چهارشنبه 14 آذر 1386

ديدار وزير علوم با مصباح يزدی، انتقاد مصباح از عدم پيشرفت در اسلامی شدن دانشگاه‌ها و قول وزير در اين باره برای پنج سال آينده، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

وزير علوم، تحقيقات و فناوری به همراه تعدادی از معاونان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌های تهران با آيت‌الله مصباح يزدی در محل موسسه آموزشی ـ‌ پژوهشی امام خمينی(ره) قم ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) در اين ديدار آيت‌الله مصباح يزدی با قدردانی از دکتر زاهدی و عملکرد وی در طول دو سال گذشته در وزارت علوم به پيشرفت شتابان و بيش از حد انتظار در بسياری از امور دولت جديد اشاره کرد و گفت: البته اين به معنای نفی اشتباهات و کمبودها نيست ولی در مقام مقايسه با امور گذشته بايد زمان زيادی برای بيان برتری‌های دولت نهم صرف کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه يکی از مسائل اساسی انقلاب، اسلامی شدن دانشگاه‌هاست گفت: از همان آغاز کار ستاد ۶ نفره انقلاب فرهنگی، مقرر شد کتاب‌های معارف برای تدريس در دانشگاه‌ها را خود ستاد تهيه کند و استادش را حوزه تأمين نمايد ولی درخصوص تربيت اساتيد معارف هيچ تصميمی گرفته نشد و نتيجه‌اش همين است که ما اکنون با کمبود ۵۰۰۰ استاد معارف در دانشگاه‌ها مواجه هستيم.

رييس موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره) با انتقاد از عدم پيشرفت قابل توجه در خصوص اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: در دوران گذشته در جلسات اسلامی شدن دانشگاه‌ها، حتی نامی هم از اسلام برده نمی‌شد تا جايی که مقام معظم رهبری از وزير علوم وقت، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را خواستار شدند ولی متأسفانه اين امر محقق نشد.

وی با اشاره به پشتيبانی همه جانبه موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره) از اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: وقتی دولتی بخواهد در خصوص اسلامی شدن دانشگاه‌ها گام بردارد به نظر می‌رسد که راه خيلی روشنی در پيش دارد؛ چنانچه ما در اولين ديدار با رييس جمهور دولت نهم آمادگی خود را در اين خصوص به عنوان يک وظيفه شرعی اعلام کرديم و سعی می‌کنيم همه توان خود را در انجام اين مهم و همکاری با دولت به کار گيريم.

آيت‌الله مصباح در بخش ديگری از سخنان خود توقع حل مشکلات کشور از سوی دولت در کوتاه مدت را امری محال توصيف کرد و گفت: مديريت کلان کشور کار سنگينی است و معقولانه‌ترين راه حل مشکلات، اولويت بندی آنهاست و صد البته ملاک اولويت بندی نيز نقش عمده‌ای در حل مسائل ايفا می‌کند؛ بدين‌گونه که اولويت‌ها بر اساس تفکر اسلامی انتخاب شود و انتخاب کنندگان نيز از متفکران و فرهيختگان مسلمان و معتقد باشند.

وی همچنين با اذعان به اين مطلب که ايجاد تحول فرهنگی در کشور زمان زيادی می‌طلبد، گفت: يکی از آسيب‌های انجام امور فرهنگی در کشور ما عدم انجام و برنامه ريزی پروژه‌های طولانی به دليل کمبود وقت و تغيير گسترده مديران است. اگر نظام ما به گونه‌ای بود که با تغيير دولت‌ها آرمان‌ها و برنامه‌های ريشه دار فرهنگی تغيير نمی‌کرد موفقت بيشتری در رسيدن به اهداف فرهنگی حاصل می‌شد.

آيت‌الله مصباح در بخش پايانی سخنان خود با تأکيد بر سپردن امور اساسی به دست افراد مطمئن و معتقد، اظهار داشت: در انتخاب پست‌های کليدی وسواس داشته باشيد و سعی کنيد يکی از کارهايتان انجام امور ماندگار باشد به عنوان مثال راه‌اندازی مجدد دوره‌های تربيت مدرسين دانشگاه‌ها در دانشگاه تربيت مدرس، می‌تواند يکی از اين امور باشد.

همچنين در اين ديدار دکتر زاهدی وزير علوم، تحقيقات و فناوری با ارائه گزارشی از وضعيت فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: قبل از دولت نهم در دانشگاه‌ها بعضی از جريانات سياسی فضايی را ايجاد کرده بودند که در آن صحبت از دين و معنويت در کنار تحصيل بسيار مشکل بود، ولی حداقل کار ما در اين دو سال اخير اين بود که اکنون در دانشگاه‌ها بعضاً گفته می‌شود که وضع معنوی حاکم بر دانشگاه‌ها مناسب نيست و حداقل اين موضوع اکنون حس می‌شود که قبلاً حتی اين کمبود حس هم نمی‌شد و اين خود يک موفقيت محسوب می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير علوم در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به عدم ايجاد تنش در دانشگاه‌ها در دوسال اخير گفت: فضای حاکم بر دانشگاهها نسبت به گذشته بسيار فرق کرده ولی هنوز با فضای مطلوب فاصله داريم و فکر می کنم با برنامه‌ريزی‌های انجام گرفته در ۵ سال آينده به جايی برسيم که هنگام ورود به دانشگاه حس کنيم که به يک دانشگاه اسلامی قدم گذاشته‌ايم.

در اين ديدار همچنين معاونان وزير علوم به ارائه ديدگاه‌ها و عملکرد حوزه‌های کاری خود در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پرداختند.

Copyright: gooya.com 2016