دوشنبه 15 مهر 1387

احمدی نژاد: مظاهری بيش از ۶ بار استعفا داده بود، آفتاب


- به روسای جمهور کشورهای بزرگ هشدار داده بودم
- اين يک دروغ بزرگ است که می‌گفتند همه چيز را رها کنيم، خود بازار آزاد، بازار را تنظيم می‌کند،‌ اين به نفع دزدها و متخلفين است، همان‌هايی که دم از بازار آزاد می‌زدند امروز دولتشان ۷۰۰ ميليارد دلار می‌خرد تا در بازار دخالت کند که البته باز هم اميدی ندارد.



آفتاب: رئيس جمهور گفت: «آقای مظاهری زحمات فراوانی کشيد و در طول اين مدت ۶ بار و شايد بيشتر،‌ چند بار به‌صورت حضوری و چند بار به‌صورت مکتوب استعفا داده بودند که بالاخره پذيرفتم».

به گزارش سرويس سياسی آفتاب به نقل از فارس، محمود احمدی نژاد رئيس جمهور صبح امروز در آئين توديع و معارفه رئيس کل بانک مرکزی که در ساختمان اين بانک برگزار شد، اظهار داشت: «وظيفه بانک مرکزی ترجمه نسخه‌های ديگران نيست، می‌بينيد که آمريکا که قله سرمايه‌داری محسوب می‌شود الان به بن‌بست مطلق رسيده است و ما نمی‌خواهيم به آنجا برسيم».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: «متخصصان ما اين توانايی را دارند که طراحی متناسب خودمان را داشته باشند و البته از تجربيات ديگران هم استفاده کنند،‌ مهم ترجمه حرف‌های خوب در عمل است و اين هنر مديريت انقلابی و کار کارشناسی است».

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه پول بايد از انحصار بيرون بيايد، گفت: «در همين يک سال اخير که ظاهرا بانک‌ها تسهيلات کمتری دادند، عملا پول‌های درشت‌تری داده شد و معوقه‌ها هم افزايش پيدا کرد».

احمدی نژاد با بيان اينکه بعضی‌ها معتقدند که ما نمی‌توانيم اين کار را انجام دهيم، گفت: «من چنين اعتقادی ندارم و معتقدم متخصصين بانکی ما توانايی اين را دارند که الگوی توسعه ايرانی اسلامی را در اقتصاد اجرا کنند».

رئيس جمهور خطاب به مسوولان پولی و مديران بانکی گفت: «دنبال فرمول‌های پيچيده نگرديد، وقتی منابع برود و ديگر برگشت نداشته باشد علاوه بر آنکه ضد عدالت است، مسئولان امر هم برای آن فحش می‌خورند، وقتی اموال غيرمنقول بانک‌ها مدام افزايش يابد و منابع درست هدايت نشود، اين به معنای کاهش منابع و کاهش رشد اقتصادی است. در همين يک سال اخير که ظاهرا بانک‌ها تسهيلات کمتری دادند عملا پول‌های درشت‌تری داده شد و معوقه‌ها هم افزايش پيدا کرد».

رئيس جمهور بدترين وضعيت را سياست‌زده شدن سيستم بانکی دانست و گفت: «آقای مظاهری زحمات فراوانی کشيد و در طول اين مدت ۶ بار و شايد بيشتر،‌ چند بار بصورت حضوری و چند بار بصورت مکتوب استعفا داده بودند که بالاخره پذيرفتم».

وی مظاهری را فردی خدوم توصيف کرد و افزود: «آقای بهمنی هم فردی شناخته شده است که کار خود را از پائين‌ترين سطوح بانکی آغاز کرده و تمام اين سيستم را می‌شناسد».

احمدی نژاد با تاکيد مجدد بر لزوم طراحی مدل‌های بومی در اقتصاد گفت: «حرف‌های روزنامه‌ها و اظهارنظرهای اين و آن، بازار را تحت تاثير قرار نمی‌دهد بلکه واقعيت‌های پولی و مالی منجر به اين مسئله می‌شود. از جمله اين واقعيت‌ها اين است که مردم می‌بينند بعضی از افراد به راحتی وام‌های ده‌ها ميلياردی دريافت می‌کنند و از آن طرف يک فرد يا تعدادی از افراد برای راه‌ انداختن يک بنگاه کوچک توليدی و دريافت وام ناچيز با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند».

احمدی نژاد ادامه داد: «کشور آزاد است و مديران هم اظهارنظر می‌کنند و در جلسات کارشناسی هم ساعت‌ها بحث می‌شود اما اينها آدرس غلط به مردم نمی‌دهند بلکه اين عملکردها آدرس غلط می‌‌دهد».

رئيس جمهور اصل ۴۴ را تئوری اقتصاد اسلامی دانست و خواستار اجرای مدل‌های توسعه بر اساس آن شد و گفت: «بنده حتی به روسای جمهور کشورهای بزرگ هشدار داده بودم که وضعيت اقتصادی جهان و سرمايه‌داری در حال حرکت به سمت دره است چون بر اساس بی‌عدالتی شکل گرفته؛ اين يک دروغ بزرگ است که می‌گفتند همه چيز را رها کنيم، خود بازار آزاد، بازار را تنظيم می‌کند،‌ اين به نفع دزدها و متخلفين است، همان‌هايی که دم از بازار آزاد می‌زدند امروز دولتشان ۷۰۰ ميليارد دلار می‌خرد تا در بازار دخالت کند که البته باز هم اميدی ندارد».

رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم وارد شدن ادبيات اسلامی به اقتصاد کشورمان گفت: «کار حرام، حرام است، نمی‌شود که با يکی دو فرمول کار حرام را حلال کرد، در نظام سرمايه‌گذاری همه چيز را توصيف اقتصادی کردند و چيزی به نام حلال و حرام نشناختند».

بايد اجازه بدهيم که هرکسی می‌خواهد، مؤسسه مالی درست کند
احمدی نژاد در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم خارج شدن پول از انحصار اظهار داشت: «با هنر بانک مرکزی پول بايد از انحصار بيرون بيايد، می‌گفتند با تاسيس بانک‌های خصوصی اين انحصار شکسته شده درحالی که با بانک‌های خصوصی هم پول بدتر در انحصار رفته است؛ بايد اجازه بدهيم که هرکسی می‌خواهد، مؤسسه مالی درست کند و البته ضوابط هم بايد رعايت شود؛ الان روابط به گونه‌ای است که فقط عده خاصی می‌توانند بنگاه پولی بزنند و فقط عده خاصی هم از آن استفاده می‌کنند در حالی که پول مردم را بايد در اختيار خود می‌گذاشت».

احمدی نژاد با بيان اينکه سوء استفاده‌گرها آدرس غلط می‌دهند اما مديران پولی و بانکی بايد کار را کنترل و هدايت کنند، اظهار داشت: «معوقه‌ها بايد به بانک‌ها برگردد و برای اين کار بايد از خود دولتی‌ها شروع کنيد؛ از همان کسانی شروع کنيد که پول‌ها را بردند و نياوردند، از گردن‌ کلفت‌ها شروع کنيد. من نمی‌دانم شما مديران بانک‌ها از چه چيز می‌ترسيد، همه بايد پول‌ها را برگردانند هر کسی تحت هر نامی حتی نام‌های مقدس؛ خودتان می‌دانيد که چقدر پول داده‌ايد و طرف با زد و بند آنرا به‌عنوان نمونه وارد بازار مسکن کرد، اگر کار را رها کنيد بعضی‌ها حتی تا تيرآهن‌های اين بانک مرکزی را هم می‌کنند و می‌برند؛ من از شما انتظار کار پيچيده ندارم اما وقتی پول می‌دهيد پس بگيريد».

رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم عميق و متقم بودن گزارش‌ها و تحليل‌های بانک مرکزی گفت: «گزارشی‌ که با چند سند نقض بشود اعتبار را از بين می‌برد، اظهارنظرها بايد بسيار دقيق و بانک مرکزی بايد چراغ راهنمای فعالان اقتصادی و مردم باشد».

وی با بيان اينکه سيستم بانکی بايد تهديدهای نظام سلطه را به فرصت تبديل کند، گفت: «تحريم بهترين فرصت است که نظام مالی را از سلطه سيستم اختاپوسی سرمايه‌داری جهانی نجات دهيم، ما خودمان را از سلطه سياسی نجات داديم اما در برابر سلطه اقتصادی نمی‌شود که بنشينيم تا آنها فشار بياورند و ما هم فشار را به داخل منتقل کنيم؛‌ دهها رئيس دولت اعلام آمادگی کرده‌اند که ما در اين زمينه شبکه جديدی طراحی کنيم و آنها هم به ما خواهند پيوست و در اين صورت می‌توانيم نه تنها خودمان بلکه دنيا را هم نجات دهيم، ما می‌توانيم سيستم بانکی و پولی عادلانه را طراحی کنيم».

احمدی نژاد تاکيد کرد: «ما بايد ذهن‌ها را باز کنيم‌، مردم ما گناهی نکردند که در دعواهای زرگری و صوری بعضی از دستگاه‌ها اسير شوند،‌ مسئولان بايد به جای گارد گرفتن در مقابل انتقاد، اگر آن انتقاد را وارد می‌دانند خودشان را اصلاح کنند».

رئيس جمهور با اشاره به سفرهای استانی و نياز واقعی مردم در استان‌ها و نقاط محروم گفت: «اگر چه مديران برخی از بانک‌ها در سفرهای استانی حضور می‌يابند اما ای کاش مديران و کارشناسان بانکی در روستاها و استان‌ها حضور می‌يافتند و از خود مردم حرف‌ها را می‌شنيدند آن‌وقت ديگر نمی‌نشستيم که پول برود و سراغش را هم نگيريم و يا اينکه بانک با پول مردم برای خودش ملک بخرد و آن را نگه دارد تا گران شود و بفروشد».

وی افزود: «يک کشاورز ۳ ميليون تومان وام می‌گيرد اگر يک قسط آن عقب بيفتد خود او و همه ضامن‌هايش را احضار و پول را از آنها می‌گيرند آنوقت يک فرد ۱۱۰ ميليارد تومان به اسم کارخانه‌اش وام می‌گيرد با آن پول ملک می‌خرد و در کار ديگری اين پول را مورد استفاده قرار می‌دهد وقتی که به مديرعامل آن بانک می‌گوئيم چنين کاری انجام شده و از اين فرد شکايت کن، مديرعامل شکايت نمی‌کند و می‌گويد نمی‌خواهم مشتری‌ام از دست برود، آيا مشتری مهم است يا مردم»؟

احمدی نژاد تصريح کرد: «من می‌توانم به بانک‌ها بروم و بگويم ليست معوقات را بدهيد تا مشخص شود آن فردی که ۱۰۰ ميليارد تومان بدهی دارد و بدهی‌اش را نمی‌دهد، ۳۰۰ ميليارد ديگر در ساير بانک‌ها دارد و در حال سود گرفتن از آن است، اگر سيستم بانکی اين‌ها را قطع کنند می‌بينيد که نه تنها منابع مالی ما کم نيست بلکه برای تقاضاهای واقعی، به اندازه کافی منابع داريم که مديريت خوبی برای آن انجام نشده است. حتی در همين راستا برای برداشت از حساب ذخيره ارزی خوشحال شدم که مجلس رای نداد چون بيشتر تلاش می‌کنيم تا منابع کمتری به هدر برود و بتوان از آن استفاده کرد».

احمدی نژاد بانکداری الکترونيک را نيز پايه کار پولی و بانکی دانست و اظهار داشت: «بانک اطلاعات مشتريان بايد همواره جلوی چشم رئيس کل بانک مرکزی باشد».

رئيس جمهور گفت‌: «اين‌ها مطالبات ملت ايران از سيستم بانکی است نه حرف احمدی نژاد؛ همه ما نوکر مردم هستيم و اگر درست عمل نکنيم،‌ خلاف قانون و خلاف شرع است».

رئيس جمهور در ابتدای سخنانش که پس از سخنان مظاهری رئيس کل سابق بانک مرکزی آغاز شد، اظهار داشت: «توديع و معارفه هميشه حال و هوای خاص خودش را دارد».

وی مظاهری را از دوستان خوب و خدمتگزار دانست و افزود: «آقای مظاهری حرف‌های خوبی زدند که اکثر آنها جزو مطالبات بنده بوده است و البته بعضی از نظرات ايشان هم مخالفان جدی دارد و به نظرم رسيد که آقای داودی بايد تمهيدی بيانديشد که در جلسات کارشناسی فرصت کافی به همه برای اظهارنظر و بحث کارشناسی داده شود چون ظاهرا در جلسات کارشناسی فرصت لازم به ‌آقای مظاهری نداده بودند».


حاشيه

- اولين سخنران مراسم توديع و معارفه رئيس کل بانک مرکزی، طهماسب مظاهری بود. وی در ابتدای سخنانش گفت که نمی‌خواهد گزارش کار بدهد و فقط می‌خواهد چند نکته بيان کند که بيان اين نکات به درازا کشيد. رئيس جمهور در ابتدای سخنانش به اينکه سخنان مظاهری به درازا کشيده اشاره کرد و گفت: «ايشان ۴۷ دقيقه صحبت کردند و ای کاش در اين زمان گزارش کار می‌دادند».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد: مظاهری بيش از ۶ بار استعفا داده بود، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016