دوشنبه 2 اردیبهشت 1387

سخنگوي وزارت امور خارجه: 11‌سپتامبر يك حادثه مشكوك است، ايسنا

-آمريكا در سياست "ايران‌هراسي" توفيقي نداشته است
-محور سفر هاينونن، همكاري‌هاي تهران و آژانس است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: سياست ايران‌هراسي از سوي آمريكا دنبال مي‌شود؛ در حالي كه تمام آن چه در عراق وجود دارد نتيجه‌ي عملكرد نادرست آمريكاست كه مي‌خواهند آن را به ايران نسبت دهند.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمد علي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان يك‌شنبه در نشست مطبوعاتي هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي درباره سفر معاون البرادعي به ايران، گفت: هاينونن فردا در چارچوب همكاري ايران و آژانس در راس هياتي به ايران سفر مي‌كند.


محور سفر هاينونن مطالعات ادعايي نيست

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين سفر و ملاقات‌ها براي بررسي موضوع مطالعات ادعايي است؟ با بيان اين كه سفر معاون البرادعي در امور پادمان‌ها سفري عادي است، اظهار كرد: درباره مطالعات ادعايي در چارچوب مداليته پس از پاسخ به مسائل باقي مانده آن چه در خصوص مطالعات ادعايي مطرح شد را پاسخ داديم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، تاكيد كرد: محور سفر هاينونن همكاري‌هاي ميان تهران و آژانس است.

حسيني درباره زمان گفت‌وگوهاي ايران و آمريكا بر سر عراق، گفت: زمان آن هنوز قطعي نشده است.

او در خصوص بسته‌ي پيشنهادي كه از سوي وزير امور خارجه اعلام شده است، اظهار كرد: درباره‌ي بسته جز آن چه آقاي متكي توضيح داده مطلب جديدي ندارم.

وي با اشاره به تحريم كالاهاي دانماركي از سوي كشورهاي اسلامي در مقابل اهانت‌هاي اين كشور به اسلام و واكنش وزير خارجه اين كشور به اين مساله تصريح كرد: متاسفانه با اصرار رسانه‌هاي غربي از جمله كشور دانمارك درباره اهانت‌هايي كه به دين اسلام و مقدسات مسلمانان صورت گرفته است، اين ذهنيت در بين ملت‌هاي اسلامي شكل گرفته كه برخي كشورهاي غربي عزم جدي براي مقابله با اهانت‌ها ندارند. بنابراين برخي كشورهاي اسلامي تصميم گرفتند كالاهاي اين كشورها را تحريم كنند. اگر اهانت به دين اسلام ادامه يابد اين گونه اقدامات ملت‌هاي مسلمان هم گسترش مي‌يابد و ممكن است ابعاد فرهنگي اجتماعي نيز به خود بگيرد.

او درباره درخواست اتحاديه اروپا براي پيوستن ايران به كنوانسيون ايمني هسته‌يي اظهار كرد: تمام اقداماتي كه در نيروگاه بوشهر صورت مي‌گيرد، زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و به لحاظ ايمني هم تمامي مسايلي كه مورد توصيه آژانس بوده است از سوي ايران رعايت شده است، هم‌چنين ايران عضو كنوانسيون‌هاي اعلام فوري حوادث هسته‌يي است.

وي در خصوص اجلاس همسايگان عراق در كويت و اين كه گفته مي‌شود حضور رايس اين اجلاس را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، گفت: در حاشيه‌ي دو اجلاس گذشته ملاقات‌هاي زيادي با همسايگان عربي و غير عربي و همسايگان صورت گرفت و در تمام اين ملاقات‌ها بر نقش مثبت و سازنده ايران در عراق تاكيد شد. اگر چه برخي كشورها تلاش دارند ايران را به برخي موارد متهم كنند اما اين‌بار هم موفق نخواهند شد. در تمام جلسات با كشورهاي همسايه آن‌ها را تشويق كرديم كه فعاليت مناسب‌تري در عراق داشته باشند از جمله آن كه سفارت‌خانه‌هاي خود را بازگشايي كنند و از فرآيند سياسي در آن كشور حمايت كنند. هم‌چنين پيشنهادات ايران براي تقويت امنيت و ثبات در عراق مورد استقبال اين كشورها قرار گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اعلام تحريم‌هاي بيش‌تر در زمينه گاز مايع ايران از سوي نخست وزير انگليس و اين كه آيا نبايد با انگليس همان‌گونه كه با آمريكا ترك مراوده كرديم ارتباطمان را قطع كنيم؟ اظهار كرد: بناي دستگاه ديپلماسي كشور قطع رابطه با كشورها نيست؛ بلكه ادامه رابطه و در پرتوي آن تلاش براي تصحيح رويكردهاي سياسي ميان كشورهاست. اميدواريم با توجه به اهميت عقلانيت در سياست خارجي و واقع‌گرايي كشورهايي كه تاكنون نسبت به ايران سياست مناسبي نداشته‌اند، اين كشورها سياست درستي را در پيش گيرند.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه فعاليت‌هاي وزارت امور خارجه را درباره دستگيري نصرت الله تاجيك بسيار محدود عنوان كرد اظهار كرد: به محض اين كه وزارت امور خارجه از بازداشت ايشان آگاه شد، كميته‌اي در معاونت اروپا ـ آمريكاي وزارت امور خارجه تشكيل شد و هياتي از ايران به انگليس رفت و با سپردن وثيقه سنگين مقدمات آزادي ايشان را فراهم كرديم. هم‌چنين با وجود مخالفت انگليسي‌ها، ملاقات‌هاي زيادي با مسوولان ذي‌ربط در انگليس صورت گرفت و نيز سفير ايران در انگليس ملاقات‌هايي را داشت و در تهران نيز با سفير انگليس ملاقات‌هايي انجام شده است.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: بهتر است انگليس بدون تحت تاثير قرار گرفتن از آمريكا مقدمات آزادي ايشان را فراهم كند زيرا هر گونه خسارت مادي و معنوي وارده به ايشان به عهده‌ي دولت انگليس است. اتهاماتي كه عليه ايشان صورت گرفته واهي بوده است، اما متاسفانه فشارهاي آمريكا بر دولت انگليس و برخي مسوولان كه دستي در اين پرونده داشته‌اند باعث شده پرونده تا اين جا كشيده شود. در عين حال ما اقدامات خود را ادامه مي‌دهيم.

او درباره‌ي همسو شدن القاعده و آمريكا، گفت: در برخي رسانه‌ها اين مسئله مطرح شد و اخباري مبهم نيز منتشر شده است؛ بنابراين تا اصل اين خبر مشخص نشود، قابل ارزيابي نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه، درباره‌ي تلاش كارتر براي ديدار با مسوولان حماس، گفت: تلاش‌هاي صورت گرفته به تصميم اعضاي جنبش حماس برمي‌گردد و براي رساندن پيام و مواضع خود در قبال قضيه‌ي فلسطين است.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره فعاليت‌هاي فرهنگي ايران در باغ منچستر در لندن، گفت: فعاليت‌هاي فرهنگي در اين باغ با هماهنگي مسوولان ذي‌ربط انگليس صورت مي‌گيرد. همان‌طور كه فعاليت‌هاي فرهنگي از سوي سفارت انگليس در تهران در باغ قلهك در چارچوب قانون و هماهنگي وزارت خارجه ايران صورت مي‌گيرد.


اجازه‌ دهيد بسته‌ي پيشنهادي فعلا بسته بماند

حسيني در خصوص بسته‌ي پيشنهادي ايران و اين كه آيا قرار است اين بسته به 1 + 5 داده شود يا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و آيا در همين زمينه بسته‌اي قرار است به معاون البرادعي در گفت‌وگوهاي فردا ارايه شود، گفت: در مورد بسته‌ي پيشنهادي اجازه دهيد موضوع فعلا بسته بماند تا زمانش برسد. در مورد سفر هاينونن همان طور نيز كه گفتم در چارچوب همكاري‌هاي طرفين است و با توجه به همكاري تنگاتنگ ايران و آژانس طبيعي است كه اين ملاقات‌ها صورت بگيرد.

حسيني درباره اظهارات البرادعي مبني بر اين كه پيشرفت‌هاي هسته‌يي ايران كند شده است، گفت: پيشرفت‌ها و فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز هسته‌يي ايران در چارچوب مشخص آغاز و ادامه مي‌يابد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كشورمان كه اعلام كرده است، مذاكره نكردن با 1 + 5 موضع نهايي ايران نيست، اظهار كرد: در مورد گفت‌وگو با 1 + 5 تاكيد كردم و مي‌كنم كه آن چه مربوط به موضوع هسته‌يي بوده در چارچوب مداليته با آژانس به پايان رسيده و روند عادي به خود گرفته است. در عين حال زمينه‌ها و محورهاي مختلف براي ايران و اروپا وجود دارد كه به اعتقاد ما هنوز از تمام ظرفيت‌هاي آن‌ها استفاده نشده است و مي‌تواند مورد گفت‌وگوي دو طرف قرار گيرد.


فعاليت‌هاي صلح‌آميز آينده ايران هم‌چنان پاك خواهد بود

وي در خصوص ارزيابي ايران از نشست كشورهاي 1 + 5 در شانگهاي، گفت: بر اساس اظهارنظراتي كه صورت گرفته است، به نظر مي‌رسد اين نشست نتايج عيني خاصي نداشته است. مسوولان چيني قبل و بعد از نشست تاكيد كردند و از ساير كشورهاي 1 + 5 دعوت كردند كه گفت‌وگوها ادامه يابد و با توجه به واقعيت هسته‌يي ايران تصميم بگيرند.

حسيني ادامه داد: آن چه ما تاكيد كرده‌ايم اين است كه فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز ايران در گذشته و حال به تاييد آژانس رسيده است و فعاليت‌هاي صلح‌آميز آينده هم‌چنان پاك خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اظهارات نخست‌وزير انگليس و بوش براي تحريم‌هاي بيش‌تر عليه ايران و آن چه درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران اظهار كرده‌اند، گفت: موضوعي كه از سوي نخست‌وزير انگليس و بوش شنيديم منطبق با واقعيات فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران و گزارش‌هاي فني و حقوقي آژانس نيست؛ بلكه اتهاماتي بي‌پايه و اساس است.

او تاكيد كرد: ايران فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود را در چارچوب NPT ادامه مي‌دهد و هيچ قانوني تا زماني كه اين فعاليت‌ها مسالمت‌آميز است ما را از انجام آن‌ها باز نمي‌دارد.


آمريكا در سياست ايران‌هراسي توفيقي نداشته است

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ايسنا درباره اظهارات وزير امور خارجه آمريكا مبني بر اين كه عراق بايد به كشورهاي عربي نزديك شود و از ايران پارسي دور شود، گفت: اين اظهارات جديد نيست. سياست ايران‌هراسي از سوي آمريكا دنبال مي‌شود. در حالي كه تمام آنچه در عراق وجود دارد نتيجه‌ي عملكرد نادرست آمريكاست كه مي‌خواهند آن را به ايران نسبت دهند؛ اما ارزيابي‌هاي ما در ديدارهايي كه با مسوولان كشورهاي منطقه داشته‌ايم نشان مي‌دهد كه آمريكا در اين سياست توفيقي نداشته است.

حسيني گفت: مشكل اصلي عراق اشغالگري و تروريسم است.

وي درباره اظهارات رايس، گفت: گروه‌هاي ترور در عراق را آمريكا بهتر از هر كس مي‌شناسد و مي‌داند كه مورد حمايت سياسي و مالي چه كساني هستند و چگونه شكل گرفته‌اند و در داخل عراق تقويت شده‌اند.

سخنگوي وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه برخي مقامات مسوول در كشور سفر معاون البرادعي را در چارچوب بحث و بررسي بر سر چگونگي پرداختن به مطالعات ادعايي و آن چه آژانس در اين خصوص مطرح مي‌كند عنوان كرده‌اند در حالي كه شما اين سفر را در چارچوب همكاري‌هاي ايران و آژانس عنوان مي‌كنيد، گفت: آن چه در مورد سفر هاينونن عرض كردم و محور اصلي گفت‌وگوهاست، همان است كه عرض شد. اين سفر در راستاي همكاري‌هاي ايران و آژانس انجام مي‌شود. مطالعات ادعايي در زمان خود مطرح و به آن پاسخ داده شد. در مورد مسائلي كه مورد نظر آژانس است و آن را مطرح مي‌كنند ما صحبت‌هاي آن‌ها را مي‌شنويم.

وي گفت: چارچوب همكاري‌هاي ما و آژانس مشخص و روشن است.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اتهامات غرب عليه ايران مبني بر اين كه ايران فعاليت‌هاي غير مسالمت‌آميز داشته است، گفت: آن چه به عنوان فعاليت‌هاي غير مسالمت‌آميز درباره‌ي ايران مطرح مي‌كنند اتهامات بي‌پايه و اساس است. آژانس بارها در گزارش‌هاي خود صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را تاييد كرده است. ما فعاليت‌هاي محرمانه و سري نداريم و تمام آن چه انجام مي‌دهيم تحت نظارت آژانس است.

سخنگوي وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي در مورد شرايط انتخاب سفرا در اين وزارت‌خانه پرسيد و اين كه ظاهرا پس از كناره‌گيري و استعفاي وزيران از كابينه به آن‌ها سفارتخانه‌ها پيشنهاد مي‌شود؟ اظهار كرد: ضوابط خاصي در وزارت‌خانه وجود دارد كه با توجه به پيشينه و توانمندي و متناسب با مناسبات ايران با كشورهاي مختلف سفرا انتخاب مي‌شوند. البته اين طور نيست كه حتما اين سفرا از داخل وزارت‌خانه باشند. اگر افرادي در خارج از اين وزارت‌خانه در سطوح مختلف حضور داشته باشند مي‌توان از آن‌ها دعوت به عمل آورد كه وزيران نيز مي‌توانند از اين جمله افراد باشند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره‌ي سفر گروهي از نمايندگان پارلمان كانادا به ايران مي‌پرسيد، افزود: همكاري‌هاي پارلماني ميان دو كشور وجود دارد و اخيرا عده‌اي از نمايندگان پارلمان كانادا براي سفر به تهران و آشنايي با قانونگذاري و برگزاري انتخابات و غيره اعلام آمادگي و علاقه كرده‌اند اما در مورد اين كه اين سفر تاكنون قطعي شده است خير هنوز قطعيت آن مشخص نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه، درباره‌ي هشدار مقتدا صدر به نوري‌المالكي نيز اظهار كرد: خطابي كه صورت گرفته است از سوي رهبر يكي از گروه‌هاي فعال سياسي در عراق نسبت به رييس دولت اين كشور است و در بين خودشان قابل حل و فصل است.

حسيني درباره‌ي سفر معاون وزارت امور خارجه كشورمان به آلمان، گفت: سفر مهدي صفري به دعوت معاون وزارت خارجه آلمان صورت گرفت و پيرامون گفت‌وگوهاي منطقه‌يي بوده است و هيچ ربطي به مذاكرات با 1+ 5 ندارد.


حادثه‌ي 11 سپتامبر ابهامات فراواني دارد

او در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره‌ي سياست رسمي ايران درباره‌ي حادثه‌ي 11 سپتامبر و اين كه رييس جمهور اخيرا در يك سخنراني خود اين حادثه را مشكوك دانسته است، مي‌پرسيد، گفت: درباره‌ي اين واقعه تا زماني كه تمامي ابعاد آن آشكار نشود به اعتقاد ما يك حادثه مشكوك است و به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران كه از نزديك اين قضيه را دنبال كرده‌اند معتقدند كه ابعادي از آن هم‌چنان پنهان مانده است. به عقيده‌ي ما حادثه‌ي 11 سپتامبر اقدامي است كه ابهامات فراواني دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه، درباره‌ي ديدار منافقين با سازمان سيا، گفت: از اين مساله ارزيابي خاصي ندارم. در عين حال ديدارهايي در عراق و خارج عراق بين ماموران آمريكايي و گروهك منافقين وجود داشته است. هم‌چنين ديدارهايي با بعضي از عناصر تروريستي در عراق هم صورت گرفته است كه براي مختل كردن امنيت مناطق مرزي ايران و تركيه بوده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي وزارت امور خارجه: 11‌سپتامبر يك حادثه مشكوك است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016