جمعه 21 تیر 1387

اهود باراک: تل‌آويو ترسی از اقدام عليه ايران ندارد، دويچه وله

يک عضو حزب ليکود: اگر روزی ايران بتواند کلاهک هسته‌ای بر اين موشک‌ها سوار و آنها را به سوی اسرائيل پرتاب کند، اسرائيل و جهان غرب به خطر خواهد افتاد.


آزمايش مجدد موشک‌های دوربرد و ميان‌برد از سوی ايران، با واکنش تند اسرائيل روبرو شد. اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل می‌گويد، اگر امنيت کشورش تهديد شود، تل‌آويو ترسی از اقدام عليه ايران ندارد.

رزمايش نيروهای نظامی ايران از روز سه‌‌شنبه‌ی گذشته (۸ ژوئيه / ۱۸ تيرماه) آغاز شده است. منابع ايرانی هدف اين زرمايش را «ارتقاء توان رزمی يگان‌های موشکی و واحدهای شناوری سپاه» اعلام کرده‌اند. يک روز پس از آن (چهارشنبه ۹ ژوئيه)، نيروهای نظامی ايران از ادامه‌ی مانورها خبر دادند که در جريان آن ۹ موشک دوربرد و ميان برد، از جمله موشک دوربرد شهاب ۳، پرتاب شده‌ است. گفته می‌شود موشک شهاب۳ تا ۲۰۰۰ کيلومتر برد دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فرماندهان سپاه پاسداران تاکيد کرده‌اند که باز هم به اين آزمايش‌ها ادامه خواهند داد. محمد حجازی، جانشين فرماندهی کل سپاه گفته است: «آنچه در اين رزمايش مورد تمرين و آزمايش قرار گرفته است بخشی اندک از توان و قدرت متنوع و خلل‌ناپذير است.»

مانور نيروهای نظامی ايران و آزمايش موشک‌های دوربرد با واکنش گسترده‌‌ی بين‌المللی مواجه شد. مقام‌های کشورهای غربی، از جمله آلمان، فرانسه و ايتاليا از اين مانور انتقاد کرده‌اند. مقام‌های کاح سفيد آن را "تحريک‌آميز" خوانده و محافظه‌کاران آمريکا آزمايش موشکی ايران را تاييدی براين دانسته‌اند که اروپا به يک سيستم دفاع ضدموشکی نياز دارد.

تهديد اسرائيل

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل شامگاه پنجشنبه (۱۰ ژوئيه) در يک نشست حزب کارگر اسرائيل گفت، اگر امنيت اسرائيل تهديد شود، اين کشور ترسی از اقدام عليه ايران ندارد. با اين حال باراک تاکيد کرد، قبل از هر اقدامی تل‌آويو بايد واکنش‌های احتمالی دشمنان ديگر اسرائيل، مانند سازمان حماس، حزب‌الله لبنان و يا سوريه را مورد ارزيابی قرار دهد.

واکنش حزب ليکود بسيار تندتر از اهود باراک، رئيس حزب کارگر است. يک عضو حزب ليکود پس از آزمايش موشکی ايران، تاکيد دارد که اسرائيل بايد بطور قاطعانه عليه برنامه‌های اتمی ايران وارد عمل شود.

اين عضو حزب ليکود که "جووال اشتاينيتز" نام دارد می‌گويد: «اگر روزی ايران بتواند کلاهک هسته‌ای بر اين موشک‌ها سوار و آنها را به سوی اسرائيل پرتاب کند، اسرائيل و جهان غرب به خطر خواهد افتاد. به همين جهت بايد قبل از چنين اتفاقی، همه‌ی کوشش خود را در توقف برنامه‌های اتمی ايران به‌کار بريم.»

آمريکا چراغ سبز نداده است

آريه الداد، يکی از نمايندگان پارلمان اسرائيل و عضو حزب راستگرای اتحاد ملی می‌گويد: «متاسفانه آزمايش موشکی ايران، اروپا و آمريکا را متقاعد نکرده که اکنون وقت عمل است و بايد برنامه‌های اتمی ايران را از راه نظامی متوقف کرد. به نظر می‌رسد که اسرائيل تنها گذاشته شده. من می گويم: هر چه زودتر حمله به تاسيسات اتمی ايران انجام شود، بهتر است.»

آريه الداد و ديگر نمايندگان راستگرای ِ اسرائيل، تحريم‌های سازمان ملل متحد عليه ايران را "مسخره" می‌دانند. آنها می گويند، صادرات آمريکا به ايران در دوران زمامداری جرج بوش ده برابر شده است. آمريکا از جمله ابزار موسيقی، وسايل آرايش، سيگار و پوست به ايران صادر می‌کند.

با اين‌حال در اسرائيل بسياری براين نظرند که به هيچ‌وجه مسئله‌‌ای به نام حمله به ايران مطرح نيست. قبل از هر چيز به اين دليل که: آمريکا هنوز برای چنين حمله‌ای چراغ سبز به اسرائيل نداده است. اين را پروفسور آنتونی کُردِسمن، که در گذشته با پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، همکاری می‌کرده، به صراحت به زبان آورده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اهود باراک: تل‌آويو ترسی از اقدام عليه ايران ندارد، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016