چهارشنبه 6 شهریور 1387

محکوميت به زندان برای يوسف عزيزی بنی طرف را محکوم می کنيم، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز محکوميت به زندان برای روزنامه‌نگار و نويسنده برحسته عرب‌تبار ايرانی، يوسف عزيزی بنی‌طرُف را محکوم می کند. اين روزنامه نگار به اتهاماتی چون " اقدام عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی" به ٥ سال زندان محکوم شده است که به رای صادره اعتراض و هم اکنون با قيد وثيقه آزاد است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " دولت رييس جمهور احمدی نژاد برای سرکوب روزنامه نگاران اقليت های قومی و ملی از دستگاه قضايی سواستفاده می کند. از ٧ حرفه‌کار مطبوعاتی زندانی ٦ نفر روزنامه نگاران کرد و عرب هستند. پيشبرد اين سياست خفقان بايد از سوی همه‌ی مدافعان آزادی بيان برای ايران محکوم شود."

پس از دو سال محاکمه، شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در تاريخ ١٩ مرداد ماه يوسف عزيزی بنی‌طرُف را به ٥ سال حبس تعزيری محکوم کرد. اين روزنامه نگار در تاريخ ٥ ارديبشهت ماه ١٣٨٤ در منزل مسکونی خود دستگير و نزديک به ٧٠ روز را در زندان بسر برده بود. اين دستگيری در پی ناآرامی های خوزستان و اعتراضات اقليت عرب که به درگيری با نيروهای انتظامی کشيده شد، صورت گرفت. يوسف عزيزی بنی‌طرُف يکی از چهره های برجسته ی عرب‌تبار ايران است که از حقوق معترضان دفاع و در عين حال هر حرکت خشونت بار را محکوم کرده بود. وی روزنامه‌نگار روزنامه‌ی همشهری بود که در پی انتخاب محمود احمدی نژاد به شهرداری تهران و تسلط محافظه کاران افراطی بر اين روزنامه بعد از ١٢ سال سابقه‌کار اخراج شد. يوسف عزيزی بنی‌طرُف عضو هيات دبيران کانون نويسندگان ايران است و با بسياری از رسانه معتبر عرب زبان جهان همکاری می کند. مصاحبه های اين روزنامه نگار با شخصيت های سياسی جهان عرب بعنوان " ارتباط با بيگانگان" در دادگاه عليه وی مورد استفاده قرار گرفته است.

پيش از اين دوم تير ماه شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران محمد صديق کبودوند روزنامه‌نگار کرد و مدير نشريه توقيف شده پيام مردم کردستان را برای " اقدام عليه امنيت از طريق نشر اکاذيب، از طريق تاسيس سازمان حقوق بشر کردستان " به يازده سال زندان محکوم کرده بود . محمد صديق کبودوند در تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. مدت پنج ماه در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ و ٢٤٠ زندان اوين نگاهداری شد و از سوی مقامات امنيتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هايی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داشت.

سعيد متين پور روزنامه نگار آذری و همکار هفته نامه يارپاق و بسياری از روزنامه‌های محلی استان آذربايجان نيز در تاريخ ٢٠ خرداد ماه از سوی شعبه ١١٥ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال زندان برای " ارتباط با بيگانگان" و "تبليغ عليه نظام" محکوم شده بود .اين روزنامه نگار در تاريخ ٥ خرداد ماه ١٣٨٦ در زنجان دستگير شد، به مدت ٩ ماه در زندان اطلاعات زنجان و بند ٢٠۹ زندان اوين تحت فشار و بازجويی قرار داشت. وی در تاريخ ٨ اسفند ماه با سپردن وثيقه ٥٠٠ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.

از سوی ديگر دو روزنامه نگار زندانی سامان رسول‌‌پور و محبوبه کرمی از زندان آزاد شدند.

سامان رسول‌پور ٢٤ مرداد ماه با سپردن ١٠ ميليون تومان وثيقه از زندان آزاد شد. اين روزنامه نگار در تاريخ يکشنبه ٦ مرداد ماه و در فردای برگزاری تجمعی در مهاباد که در آن نزديک به دويست نفر برای لغو حکم اعدام دو روزنامه نگار و يک معلم کرد شرکت کرده بودند، دستگير شد. بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسيده است سامان رسول پور پس از آزادی چند بار از سوی ماموران امنيتی احضار و مورد تهديد و بازجويی قرار گرفته است.

محبوبه کرمی روزنامه نگار مستقل و همکار خبرگزاری ايسنا در تاريخ ٥ شهريور با سپردن ١٠٠ميليون تومان آزادی شد. اين روزنامه نگار در تاريخ ٢٤ خرداد ماه به هنگامی که با اتوبوس عازم منزل بود از سوی ماموران نيروی انتظامی که در تعقيب شرکت‌کنندگان در تجمعی اعتراضی، اتوبوس را متوقف کرده بودند، بازداشت شد. اين روزنامه نگار در پی اعتراض به توقف اتوبوس و رفتار نامناسب و خشن ماموران گارد ويژه ضد شورش با مسافران با ضرب و شتم دستگير و به بند ٢٠٩ زندان اوين انتقال داده شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محکوميت به زندان برای يوسف عزيزی بنی طرف را محکوم می کنيم، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016