دوشنبه 9 مهر 1386

بیانیه دانشجویان دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد

به نام یگانه رهایی بخش

بیانیه فراکسیون مدرن انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد

در آغاز سال تحصیلی جدید
قریب به صدسال از تاسیس نهاد دانشگاه در ایران به دست رضاخان می گذرد. مردی که در راستای مدرن سازی آمرانه جامعه ایران، دانشگاه را نیز – به عنوان نهادی مدرن – به مثابه ابزاری برای پرورش متخصصان و تکنوکراتهایی در جهت اهداف مستبدانه و اقتدارگرایانه خویش پایه نهاد. غافل از آنکه ذات این نهاد با پرسشگری و انتقاد عجین شده و اولین گروهی که در معرض سوالات تند و صریح دانشگاهیان قرار می گیرند، حاکمان هستند. اما امروز پس از گذشت صدسال از این واقعه، بار دیگر تاریخ در حال تکرار خویش است. مردی برخاسته از آرای توده جامعه، دیگربار دانشگاه را به مثابه ابزاری برای پرورش پیاده نظام و مجری تفکرات خویش آرزو می کند. غافل از اینکه همانگونه که رضاخان در این مرحله از پروژه ی مدرن سازی اش، ناخواسته خود را در مهلکه ای دشوار درگیر نمود که هرگز توان خروج از آن را نداشت، حاکمان پس از او نیز ناگزیر از گذراندن شبهایشان در هراس از قرار گرفتن در مقابل پیکان تیز انتقاد دانشگاهیان بوده و خواهند بود.

امروز در آغاز مهرماه و بازگشایی نهاد دانش پژوهی و معرفت جویی در کشور عزیزمان، با تنی خسته و روانی رنجور پای در دانشگاه می گذاریم که فشار بیش از یکسال تلاش دولتمردان دولت نهم برای حاکم شدن بر فضای دانشگاه را تاب آورده ایم. سال گذشته، سالی بود برای رکوردشکنی. رکوردشکنی مسئولان در احضار، تنبیه، تعلیق، اخراج و بازداشت دانشجویان و اساتید. کمیته های انضباطی در سال تحصیلی 86-85 پرکارترین روزهای خود را سپری کردند. حجم بالای احکام انضباطی که در این مدت برای فعالان دانشجویی صادر شد و سیل خروشان اخراج و بازنشسته کردن اساتید آزاد اندیش، موید این نکته است. البته نهادهای خارج از دانشگاه نیز در این مدت بیکار ننشسته و در پرونده سازی برای فعالان دانشجویی کو شیدند. از میان این پرونده ها بود که «پروژه ی دانشجویان ستاره دار» و «پروژه ی دانشگاه امیرکبیر» رقم خورد و عده زیادی از یاران دبستانیمان از تحصیل محروم شده و یا به زندان افتادند تا طعم مهرورزی را با گوشت و پوست خویش بچشند. ما سال تحصیلی جدید را با یاد یاران در بندمان آغاز می کنیم. «احسان منصوری، احمد قصابان، مجید توکلی» سه یار دبستانی ما که خاطره ی آن سه آذر اهورایی را در یادمان زنده می کنند، در کنار «سهیل آصفی» و عده ی زیادی از فعالان مدنی و سیاسی، در زندان تاریک شب را به روز متصل می کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما با وجود تمامی این خستگیها و آزردگیها که پیکر نحیف جنبش دانشجویی را می آزارد، خوشحالیم که اعلام کنیم پایمردی تمامی یاران در همه ی دانشگاههای کشور تا به امروز موجبات شکست پروژه ی اقتدارگرایان را فراهم آورده است. کسانی که حتی تصور کوچکترین ایستادگی دانشگاهیان را هم به سر راه نمی دادند و به خیال خود به دنبال پیاده سازی انقلاب فرهنگی در دانشگاهها آن هم با چراغ خاموش بودند، به ناگاه با سد ستبر دانشجویان بیدار و آگاه مواجه شدند و طعم تلخ شکست را مزمزه می کنند. این پایمردی همان است که نوید بخش پیروزی صابران و استواران راه حق است.

مجموعه فراکسیون مدرن انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد، ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان جدیدالورود، اعلام می دارد که در سال جدید با نگاهی به حوادث سالهای گذشته، ضمن ایستادگی در برابر فشارها و تلاش برای حفظ استقلال دانشگاه، هماهنگ با سایر انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای کشور و همگام با اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای کشور (دفتر تحکیم وحدت) در راه تلاش برای حفظ و پاسداری از جامعه مدنی، تلاش برای احقاق حقوق سایر فعالین دانشجو، جنبشهای مدنی و اقلیتهای عزیز این مرز و بوم، ارائه ی قرائت نوگرایانه و روشنفکرانه از دین در برابر قرائتهای متحجرانه و خشونت محور و تحقق دموکراسی مبتنی بر حقوق بشر و حافظ منافع ملی خواهد کوشید.

والسلام علی من التبع الهدی

7/7/86

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه دانشجویان دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016