یکشنبه 15 مهر 1386

واکنش کانادا به اظهارات احمدی نژاد درباره اسراييل، رادیو فردا

اکسيم برنير، وزير امورخارجه کانادا روز شنبه ششم اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره اختصاص بخشی هايی از «سرزمين پهناور کانادا و آلاسکا» به يهوديان اسراييل را محکوم کرد.

آقای برنير در بيانيه ای اعلام کرد: «به نمايندگی از مردم کانادا اظهارات اخير رييس جمهوری ايران درباره اسراييل را شديدا محکوم می کنم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، آقای احمدی نژاد در اظهاراتی به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه «روز قدس» به کشورهای اروپایی توصیه کرده بود از آنجا که «کانادا و آلاسکا» دارای «سرزمين های پهناور» هستند بخشی از اين مناطق را به يهوديان اسراييل، برای تشکیل دولت خود، اختصاص دهند.

وزير امورخارجه کانادا تصريح کرده است که «اين اظهارات بخشی از فهرست بلند بالای اظهارات ضد اسراييلی آقای احمدی نژاد است».

آقای برنير با اشاره به دفاع همواره کانادا از «حق موجوديت اسراييل»، تصريح کرده است : اظهارات آقای احمدی نژاد «تحريف عمدی تاريخ» و کوششی در راستای مقابله با طرح صلح خاورميانه اسراييل و فلسطينی ها است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امورخارجه کانادا با اشاره به اراده کشورش برای مبارزه با چنين «زبان تهديد اميز» گفت: اظهاراتی از اين قبيل موجب شده تا ايران به عنوان کشوری که موجبات نگرانی جامعه بين المللی را فراهم می کند، شناخته شود.

واکنش سياستمداران اسراييلی به اظهارات احمدی نژاد

همزمان با واکنش کانادا، اظهارات تازه آقای احمدی نژاد در روز «قدس» درباره اسراييل با واکنش تند سياستمداران اين کشور رو به رو شد و يکی از اين سياستمداران نيز خواهان «پيگيری برای محاکمه بين المللی» احمدی نژاد شد.

اوری اريئل، رهبر حزب «ملی – مذهبی» اسراييل، خواهان تلاش حقوقی برای کشاندن محمود احمدی نژاد به دادگاه بين المللی شد و گفت: «پيش از آنکه احمدی نژاد و همفکرانش بتوانند موجب قتل عام دوباره يهوديان شوند، بايد جلوی آنها را گرفت.»

اين نماينده پارلمان اسراييل افزود: «تکرار اين سخنان از زبان احمدی نژاد و وخيم تر شدن هرباره ديدگاه های او، مشارکت درجنايت است و کسانی که به وی تريبون بين المللی داده اند، دراين امر با او شريک هستند.»

همچنين بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسبق و رهبر کنونی اپوزيسيون اسراييل، گفت: «احمدی نژاد که تا حال هولوکاست را انکار می کرد، اکنون گستاخانه ارتباط هزاران ساله يهوديان با اين سرزمين را تکذيب می کند.»

وی ضمن اينکه از دولت اسراييل خواست تا اظهارات رييس جمهوری ايران را جدی بگيرد، افزود: «احمدی نژاد با بی آزرمی، اسراييل را درحالت بين اخراج از اين سرزمين يا انتخاب نابودی قرار می دهد. اسراييل بايد اين اظهارات او را بسيار جدی تلقی کند و توجه جامعه جهانی را به وخامت اين سخنان جلب کند.»

آقای احمدی نژاد سال گذشته پس از آنکه گفت هولوکاست (قتل عام یهودیان) در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی «افسانه» است و همچنين خواهان «محو اسرائيل از نقشه جهان شد» با واکنش ها و انتقادات گسترده بین المللی مواجه شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واکنش کانادا به اظهارات احمدی نژاد درباره اسراييل، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016