سه شنبه 25 آذر 1382

هشدار جدي مدير پيست ديزين از وضعيت نامناسب اين پيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس قهرماني - همگاني
پيست‌هاي اسكي شمشك و ديزين كه به دليل بازسازي و تعميرات دستگاه‌هاي بالابر به مدت 8 ماه تعطيل شده بود، بالاخره روز گذشته 14 آذر ماه همزمان با بارش اولين برف زمستاني فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي بازديدي كه مهندس محسن مهرعليزاده، رييس سازمان تربيت بدني، اواسط فروردين ماه امسال از پيست‌هاي شمشك و ديزين داشت به دليل فرسودگي دستگاه‌ها، بررسي‌هاي لازم و ترميم اين دستگاه‌ها را خواستار شد. كارشناسان فرانسوي كه به مدت 10 روز براي بررسي مشكلات دستگاه‌ها و هزينه‌هاي مربوط به بازسازي آنها وارد ايران شدند، بعد از بررسي‌هاي لازم، گزارش كاملي به منظور بازسازي مجدد اين دستگاه‌ها تهيه و تقديم فدراسيون اسكي كردند كه اين فدراسيون گزارش كارشناسان را به مهندس مهرعليزاده ارائه كرد و رييس سازمان تربيت بدني خواستار بازسازي هر چه سريع‌تر اين دستگاه‌ها شد.
به گفته‌ي رييس فدراسيون اسكي، ميزان هزينه‌ي بازسازي دستگاه‌هاي بالابر طبق گزارشات ارايه شده توسط دو كارشناس فرانسوي از پيست‌هاي ديزين و شمشك، و به دليل انتقال بخش عمده‌اي از تجهيزات و لوازم ساخت دستگاه‌هاي بالابر از كارخانه پومالي فرانسه، 2 ميليارد تومان برآورد شده بود، اما بعد از 8 ماه تعطيلي اين پيست‌ها، انتظار سيل عظيمي از علاقمندان به رشته‌ي اسكي به دليل خرابي تله‌اسكي پيست ديزين اين طور به نظر مي‌رسد كه هيچ تعمير اساسي در دستگاه‌هاي بالابر انجام نشده است. اگرچه 23 آذر ماه افتتاح رسمي پيست اسكي ديزين بود اما بسته بودن نيم قله تا قله نمونه‌ي ديگري از نيمه كاره بودن پيست مي باشد كه نياز به تعميرات اساسي دارد.
سيد مختار صيد، مدير پيست اسكي ديزين و مربي بين‌المللي اسكي روي چمن و برف كه مدت 28 سال است به طور حرفه‌يي به كار مربيگري مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با مشكلات اسكي اظهار داشت: بارها مشكلات خود را به عناوين مختلف به گوش مسوولين رسانده‌ايم اما كو گوش شنوا، حتي ابتداي امسال كه مهندس مهرعليزاده به همراه علي كفاشيان‌ براي بازديد پيست اسكي به ديزين آمده بودند، تمامي مربيان و پيشكسوتان طي جلسه‌ي خصوصي با وي، مشكلات خود را به صورت شفاف عنوان كردند اما متاسفانه نه تنها اثربخش نبود، بلكه فكر مي‌كنم به نوعي محكوم هم شديم.
وي افزود: اگر مسوولان مي‌گويند براي بازسازي دستگاه‌هاي بالابر پيست ديزين، قطعات آن را از فرانسه وارد كرده‌اند و هزينه‌ي سنگيني را براي تعميرات اساسي پيست متقبل شده‌اند، چرا امروز كه اولين روز افتتاحيه‌ي رسمي پيست اسكي ديزين است، دستگاه‌هاي تله كابين خراب و خيل عظيمي از علاقه مندان منتظر راه‌اندازي دوباره‌ي دستگاه‌ها مي‌باشند.
صيد ادامه داد: سازمان تربيت بدني و مسوولان فدراسيون بايد به فكر ورزش اسكي باشند، اگر با همين وضعيت پيش برود، ديگر هيچ حرفي در اين رشته براي گفتن نخواهيم داشت، كما اينكه در حال حاضر هم تيم ملي در رشته‌هاي مختلف اين رشته رها شده و ورزشكاران مطرح آن به دليل بي‌توجهي مسوولين و عدم برگزاري اردوهاي تداركاتي، در حال گرايش به سمت رشته‌هاي ديگر ورزشي مي‌باشند.
وي به خبرنگار ايسنا گفت: ما بهترين كوه‌ها از جمله اردبيل، سبلان و البرز و پيست‌ها را داريم و استعدادهاي خيلي خوبي نيز در استان‌ها وجود دارند كه در صورت سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي، مي‌توانيم در آسيا جايگاه خوبي را از آن خود كنيم اما متاسفانه بي‌تفاوت هستيم و قدر اين سرمايه ها را نمي‌دانيم.
صيد تصريح كرد: پيست‌هاي اسكي ديزين، شمشك و توچال تا زماني كه در دست بنياد مستضعفان و جانبازان بود، از وضعيت خيلي خوبي برخوردار بودند، اما از 2 سال گذشته كه فدراسيون اسكي مسووليت پيست‌ها را بر عهده گرفته است، نه تنها پيست‌ها شرايط بهتري پيدا نكردند، بلكه وضعيت آنها نيز بدتر شده است.
وي با بيان اينكه پيست‌هاي شمشك، ديزين و توچال تبديل به تجارتخانه شده است، گفت: فدراسيون نه تنها به اين پيست‌ها رسيدگي نمي‌كند، بلكه پيست‌ها تبديل به منبع درآمدي شده است كه فدراسيون به نحو احسن و بدون اينكه كوچك‌ترين هزينه‌اي از آن را صرف پيست‌ها كند، از آن بهره‌برداري مي‌كند.
يكي از علاقمندان به رشته‌ي اسكي كه مدت 6 سال به طور حرفه‌يي در اين ورزش فعاليت مي‌كند، نيز در اين باره مي‌گويد: «متاسفانه مسوولين پيست تنها ياد گرفتند، از مردم پول هنگفتي دريافت كنند بدون اينكه امكانات خوبي در اختيار ما قرار بدهند. واقعا مشخص نيست اين 2 ميليارد تومان در كجا هزينه شده است، زيرا نه تنها تغييراتي در «سي‌اچ‌ها»، «دكل‌ها» و «بشقاب‌ها» مشاهده مي‌شود بلكه تعميرات اساسي در سرويس‌هاي بهداشتي پيست صورت نگرفته است و همان امكانات 30 سال پيش مي‌باشد.»
وي با بيان اينكه هيچ گونه نظارتي از سوي سازمان تربيت بدني بر عملكرد فدراسيون اسكي صورت نمي‌گيرد به خبرنگار ايسنا گفت: «تا زماني كه مسووليت پيست‌ها در دست بنياد مستضعفان و جانبازان بود، سرويس‌دهي به علاقمندان به نحو مطلوبي انجام مي‌شد اما متاسفانه طي 2 سال گذشته كه مسووليت پيست‌ها را فدراسيون اسكي بر عهده گرفته است، هر آنچه كه ساخته شده بود نيز كاملا در حال از بين رفتن است و هيچ گونه رسيدگي به وضعيت پيست‌ها نمي‌شود. به عنوان مثال اگر به نيم قله برويد، دستگاه برف كوبي كه يكي از ضروريات پيست بزرگي چون ديزين است، از 2 سال گذشته به دليل خرابي، همانظور وسط پيست افتاده است. و يا در توچال كه آقايان معتقدند تعميرات اساسي در دستگاه‌هاي بالابر و ساير قطعات آن انجام داده‌اند، هفته‌ي گذشته به دليل شكسته شدن يكي از دكل‌هايش، به مدت 3 ساعت و نيم روي سي اچ مانده بوديم، من واقعا نمي‌دانم، چرا مسوولين سازمان هيچ نظارت دقيقي بر پيست‌ها ندارند و فدراسيون را بابت هزينه‌هايي كه ادعا مي‌كند صرف پيست‌هاي شمشك، ديزين و توچال مي‌كند، مورد بازخواست قرار نمي‌دهد.»
وي مي‌گويد: « تغييرات عمده‌اي كه طي دو سال گذشته در پيست‌ها انجام شده است، رنگ‌آميزي «سي‌اچ‌ها» بوده است و قطعات و وسايل پيست متعلق به 30 سال پيش است. اميدوارم مسوولين به اين امر واقف باشند كه اگر زماني سيم يكي از تله كابين‌ها به دليل فرسودگي بريده شود، چه فاجعه‌اي اتفاق خواهد افتاد.»
احمد علي تير يكي از ديگر از پيشكسوتان اسكي در رشته‌ي آلپاين با اشاره به اينكه اسكي براي رشد و تحول نياز به مديريت جديد دارد و تفكر مديريت سنتي ديگر جوابگو نيست، خاطر نشان ساخت: تفكر مديريت فعلي با سيستم امروز اصلا همخوني ندارد، در واقع نياز به مديريت جديدي داريم كه نوآوري داشته باشد و تفكرات نويني را به بدنه‌ي اسكي تزريق كند.
وي به ايسنا گفت: مدت 15 سال است كه به عناوين مختلف به مسوولين سازمان تربيت بدني در خصوص وضعيت پيست‌ها هشدار داده‌ايم و خواستار رسيدگي به وضعيت پيست‌ها شديم، ولي متاسفانه تا به امروز هيچ ترتيب اثري داده نشده است و وضعيت به همان شكلي كه بوده، هست.
تير اضافه كرد: هنوز وضعيت اين رشته به عنوان يك رشته‌ي ورزشي مشخص نيست، واقعا اگر مسوولين به ديده‌ي يك ورزش حرفه‌اي به آن نگاه مي‌كنند، بايد به تيم ملي احترام گذاشته شود و نبايد با باندبازي هر كسي را كه دوست دارند وارد تيم ملي كنند و يا در مسابقات آسيايي و جهاني اجازه‌ي شركت به نفرات انتخابي خود را بدهند.
وي تاكيد كرد: تغييرات دستگاه‌هاي بالابر تنها با تعويض پيچ و مهره امكان پذير نيست، نياز به تعميرات اساسي دارد، از طرفي ديگر اگر واقعا هزينه‌ي سنگيني براي بازسازي پيست صرف شده است، چرا بايد شاهد خاموش بودن تله‌ كابين‌ها باشيم.
تير تصريح كرد: پيست اسكي ديزين با توجه به اينكه يك پيست توريستي و محل برگزاري مسابقات بين‌المللي است، نه از رستوران مناسبي برخوردار است و نه به سرويس‌هاي بهداشتي آن رسيدگي مي‌شود.
مربي اسكي رشته‌ي آلپاين اظهار داشت: آمار وضعيت اسكي از 15 سال گذشته تاكنون نشان مي‌دهد كه در طول اين مدت هيچ كاري براي پيشرفت و رشد اسكي انجام نشده است. به طوري كه با شروع برف، فعاليت مختصري شروع مي‌شود و بعد از پايان زمستان، مجددا تيم به حال خود رها مي‌شود.
وي در پايان تاكيد كرد: اميدوارم مديريت قوي در راس فدراسيون اسكي قرار بگيرد تا نابساماني موجود را حل كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2239

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هشدار جدي مدير پيست ديزين از وضعيت نامناسب اين پيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016