارنامه يکساله‌ی وزراء را بر مبنای عهد و ميثاق و وعده‌ی رييس جمهور مثبت دانست و اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد بايد سراغ ديگر وزراء نيز بروند.

به گفته‌ی وی اين عزل، در مردم روح اميد و نشاط را ايجاد می‌کند به گونه‌ای که طی آن هيچ‌کس احساس نمی‌کند وقتی به يک مسووليتی رسيد، می‌تواند بدون آن‌که به حساب او رسيدگی شود، تاخت و تاز کند.

نماينده‌ی مردم کرج با اشاره به وجود مشکلات ساختاری در وزارت رفاه بر لزوم بازبينی اين مشکل در وزارتخانه مذکور تأکيد و خاطرنشان کرد: وزير آتی بايد بتواند در اين وزارتخانه با طرح و برنامه حرکت کند.

آجرلو با بيان اين‌که مجلس بر مبنای اصول و در نظر گرفتن توانمندی‌ها و سابقه وزير پيشنهادی به وی رأی می‌دهيم، عزل وزراء را موجب ايجاد پيامدهای اجرايی ندانست و گفت: در کشوری مثل نيوزلند کل دستگاه استخدامی به اين شکل است که سالانه عملکردها مورد بازبينی قرار می‌گيرد و سپس در انتخاب‌ها تجديدنظر می‌شود.

خوش‌چهره:
با اصل تشکيل وزارت رفاه مخالف بوديم
تغيير در وزارت رفاه منطق جدی نداشت
برای افزايش کارآمدی دولت، بايد ترميم‌های منطقی انجام شود

سيدمحمد خوش‌چهره در جمع خبرنگاران پارلمانی در خصوص تغيير وزير رفاه، گفت: اگر چه متعارف نيست که وزيری تغيير کند، اما اين جزء اختيارات رييس جمهور است. اين‌که رييس جمهور به اين رسيده که انتخابش خوب نبوده اين حق را دارد که وزير را عوض کند اما تغييرات کابينه قطعا محدود است. حالا که اين تغييرات محدود است بايد ببينيم تغيير وزير رفاه جزء اولويت‌ها بوده يا نه.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، عضو فراکسيون اصولگرايان ادامه داد: سوال اين است که وزارت رفاه با توجه به حيطه‌ی کارهای حاشيه‌اش و اين‌که يک وزارتخانه‌ی درجه‌ی دو است و از اول هم سنگ بنايش خوب گذاشته نشد، آيا در اولويت بوده يا اختلالاتی که در مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش است اولويت داشت.

خوش‌چهره در پاسخ به اين‌که آيا تغيير کاظمی در وزارت رفاه به دليل اختلافات با مددی رييس سازمان تامين اجتماعی نبوده است، گفت: سنگ بنای اشتباه در وزارت رفاه تضادی بوده که از اول به آن دامن زده‌اند. دو درويش در گليمی بخفتند، ولی دو پادشاه در اقليمی نگنجند.

نماينده‌ی مردم تهران در پاسخ به اين‌که آيا به نظر شما تغييرات ديگری نيز در دولت لازم است، گفت: انتظارات جامعه، مردم و نخبگان چنين تحولاتی را احتياج دارد. برای افزايش کارآمدی دولت بايد يک ترميمی‌هايی باشد که البته منطقی باشد و معيار آن جای بحث است و تغيير در وزارت رفاه منطق جدی نداشت.

عضو فراکسيون اصولگرايان در پاسخ به اين‌که آيا اگر دولت اين تغييرات را انجام ندهد مجلس با استيضاح وارد اين کار خواهد شد، گفت: اين زمينه وجود دارد که اگر اختلالاتی در عرصه‌ی اقتصادی و ... باشد شک نداشته باشيد که سال آينده مجلس داخل تغييرات خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، خوش‌چهره در خصوص اين‌که آيا تشکيل وزارت رفاه از اول درست بوده است يا نه؟ گفت: برای ايجاد وزارت رفاه از اول مجلس هفتم مخالفتی جدی وجود داشت، اما به دليل اين‌که متهم به مخالفت با دولت خاتمی نشود به وزير پيشنهادی آن رای داد. اگر چه خيلی از نمايندگان از جمله بنده با اصل تشکيل وزارت رفاه مخالف بوديم.

وی ادامه داد: افزايش سطح رفاه جامعه هدف استراتژيک و برآيند حرکت هر دولتی است، کارآمدی هر دولتی در هر نظامی با افزايش سطح رفاه و افزايش ميزان بهبود سطح زندگی آحاد مردم سنجيده می‌شود که اين افزايش خود در بردارنده‌ی ارتقاء سطح درآمد، اشتغال، دسترسی به امکانات مناسب و ... است که در وزارت رفاه مستتر می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس کميته‌ی اقتصادی فراکسيون اصولگرايان مجلس، خاطرنشان کرد: اين اشتباه است که در نظام جمهوری اسلامی فکر کنيم که يک وزارتخانه می‌تواند کفيل رفاه باشد و اين برداشت غلطی است. واژه رفاه که از WELFARE گرفته شده در کمتر جای دنيا به صورت وزارتخانه ديده شده است، بلکه در بعضی از کشورها وزيری به اسم رفاه به عنوان مشاور است که هدفش دقت در سياست‌های اقتصادی دولت است که اين سياست‌های اقتصادی دولت باعث گستردگی فقر نشود و اگر سياست پولی نامناسب يا سياست ارزی نامناسب يا سياست‌های ديگر در کشور ايجاد شود مثلا کاهش ارزش پول ملی سياستی است که قطعا قدرت خريد را در طيف گسترده‌ای از افراد کاهش خواهد داد و اين به گستردگی خط فقر منجر می‌شود يا سياست مسکن و زمين که نادرستی تصميم‌گيری در آن باعث افزايش قيمت و کاهش سطح رفاه و گستردگی فقر در کشور می‌شود.

وی تاکيد کرد: وظيفه‌ی يک وزير مشاور رفاهی آن است که از خطاهای سياست‌های اقتصادی جلوگيری کند تا سطح رفاه ملی کاهش نيابد. نه آن‌که يک وزارتخانه‌ای که سازمانش و کارش هم صرفا تامين اجتماعی است و ماموريت جلوگيری از ريزش‌های محدودی که ناشی از سالمندی، بازنشستگی و بيمه‌های مربوط به اين موضوعات دارد را به اشتباه وزارت رفاه معرفی کنيم.

خوش‌چهره با اشاره به طرح دو فوريتی ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت که در حال تهيه است، گفت: بحث انحلال وزارت رفاه می‌تواند از اين منظر منطق داشته باشد و مضافا اين‌که در راستای طرح کوچک کردن دولت و وظيفه‌ای که تحت عنوان انحلال يک وزارتخانه به عهده‌ی اولت است می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: رفاه از دل وزارت رفاه بيرون نمی‌آيد. رفاه از دل سياست‌های اقتصادی بيرون می‌آيد.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طرح ادغام وزارت رفاه در بهداشت تقديم شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016