سه شنبه 21 اسفند 1386

آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به طور کامل حذف می‌شود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


رييس‌جمهور قانون پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را برای اجرا ابلاغ کرد که بر اساس آن تا پايان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به طور کامل حذف می‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) رييس‌جمهور قانون پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصويب و به تاييد شورای نگهبان رسيده جهت اجراء ابلاغ کرد.

بر اساس اين قانون پذيرش دانشجو در مقطع کاردانی (پيوسته و ناپيوسته) ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد پيوسته ، دکترای حرفه‌ای و دکترای پيوسته براساس سوابق تحصيلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود. تاثير سوابق تحصيلی در هر سال نسبت به سال قبل افزايش می‌يابد به نحوی که حداکثر تا پايان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ايران آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به طور کامل حذف می‌شود. دولت موظف است بسترهای لازم را جهت تحقق اين ماده فراهم کند.

براين اساس برگزاری آزمون سراسری برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا قبل از حذف کامل آن براساس «قانون يک مرحله‌ای نمودن آزمون سراسری مصوب ‌٢١ /‌٥ /‌١٣٧٧» مجلس شورای اسلامی خواهد بود و برای پذيرش دانشجو در هر رشته سابقه تحصيلی دروس مرتبط با آن رشته ملحوظ می‌گردد. اين دروس و ميزان تاثير هر يک با توجه به اهميت آن‌ها و همچنين پايه‌های تحصيلی که در سوابق تحصيلی موثر است توسط کارگروهی (کميته‌ای) مرکب از افرادی چون وزير يا يکی از معاونين وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ،وزير يا يکی از معاونين وزارت آموزش و پرورش ،وزير يا يکی از معاونين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،وزير يا يکی از معاونين دانشگاه آزاد اسلامی و رييس‌ سازمان سنجش و آموزش کشور تعيين خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين قانون امتيازات و سهميه‌ها از قبيل سهميه مناطق، رزمندگان، شاهد، ‌خانواده معظم، شهدا، جانبازان و آزادگان که تاکنون به تصويب مراجع ذی صلاح رسيده يا می‌رسد کماکان به قوت خود باقی است و در شيوه پذيرش دانشجو براساس اين قانون نيز اعمال می‌شود.

همچنين داوطلبانی که براساس اين قانون در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذيرفته می‌شوند براساس ضوابط پيشنهادی ستاد کل نيرو‌های مسلح که به تصويب مقام معظم رهبری (فرماندهی کل قوا) می‌رسد، ‌از معافيت تحصيلی خدمت نظام وظيفه برخوردار می‌شوند.

Copyright: gooya.com 2016