دوشنبه 6 خرداد 1387

چگونگی وقوع حادثه آتش‌سوزی مهيب در دو کارخانه شازند، ايسنا

* باز هم نکات ايمنی هشدار دهنده ناديده گرفته شدند!

آخرين گزارش ايسنا حاکيست بر اثر حادثه آتش‌سوزی عصر يکشنبه، در شرکت‌های «کيمياگسترامروز» «کيمياگران سپهر» (کارخانه‌های مواد شيميايی) و سرايت حريق به صنايع چوب «کاران» در «شازند» استان مرکزی، تا کنون۲۱ تن جان باخته و ۴۴ تن مجروح شدند.


جزئيات چگونگی وقوع حادثه

اظهارات مهندس حبيبی، مسوِؤل واحد کارشناسی و ايمنی سازمان آتش‌نشانی اراک در تشريح جزئيات اين آتش‌سوزی مهيب حاکيست شرکتهای کيمياگسترامروز و کيمياگران سپهر، پيش از وقوع حادثه، در حالت OVERHAL بودند، به خبرنگار حوادث ايسنا گفت: در اين حالت تمامی سيستم‌ها، تخليه و کارکنان نيز از شرکت خارج می‌شوند تا سيستم‌های شرکت، تعمير و بازبينی شوند.

مهندس حبيبی ادامه داد: اما کارکنان با وجود اين حالت، همچنان در شرکت مشغول فعاليت بودند.

مسوِؤل واحد کارشناسی و ايمنی سازمان آتش نشانی اراک، با بيان اين که جوشکاری و نوسانات برق کنار مخازن اشتعال‌زا علت اصلی حادثه بوده است، اظهار کرد: جوشکاری نزديک مخازن دو اتيل اگزانول باعث آتش‌سوزی اوليه شد که به دنبال آن سه مخزن حاوی ايزو بوتانول در واحدهای کناری نيز منفجر شدند.

وی با بيان اين که توليد اين شرکتها، ضديخ، الکل، مواد پاک‌کننده و شوينده است تصريح کرد: تمامی اين مواد که اشتعال‌زا هستند، باعث گسترش آتش‌سوزی شدند.

حبيبی، با اشاره به اين که حدود ۹۵درصد شرکت کيمياگران سپهر در آتش سوخت، بيان کرد: به علت وزش باد شديد آتش سوزی به شرکت کيمياگستر امروز نيز سرايت کرد که در نهايت اين شرکت نيز مشابه شرکت کيمياگران سپهر دچار حريق گسترده شد.

وی با اعلام اين که شرکت کيمياگران سپهر دارای ۶۰ کارگر در حال فعاليت بوده است، يادآورشد: همچنين شرکت «کيمياگستر امروز»۲۰ تا ۳۰ تن کارگر داشت. اين در حاليست که با توجه به تعميرات در شرکت نبايد اين تعداد افراد در شرکت حضور می‌داشتند.

مسوِؤل واحد کارشناسی و ايمنی سازمان آتش‌نشانی اراک تصريح کرد: همچنين آتش‌سوزی باعث حريق شرکت صنايع چوب کاران که در نزديکی اين دو شرکت قرار دارد، شد که اين نيز منجر به آسيب‌ديدن ديوار و حصار و سقف اين شرکت شد.

وی با بيان اين که شهر اراک دارای ۷ تا ۸ قطب صنعتی است، به ايسنا گفت: شرکتهای صنعتی بايد تجهيزات ايمنی را برای حوادث غير مترقبه فراهم کنند، اما با وجود واحدهای ايمنی در اين شرکتها اين آتش‌سوزی گسترده رخ داد.

مهندس حبيبی ادامه داد: پيشنهاد ما اين است که در قطبهای صنعتی ايستگاه‌های آتش‌نشانی ايجاد شود تا در کمترين زمان امدادرسانی صورت گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی خاطرنشان کرد: زمان وقوع حادثه، در واحدهای ايمنی اين دو شرکت ماموری حضور نداشت.

حبيبی با اعلام اين که حادثه فوق خسارات ميلياردی بر جای گذاشته است،‌ اعلام رقم دقيق خسارات را به بعد موکول کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چگونگی وقوع حادثه آتش‌سوزی مهيب در دو کارخانه شازند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016