دوشنبه 15 مهر 1387

محمد خاتمی: حضور در عرصه انتخابات بدون پايبندی به قانون اساسی بی‌‏معنا است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس دولت اصلاحات گفت: يکی از خطراتی که امروز در جامعه احساس می‌‏شود، اين است که اگر نتوانستيم در حکومتی که به نام اسلام بنا شده است نيازهای واقعی مردم و حرمت و امنيت جامعه را تأمين کنيم گرايش‌‏هايی شکل خواهد گرفت که همه دستاوردهای انقلاب را از بين خواهد برد و جريانی به وجود خواهد آمد که به مقابله با دين برخواهند خواست.

به گزارش "ايلنا" محمد خاتمی طی سخنانی در ديدار با اقشار مختلف مردم اصفهان با اشاره به ويژگی‌‏های شخصيتی مردم اصفهان گفت: ارادت من به اصفهان و اصفهانی روشن است؛ درباب عظمت اصفهان بسيار صحبت و ابراز ارادت کرده و همواره نسبت به اصفهان تعلق خاطر ويژه‌‏ای داشته‌‏ام.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با ذکر خاطرات دوران تحصيل خود در دانشگاه و حوزه علميه اصفهان به تفکر نجات بخش حضرت امام اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۱۳۴۴ که به اصفهان رفتم، حضرت امام تازه تبعيد شده بودند و راه امام و انديشه آن بزرگوار نه تنها مورد خشم رژيم بود، بلکه در حوزه‌‏های علميه نيز آن انديشه و راه غريب بود و پيروان راستين امام در اقليت و تحت فشار بودند. در اصفهان نماز جمعه حضرت آيت الله طاهری که شاگرد و مريد حضرت امام بودند تجمع ياران امام و مبارزينی بود که در جامعه تحرکات مخفی و نيمه مخفی داشتند.
خاتمی افزود: من در آن دوران به يادماندنی در کنار عده‌‏ای از دوستان عزيز که جناب آقای دکتر صلواتی از شاخص‌‏ترين آنها بودند فعاليت هايی انجام می‌‏داديم. دوستان ديگری هم بودند که فعاليت‌‏های مذهبی داشتند، اما يا با راه امام مخالف بودند يا نسبت به آن بی‌‏تفاوت بودند.
رئيس بنياد باران تصريح کرد:آن روز همه ما بر اين باور بوديم که اسلام بايد در عرصه اجتماعی حضور داشته باشد و می‌‏تواند نجات بخش جامعه از استعمار و استبداد باشد و نظام مردمی بر پايه عدل بنا کند. خوشبختانه انقلاب پيروز شد و جمهوری اسلامی تأسيس گرديد.
خاتمی با تاکيد بر تلاش‌‏های بعد از انقلاب گفت: پس از انقلاب نيز تلاش‌‏های زيادی برای استقرار اين نظام انجام شد و خوشبختانه امروز مملکت ما آهنگی برای نظم خود پيدا کرده و آن قانون اساسی است. نمی‌‏خواهم بگويم که قانون اساسی ايران نقصی ندارد، چنانکه در خود قانون اساسی برای اصلاح آن پيش بينی‌‏هايی شده است. ولی اين قانون مبنای نظم مورد نظر ما است و الحق که برای استقرار نظام مردم سالار سازگار با دين کارآيی لازم را دارد.
وی در ادامه تصريح کرد: تفکر اصيلی که ما در بسياری از بزرگان دين می‌‏بينيم اين است که مردم صاحب حق و صاحب رأی هستند و مهمتر از آن اينکه حکومت نيز حد و حدودی دارد، به اين ترتيب که حکومت اوّلاً بايد مبتنی بر رأی و نظر مردم باشد و ثانياً در مقابل خواست مردم و نهادهای مردمی مسؤول باشد.
خاتمی در ادامه سخنان خود با طرح برخی سوال‌‏ها،گفت:آيا به رأی و نظر مردم اعتماد داريم؟ منظور از جمهوری اسلامی چيست؟ وقتی می‌‏گوييم جمهوری اسلامی بايد بدانيم که چه می‌‏خواهيم و بايد چه کار بکنيم؟ آيا موظفيم به هر قيمتی شده يک سلسله شعارها را طرح کنيم و هزينه‌‏های بسيار هنگفتی را بی‌‏آنکه دستاورد خاصی داشته باشيم به کشور و جامعه تحميل کنيم؟
وی افزود: همه ما بايد بدانيم که حيطه مسؤوليت‌‏مان در ايران است؛ ايرانی که مردم در آن قيام کرده‌‏اند و يکپارچه به جمهوری اسلامی و قانون اساسی رأی داده‌‏اند. ما موظفيم ايران را بسازيم و اين امر هيچ منافاتی با دفاع از مستضعفان و مظلومان و مخالفت با استکبار و سياست‌‏های استکباری ندارد.
رئيس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد:يکی از خطراتی که امروز در جامعه احساس می‌‏شود، اين است که اگر نتوانستيم در حکومتی که به نام اسلام بنا شده است نيازهای واقعی مردم و حرمت و امنيت جامعه را تأمين کرده، زمينه‌‏های پيشرفت کشور را فراهم آوريم، مطمئن باشيد گرايش‌‏هايی شکل خواهد گرفت که همه دستاوردهای انقلاب و ميراث خون شهدا و رزمندگان عزيز از بين خواهد رفت و جريانی به وجود خواهد آمد که به مقابله با دين برخواهند خواست.
خاتمی تصريح کرد: برای مستقل بودن و رويارويی با دشمنان دفع تهديدها ناچاريم قدرت و قوت پيدا کنيم. يک کشور فقير، عقب افتاده و منزوی هرگز قوت و قدرت لازم برای رويارويی با اين مسائل را نخواهد داشت. ايران بايد آباد شود و مردم بايد بتوانند عادلانه و در کمال رضايت و امنيت از امکانات موجود کشور بهره برداری کنند.
وی افزود: قوت و قدرت واقعی با فراهم کردن و توسعه امکانات و تسهيل شرايط استفاده مردم از آن به دست خواهد آمد. نه اينکه تنها نام مردم برای مقاصد خاص برده شود، اما حق و حرمت آنان رعايت نگردد و نيازهای واقعی مردم ناديده گرفته شود.
خاتمی با اشاره به اينکه از جمله راه‌‏های حضور مردم در عرصه، تأمين آزادی‌‏های مردم در انتخابات است ،گفت: اينکه مردم بتوانند به افراد مورد نظر خود رأی بدهند و رأی مردم در همه عرصه‌‏ها مصون بماند و افرادی که بر سر کار می‌‏آيند، واقعاً در برابر مردم و نهادهای مردمی مسؤول و پاسخگو باشند و اگر نظارتی هست فقط برای صيانت از آراء مردم باشد.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها تصريح کرد:حضور در عرصه انتخابات، در صورتی که اهتمامی به قانون اساسی وجود نداشته باشد بی‌‏معنا است.
خاتمی در پايان با بيان اينکه مطمئناً ايران و ارزش‌‏های اسلامی جاودان خواهند ماند،اظهار داشت: متأسفانه انحرافاتی هست که زيان‌‏هايی برای کشور دارد، اما ايران و انقلاب مردمی ما قوی‌‏تر از آن است که اين انحرافات بتوانند آن را از پای در آورند.
وی تاکيد کرد: اميدوارم همه بزرگان و شخصيت‌‏ها به اين نتيجه برسند که راه و روشی که امروز هست، نه به نفع انقلاب است، نه به نفع اسلام و نه به نفع مردم. اگر بر سر اين موضوع به اتفاق نظر دست يابيم، زمينه برای حضور و کار و خدمت فراهم است.
در اين ديدار که جمعی از نخبگان و فعالان سياسی و نمايندگان گروه‌‏های مختلف مردم اصفهان حضور داشتند چند نفر از حضار به نمايندگی از جمع به بيان ديدگاه‌‏ها و نظرات خود در زمينه لزوم توجه به خواسته‌‏ها و مشکلات مردم و برنامه‌‏های آتی در عرصه انتخابات پرداختند.

Copyright: gooya.com 2016