Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 5 تیر 1384

متن کامل نخستين نشست خبري احمدي نژاد، ايسنا

رييس‌جمهور منتخب گفت: انتخابات در ايران، تبلور اراده‌ي مردم ايران است و ملت ايران به لطف خداوند، ملتي بالنده و تاثيرگذار بر تمام عرصه‌هاي جهاني خواهد بود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد نخستين مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود به عنوان رييس‌جمهور منتخب با تاكيد بر اينكه انتخابات در جمهوري اسلامي ايران يك امر حقيقي است و اراده‌ي ملت فارغ از تمام ملاحظات به كرسي مي‌نشيند، افزود: شما در انتخابات اخير ملاحظه‌ كرديد كه پول و ثروت جايگاهي ندارد و تبليغات معمول و رايج دنيا تاثري در حافظه‌ي ملت ايران ندارد. جنگ‌هاي رواني و شايعات و حتي تهديدات خارجي نيز نتيجه معكوس داشت و نتوانست بر اراده‌ي ملت ايران تاثير بگذارد.


وي ادامه داد: دولت آينده ايران حاصل اراده ملت ايران است و حاصل توافق و رايزني‌هاي عده‌اي خاص نيست. ملت ايران نشان دادند كه تقسيم‌بندي‌هاي رايج را به رسميت نمي‌شناسند، ملتي بزرگ هستند كه داراي روح بلند جمعي هستند، با آن زندگي مي‌كنند و در طول تاريخ استقلال و عزت خود را حفظ كرده‌اند.


احمدي‌نژاد گفت: دولت آينده دولت عدالت، دولت دوستي، دولتي رفق و مداراست. دولت تمام ملت ايران است و دولت برآمده از اراده ملت ايران، مرزبندي‌هاي كاذب سياسي را به رسميت نمي‌شناسد و دولتي برآمده از تمام افكار و نگرش‌ها خواهد بود. دولت آينده دولت 70 ميليوني است. كابينه‌اي كه تمام ملت ايران احساس مي‌كنند اراده آن‌ها در آنجا جمع شده است. ان‌شاءالله در دولت آينده مردم خودشان در مسائل مختلف سياسي، اقتصادي و سياسي دخالت خواهند داشت.


رييس‌جمهور منتخب با تأكيد بر اين‌كه اعتدال، مشي دولت آينده خواهد بود، گفت: در دولت آينده هرگونه افراط و تفريط جايي نخواهد داشت و با اين‌گونه مسائل برخورد مي‌شود. از تمام فرصت‌ها، توان‌ها و شايستگي‌ها استفاده خواهد شد.


وي در ارتباط با سياست خارجي خود اظهار داشت: در سياست خارجي دولت 70 ميليوني، اصول حاكم مبتني بر دولت، صلح و همفكري است و ما توسعه روابط عادلانه، متقابل و همه‌جانبه را در اولويت قرار مي‌دهيم. در اين دولت صرفاً به توسعه روابط سياسي با ديگر كشورها توجه نمي‌شود و توسعه روابط فرهنگي و اقتصادي داراي جايگاهي مهم خواهد بود.


احمد‌ي‌نژاد گفت: من از تمام كساني كه تلاش كردند، انتخاباتي باشكوه برگزار شود، تشكر مي‌كنم، به خصوص حضور نسل سوم انقلاب در اين عرصه بسيار شورانگيز و بانشاط بود. در اين انتخابات، هشت نامزد حضور داشتند كه همه با تمام توان خود براي خدمت به ملت ايران به عرصه گذاشته پا بودند و ما از تمام اين عزيزان تشكر مي‌كنيم. اين دوستان بحث‌ها و برنامه‌هاي خوبي را مطرح كردند و من سعي مي‌كنم از برنامه‌هاي مثبت آنها در دولت آينده استفاده كنم.


وي با اشاره به عملكرد رسانه‌ها در نهمين انتخابات و تشكر از آنها گفت: آنها توانستند ارتباطي صميمانه و عالمانه بين مردم و كانديداها برقرار كنند. رسانه‌ها مي‌بايست در محيطي عالمانه، برنامه‌ها را مورد نقد قرار دهند.


وي از وزارت كشور، شوراي نگهبان و نيروي انتظامي نيز به علت باشكوه‌تر برگزار كردن انتخابات تشكر كرد.


احمدي‌نژاد گفت : بر خود لازم مي‌دانم كه از تمام دولت‌هاي قبلي، دولت‌هاي دوران جنگ و ‌دفاع مقدس، سازندگي و دوره اصلاحات كه خدمات زيادي را انجام دادند، تشكر كنم و من سعي مي‌كنم برنامه‌هاي كارآمدي كه آنها در اين چند سال پيگير بودند، با قوت انجام دهم و اگر نواقص و مشكلاتي وجود داشته با جديت برطرف كنم.


از دولت عزيز فعلي نيز مي خواهم تا روزي كه هست به خدمات خود ادامه دهد.


وي افزود: سازمان‌هاي اجرايي ما مملو از مديران دلسوز، فداكار و مردمي است كه از پتانسيل تمام اين افراد استفاده خواهم كرد.


احمدي‌نژاد هم‌چنين از رهبر معظم انقلاب اسلامي، به دليل فراهم‌آوردن زمينه مشاركت حداكثري و تدابيرشان در اين زمينه تشكر كرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدي نژاد به عنوان رييس‌جمهور منتخب در نخستين مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود در پاسخ به سوالي درباره‌ي راهكارهاي عملي‌اش براي تحقق عدالت اجتماعي گفت: من به عهدم براي تحقق عدالت عمل خواهم كرد و تمام توانم را براي تحقق عدالت به كار مي‌گيرم.


وي ادامه داد: راهكارهايم را در برنامه‌ها اعلام كردم و مفصلا آن‌ها را پس از استقرار دولت اعلام خواهم كرد. سرفصل‌هايي كه قبلا اعلام شد، از جمله توزيع عادلانه‌ي فرصت‌ها و امكانات، توزيع بودجه بر اساس مناطق كم برخوردار، تمركز‌زدايي از تهران، شايسته‌سالاري در عزل و نصب‌ها افزايش اختيار استان‌ها و اصلاح نظام پولي و مالي است.


وي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي گفت: انرژي هسته‌يي و فناوري هسته‌يي كه كشورمان از آن برخوردار است حاصل رشد علمي جوانان ايران و حق ملت ايران است كه در همه‌ي عرصه‌هاي علمي و صلح‌آميز پيشرفت كند. ما به اين فناوري براي اين پيشرفت علمي نيازمنديم و به استفاده از حق خود ادامه خواهيم داد.


احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي سياست خارجي كشورمان گفت: سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران روشن و شفاف است، ما خواهان توسعه‌ي روابط عادلانه با همه‌ي كشورها و ملت‌ها هستيم. در مورد رابطه با آمريكا نيز سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام شده است، ملت ما با خودباوري و خوداتكايي مسير پيشرفت را طي مي‌كند و نياز قابل توجهي به ايالات متحده ندارد و هر كشوري كه به دنبال خصومت‌ورزي نباشد در روابط خارجي مورد توجه قرار مي‌گيرد. كشورهايي كه علاقمند به توسعه‌ي روابط با ايران هستند بايد سياست‌هاي خود را روشن كنند تا دولت به بررسي سياست‌هاي آن‌ها بپردازد.


رييس‌جمهور منتخب در واكنش به اظهارات جورج بوش كه انتخابش را غير دموكراتيك خوانده است، گفت: حق هر كسي است كه اظهار نظر كند اما آن اظهار نظري مورد توجه قرار مي‌گيرد كه از حداقل حقيقت برخوردار باشد.


احمدي نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي نگراني‌هاي غرب از رعايت حقوق بشر در دولت آينده گفت: آزادي روح انقلاب و بزرگترين هديه‌ي خدا به بشر است.


وي با يادآور ياين كه مردم پيشرفت، تعالي و عدالت بر پايه‌ي تحقق آزادي‌هاي حداكثري را بعد از سقوط رژيم وابسته به غرب، چشيدند و آزادي در كشور ما توسعه پيدا كرد، گفت: ما آزادي را در دو درجه محدود و منحصر نمي‌كنيم بلكه آزادي در 360 درجه معنا پيدا مي‌كند. مردم‌سالاري ديني بر پايه‌ي حضور، نظارت و دخالت مردم در همه‌ي امور است و غربي‌ها بايد در اظهار نظرشان به آراي سهمگين پشت رييس‌جمهور كشور توجه كنند.


احمدي‌نژاد تاكيد كرد: ما هم به شدت از نقض حقوق انساني در برخي دولت‌ها و از جمله از نقض حقوق اقليتهاي مذهبي و نژادي در اروپا نگرانيم. نقض حقوق ملت‌ها و تسلط يكجانبه در جهان ما را نگران مي‌كند، ما آماده‌ايم همه‌ي مسائل را مورد بررسي قرار دهيم و از تروريسم دولتي نگرانيم. اگر نگا‌هها عادلانه و حقوق ملت‌ها به رسميت شناخته شود، آزادي معنا پيدا مي‌كند.


رييس‌جمهور منتخب درباره‌ي سياست خارجي دولتش در قبال كشورهاي عربي با تاكيد بر اينكه خليج فارس، خليج صلح و دوستي است، گفت: كشورهاي همسايه و به خصوص عربي در اولويت روابط ما هستند. روابط عميق فرهنگي و ديني بين ما و كشورهاي عربي پيوند عميقي بوجود آورده است و جمهوري اسلامي ايران خانه‌ي همه‌ي ملت‌هاي مسلمان است. در دولت فعلي در گسترش روابط با اين كشورها گام‌هاي خوبي برداشته شده و در دولت جديد نيز شاهد گام‌هاي بلند‌تري در روابط با كشورهاي اسلامي و كشورهاي منطقه خواهيم بود.


وي در خصوص مذاكرات هسته‌يي ايران و اروپا گفت: ما با حفظ منافع ملي و تاكيد بر حق ايران براي استفاده از انرژي هسته‌يي گفتگوها را ادامه مي‌دهيم و معتقديم اعتمادسازي بايد متقابل باشد. ما به طور جدي از حقوق ملت ايران دفاع مي‌كنيم و كسي نيست كه در حق مسلم ايران در استفاد از فناوري هسته‌يي تاكيد نكند. اگر رويكرد منطقي و بر اساس اعتمادسازي متقابل باشد، شاهد ايجاد اعتمادسازي در روابط خواهيم بود.


احمدي‌نژاد درباره‌ي استفاده از نمايندگان مجلس در كابينه احتمالي‌اش گفت: معمولا در دولت‌ها از نمايندگان مجلس هم استفاده مي‌شود و در قانون پيش بيني شده كه اگر نمايند‌ه‌اي در كابينه باشد جايگزينش در مجلس انتخاب خواهد شد.


وي در مورد توسعه‌ي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي اظهار داشت: يكي از محورهاي سياست اقتصادي توسعه‌ي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي است، در اين زمينه محورها را اعلام كرده‌ايم و مقررات و جهت‌گيري‌ها در اين زمينه تقويت و اصلاح خواهد شد.


رييس‌جمهور منتخب با اعتقاد بر اينكه موانع اداري در زمينه‌ي سرمايه‌گذاري وجود دارد، گفت: ناهماهنگي در تصميم‌گيري‌ها امنيت سرمايه‌گذاري را كاهش داده كه با اصلاح مقررات وجهت گيري‌ها امنيت براي سرمايه‌گذاري تامين خواهد شد. ما براي ساختن ايران از همه‌ي سرمايه‌ها در داخل و خارج استفاده خواهيم كرد و از ايرانياني كه مايلند كشور خود را آباد كنند، استقبال مي‌كنيم.


وي در پاسخ به سوالي در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادي به خصوص در صنعت نفت گفت: ما اين حرف را براي عمل كردن زده‌ايم و مبارزه با فساد اداري جزء سياست‌هاي كشور در همه‌ي بخش‌ها از جمله نفت خواهد بود.


وي بار ديگر در خصوص حق ايران در استفاده از فناوري هسته‌يي گفت: حق ايران چيزي نيست كه كسي بخواهد به رسميت بشناسد، بلكه يك حق به رسميت شناخته شده است و بحث ما اعتمادسازي است و از اروپايي‌ها نيز تقاضاي اعتماد‌سازي متقابل داريم.


وي در پاسخ به سوالي مبني به اين‌كه آيا از اصلاح‌طلبان نيز در دولت خود استفاده خواهد كرد يا نه، گفت: من بارها اعلام كرده‌ام كه ملت ايران يك خانواده بزرگ و به هم پيوسته است و همه بايد دست به دست هم بدهند. در دولتم همه‌ي دست‌هاي دلسوز براي نظام و انقلاب را خواهم فشرد و براي انتخاب همكار مرزبندي‌هاي حزبي و گروهي را در نظر نمي‌گيرم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ادامه‌ي نخستين مصاحبه‌ي مطبوعاتي محمود احمدي نژاد به عنوان رييس‌جمهور منتخب خبرنگاري پرسيد كه به نظرشما اين انتخابات از سوي مردم داراي چه پيامي است، وي در پاسخ گفت: بنده به عنوان يك استاد دانشگاه به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شدم و هيچ حزب و گروه و جناحي بنده را مورد حمايت قرار نداد من در اين انتخابات مورد سنگين‌ترين حجمه‌هاي تبليغاتي از داخل و خارج بودم. ملت ما در اين انتخابات نشان داد كه ملتي زنده و پوياست و در جهت دفاع از استقلال، فرهنگ و آزادي خود تلاش مي‌كند. ملت ايران مي‌خواهد نقش خود را در داخل كشور و در عرصه‌ي بين‌المللي ايفا كند، مردم ايران اين اهداف را به صورت جدي پيگيري مي‌كنند.


احمدي‌نژاد در پاسخ به اظهارات كساني كه حضور وي را موجب به خطر افتادن فضاي دموكراسي جامعه مي‌دانند، گفت: شما بايد در شناخت خود نسبت به ملت ايران تجديد نظر كنيد، ملت ايران ملتي آزادپرور و آگاه است و هيچ تهديدي را از داخل و خارج نمي‌پذيد. مردم سالاري ديني از حداكثر آزادي‌ها تبيين شده است.


وي در پاسخ به سوالي خبرنگاري كه پرسيد آيا اجازه‌ي نقد از دولت تان را مي‌دهيد، گفت: نقد يك هديه‌ي الهي است و دست تمام كساني را كه با نگاه نكته‌سنج و دلسوزانه مسائل را مورد نقد قرار مي‌دهند به گرمي مي‌فشاريم، ما در دوره‌ي فعاليت شهرداري از تمام نقد‌ها استقبال كرديم و حتي كساني را كه نقد منصفانه انجام ‌دادند، تشويق ‌كرديم. در فرهنگ اسلامي نقد پذيرفته شده اگرچه اين نقد از جنس فرياد باشد.


رييس‌جمهور منتخب هم‌چنين در پاسخ به عده‌اي از سرمايه‌گذاران كه با انتخاب وي اظهار نگراني مي‌كنند، اظهار داشت: متاسفانه بعضي از رسانه‌ها در عرصه‌ي انتخابات صحبت‌هايي دور از منافع ملي انجام دادند و با توجه به بداخلاقي‌هاي سياسي كه داشتند، نگراني‌هايي را براي مردم ايجاد كردند. يكي از شعارهاي اصلي من نقد موانع سرمايه‌گذاري در كشور است. سعي مي‌كنم در دولت آينده موانع سرمايه‌گذاري در كشور را برطرف كنم.


احمدي نژاد ادامه داد: كشور ما نيازمند ساختن است، اين امر مستلزم سرمايه گذاري سالم و درست است. سعي مي‌كنم بازار بورس را به عنوان بازار سرمايه‌ به شدت تقويت كنم. متاسفانه در چند روز اخير حرف‌هاي بسيار خنده‌داري به نقل از بنده در ارتباط با بورس و سرمايه‌گذاري مطرح شد كه در عمرم چنين حرف‌هايي را نزده‌ام. بازار بورس و بازار سرمايه‌ در دولت آينده بسيار داراي حائز اهميت است. معتقدم بايد در اين بازار اصلاحاتي صورت گيرد. باور ما اين است كه تمام اطلاعات اين بازار بايد به صورت شفاف در اختيار مردم قرار گيرد و معادلات كاذب پشت پرده حذف شود تا مردم با اطمينان سرمايه‌ي‌ خود را در بورس به كار ببرند.


وي در تبيين ديدگاه خود در مورد رابطه‌ي ايران و پاكستان اظهار داشت: پاكستان جزء همسايه‌هاي بزرگ ايران است و ما روابط دوستانه با اين كشور خواهيم داشت. اگر ملت پاكستان پيشرفتي داشته‌باشد، گويي ملت ايران پيشرفت داشته است، ما سعي مي‌كنيم روابط دو جانبه‌ي منطقه‌يي و بين‌المللي خود را در تمام سطوح گسترش دهيم.


از وي براي چندمين بار در مورد روند مذاكرات هسته‌يي سوال شد كه پاسخ داد: ما مذاكرات را بر اساس سياست‌هاي قبلي خود به جلو مي‌بريم. البته اصرار بر اعتمادسازي متقابل و تاكيد داريم كه اروپاييان به تعهدات خود عمل كنند.


احمدي‌نژاد در مورد برنامه‌هاي خود در مورد ورزش قهرماني و حرفه‌اي اظهار داشت: بنده خودم يك ورزشكار و ورزش‌دوست هستم و در برخي از رشته‌ها توانسته‌ام به مقام‌هايي در عرصه‌ي داخلي دست پيدا كنم. معتقدم ورزش جزء ضرورت‌هاي اصلي زندگي است و تمام اقشار در تمام سطوح بايد ورزش كنند. بر ورزش بانوان نيز تاكيد بسيار دارم و معتقدم بايد ورزش به عنوان جزئي از برنامه‌ي روزانه‌ي ايرانيان تدبير شود. ورزش نيمه‌حرفه‌اي بايد در سطح گسترده همراه ورزش حرفه‌اي گسترش پيدا كند. كشور ما مملو از استعدادهاست و بايد با برنامه‌ريزي مناسب از اين استعداد‌ها استفاده كرد.


وي با اشاره به ورزش قهرماني گفت: اين ورزش نيز در دولت ما داراي اهميت خواهد بود. اكنون طرح جامع ورزش در كميته‌ي ورزش در حال بررسي است و سعي مي‌كنيم كه آن‌ را هرچه روزدتر تكميل كنيم.


از احمدي‌نژاد پرسيده شد كه آيا قصد دارد در منزل كنوني خود باقي بماند و يا به علت مسائل امنيتي نقل مكان مي‌كند؟ وي گفت: بنده فرزند ملت هستيم و همواره در ميان ملت باقي مي‌مانم البته در چند روز اخير يك فشار سنگين از ناحيه‌ي مردم براي تقويت مسائل حفاظتي به من وارد شده است. ما اكنون وارد تيرماه شده‌ايم و ملت ما از ماه تير داراي خاطراتي خاص از جمله شهيد شدن نخست وزير، رييس‌جمهور و همچنين بمب‌گذاري در دفتر حزب جمهوري اسلامي را دارند. ولي بايد توجه داشت كه حافظ اول فرد خداوند است و من در حدي كه در رابطه‌ام با مردم خللي وارد نشود، با مشورت متخصصين، مسائل حفاظتي را رعايت خواهم كرد.


رييس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه در ارتباط با تكليف مسائل هسته‌يي آيا تيم مذاكره كننده ادغام مي‌شود و يا تغيير مي‌كند و هم‌چنين رابطه با كشور آلمان اظهار داشت: فكر مي‌كنم كه روابط بين ملت‌ها بايد عادلانه و متقابل باشد. همانطور كه تاكيد كردم در سياست خارجي من فقط به مسائل سياسي توجه نمي‌كنم بلكه به مسائل فرهنگي و اقتصادي نيز توجه دارم. تيم مذاكره كننده در ارتباط با پرونده هسته‌يي نماينده‌ي سياست خارجي ما هستند و انتظار ما در سياست خارجي از ديگر كشورهاست كه حقوق متقابل را به رسميت بشناسند و از آلمان به عنوان يكي از كشورهاي مذاكره كننده با ايران انتظار داريم كه به تعهدات خود در اين ارتباط عمل كند. البته به نظر من آن بحراني‌ كه عده‌اي فكر كنند برتر از ديگران هستند به اتمام رسيده است. سياست خارجي ما مبتني بر دوستي و صلح است و اين دوستي بايد مبتني بر روابط عادلانه و محترمانه باشد.


احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي در مورد كوچك شدن دولت و بروكراسي حاكم بر آن اظهار داشت: قبول دارم كه حجم دولت بزرگ است و بايد براي كوچك شدن حجم دولت فرصت‌هايي را در اختيار مردم قرار داد و از سرمايه‌هاي مردمي استقبال كرد. وقتي كه مردم نقش خود را پيدا كردند دولت به مرور كارهايش را به آن‌ها واگذار مي‌كند. البته ما براي واگذاري صنايع و اموال دولتي روش‌هاي گوناگوني را مورد بررسي قرار داده‌ايم. بعضي از كانديداها روش‌هايي را پيشنهاد كردند و ما در حال بررسي هستيم كه بهترين روش را انتخاب كنيم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد در ادامه‌ي نخستين مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود به عنوان رييس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوالي مبني بر عملياتي بودن شعارهاي انتخاباتي‌اش اظهار داشت: صحبت‌هاي من از موضع استاد دانشگاه و يك مهندس، تجزيه و تحليل و ارائه‌ي راه حل بود. حرفهايم عملياتي است و مي‌توانيد روي آن‌ها حساب كنيد.


يك خبرنگار چيني از رييس‌جمهور منتخب درباره‌ي تجربه ديپلماتيك و همچنين چشم‌انداز روابط ايران و چين پرسيد كه وي تصريح كرد: ما در شهرداري تهران قراردادهاي گسترده‌اي با چيني‌ها داشتيم و تمام سياستمداران چيني، شهرداري تهران را مي‌شناسند. اگر تلقي شما اين است كه رييس‌جمهور بايد در همه‌ي زمينه‌ها تجربه داشته باشد، اين اشتباه است. رييس‌جمهور مديري است كه توانمندي استفاده از همه‌ي ظرفيت‌ها را دارد. ضمن اينكه من همواره نظراتم را اعلام كرده‌ام و براي سياست خارجي دكتريني خاص و در يك كلام سياست خارجي فعال را مد نظر دارم.


خبرنگاري يادآور شد كه احمدي‌نژاد در رقابت انتخاباتي‌اش بر ضرورت مبارزه با فساد در صنعت نفت تاكيد كرده‌است و پرسيد آيا از زنگنه - وزير نفت فعلي - در دولتش استفاده خواهد كرد، وي گفت: مبارزه با فساد اداري و اقتصادي سياست قطعي دولت آينده است و همه‌ي كساني كه از ويژگي‌هاي اعلام شده برخوردار باشند از وجودشان در دولت‌ آينده استفاده مي‌شود.


رييس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي اظهار نظر شيموندپرز درباره‌ي احمدي‌نژاد كه وي را خطرناك‌ترين رييس‌ جمهور براي صلح خاورميانه ناميده است، گفت: در عرصه‌ي بين‌الملل برخي خواهان اعمال روابط و معادلات يك جانبه هستند، و با توجه به اينكه خانه‌ها را بر سر مردم ويران مي‌كنند و وجودشان نامشروع است و ريشه‌ي همه‌ي ناامني‌ها در خاورميانه هستند، حق ندارند راجع به ديگران اظهار نظر كنند.


احمدي‌نژاد در مورد سياست‌هايش در مورد حفظ ميراث فرهنگي گفت: معتقدم كه كشور ما از بزرگترين ميراث فرهنگي و علمي برخوردار است. پاسداري از اين ميهن جزء وظايف قطعي دولت آينده است و از دو سال پيش تاكنون مديريت بخش ميراث فرهنگي سياسي شده است، در حالي كه بايد مديريت فرهنگي باشد.


وي با بيان اين كه ميراث فرهنگي ما دو بخش ساختماني، مكتوب و معماري و همچنين خلاقيت‌هاي بزرگ ايران است، اظهار داشت: مديريت ميراث فرهنگي بايد از همه‌ي ميراث‌هاي مكتوب و معماري و همچنين ويژگي‌هاي خلاق ملت ايران استفاده كند. در دولت آينده برنامه‌ي مشاركت مردم در حفظ و احياي ميراث فرهنگي اجرا خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي قطع مذاكرات اتحاديه‌ي اروپا با ايران تا زمان تعهد ايران به پايبند بودن به حقوق بشر تصريح كرد: طرف اروپايي بايد از برج عاجي كه بر آن است پايين بيايد و با ملت ايران از موضع غرور صحبت نكند، بحث‌هاي نخ نما شده تهوع‌آور است.


وي با تاكيد بر ضرورت سياست اعتدال در روابط گفت: ملت ايران بزرگ و هوشمند است و از حقوق قانوني خود دفاع مي‌كند.


خبرنگاري خطاب به رييس‌جمهور منتخب پرسيد كه آيا آزاد كردن اكبر گنجي بهترين رشد ديپلماتيك نخواهد بود كه مي‌توانيد در آغاز دوره‌ي خود بگيريد، احمدي‌نژاد پاسخ داد: بهترين ژست ديپلماتيك پايبندي به قانون است. در كشور ما دموكراسي واقعي حاكم است و قوا از هم تفكيك شده‌اند، دخالت قوه‌ي مجريه در كار قوه‌ي قضاييه كاري غيردمكراتيك و ديكتاتوري محسوب مي‌شود. اگر جايي به عنوان رييس‌جمهور احساس كنم حقي از كسي ضايع شده است، از طريق قانوني براي استيلاي حقوق آن‌ها تلاش خواهم كرد.


وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي فعاليت سياسي دانشجويان و فعالان دانشجويي گفت: خودم هنوز دانشجو هستم و دانشجويان سرمايه‌هاي ملت ايران هستند. حمايت از دانشجويان در همه‌ي ابعاد و فراهم كردم فضاي بالندگي فرهنگي، سياسي و فكري آن‌ها از برنامه‌هاي من است.


احمدي‌نژاد درباره‌ي حضور زنان در كابينه‌اش گفت: در دولتم بنا بر شايستگي است و مرزهاي جنسيتي وجود ندارد.


وي در خصوص برخوردهاي روزهاي اخير نيروي انتظامي با بي حجاب‌ها گفت: مسووليت دولت الان بر عهده‌ي من نيست و رييس‌جمهور بايد پاسخگو باشد و من نظرم را در اين‌باره مشروح اعلام كرده‌ام.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، احمدي‌نژاد هم‌چنين درباره‌ي ديدارش با مقام معظم رهبري گفت: ايشان بر اجراي عدالت، توسعه‌ي خدمتگزاري و بسط روابط صميمانه با مردم تاكيد داشتند.


وي با تاكيد بر ضرورت پاسخگويي افزود: به عنوان فرد مستقل از متن مردم آمده‌ام و در كنار مردم خواهم بود، در دوران شهرداري هم بيش از هشتاد كنفرانس خبري با خبرنگاران داشته‌ام. اميدوارم كه در دولت نيز فرصت تعامل با رسانه‌ها ايجاد شود. از سويي صرفا دستگاههاي اجرايي نبايد پاسخگو باشند و پاسخگويي منحصر به دولت نيست، همه‌ي مسوولان بايد پاسخگو باشند.


رييس‌جمهور منتخب درباره‌ي برنامه‌هايش در بخش آموزش و پروش نيز تصريح كرد: تامين همه‌ي نيازهاي آموزشي و پرورشي از اولويت‌هاي اول من است و اگر از محل صرفه‌جويي‌ها نتوانيم اين نيازها را برآورده كنيم، از محل‌هاي ديگر اين كار را خواهيم كرد. از نظر ما آموزش و پرورش بالنده و سازنده، تضمين آينده است و بدون آن آينده‌اي در پيش رو نخواهيم داشت.


احمدي‌نژاد همچنين تاكيد كرد: براي جهش در پيشرفت كشور، نيازمند تحرك جدي در نظام آموزشي هستيم.


وي در پاسخ به سوال خبرنگاري از كويت، درباره‌ي روابط ايران با اين كشور گفت: كشور كويت از دوستان و برادران ايران است و هميشه روابط خوبي بين اين دو كشور برقرار بوده، ما نيز بر گسترش روابط فرهنگي و اقتصادي تاكيد داريم.


وي افزود: ما به دنبال تعامل با كشور‌هاي خليج فارس هستيم و تلاش مي‌كنيم كه با پيوند عميق منطقي و متقابل اين كشورها، هم منافع آن‌ها و هم صلح و امنيت خليج فارس تامين شود.


به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد درباره‌ي جلب سرمايه‌گذاري خارجي نيز گفت: ما از همه‌ي فرصت‌ها، امكانات و سرمايه‌هاي جهاني كه با منافع ما هماهنگ باشد، استفاده مي‌كنيم.


وي هم‌چنين بر هدفمندكردن يارانه‌ها و استفاده از توان داخلي در همه‌ي موارد از جمله در صنعت نفت تاكيد كرد و در زمينه‌ي صنعت خودرو نيز گفت: با توسعه‌ي مونتاژ مخالفم. بايد از همه‌ي ظرفيت‌هاي متخصصان داخلي استفاده شود.


احمدي‌نژاد درباره‌ي وضعيت دانشجو‌ان نيز اظهار داشت: شروع پاسخگويي به نيازهاي مردم را پاسخگويي به نيازهاي دانشجويان مي‌دانم و براي دانشگاه آزاد، برنامه مفصلي دارم.


از وي در مورد روابط آينده‌ي ايران، عراق و افغانستان، هم‌چنين موج‌هايي كه عليه سياست‌ها خارجي او به راه افتاده است سوال شد كه گفت: ما گسترش روابط با عراق، افغانستان و همه كشورهاي اسلامي را در دستور كار داريم و درباره‌ي موج‌هايي كه راه افتاده، بايد از كساني سوال كنيم كه آن‌ها را به راه مي‌اندازند. اينكه عده‌اي با معيارهاي گزينشي خود، دموكراتيك‌ترين انتخابات مردمي را زير سوال مي‌برند، خود جاي سوال دارد.


=== در حاشيه ===


نخستين مصاحبه‌ي مطبوعاتي دكتر محمود احمدي‌نژاد به عنوان رييس‌جمهور منتخب در جمع تعداد زيادي از خبرنگاران داخلي و خارجي، پس از آن‌كه يك بار محل برگزاري اين برنامه، از سوي دست‌اندركاران برگزاري و به درخواست خبرنگاران به‌علت كمبود فضا تغيير كرد، برگزار شد.


به گزارش ايسنا در ابتداي اين مراسم، يكي از قاريان كشور سوره مباركه نصر را قرائت كرد و مجري برنامه به دو زبان فارسي و انگليسي به خبرنگاران خوشامد گفت و اعلام كرد كه اين برنامه از سوي چند شبكه داخلي و خارجي به‌صورت زنده پخش مي‌شود.


دكتر محمود احمدي‌نژاد نيز در حالي به سالن وارد شد كه مسعود زريبافان و مهدي چمران وي را همراهي مي‌كردند و در جايگاه در سمت چپ و راست وي نشستند .


به گزارش ايسنا، دكتر احمدي‌نژاد در آغاز سخن با عرض خوش‌آمد به تمام خبرنگاران داخلي و خارجي، خبرنگاران را رابطان ملت و دولت دانست و گفت: استقبال از اين مراسم بسيار زيادتر از آن بود كه تصور مي‌شد و من از بابت كمبود فضا از شما عذرخواهي مي‌كنم.


وي در ابتدا توضيح مختصري در مورد سياست‌هاي داخلي و خارجي خود خدمت ارائه داد و سپس وقت جلسه را به پاسخ به سوالات خبرنگاران اختصاص ‌داد.


خبرگزاري دانشجويان ايران مايل بود سوال خود را از دكتر احمدي‌نژاد رييس‌جمهور منتخب مطرح كند اما با توجه به وقت جلسه، متاسفانه فرصت طرح سوا ل به خبرنگار ايسنا نرسيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25276

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل نخستين نشست خبري احمدي نژاد، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005