چهارشنبه 26 تیر 1387

درخواست فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر برای آزادی لطيف پدرام، دبير کل کنگره ملی افغانستان

افغانستان: درخواست مجدد برای آزادی لطيف پدرام


پاريس، ۱۱ ژوئيه ۲۰۰۸: فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) بدينوسيله از قطعنامه تصويب شده توسط پارلمان اروپا در تاريخ ۸ ژوئيه ۲۰۰۸ در زمينه ايجاد ثبات در افغانستان استقبال می کند. در اين قطعنامه که موارد مهمی از جمله حمايت بين المللی از افغانستان را دربر می گيرد، به ويژه از دولتمردان افغان خواسته شده که لطيف پدرام را از حبس در منزل برهانند و همچنين از وی رفع محکوميت شود و سلامت او را تضمين کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اين حال، آقای پدرام، دبير کل کنگره ملی افغانستان (حزب مخالف) که در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۴ اين کشور نيز شرکت کرده بود، هنوز پس از گذشت ۵ ماه و عليرغم درخواست های بين المللی برای رهايی وی، همچنان از آزادی محروم است. خانم سوهاير بلحسن، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، در اين رابطه اظهار داشت: "ما اوايل اين هفته پرونده آقای پدرام را به کميته پيگيری حبس های خودسرانه سازمان ملل ارسال کرديم، زيرا معتقديم که اين محروميت از آزادی کاملاً خودسرانه است."

لطيف پدرام از تاريخ ۲ فوريه امکان خروج از منزل آقای عبدالرشيد دوستم در کابل را ندارد. آقای دوستم از اقليت های ازبک و يکی از اعضای دولت است. به دستور دادستان کل، پليس و نيروهای امنيتی وزارت کشور خانه مزبور را در محاصره خود گرفته اند. به همين دليل خروج از اين منزل برای آقای پدرام غيرممکن است، زيرا هر لحظه امکان شليک از سوی نيروهای مسلح اطراف منزل به سوی او وجود دارد. دادستان کل از ماه فوريه به دليل اينکه آقای پدرام شاهد مشاجره دو شخصيت سياسی افغان بوده، او را ممنوع الخروج کرده و او اکنون امکان گذشتن از مرزهای افغانستان را ندارد. با اينکه او با دولتمردان افغان و ديگر مقامات بين المللی تماس داشته، ولی دولت افغانستان تاکنون از ملغی کردن حکم محاصره به طور عملی خودداری کرده است. اين درحالی است که هيچ گونه اتهامی به جانب او وارد نيست و تاکنون نيز هيچ گونه توضيحی درخصوص حبس وی در منزل ارائه نشده است.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر معتقد است که حبس لطيف پدرام کاملاً خودسرانه است، زيرا دلايل محکمی مبنی بر جلوگيری از شرکت او در انتخابات رياست جمهوری سال آينده افغانستان وجود دارد. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر طی نامه ای سرگشاده به تاريخ ۲ ژوئن ۲۰۰۸ با دفتر مساعدت سازمان ملل در افغانستان (UNAMA)، اتحاديه اروپا، دولت افغانستان و سازمان ناتو تماس حاصل کرده است.

خانم سوهاير بلحسن در خاتمه می افزايد: "ما نسبت به سلامت و امنيت لطيف پدرام بسيار نگرانيم و يکصدا با پارلمان اروپا خواستار آزادی وی هستيم."

Copyright: gooya.com 2016