جمعه 3 خرداد 1387

گزارش نشست مشورتی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران در هانوفر برای تدارک گردهمايی سراسری سوم

به دعوت شورای هماهنگی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران در روزهای دوم و سوم ماه مه ۲۰۰۸، نشست مشورتی‌يی با حضور مستقيم و اينترنتی جمعی از فعالان و همراهان جنبش جمهوری‌خواهان دمکرات و لائيکِ ايران از کشورهای آلمان، آمريکا، انگليس، بلژيک، دانمارک، فرانسه و سوئد، برگزار شد. آقايان ناصر پاکدامن و هوشنگ کشاورز صدر که نتوانستند در هانوفر حضور يابند، از طريق اينترنت با اين نشست همراهی نمودند. ايشان همبستگی خود را با جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران اعلام کرده، بر تداوم فعاليت‌ها تاکيد ورزيده، اهميت نشست مشورتی برای تدارک گردهمايی سراسری سوم را خاطرنشان کرده و برای آن آرزوی موفقيت و پيروزی بر مشکلات را نمودند. هم‌چنين، آقايان رضا مرزبان و هدايت متين دفتری نيز که نتوانستند مستقيما در نشست حضور يابند پيام همبستگی خود را به وسيله همراهان برای نشست مشورتی فرستاده و برای‌ آن آرزوی موفقيت کرده بودند.
در روز اول، شرکت‌کنندگان به بحث و بررسی درباره وضعيت جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائيک و دشواری‌های آن، موضوع بحران، علل کاهش و رکود فعاليت‌ها پرداختند. برداشت های گوناگون از مفاهيم جنبشی‌بودنِ جدل، «هويت ما» و راهبردهای سياسی گوناگون در اين جنبش نيز زمينه گفتگو و تبادل نظر حاضران قرار گرفت. همچنين، به موضوع‌های پيشنهادی شورای هماهنگی برای گردهمايی سوم در زمينه ۱- سند برنامه و هويت سياسی ۲ - ساختار ۳ - برنامه عمل، نيز پرداخته شد.
در روز دوم، ضمن تدقيق موضوعات در دستور کار گردهمايی سراسری سوم، بر سر به راه‌اندازی سايت، تشکيل کميسيون های کار و تعيين زمان و مکان برگزاری گردهمايی سراسری سوم، همراهان به رايزنی با يکديگر پرداختند.
به رغم وجود پاره‌ای از تفاوت نظرها، سايه‌روشن‌ها و ابهامات، نشست ضمن تاکيد بر اين که پرسش‌گری، تامّل، جستجوی راه‌کارهای نو، دفاع از علنيت و مدارا جويی در برخورد به اختلافات از نقطه قوت‌های جنبش جمهوری‌خواهان دمکرات و لائيک است، بر سر موارد زير به توافق رسيد:
۱. تاکيد بر نقش مثبت جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائيک ايران در گسترش ايده‌های دمکراتيک، لائيک و جمهوری‌خواهی در ميان ايرانيان.
۲. تاکيد بر اهميت تداوم حيات اين جنبش و در اين راستا، برگزاری هرچه بهتر تدارک شده‌یِ گردهمايی سراسری سوم.
۳. تاکيد بر ضرورت گسترش فعاليت‌های نظری و عملی و گام برداشتن در جهت همگانی‌تر کردن هر چه بيشتر پروژه جمهوری‌خواهی، دمکراسی و لائيسيته در ايران.
۴. تاکيد بر ضرورت رويکرد بيرونی هر چه بيشتر در پرداخت به مسائل جنبش‌های اجتماعی و سياسی در ايران.
۵. کوشش در راه تشويق علاقه‌مندان به جمهوری، دمکراسی و لائيسيته در ايران - به ويژه همراهانی که فاصله گرفته‌اند - به مشارکت فعال‌تر در اين جنبش.
۶. تاکيد بر اشتراکات و تلاش برای تقويت آن‌ها، به رسميت شناختن تنوع نظری و چندگونگی اين جنبش و بالاخره ضرورت حفظ حرمت افراد در بر خورد به اختلافات و انتظار رعايت آن از طرف همه همراهان.
۷. برپايی سايتی جديد برای انعکاس بيرونی صدای جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران و تدارک سياسی و نظری گردهمايی سوم.
۸. تعيين تم‌های گردهمايی سراسری در زمينه پرداختن به سند سياسی و هويت ما، ساختار جنبش جدل و برنامه عمل آن.
۹. زمان و مکان گردهمايی سراسری سوم.
۱۰. تشکيل کميسيون‌های سياسی، ساختار، پروژه سياسی و برنامه عمل و سايت.

در زمينه سند سياسی
همه شرکت‌کنندگان بر اين باور بودند که ضمن تاکيد و تاييد دوباره چهارچوب اشتراکات سند سياسی مصوبه پاريس (نظير باور به دمکراسی، حقوق بشر، لائيسيته و جمهوری‌خواهی در تمايز از نظام‌های استبداد دينی، موروثی و مسلکی و مرزبندی با تماميت جمهوری اسلامی ايران و ضرورت تغيير نظام برای دست‌يابی به خواست های فوق) پاره‌ای از ابهام‌ها و نواقص در آن به چشم می خورد که نيارمند اصلاح و تدقيق هرچه بيشتر است. تدقيق نقش مجلس موسسان در پی‌ريزی نظام آينده کشور و اتخاذ سياستی فعال‌تر و روشن‌تر در حوزه حقوق شهروندی و جنبش‌های ضد تبعيض، از جمله مبارزه با تبعيض قومی و تاکيد بر جنبش زنان، پاره‌ای از نکاتی بود که از سوی برخی از همراهان پيشنهاد شد تا در دستور گردهمايی سراسری قرار گيرد. در عين حال جملگی شرکت کنندگان بر اين باور بودند که تا گردهمايی سوم فرصت کافی برای تدارک نظری و بازبينی تک تک موارد در سند سياسی وجود ندارد. هم از اينرو اکثريت شرکت‌کنندگان در نشست بر اين باور بودند که گردهمايی سوم به رغم ضرورت انجام پاره‌ای اصلاحات در سند سياسی، عمدتا می تواند با انتشار قطعنامه‌ای سياسی در تاکيد بر مواضع پيشين ما همراه با تحليل از شرايط سياسی کنونی، مواضع سياسی ما را به روز نمايد.

در زمينه ساختار
نشست به اين نتيجه رسيد که گرچه سند ساختار مصوب هانوور نقطه عزيمت ما است اما گردهمايی سوم می‌بايد در زمينه‌های زيرين به بازبينی ساختار بپردازد:
۱- گردهمايی سراسری، جايگاه، وظايف و اختيارات آن.
۲- شورای هماهنگی، نحوه تشکيل، وظايف و اختيارات آن.
۳- واحدهای موازی محلی.
۴- سهميه بندی زنان، در صورتی که همچنان امر انتخاب نهادهايی برای پيشبرد فعاليت‌های جنبش مد نظر باشد.

در زمينه پروژه سياسی و برنامه عمل
نشست به اين نتيجه رسيد که گردهمايی سراسری می بايد در زمينه های زيرين سياست خود را روشن سازد:
۱- چگونگی گسترش فعاليت‌های نظری برای پيشبرد و رواج ايده‌های دموکراسی، لاييسيته و جمهوری‌خواهی.
۲- چگونگی گسترش فعاليت‌های حقوق بشری و دفاع از مبارزات مردم ايران در خارج از کشور.
۳- چگونگی پيوند با جنبش‌های اجتماعی (نظير زنان، کارگری، دانشجويی) در داخل کشور.
۴- سياست همکاری با ديگر نيروهای جمهوری‌خواه در داخل و خارج از کشور.

کميسيون‌های کار
برای تدارک گردهمايی سراسری سوم، چهار کميسيون تشکيل شد.
۱- کميسيون برای تدوين قعطنامه سياسی.
۲- کميسيون بررسی ساختار.
۳- کميسيون تعيين پروژه سياسی و برنامه عمل.
۴- کميسييون سازماندهی سايت.

لازم به ياد آوری است که پاره ای از دوستان بر اين باور بودند که به دليل کمبود زمان و اهميت تم بحران و راهکارهای برون رفت از آن، اين موضوع می بايست به موضوع مرکزی گردهمايی سوم بدل گردد.
همچنين قرار شد سايت موقتی برای تدارک مبا حث گردهمايی سوم زير نظر شورای هماهنگی تشکيل شود.
برای تعيين مکان برگزاری گردهمايی سراسری، پيشنهادهای کانديداتوری چندين شهر مورد بررسی قرار گرفت و از آن ميان، پيشنهادهای استکهلم و بروکسل پذيرفته شد. زمان گردهمايی سراسری هم ماه سپتامبر تعيين شد. اين وظيفه بر عهده شورای هماهنگی قرار گرفت که ضمن بررسی دقيق‌تر امکانات و مزايای برگزاری گردهمايی در استکهلم و بروکسل، تاريخ و محل برگزاری گردهمايی سوم را طی دو هفته آينده اعلام نمايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شورای هماهنگی نيز طی تماس با همراهان و علاقمندان به برگزاری گردهمايی سوم در هر دو شهر استکهلم و بروکسل، هر دو را مناسب يافت. همراهان و علاقمندان در هر دو شهر اعلام آمادگی کامل برای برگزاری گردهمايی نمودند. شورای هماهنگی پس از پاره ای رايزنی های دوباره با بسياری از همراهان شرکت کننده در نشست مشورتی هانوور ، تمايل عمومی خود را به برگزاری گردهمايی سراسری سوم جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران در شهر بروکسل در نيمه دوم سپتامبر به دليل موقعيت مرکزی تر آن اعلام مينمايد. اطلاعات دقيقتر در مورد زمان، مکان و برنامه گردهمايی ۳ روزه، محل رزو هتل و روند کار کميسيون ها به زودی به صورت کتبی و هم چنين از طريق کنفرانس های پالتاکی به اطلاع همراهان و علاقمندان خواهد رسيد.

شورای هماهنگی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران ۲۲ ماه مه ۲۰۰۸

Copyright: gooya.com 2016