Click for Amazing Phone Card








جمعه 27 خرداد 1384

محمدعلي عمويي در گفتگو با ناهيد خيرابي: از شرکت در انتخابات خودداری می کنم

محمد علی عمویی : از شرکت در انتخابات خودداری می کنم - ناهید خیرابی
نظر به برخی شنیده ها که نشان از تناقض در برداشت های جمعی از هموطنان درباره دیدگاه آقای "محمد علی عمویی" ،عضو کمیته مرکزی "حزب توده ایران" ، در موضع گیری نسبت به انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ایران دارد ، به منظور روشن شدن دقیق موضع ایشان در تماسی تلفنی از محمد علی عمویی پرسیدم :
 آنچه که اخیرا در سمینار "کانون مدافعان حقوق بشر ایران" ، درباره انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان دیدگاه خود نسبت به این انتخابات بیان داشتید ، ظاهرا در تناقض با برخی شنیده ها است . لذا لطفا دیدگاه خود را در مورد انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری اعلام فرمایید .

محمد علی عمویی :در سخنرانی هایی که در سمینار کانون مدافعان حقوق بشر درباره انتخابات و معیارهای حقوق بشر انجام شد، اینجانب به دو دلیل شرکت در انتخابات را جایز ندانستم . ۱- بر اساس اعلامیه حقوق بشر ، اساس و منشا قدرت حکومت ها مبتنی بر اراده مردم است و این اراده از طریق انتخابات آزاد ، مستقیم و منصفانه تجلی پیدا می کند . در حالی که انتخابات ریاست جمهوری در شرف انجام اپتدا از صافی نهاد انتصابی "شورای نگهبان" ، عبور می کند و آنها هستند که در واقع با انتخاب چند تن از میان صدها کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات را محدود به تشخیص صلاحیت شورای نگهبان می کنند و در واقع مردم باید منتخبین شورای نگهبان را انتخاب کنند. پس این انتخابات تجلی دهنده اراده مردم نیست ، بلکه در واقع گزینش نخستین را این نهاد انجام می دهد و پس از آن است که صاحبان حق رای در این محدوده ، می توانند در انتخابات شرکت کنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۲- تجربه ۸ سال ریاست جمهوری آقای خاتمی نشان داد که آراء مردم تاثیری در سرنوشتشان ندارد ، همچنین منتخب مردم از اختیارات چندانی برخوردار نیست . به ویژه که آقای خاتمی از رای بی سابقه ۲۰ و بار دوم ۲۲ میلیونی انتخاب کنندگان هم برخوردار بود و نیز از قوه مقننه ای همچون مجلس ششم برخوردار بود که کلیه لوایح دولت او را به تصویب می رساند . اما به تجربه دیدیم که عمده مصوبات مجلس ششم با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و آقای رئیس جمهور هم با توجه به موانع و مخالفت هایی که بر سر راهش بود به صراحت اعلام کرد که من فقط یک تدارکاتچی بودم . پس در جمع بندی ، باید بگویم که در چنین شرایطی من پیش از اینکه در صدد انتخاب اصلح باشم ، از خود ۲ سوال می کنم : ۱- آیا آراء مردم تاثیری بر سرنوشتشان دارد؟ ۲- آیا منتخب مردم "اختیاری" دارد؟ و پاسخ می دهم که با توجه به تجربه ۲ دوره گذشته ریاست جمهوری آقای خاتمی ، پاسخ هر دو پرسش منفی است . لذا من در انتخابات شرکت نمی کنم!

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24625

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدعلي عمويي در گفتگو با ناهيد خيرابي: از شرکت در انتخابات خودداری می کنم' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005