Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 12 اردیبهشت 1384

لاريجاني در جمع هنرمندان، اكبر عبدي: رييس جمهوري مي خواهيم كه «خنده» به مردم هديه كند، ايسنا

دكتر علي لاريجاني گفت: بيش از هر كس ديگر لازم است قدر كساني را بدانيم كه در راه دانش و هنر رنج و مرارت كشيده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) علي لاريجاني كه شب گذشته در ميان جمعي از اصحاب علم و فرهنگ و هنر سخن مي‌گفت با بيان اينكه اگر حاكمان، براي علم، انديشه و هنر ارزش قائل باشند رعيت هم ارزش قائل خواهد شد ،تصريح كرد: ما جامعه‌اي متمدن هستيم و انتظار مردم اين است كه حاكمان قدر علم و هنر را بشناسند و مشكلات آنرا رفع كنند.

وي افزود: هنر، روح جمعي جامعه را به سوي يك عقيده و آرمان منعطف مي‌كند و مستقيما در اراده اجتماعي تاثير مي‌گذارد. هنر از هر صنفي روح جمعي جامعه را به سوي آرمانهايي كه اعتلاي آن جامعه مي‌طلبد سوق مي‌دهد.

اين كانديداي رياست جمهوري معتقد است: اگر ما جامعه‌اي پويا مي‌خواهيم كه در آن علم وهنر بدرخشد بايد به لوازم آن توجه كنيم كه زماني عالم و هنرمند مي‌توانند بسترساز هنر، فرهنگ و علم باشند كه فراغت ذهني داشته باشند.

وي تصريح كرد: ذهن آشفته نمي‌گذارد دانشمند به سوي فكرهاي تازه سوق پيدا كند و هنرمند اثري متعالي خلق نمايد.

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي، تكريم شايسته از هنرمند را موردي در جهت فراغت ذهن آنان خواند و افزود: تجليل در سنت اسلامي آمده است كه متاسفانه غفلت‌ها، اين سنت‌ها را زدوده است. جامعه براي اينكه بتواند فراغت دانشمند و هنرمند را فراهم كند بايد مقام و شان او را مورد تكريم قرار دهد.

لاريجاني در ادامه، آزادانديشي را جزء حقوق طبيعي انسانها دانست و افزود: اگر بخواهيم به تمدن بالنده بيانديشيم، بايد آزادي فكر را در همه ساحت‌ها صيانت‌ كنيم. اگر به تاريخ كهن ايران هم توجه كنيم زمانهايي تمدن ايران بالنده بوده كه آزادي فكر و انديشه در جامعه جريان داشته است و امروز هم بايد زمينه‌هاي نقد سازنده در جامعه به طرق مختلف فراهم باشد.

وي با گلايه از چرخه آموزش، پژوهش، فن‌آوري، توليد و ختم آن به بازار گفت: چرخه‌اي كه از علم آغاز مي‌شود و با ثروت ختم مي‌گردد به درستي در جامعه تعريف نشده است و چرخه معقولي نيست. ارتباط دانشگاه و صنعت از طريق دفتر ارتباط با دانشگاه امكان‌پذير نيست اين ساز و كارها براي بنگاه‌هاي خود جواب مي‌دهد.

دكتر علي لاريجاني افزود: بايد كاري كنيم كه هر بخش به بخش ديگر بطور ارگانيك ارتباط داشته باشد يعني بازار به توليد، توليد به فن‌آوري، فن‌آوري به پژوهش و پژوهش به آموزش ختم شود. امروز دانشگاه‌هاي ما گسترش پيدا كرده و آموزش‌هاي متنوعي مي‌دهند اما فرصت‌هاي شغلي‌ ما با خروجي دانشگاه متناسب نيست و بيكاري مفرط در بين دانش‌آموختگان مشاهده مي‌شود.

وي تاكيد كرد: اين چرخه بايد معقول شود تا ما شاهد رونق علم، آموزش و فن‌آوري در كشور باشيم و نيازمند كمك بخشهاي دولتي نباشيم. وقتي اين چرخه يك منظومه معقولي پيدا كند خودبه‌خود فن‌آوري بيرون نيازمند اساتيد پژوهشگر در دانشگاه خواهد شد.

به گزارش ايسنا، اين استاد دانشگاه، ساحت پيشرفت كشور را رسيدن به تكنولوژي‌هاي نوين خواند و گفت: اگر امروز ضروري است براي فن‌آوري اتمي ايستادگي كنيم براي آينده نسل امروز ايران است. دوري از فن‌آوري اتمي به معناي آن است كه ايران از همه فن‌آوري‌هاي نوين كنار گذاشته شود. پيشرفت واقعي در درون اين فن‌آوري‌ها است و اميد آن دارم كه قافله علم ودانش و فرهنگ به مختصات اصلي توجه تام كنند.

به گزارش ايسنا، عضو شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با بيان اينكه چيزي مهم‌تر از توسعه براي هيچ كشوري نيست اظهار داشت: توسعه به معناي عام و مجموعه تلاش‌هاي عقلاني و هنري است كه در يك كشور براي اعتلا نيروي انساني انجام مي‌شود. امروز نظير تفكرات ديروز نمي‌توان انديشيد كه توسعه را از سنخ سخت‌افزار مي‌ديدند. بلكه مهم‌ترين ركن توسعه، نيروي انساني است و انسانها هستند كه يك جامعه را اعتلا مي‌دهند.

وي هنر را ابزاري براي جاي دان خلاقيت در نهاد آدمي خواند و تصريح كرد: هنر در اراده انسانها تاثير مي‌گذارد و رشد خلاقيت را به خوبي در ذهن انسانها متجلي مي‌كند.

رييس سابق صدا و سيما خطاب به هنرمندان گفت: شما امروز مشكلات زيادي داريد اما با ايستادگي خودتان در ساحت هنر سينما و تلويزيون كاري كرديد كه ديگر كشورها در منطقه خودمان هم نتوانستند انجام دهند. اگر نيم‌نگاهي به سينماي هند و مصر بياندازيم كه با ما نوعي رقابت هم دارند مي‌بينيم كه هيچكدام آن سينماي متفكرانه و سينمايي كه مي‌تواند نوعي نقب به حقيقت بزند، ندارند.

وي افزود: شما مشقت و رنج و محروميت‌ها كشيديد و به اندازه، به شما توجه نشده است . گاهي نگاه‌ها به سمت اقتصاد چنان متمركز شد كه فرهنگ و هنر به فراموشي افتاده‌اند اما مدالي كه شما به سينه جمهوري اسلامي زديد افتخار كمي نيست و مشقت شما جواب دارد.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: شما امروز يك سينماي مولف و متفكر داريد. من نمي‌گويم همه آثار هنري ما در يك وزن و مقدار است اما روي هم رفته شما گامي بلند برداشتيد و اين گام در بين ساير كشورها معمول نبود. آفرين و صدآفرين برشما كه در عين فقري كه در زندگي خود با آن روبرو بوديد، هنر را اعتلا داديد و براي ايران تاجي مرصع در اين زمينه آفريديد . روزگار بايد به شما پاسخ درست بدهد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به خواسته هاي هنرمندان گفت: همه ما قبول داريم كه تئاتر ،مادر هنرهاي ما است و اين هنر در كشور ما نمي‌تواند رشد كند مگر با حمايت جدي دولت و اگر اين حمايت صورت گيرد ساير شعب هنرهاي تصويري مي‌تواند بالنده شود.

وي افزود: هنر تئاتر زاينده ساير هنرها است و بدون حمايت دولت امكان خلق آثار فاخري وجود ندارد. اين دور نيست كه نيروهاي خلاق هنرمند در كنار حاكمان قرار گيرند و زايش اثر هنرهاي تئاتر را بوجود آورند من به تحقق اين آرزو اميدوار هستم.

اين كانديداي رياست جمهوري همچنين با بيان اينكه هنرهاي ديگر بدون موسيقي زنده نيستند، اظهار داشت: موسيقي دور از ساحت علم و معرفت اسلامي نبوده و امروز بيش از هر زمان، ذهن‌هاي خلاق و جوان در عرصه موسيقي داريم و بايد بسترسازي كنيم تا آثار فاخر موسيقي خلق شود.

لاريجاني همچنين با گلايه از عدم برخورداري هنرمندان از داشتن تامين اجتماعي، آسايش رواني براي خلق اثر هنري و امكانات لازم براي طرح مشكلاتشان گفت: بايد زودتر از اينها به فكر اين مسائل مي‌افتاديم اما الان هم دير نيست.

در ابتداي جلسه‌ي ديدار جمعي از اصحاب فرهنگ و هنر و علم كه شب گذشته در مركز همايشهاي نگار برگزار شد ، پس از اجراي قطعاتي از موسيقي سنتي با صداي عبدالحسين مختاباد، و پيش از سخنان دكتر لاريجاني، علي نصيريان بازيگر سينما و تئاتر،‌ دكتر كياني استاد موسيقي، دكتر طباطبايي جراح مغز و اعصاب و استاد دانشگاه، دكتر تجليل استاد ادبيات، راضيه تجار نويسنده و اكبر عبدي بازيگر از مشكلات حرفه خود سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، علي نصريان با اشاره به تشكيل تئاتر نوين ايران در 50 سال گذشته و بيان مشكلات آن گفت: متاسفانه از لحاظ اعتبارات و بودجه‌هاي فرهنگي ضعف و كمبود داريم و نياز است در زمينه كيفي كارهاي نمايشي، سرمايه‌گذاري بيشتري صورت پذيرد.

دكتر كياني نيز يكي از معضلات فرهنگي را هنر موسيقي خواند و اظهار داشت: موسيقي، راه متعالي خودش را نمي‌تواند طي كند و اميدوارم در دولت آينده اين هنر هم در كنار هنرهاي ديگر بصورت فاخر و متعالي مشاهده شود.

در ادامه دكتر طباطبايي،جراح مغز و اعصاب، يكي از مباني مهم اصول عدالت اجتماعي را بحث دسترسي آحاد مردم به حداقل امكانات براي دستيابي سلامت دانست و تصريح كرد: بدون وجود سلامت امكان ارائه هيچ خدمتي براي هيچ قشري وجود ندارد و همه مردم از رئيس‌جمهور آينده توقع دارند كه حداقل امكانات و وسائل لازم را براي اين مهم فراهم كند در واقع، اين اولين و مهم‌ترين چيزي است كه مردم را آرامش مي‌دهد همچنين افزايش بودجه بهداشت و درمان كه در شرايط فعلي ناچيز است و بعضي نارسايي‌ها هم به خاطر همين است.

در ادامه تجليل و تجار هم به ترتيب خواهان توجه به آموزش ابتدايي در مدارس و وضعيت ادبيات و فرهنگيان شدند.

اكبر عبدي آخرين فردي بودن كه روي سن قرار گرفت و خطاب به دكتر لاريجاني گفت: ايشان به من افتخار دادند و در 40 سالگي از من تجليل كردند و با توجه به اينكه اينگونه مراسم‌ها يا بعد از مرگ و يا در دم مرگ صورت مي‌گيرد جاي تشكر دارد. وي از رئيس‌جمهور آينده خواست تا به شاد بودن مردم اهميت دهد و تصريح كرد: مردم ايران متاسفانه كم مي‌خندند و نمي‌دانم دليلش چيست. راهش را پيدا كنيد و براي شاد بودن مردم تلاش كنيد. رييس جمهور به مردم خنده و شادي بدهد. البته نه اينكه صدا و سيما با برنامه‌هايش اين كار را بكند شاد بودن اين است كه مثلا گوجه‌فرنگي به كيلويي 2 هزار تومان نرسد و ... !

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، محمدعلي كشاورز، علي نصيريان، داوود ميرباقري، رضا ارحام‌صدر، كيانوش عياري، پروين سليماني،‌ عبدالحسن برزيده، مهران مديري، جواد شمقدري ، تورج منصوري، مهدي فخيم‌زاده، حسن بشكوفه، جمال شورجه، اسماعيل داورفر، علي معلم دامغاني،‌ محمدرضا شريفي‌نيا، محمد كاسبي، فريبا كوثري، مسعود آب پرور، سيد كمال طباطبايي، احمد ميرعلايي، سعيد رحماني، محمد رضا آهنج، الهام حميدي، حجت قاسم زاده، مسعود تكاور، مجيد اخشابي، محمدرضا شرف‌الدين، ناصر شفق، حبيب‌الله كاسه‌ساز، مهدي همايون فال، بهرام حصيري، سعيد پيردوست، انوشيروان ارجمند، مهران رسام، ولي شيراندامي،‌ سعيد سهيلي، رسول كارگشا، حميد گودرزي، يكتا ناصر، عبدالله اسكندري، جهانگير الماسي، ، حسن پورشيرازي، حسن فدائيان، محمد درمنش، حبيب اسماعيلي، لادن طباطبايي،‌ جليل فرجاد، رسول توكلي، محمد عمراني، شفيع آقامحمديان، مصطفي طاري، مهدي سجادچي، رضا جودي و ياور اقداري از جمله حاضران در اين مراسم بودند. ضمن اينكه محسن علي‌اكبري و داريوش منتظري كارگرداني اين مراسم را بر عهده‌ داشتند و اجراي اين مراسم بر عهده ي داريوش كاردان بود .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21884

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني در جمع هنرمندان، اكبر عبدي: رييس جمهوري مي خواهيم كه «خنده» به مردم هديه كند، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005