سه شنبه 13 شهریور 1386

حسن حداد، معاون امنيت دادستان تهران: کیان تاجبخش پس از تکمیل پرونده آزاد می شود، راديو فردا

يک مقام ارشد قضايی ايران روز سه شنبه، سيزدهم شهريور ماه، اعلام کرد که کيان تاجبخش پژوهشگر ايرانی – آمريکايی پس از تکمیل پرونده آزاد خواهد شد.


حسن حداد، معاون امنيت دادستان تهران در گفت و گو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد که «تحقيقات در مورد پرونده آقای تاجبخش ادامه دارد و بعد از تکميل پرونده حکم بازداشت وی تغيير خواهد کرد.»
اظهارات آقای حداد يک روز پس از آن صورت می گيرد که هاله اسفندياری دیگر ايرانی- آمريکايی که تقريبا همزمان با آقای تاجبخش بازداشت شده بود از ايران خارج شد.

معاون امنيت دادستان تهران توضيح بيشتری در اين باره که چه زمانی قرار بازداشت کيان تاجبخش به وثيقه تبدیل خواهد شد، نداد.

وی اواسط مردادماه گفته بود که تحقيقات از هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، پايان يافته است و اين دو يکسری کارهای نوشتاری دارند که بايد انجام دهند و سپس در مورد آنها تصميم گيری شود.

هاله اسفندياری اواخر مردادماه با قيد وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد ولی هنوز قراری برای آزادی کيان تاجبخش صادر نشده است.

متهم به «براندازی نرم»

آقای تاجبخش حدود سه ماه پيش در تهران و همانند هاله اسنفدیاری به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی ايران» و «براندازی نرم» بازداشت شد.

يکی از قضات دادگاه های ايران اوايل شهريور ماه به همسر کيان تاجبخش، گفته بود که وی تا ۱۰ يا ۱۵ روز آينده، آزاد نخواهد شد.

بهار ملک، همسر کيان تاجبخش که هشتمين ماه بارداری خود را می گذراند، به روزنامه نيويورک تايمز گفته بود که قاضی دادگاه به او قول داده است همسرش برای ماه آخر بارداری وی و قبل از تولد فرزندشان آزاد خواهد شد.

کيان تاجبخش، استاد جامعه شناسی شهری، نماينده موسسه «جامعه باز» و بنياد آمريکايی «سوروس» در ايران، مشاور بانک جهانی در تهران و مشاور برخی از وزارتخانه های جمهوری اسلامی در امور بهداشت، مقابله با ايدز و اعتياد و از کمک رسانان به زلزله زدگان بم از ديگر ايرانی– آمريکايی هايی است.

وی در زمانی که در بازداشت به سر می برد، به همراه هاله اسفندياری در دو برنامه تلويزيونی شرکت کرد و به گفته مقامات جمهوری اسلامی، اعترافاتی مبنی بر «تلاش جهت راه اندازی انقلاب مخملی در ايران» داشته اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقامات ايران هنوز حاضر نشده اند تا درباره وضعيت علی شاکری، ديگر ايرانی – آمريکايی بازداشت شده اطلاع رسانی کنند.

آقای شاکری که در شهر لس آنجلس فعاليت های صلح طلبانه را دنبال می کند از سوی دستگاه های اطلاعاتی– امنيتی ايران متهم به «اقدام عليه امنيت ملی» شده است.

در همين حال هاله اسفندياری که توانست يکشنبه شب از ايران خارج شود و هم اکنون در وين به سر می برد از کليه کسانی که در مدت بازداشت، از وی حمايت کرده اند تشکر کرده است.

وی در گفت و گو با نشريه داخلی موسسه وودرو ويلسون که او مدير بخش خاورميانه آن است، گفته است: اين هشت ماه که حدود ۱۰۵ روز آن در سلول انفرادی زندان اوين سپری شد، ساده نبود. اما من اين اميدوارم که اين دوره را پشت سر بگذارم و به آينده چشم بدوزم و نه به گذشته.

Copyright: gooya.com 2016