چهارشنبه 12 تیر 1387

دادستان کل کشور: به آن معنا که اعلام می شود مجازات اعدام نداريم، حکم قصاص ربطی به دستگاه قضايی ندارد، مهر

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: دادستان کل کشور گفت:ب ه هيچ عنوان اجازه توطئه، تبليغ عليه نظام و ارتباط با بيگانه و دشمنان را به هيچ کس نمی دهيم.
به گزارش خبرنگار مهر در کرمانشاه، آيت الله قربانعلی دری نجف آبادی بعداز ظهر چهارشنبه در مراسم توديع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه اظهار داشت: عدالتی که در دستگاه قضايی جمهوری اسلامی وجود دارد در هيچ کجای دنيا ديده نمی شود زيرا اين عدالت ناشی از احکام اسلامی است.

وی افزود: رفتار اسلامی درتمامی محاکم وزندان های کشور حاکم است و عدالتی که ناشی از اين رفتار است شاخصه اصلی دستگاه قضايی کشوراست.

دادستان کل کشور در ادامه احياء دادسرا ها را يکی از دستاورد های مهم قوه قضاييه و رياست آن برشمرد و تصريح کرد: دادسراها مکمل قوه قضاييه هستند و در نظام دستگاه قضايی دادسرا بخشی از قوه قضاييه تعريف شده و جدا سازی آن اشتباه بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در بخش ديگری از سخنانش به کاهش ورودی پرونده ها به دادسراها اشاره کرد وبيان داشت: سال گذشته در حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزارپرونده در دادسراها مورد رسيدگی قرار گرفت که اين نشان از کاهش ۵۰ هزار پرونده نسبت به سال قبل از آن است.

آيت الله دری نجف آبادی افزود: از تعداد کل پرونده های ورودی به دادسراها ۶۵ درصد مختومه يا به شوراهای حل اختلاف ارجاءداده شده اند و در واقع تنها ۳۵ درصد پرونده ها جهت صدور رای به دادگاه ارجاء شده است.

دادستان کل کشور با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی چارت تشکيلاتی در دادسراها گفت: در کشور هفت هزار قاضی فعال وجود دارد که بيش از سه هزار نفر از آنها در دادسراها مشغول به خدمت هستند، اما با اين کمبود نيرو به جرأت می توان گفت عملکرد و راندمان دادسراها در کل کشور رضايت بخش و قابل قبول است.

وی شعار امسال قوه قضاييه را "بهداشت قضايی"عنوان کرد و گفت: پيشگيری از وقوع جرم از وظايف اصلی دستگاه قضايی است و با توجه به شعار امسال قوه قضاييه اين مهم در دستور کار اين قوه قرار گرفته است.

آيت الله دری نجف آبادی حبس زدايی، جرم زدايی و قضا زدايی را از ديگر برنامه های مهم قوه قضاييه اعلام و تصريح کرد: قوه قضاييه در حال تدوين برنامه سوم خود است که در آن تمامی اين موارد همچنين موارد ديگری همچون استفاده از IT ،حقوق بشر اسلامی و حقوق شهروندی لحاظ شده است.

وی در ادامه با اشاره به تبليغات سوء دشمن در خصوص مجازات اعدام يا وجود شکنجه در زندان های ايران گفت: ما هم اکنون در کشور به آن معنا که اعلام می شود مجازات اعدام نداريم تنها در بخشی از جرائم مانند قاچاقچيان عمده مواد مخدر که اقدام به شرارت هم کرده اند مجازات اعدام اعمال می شود.

دادستان کل کشور افزود: در مواردی هم اعدام ها باز می گردد به صدور حکم قصاص که در قانون اسلام يک حق خصوصی است و به اوليای دم باز می گردد و مربوط به حقوق عامه است و ربطی هم به دستگاه قضايی ندارد.

وی تاکيد کرد: دستگاه قضايی جمهوری اسلامی ايران مجازات اعدام را تا آنجا که به مصلحت نظام باشد دنبال می کند.

دادستان کل کشور گرفتن شکنجه برای اقرار را غير شرعی دانست و گفت: تمامی سخنانی که از سوی دشمنان نظام در اين خصوص به کشور نسبت داده می شود بار سياسی دارد و تماماً برای فشار آوردن به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

دری نجف آبادی در خصوص بحث تحقيق و تفحص از قوه قضاييه و مباحثی که اين روزها در اين رابطه مطرح است گفت: تحقيق و تفحص صورت گرفته از دستگاه قضايی تنها در موارد اداری و مالی اين قوه بوده و بقيه موارد غير قانونی است در واقع تحقيق و تفحص از پرونده های قضايی به طور کل ممنوع است.

وی در ادامه امنيت در غرب کشور به ويژه استان کرمانشاه را مطلوب و قابل قبول ارزيابی کرد و بيان داشت: غرب کشور بايد خانه امن نظام و خانه نا امن برای دشمنان نظام باشد، بنابراين بايد تمامی مسئولان استان کرمانشاه نسبت به برقراری امنيت تمام تلاش خود را به کار گيرند.

دادستان کل کشور استان کرمانشاه را پايگاه غرب کشور دانست و خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه محوريت غرب کشور را دارد و يکی از استانهای مهم کشور محسوب می شود بنابراين بايد مورد توجه بيشتری قرار گيرد.

در پايان اين مراسم از زحمات پرويز توسلی زاده قدردانی و مجتبی ملکی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه معرفی شد.

Copyright: gooya.com 2016