شنبه 10 آذر 1386

جمال رحيميان، سرپرست جديد ايسنا: ايسنا به دور از افراط و تفريط خواهد بود، منصفانه نقد می کنيم، مهر

مراسم توديع ميرحميد حسن زاده سرپرست سابق ايسنا و معارفه جمال رحيميان سرپرست جديد اين خبرگزاری صبح امروز با حضور احسان جهانديده معاون سخنگو و دبير شورای اطلاع رسانی دولت و محمد تورنگ معاون فرهنگی و اجتماعی اين شورا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای اين مراسم سعيد پورعلی معاون جهاد دانشگاهی در سخنانی با اشاره به تغيير صورت گرفته در سمت سرپرستی خبرگزاری دانشجويان ايران، گفت: معمولاً در جهاد دانشگاهی توديع و معارفه ای وجود ندارد و در اينجا آمدنها و رفتنها تکرار خوبيهاست. شاهد اين ادعا اين است که در مجموعه جهاد دانشگاهی اگر همکاران موقعيت خود را به ديگران می دهند، عزم خروج از دستگاه را دارند و در ايسنا نيز کمتر پيش آمده که کسی بعد از خروج از آن، نهاد ديگری را برای خدمت انتخاب کند.

بخشی از هويت جهاد دانشگاهی مرهون تلاشهای رحيميان است

وی با بيان اينکه سرمايه اصلی ايسنا نيروی انسانی مومن و ملتزمی است که حامی همه دولتهايی است که در جمهوری اسلامی ايران شکل گرفته اند، افزود: امروز تکرار روز ديگری از آن روزهای خوب است؛ ميرحميد حسن زاده از جهادگران پرتلاشی است که در مدت محدودی که سرپرست ايسنا بود، با تلاش شبانه روزی اين مجموعه خبری را مديريت کرد و تعامل مناسبی در مجموعه ايجاد کرد و جمال رحيميان نيز از معاونين پرتلاش جهاد است که امروز در سنگر جديدی به فعاليت مشغول می شود. اگر بخشی از هويت جهاد دانشگاهی مرهون خدمات ايسناست، بخش ديگر آن نيز مرهون تلاش در خود جهاد دانشگاهی بوده و جمال رحيميان در ترسيم اين سيما نقش بسيار موثری داشته است.

پورعلی ابراز اميدواری کرد حسن زاده و رحيميان بتوانند در آينده با همکاری يکديگر، خبرگزاری دانشجويان ايران را ارتقا بخشند.

ميرحميد حسن زاده سرپرست سابق ايسنا هم در اين مراسم، فعاليت در مجموعه جهاد دانشگاهی و نيز ايسنا را فرصت مغتنمی توصيف کرد که می توان با استفاده از آن فعاليت چشمگيری در عرصه رسانه داشت.

وی با اشاره به روند شکل گيری اين خبرگزاری، گفت: ايسنا در سال ۷۸ و با دست خالی کارش را در درون جهاد دانشگاهی شروع کرد؛ خبرنگاران اندک ما تنها با يک واکمن مشترک کارشان را شروع کردند و زمانی که برای انجام مصاحبه با افراد مختلف تماس گرفته می شد، از ما می پرسيدند که ايسنا چيست و يا اينکه خبر کی "چاپ" می شود؟! چون به هر حال آن زمان تنها يک خبرگزاری در کشور وجود داشت (ايرنا).

ايسنا با ۳۰ ميليون تومان راه افتاد

حسن زاده افزود: بعد از اينکه ايسنا به جامعه معرفی شد و خبرنگاران ما توانستند آرام آرام عنوان خبرگزاری را در جامعه جا بيندازند، تازه اول سختيها بود و انتنظارات زياد می شد. کل بودجه ايسنا برای راه اندازی اش ۳۰ ميليون تومان بود و اين خبرگزاری کارش را در يک اتاق و با ۳، ۴ کامپيوتر آغاز کرد اما خوشبختانه الان شنوندگان از شنيدن کلمه ايسنا لذت می برند.

سرپرست سابق ايسنا، "مناعت طبع" را از ويژگيهای اين خبرگزاری برشمرد و گفت: ايسنا با استفاده از نيروهای غيرحرفه ای، هويت جديدی برای خود تعريف کرد که اين هويت توانست الگويی را به جامعه معرفی کند و همين سرمايه اصلی ايسناست که تفاوتی مابين خود و ساير رسانه ها ايجاد کرده است. مناعت طبع بچه های ما حاصل سختيهای آن سالهاست.

وی از جانب خود و پرسنل ايسنا به سرپرست جديد قول داد که خبرنگاران ايسنا او را در آبادتر ساختن اين خبرگزاری کمک خواهند کرد و خطاب به رحيميان گفت: بزرگترين شکايتهايی که در ايسنا خواهيد شنيد، جنسشان مادی نيست و اتفاقاً برعکس به شما گفته می شود چرا فلان وسيله را در اختيار ما نمی گذاريد که بتوانيم بهتر و سريع تر خبرمان را منتشر کنيم.

ايسنا مانند فرزند نابغه ای است که هميشه دردسر هم به دنبال خود دارد

حسن زاده گفت: ايسنا فرزند نابغه جهاد دانشگاهی است و البته هر فرزند نابغه ای هم دردسرهايی برای والدينش به همراه دارد. تلاشهای زياد می شد که زحمت بچه های ايسنا ناديده گرفته شود با اين وجود اين خبرگزاری هيچ گاه از توان سايت برای دفاع از خودش استفاده نکرد و تمام هجمه هايی را که به اين مجموعه می شد، با دعوت از منتقدين برای گفتگو به سرانجام رساند.

سرپرست سابق ايسنا همچنين با اشاره به دخالتهايی که در روزها و ماه های اخير از خارج از مجموعه ايسنا و جهاد دانشگاهی برای تغيير مديريت آن اعمال شد، افزود: در ماه های اخير به خبرنگاران ايسنا که از شنيدن صدای اذان در ساختمان آن لذت می بردند، کسانی که بهترين خاطرات ساعات کاری شان در زمان افطاريها بود و در زمان آوردن شهدا به اين مجموعه صحنه هايی به ياد ماندنی خلق کردند، نسبتهای ناروايی وارد شد که نمی دانم تهمت دهندگان چگونه می خواهند پاسخگوی آنها باشند؟

اگر شريعتمداری مطلب روز نامه اش را قبل از چاپ می ديد، اجازه چاپش را نمی داد

وی گفت: متاسفانه در اين وانفسا رسانه منتقد منصفی مانند کيهان که در جشنواره مطبوعات هم برگزيده شده، به صورتی قيم مآبانه به دکتر ابوالفضل فاتح (بنيانگذار ايسنا) توصيه می کند که اينجا (ايسنا) خانه شما نيست و خبرگزاری هيئت مديره دارد و بايد انتخاب رئيس آن با نظر آنها باشد و نبايد اين طور انتخاب شود. اين کار دخالت در امور داخلی ماست.

حسن زاده اضافه کرد: البته من مطمئنم که شريعتمداری مديرمسئول کيهان اين مطلب را که در روزنامه چاپ شده بود، نديده است والا با شناختی که از او دارم می دانم که اجازه انتشار آن را نمی داد. اما به هر حال من فکر می کنم کسانی که اين کارها را می کنند، به دنبال اين هستند که تاريخ ايسنا را عوض کنند و شاهد اين ادعا، مطلب چاپ شده در روزنامه کيهان است.

پدر علم ارتباطات ايران تاريخ رسانه ها را به قبل و بعد از ايسنا تقسيم کرده است

وی سپس به نظرسنجی هايی که هر ساله توسط ايسنا و در مورد عملکرد آن صورت می گيرد، اشاره کرد و گفت: در ۹۰ درصد موارد از ايسنا تعريف می شود که ممکن است اين شائبه پيش آيد که اين افراد رودرروی ايسنا اين حرفها را می زنند و پشت سر آن چيزهای ديگری می گويند اما وقتی کسی مانند کاظم معتمدنژاد که بسياری او را به عنوان پدر علم ارتباطات در ايران می شناسند، تولد ايسنا را اتفاق مهمی در عرصه اطلاع رسانی می داند و تاريخ رسانه ها را در ايران به قبل و بعد از ايسنا تقسيم می کند، ديگر جواب آن حرفها هم داده می شود.

سرپرست سابق ايسنا در پايان برای رحيميان آرزوی موفقيت کرد.

با مشی معتدل و پرهيز از افراط و تفريط کارمان را ادامه می دهيم

در ادامه اين مراسم جمال رحيميان سرپرست جديد خرگزاری دانشجويان ايران در سخنانی گفت: قطعاً بنای اعتقادی ما در ايسنا مبتنی بر اصل خدشه ناپذير ولايت مطلقه فقيه، انديشه های بنيانگذار جمهوری اسلامی، منويات مقام معظم رهبری و چارچوب قانون اساسی خواهد بود و با مشی معتدل و پرهيز از افراط و تفريط کارمان را ادامه خواهيم داد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی پيرو ولايت فقيه و حامی دولتهاست چرا که اگر دولت تضعيف شود، مجموعه نظام تضعيف خواهد شد البته به عنوان يک رسانه رسالت مهمی را در نقد مسائل برای خود قائليم و معتقديم حمايت از دولت به معنای تعريف و تمجيد نيست و دوستان دولتی هم مطمئناً اين را از ما نمی خواهند. حمايت ما در قالب طرح موضوعاتی است که دولت فعلی محور کارهای خودش قرار داده است مثل بحث عدالت محوری. البته اين حق را برای خودمان قائل می دانيم که به نقد منصفانه بپردازيم چرا که معتقديم نقد سازنده است.

ايسنا در برابر هيچ دولتی نخواهد بود

سرپرست جديد خبرگزاری دانشجويان ايران اضافه کرد: ما هيچ وقت در برابر هيچ دولتی نخواهيم بود و ايسنا نقدهای دلسوزانه ای نسبت به دولت خواهد داشت تا راه نفوذ و بهره برداری بيگانه را ببنديم و اگر حس کنيم مطلبی يا خبری به نحوی مورد سوء استفاده بيگانگان قرار خواهد گرفت، مانع از انتشار آن می شويم. ما در هر موضوعی نظر صاحبان و اطرافيان آن موضوع را با دقت بررسی خواهيم کرد و سپس به نحوی که مبنای پديده توطئه نشود، اطلاع رسانی خواهيم کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رحيميان گفت: امانت داری، صداقت، حرکت در جهت آرمان انقلاب و مردم، حرکت در چارچوب موازين اسلامی، اميد بخشی به مردم، انتقاد به دور از غرض ورزی، رعايت مصالح کشور و جلوگيری از نفوذ بيگانه اهداف ما را در ايسنا شامل خواهند شد.

تغيير سرپرست ايسنا امری داخلی است

حميدرضا طيبی رئيس جهاد دانشگاهی نيز در سخنانی با تاکيد بر اينکه تغيير روی داده در سمت سرپرستی ايسنا امری کاملا داخلی است، گفت: آنچا در ايسنا رخ داد، صد در صد داخلی و در جهت فراهم آوردن شرايط بهتر برای اين خبرگزاری است. شايد با برخی وقايع ديگر همزمان بوده است اما تاکيد می کنم که تغيير، تغييری داخلی است و بايد اين همزمانی را درک کرد.

وی با تاکيد بر اهميت رسانه ها در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام، گفت: آنچا ما را قدری نگران می کند، اجرايی شدن اين سند است چرا که زمان به سرعت در حال گذر است و توطئه های دشمنان هم يکی پس از ديگری در حال شکل گيری است و همين لزوم قدرتمند شدن کشور ما را آشکار می کند. ما نمی خواهيم آمريکا يا ژاپن بشويم ما می خواهيم ايرانی قدرتمند بسازيم.

رئيس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به تدوين سند چشم انداز ۲۰ ساله اين نهاد و امضای آن توسط هيئت امنا، بر تدوين هرچه سريعتر خط مشی جهاد دانشگاهی بر اساس بند اول اساس نامه آن تاکيد کرد.

به گزارش مهر، در پايان مراسم توديع و معارفه سرپرستهای قديم و جديد ايسنا، حاضران نسبت به شهدای اين رسانه ادای احترام کردند.

Copyright: gooya.com 2016