جمعه 29 دی 1385

گزارش مراسم دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، ايلنا

احمد صدر حاج سيدجوادی:
نياز بازگشت به تفکر بازرگان هر روز بيشتر روشن می‌‏شود

تهران- خبرگزاری کار ايران

احمد صدرحاج سيدجوادی، وزير دادگستری دولت بازرگان گفت: هرچه از انقلاب می‌‏گذرد و مشکلات آن مشخص می‌‏شود، نياز بازگشت به تفکر بازرگان نيز بيشتر روشن می‌‏شود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احمد صدر حاج سيدجوادی در مراسم بزرگداشت دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان، افزود: در شرايط کنونی عده‌‏ای از کارشناسان هشدارهايی نسبت به شرايط ايران می‌‏دهند که اميدواريم دولتمردان برای حفظ صلح و آرامش به فکر منافع ملت باشند.
وی با اشاره به خصوصيات رفتاری مهندس بازرگان گفت: ايشان در زمان جنگ، منادی صلح, آشتی و عدم ادامه جنگ شدند و ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر بين دو کشور همسايه و مسلمان را صحيح نمی‌‏دانستند. حتی رهبر انقلاب هم مخالف ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر بودند.
صدرحاج سيدجوادی در پايان خاطرنشان کرد: بازرگان نيروی موثری بود که در انقلاب و قبل از آن همواره خواستار واقعی ارزش‌‏های دينی و خواهان برقراری دموکراسی بود. ايشان با تاسيس انجمن‌‏های اسلامی و نهضت آزادی سعی در پياده شدن اين تفکرات داشتند. مهندس بازرگان اسوه تساهل و تسامح بود نه سازش‌‏کاری.

***

سعيد مدنی:
پول نفت به جای اينکه بر سر سفره فقرا باشد، بر سر سفره چين و اروپا است

يک فعال ملی مذهبی با اشاره به وضعيت فعلی کشور گفت: با حجم وارداتی که در دولت فعلی به وجود آمده است، پول نفت به جای اينکه بر سر سفره فقرا باشد، بر سر سفره چين و اروپا است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سعيد مدنی در دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان در حسينيه ارشادبا بيان اينکه بازرگان با تاسيس جمعيتی در ابتدای انقلاب برای اولين بار به طور جدی از حقوق بشر سخن به ميان آورد و آن را مطرح کرد، گفت: مرحوم بازرگان با تاسيس جمعيت دفاع از آزادی و حقوق بشر پيام‌‏آور سه نکته مهم بود؛ اول اينکه ايشان و هم‌‏فکرانشان تاييد کردند که مضامين حقوق بشر با گزاره‌‏های دينی همسويی دارد. دوم اينکه با همين اصول حقوق بشر می‌‏توان به نقد حاکميت پرداخت و سوم اينکه ايشان ثابت کردند که نوآوران دينی اولين گروهی بودند که به بحث حقوق بشر روی خوش نشان دادند و اين افتخار در کارنامه آنان ثبت شده است.
مدنی در ادامه با تفکيک حقوق مدنی و سياسی و حقوق اقتصادی و اجتماعی در بيانيه حقوق بشر، خاطرنشان کرد: در مورد نقض حقوق مدنی و سياسی بعد از انقلاب کما بيش سخن گفته‌‏ شده است اما درباره نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی کمتر سخن گفته شده است از ديدگاه مردم وضعيت موجود اقتصادی و اجتماعی کاملا نامطلوب است. در يک نظرسنجی در سال ۸۲ در پاسخ به اين سوال که آيا فاصله ثروتمندان و فقرا کمتر شده است يا بيشتر؛ ۸۷ درصد تصريح کرده‌‏اند که اين فاصله بيشتر شده است و در ۵ سال آينده نيز بيشتر می‌‏شود.
اين فعال ملی مذهبی گفت: در سال گذشته در دولت آقای احمدی‌‏نژاد ۴۱ ميليارد دلار واردات کشور بوده است که در ليست واردات اقلامی مثل سيب, آهن و گوشت بوده است. اين به آن معناست که دولت به جای آنکه پول نفت مردم ايران را بر سر سفره فقرا ببرد، بر سر سفره چين و اروپا برده است.
مدنی افزود: در همين سال گذشته کارخانه‌‏ها و کارگاه‌‏های بسياری تعطيل شده است چرا که دولت موجود، بی‌‏نظم‌‏ترين دولت‌‏ها پس از انقلاب بوده است، به طوری که در هشت ماهه اول سال جاری ۹۷ درصد بودجه جاری که بايد در کل سال مصرف می‌‏شد، مصرف شده است. نتيجه آن نيز نقدينگی ۳۵ درصدی و تورم ۱۶ درصدی است.
وی با اشاره به رشد تورم و تبعات اجتماعی آن تصريح کرد: افزايش تورم يعنی فرو رفتن طبقه متوسط زير خط فقر. از اين روست که معتقديم دولت نهم، دولت مهرورز نيست بلکه دولت فقيرپرور است. طبق آمارهای اعلام‌‏شده‌‏ از سوی معاون اول رييس‌‏جمهور می‌‏توان گفت يک ميليون خانواده ايرانی شب‌‏ها گرسنه می‌‏خوابند.
مدنی با اشاره به اظهارات رييس‌‏جمهور در مورد گرانی‌‏ها گفت: ايشان اعلام کرده‌‏اند که افزايش قيمت‌‏ها سياسی است و از قبل نيز بوده است. دو نکته از صحبت‌‏های ايشان برداشت می‌‏شود؛ ابتدا آنکه برای اولين بار خودشان هم فهميده‌‏اند که تورم داريم و آش آن قدر شور است که خان هم فهميده است و دوم آنکه اين افزايش تورم را به دشمنان خارجی و داخلی نسبت داده‌‏اند همانند سنوات گذشته که وقتی هندوانه در ماه رمضان گران شد، برخی گفتند کار استکبار جهانی است.
اين فعال مطبوعاتی تاکيد کرد: ما از دولت‌‏های بعد از بازرگان انتظار نداشتيم همانند او برخورد کنند اما حداقل صداقت را از آنان توقع داريم.
مدنی با اشاره به وضعيت مسکن گفت: اين معضل چنان جدی شده است که مورد توجه سازمان‌‏های حقوق بشری بين‌‏المللی نيز قرار گرفته است. متاسفانه غير از اين موارد، فرار سرمايه و سپاه عظيم بيکاران نيز نقض صريح اعلاميه جهانی حقوق بشر است.
اين فعال ملی مذهبی با مقايسه شرايط فعلی کشور و اوايل انقلاب، خاطرنشان کرد: ايران جزو پنج کشوری است که بالاترين شاخص زندانی را دارد. طبق آمار خودشان ۹۰ هزار سی دی غيراخلاقی در جامعه وجود دارد در صورتی که انقلابی که مهندس بازرگان در آن نقش داشت می‌‏گفت زندان‌‏ها را خراب می‌‏کنيم و دانشگاه می‌‏سازيم. کجای تاريخ ايران اين حد از تنزل را شاهد بوده است.
به گفته مدنی، متاسفانه آقای احمدی‌‏نژاد به جای آنکه مشکلات اقتصادی را برطرف کند، به فکر گرفتن عکس يادگاری با هوگو چاوز است و مدام برنامه سفرهای بی‌‏برنامه دارد و در آن حرف‌‏های تکراری مطرح می‌‏شود.

***

علی جابری:
نياز به افکار بازرگان در جامعه امروز ما مشهود است

يک عضو نهضت آزادی ايران با اشاره به انديشه مهندس بازرگان، بسياری از تفکرات وی را پاسخگوی مشکلات امروز جامعه ايران دانست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علی جابری در مراسم بزرگداشت دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان در حسينيه ارشاد گفت: تا زمانی که اکثريت مردم صالح نباشند، اصلاح لايه‌‏های بالای حکومت نمی‌‏تواند پايدار باشد.
وی با اشاره به تفکرات مرحوم بازرگان در اين باره، گفت: ايشان معتقد بودند تا زمانی که جامعه ما صالح نباشد و فساد اخلاقی در آن برطرف نشده باشد، اگر قدرت به دست صالحين هم بيفتد، موجبات تباهی از داخل مردم می‌‏جوشد و آن جامعه تباه می‌‏شود.
جابری اضافه کرد: حفظ قدرت در نظر مرحوم بازرگان مايه احيای حق نبود زيرا ايشان قدرت بی حد و حصر را عامل استبداد می‌‏دانستند و معتقد بودند نظارت بر قدرت، مانع استبداد است. عملکرد بازرگان در تلفيق فعاليت‌‏های دانشگاهی, سياسی و اجتماعی ثابت می‌‏کند که می‌‏توان در راه احيای حق قدم برداشت و لزوما در پی قدرت نبود.
عضو نهضت آزادی ايران با اشاره به رفتارهای سياسی بازرگان، گفت: نياز به افکار بازرگان در جامعه امروز ما مشهود است و بسياری از رفتارهای ايشان پاسخگوی مشکلات جامعه فعلی است.
جابری در پايان تصريح کرد: تعادل و جسارت در گفتن عقايد خارج از شعارها و احساسات يک‌‏سويه، از ديگر پيشگی‌‏های مرحوم بازرگان بود که در دوران جنگ ايران و عراق توصيه‌‏های ايشان مبنی بر عدم ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر مويد همين خصوصيت اخلاقی بود.

***

فرشته بازرگان:
مرحوم بازرگان همواره يادآور ارزش‌‏هايی بود که مردم به خاطر آن انقلاب کردند

فرشته بازرگان گفت: مرحوم بازرگان هميشه فراتر از شعارها، يادآور ارزش‌‏هايی بود که مردم به خاطر آن انقلاب کرده بودند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، دختر بازرگان در مراسم دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: با توجه به معيارهای مقبول، نگاهی گذرا به جامعه فعلی هر ناظر صاحبدلی را به تحير و تاسف وامی‌‏دارد. مرحوم بازرگان در زمان خود حکيمانه نسبت به چنين وضعيتی هشدار و انذار می‌‏دادند.
وی در ادامه در توصيف شرايط اجتماعی و سياسی کشور گفت: در جامعه ما حق و ناحق چنان در هم تنيده است که تشخيص سره از ناسره به غايت مشکل است. در جامعه ما دين مساعی دنيايی شده و بازار نفاق و ريا داغ شده است. در عوض خلوص دين‌‏داری کمرنگ شده است در حالی که در کمتر کشوری سراغ داريد که بر در و ديوار آن اينقدر احکام و روايات نوشته باشند و در رسانه‌‏های آن مدام وعظ و نصيحت پخش کنند.
فرشته بازرگان با ترسيم اوضاع فعلی جامعه با اشاره به آمارهای رسمی، تصريح کرد: سن بزهکاری به زير ۱۰ سال کاهش پيدا کرده است. کف سن فحشا ۱۴ سال و کف سن اعتياد ۱۲ سال است. فرار دختران ۲۳ درصد، خودکشی ۲۰ درصد و ايدز صد درصد در مقاطع دانش‌‏آموزی رشد داشته‌‏اند. رشد ۵ درصدی هر ساله آسيب‌‏های اجتماعی بخشی از واقعيت‌‏های تلخ جامعه امروز ما هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی، وضعيت جامعه نخبگان را نيز نامطلوب ارزيابی کرد و اظهار داشت: طبق آمارهای صندوق بين‌‏المللی پول در سال ۲۰۰۴، هر ساله ۱۵۰ هزار نخبه ايرانی از کشور مهاجرت می‌‏کنند. از طرفی در قوه قضاييه آمار زندانيان نيز فاجعه است بنابراين نياز به توضيح ندارد که ملت ما نيازمند بازگشت عميق به معارف خود است.
دختر مرحوم بازرگان اضافه کرد: برای هر تغييری سه مرحله بايد سپری شود؛ نخست داشتن اميد و انگيزه، دوم برنامه‌‏ای در همين راستا و سوم اعمال اراده. شرط اصلی توفيق، انقلاب درونی است.
وی در پايان سخنان خود در پاسخ به برنامه «صدای آمريکا» که گفته بود بازرگان يکی از عاملان تعطيلی دانشگاه‌‏ها بوده است، تصريح کرد: من به شدت اين نوع اظهارات را تکذيب می‌‏کنم. خصوصيات اخلاقی و رفتارهای سياسی مرحوم بازرگان خود بهترين شاهدی است در ناصحيح بودن اين مدعا چرا که ايشان با هر تعطيلی و تسويه حسابی به‌‏خصوص در دانشگاه‌‏ها مخالف بودند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش مراسم دوازدهمين سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016