سه شنبه 3 اردیبهشت 1387

آذربايجان محموله‌ نيروگاه اتمی بوشهر را متوقف کرد، دويچه وله

جمهوری آذربايجان حدود دو هفته‌ی پيش، يک محموله‌ی تجهيزات نيروگاه اتمی از روسی به ايران را در مرز آستارا متوقف کرده است. باکو قصد دارد با بررسی بيشتر مطمئن شود که اين محموله مشمول تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران نيست.

خبرگزاری آسوشيتد پرس به نقل از شرکت روسی "Atomstroiexport" اعلام کرد که مقامات آذربايجان دوهفته‌ی قبل، يک يا دو کاميون حامل تجهيزات اتمی بوشهر را در مرز آستارا توقيف کرده‌اند. اين شرکت دولتی روسی، تجهيزات نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران حمل می‌کند.

اين خبرگزاری هم‌چنين گزارش داد که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آذربايجان، خبر توقيف محموله‌ی روسی به ايران را در روز دوشنبه (۲۱ آوريل) اعلام کرد. باکو رفع توقيف کاميون‌ها را به بررسی بيشتر محموله موکول کرده است.

بار کاميون‌ها، عايق‌های حرارتی مورد نياز در نيروگاه اتمی بوشهر، اعلام شده است. آسوشيتد پرس می‌نويسد که مقامات ايران و آذربايجان در حال گفت‌و‌گو برای آزادسازی محموله‌ها هستند.


وضعيت نيروگاه بوشهر

سوخت نيروگاه اتمی بوشهر به‌طور کامل به ايران فرستاده شده و طبق آخرين اظهار نظر مقامات ايرانی، اين نيروگاه در تابستان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسيد.

روسيه ارسال سوخت اتمی به نيروگاه بوشهر را در ژانويه‌ی ۲۰۰۸ به پايان رساند. هشتمين و آخرين محموله سوختی در تاريخ ۸ بهمن (۲۸ ژانويه) به اين نيروگاه منتقل شد. نخستين محموله سوخت نيروگاه بوشهر روز ۲۶ آذرماه سال جاری (۱۷ دسامبر ۲۰۰۷) وارد نيروگاه اتمی بوشهر شده بود. مجموع سوخت ارسال شده به نيروگاه اتمی بوشهر، حدود ۸۲ ‪ تن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ارسال محموله‌های سوختی، پس از آن آغاز شد که تهران با بازگرداندن زباله‌های هسته‌ای به روسيه موافقت کرد. آمريکا ابراز نگرانی کرده بود که جمهوری اسلامی ممکن است از زباله‌های هسته‌ای، در جهت ساخت سلاح‌های اتمی استفاده ‌کند.

دولت ايران اعلام کرده است که می‌خواهد نيروگاه بوشهر را در تابستان امسال، با نيمی از ظرفيت وارد شبکه‌ی برق‌رسانی سراسری کند. ولی سخنگوی ايرينا يسی‌پووا، شرکت روسی تکميل‌کننده‌ی اين نيروگاه، پيش‌تر گفته بود که هنوز زمان مشخصی برای راه‌اندازی نيروگاه بوشهر تعيين نشده است. وی دليل اين امر را "تدارکات همه‌جانبه‌ای" خوانده بود که هنوز بايد از سوی اين شرکت مقاطعه‌کار صورت گيرد. اين سخنگو اعلام کرد که "مسائل امنيتی" از جمله‌ی اين اقدامات‌اند که "در در جه‌ی اول اهميت قرار دارند."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آذربايجان محموله‌ نيروگاه اتمی بوشهر را متوقف کرد، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016