چهارشنبه 19 تیر 1387

مصطفی پورمحمدی: ساختار اقتصادی ما معيوب است، استفاده از رانت به فرهنگ عمومی کشيده شده، ايسنا

پورمحمدی در مراسم معارفه خود به عنوان رييس جديد سازمان بازرسی کل کشور با بيان اين‌که به شدت نيازمند مساعدت، تذکر و انتقاد هستيم، گفت: شخصا از منطق انتقادپذيری سود برده‌ام و فکر می‌کنم که اگر نقدپذير باشيم می‌توانيم رسالت خود را به خوبی انجام دهيم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفی پورمحمدی با بيان اينکه خداوند را شاکرم که در راه اعتلای کلمه‌ی حق و تحقق عدالت را به روی من گشود و در ماه رجب لطف و رحمت خويش را بر من سرازير کرد، گفت: نحوه‌ی پذيرفتن اين مسووليت به هر صورت که بود اما من از خداوند و همچنين ايشان (رييس قوه قضاييه) سپاسگذارم که سبب خير شدند چرا که هميشه گفته‌ام که بايد به توفيق خدمت ارج نهاد؛ زيرا لحظات عمر می‌گذرد و ما نمی‌دانيم تقدير ما را به چه سمتی هدايت می‌کند پس چه بهتر که در خدمت باشيم.

وی با يادآوری اين نکته که در ۲۴ شهريور ماه سال ۵۸ به کار قضايی دعوت شده است، گفت: به هر حال دست تقدير چنين بود تا به سمت دستگاه قضايی هدايت شوم ولی اين موضوع در تصورم هم نبود.

رييس جديد سازمان بازرسی کل کشور، تصريح کرد: در مطالعاتم در نگاه به مفاهيم دينی برای شناختن جايگاه سازمان بازرسی مشاهده کردم که ظاهرا تحت مقوله‌ی امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گيرد و مبحث بسيار غنی و تاثيرگذار در ارکان نظام، دولت و جامعه‌ی اسلامی است.

وی گفت: به هر حال اگر در دايره‌ی اقتدار نظام اسلامی قرار گرفتيم و صاحب مکنت شديم يکی از ارکانش توسعه، اجراء و تحقق خوبی‌ها و معروف است و همواره اين دغدغه در من وجود دارد که در پيگيری بحث بازرسی نتيجه بايد سبب استحکام و قدرت شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پورمحمدی يادآور شد که نظارت دقيق سبب التيام، وحدت و انسجام اجتماعی است و از اختلافات و تشتت‌ها جلوگيری می‌کند و اگر به اين موضوع به خوبی عمل کنيم می‌توانيم اهداف بلند نظام اسلامی را تعقيب کنيم.

وی با اشاره به تاکيد قانون اساسی به امر نظارت، يادآور شد که هيچ سطحی از سطوح از بالا و پايين در کشور وجود ندارد که در سيطره‌ی نظارت قرار نگرفته باشد و هيچ حوزه‌ای در کشور وجود ندارد مگر اينکه نگاه ارزيابی و نظارت بر روی آن باشد و اين نکته‌ای است که قانون‌نويسان مورد توجه قرار داده‌اند.

رييس جديد سازمان بازرسی کل کشور، با بيان اينکه سازمان بازرسی کل کشور نگاه و اصلاح فرآيندی دارد، گفت: اين سازمان با استفاده از ابزار مختلف و همچنين در سطوح مختلف کار نظارتی خود را انجام می‌دهد و بر اساس قانون نظارت قبل از عمل، حين عمل و بعد از عمل را نيز داراست و از عالی‌ترين سطح تا مردم عادی می‌توانند برای پيگيری مسائل به اين سازمان مراجعه کنند.


در امر اجرا بايد تقويت جدی صورت گيرد

پورمحمدی، با اشاره به اينکه در قوانين و آيين‌نامه‌ها کارهای زيادی صورت گرفته و ما معمولا در تدوين چيزی کم نداريم، گفت: فکر می‌کنم که در امر اجرا بايد تقويت جدی صورت گيرد. البته بايد به خاطر داشت که انتظارات و توقعات عمومی نيز بسيار بالاست و از طرفی ما با موانع زيرساختی و نهادينه شده نيز مواجه هستيم و يکسری کمبودها و کاستی‌ها نيز در اين زمينه وجود دارد.


چه بسا حيف‌هايی که از هزاران ميل مضرتر است


بايد به کارهايی که با حسن نيت بوده اما با تدبير نبوده نيز توجه کرد

وی با اشاره به اشکالات زيرساختی، اظهار داشت: چه بسا حيف‌هايی که از هزاران ميل مضرتر است، يعنی کسی با حسن نيت عملی را انجام داده اما تصميمی را گرفته که مجموعه‌ای بايد تاوان آن را بپردازند. بنابراين به اين نکات نيز بايد توجه داشت. علاوه بر توجه به کارهای انجام نشده بايد به کارهای انجام شده که با حسن نيت بوده اما با تدبير مناسب صورت نگرفته نيز توجه کرد.


ساختار اقتصادی ما بسيار معيوب است

رييس جديد سازمان بازرسی کل کشور، با بيان اينکه يکی از ارکان عدالت به معنای عام حوزه‌ی اقتصادی آن است، گفت: ساختار اقتصادی ما بسيار معيوب است. ما با يک ساختار مشکل‌دار و مزمنی روبرو هستيم که خود به خود توليد آن شبکه‌ی رانتی است و ما داريم در اين شبکه‌ی رانتی دست و پا می‌زنيم. بايد توجه داشت که تلاش زيادی صورت گرفته و ان‌شاءالله دولت با طرح اقتصادی خود و همچنين با توجه به اصل ۴۴ بتوانيم اين مشکل را حل کنيم.


استفاده از رانت به فرهنگ عمومی کشيده شده

پورمحمدی از ديگر مشکلات را اخلاق، ادبيات و تفکر ديوان‌سالاری در کشور عنوان کرد و گفت: اين مورد نيز از اشکالات مبنايی است و بايد به آن توجه کرد. همچنين ما در فرهنگ عمومی کسری داريم و بايد در اين زمينه کار بيشتری صورت گيرد. متاسفانه استفاده از رانت به فرهنگ عمومی کشيده شده و اين نکاتی است که بايد به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: با اين سطح از توقعات در کشور و تحولاتی که می‌خواهيم در ابعاد مختلف داشته باشيم اگر قرار باشد يک نظارت درست انجام دهيم بايد يک تعادل منطقی ايجاد شود.


رسانه نيز می‌تواند در خدمت نظارت باشد

رييس جديد سازمان بازرسی کل کشور، با طرح اين سوال که آيا می‌توان با نظارت سنتی اين وظيفه را انجام داد، گفت: همه بيان می‌کنند که در روش‌ها بايد اصلاح و بهبود صورت گيرد. اميدواريم فضای جديد و نوينی را در عرصه‌ی نظارت به وجود بياوريم و از ظرفيت‌های غير رسمی استفاده‌ی بيشتری کنيم. همچنين از نگاه و برآورد مردم و رسانه‌ها نيز به خوبی استفاده شود؛ چرا که به اعتقاد من يکی از ابزار مشخص امر به معروف رسانه است. رسانه‌ای که هر تريبونی را شامل می‌شود. بنابراين رسانه نيز می‌تواند در خدمت نظارت باشد.


خيلی ملاحظه نکنيم


ثابت کنيم که برادری‌مان مشفقانه است

پورمحمدی، افزود: اميدواريم با دولت محترم که بار سنگين اجرا بر دوشش است اقداماتی انجام دهيم و اگر به ضعفی پی برديم به خوبی منتقل کنيم و راهکاری را برای آن ارايه دهيم. البته در اين جهت خيلی ملاحظه نکنيم. برادری‌مان را ثابت کنيم که مشفقانه است، اراده‌مان را نشان دهيم که جدی است و اگر با اين نگاه پيش رويم ان‌شاءالله بتوانيم گامی برداريم.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم مسوولان عالی‌رتبه‌ی قضايی و همچنين فرماندهان نظامی و انتظامی، برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی و ديگر مسوولان حضور داشتند.

Copyright: gooya.com 2016