چهارشنبه 9 ارديبهشت 1383

افت شديد مدال‌آوري در ورزش سال 82؛ شنا كم مدال‌ترين و كاراته پرمدال‌ترين رشته، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس قهرماني - همگاني
جلوه‌ي بارز ورزش حرفه‌يي و قهرماني در ميان كشورهاي مختلف جهان، مدال‌آوري در عرصه‌هاي بين‌المللي است. به طوري كه اعم فعاليت، برنامه‌ها و تلاش مسوولان ورزشي و ورزشكاران هر كشور بر مبناي افزايش مدال آوري در سطح جهان برنامه‌ريزي شده است. اما با توجه به تمام اين تفاسير ورزش كشورمان در سال 1382 با افت شديدي از لحاظ مدال‌آوري در مقايسه با سال 81 مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق آخرين گزارشات كليه‌ي مدال‌هاي كسب شده در سال 1382 براي ورزش كشور، 774 مدال در مسابقات قهرماني آسيا، قهرماني جهان، رقابت‌هاي بين‌المللي و رقابت‌هاي تيمي(با احتساب جانبازان و معلولين، نابينايان، ناشنوايان) بوده است. اين در حالي است كه ايران در سال 1381، در مسابقات آسيايي، جهاني، بين‌المللي و رقابت‌هاي تيمي 1210 مدال كسب كرده بود.
شايد مسوولين ورزش كشور علت اين افت را وجود بازي‌هاي آسيايي بوسان در سال 1381 بدانند، اما بايد گفت كه كل مدال‌هاي كسب شده در بازي‌هاي آسيايي بوسان، 72 مدال بوده است كه با كم كردن اين تعداد از تعداد كل مدال‌هاي كسب شده در سال 81، باز هم مي‌توان به اختلاف فاحش 364 مدال در بين دو سال دست يافت.
به هر حال از مجموع 774 مدال كسب شده در سال 82، 314 مدال طلا، 246 مدال نقره و 214 مدال برنز بوده است و به طور كلي 152 مدال در مسابقات قهرماني جهان، 218 مدال در مسابقات قهرماني آسيا، 334 مدال در رقابت‌هاي بين‌المللي و 70 مدال در رده‌ي تيمي براي كشورمان كسب شده است.
سهم دلاور مردان و زنان جانباز، معلول، كم توان ذهني، نابينايان و ناشنوايان نيز در افتخار آفريني‌هاي بين‌المللي 72 مدال بوده است.
با اين وجود در حالي كه ورزش كشور در سال 1382 با افت شديدي از لحاظ مدال‌آوري روبرو بوده است، ورزش كاراته در دو بخش مردان و زنان و در سبك‌هاي مختلف 159 مدال كسب كرده است. كاراته را مي‌توان به عنوان درخشان‌ترين و برترين رشته‌ي ورزشي مدال‌آور در سال 82 نام برد. از طرف ديگر رشته‌ي ورزشي شنا نيز در بين رشته‌هاي ورزشي كمترين تعداد مدال را داشته است.
پس از كاراته، كشتي آزاد و فرنگي در رده‌هاي مختلف، نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، پيشكسوتان با كسب 140

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مدال، دومين رشته‌ي مدال‌آور كشور در سال گذشته بود. اما ورزش دووميداني با احتساب 45 مدال‌ دووميداني‌كاران جانباز و معلول، 90 مدال در سال 82 كسب كرده كه اين ورزش را مي‌توان به عنوان سومين رشته‌ي مدال‌آور ورزشي كشور در سال گذشته محسوب كرد.
پس از اين سه رشته‌ي ورزشي؛ تكواندو با 85 مدال، وزنه‌برداري با 77 مدال( 14 مدال جانبازان و معلولين و كم توانان ذهني)، واليبال با 44 مدال، قايقراني با 42 مدال، جودو با 32 مدال، ورزش‌هاي رزمي با 32 مدال قرار گرفته‌اند. شايد ضعيف‌ترين رشته‌ي ورزشي در سال 1382 را ورزش شنا دانست. اين مطلب از آن جهت است كه رشته‌ي ورزشي شنا در ماده‌هاي مختلف به همراه رشته‌هاي شيرجه و واترپلو در زمره‌ي 3 ورزش برتر جهان از لحاظ مدال‌آوري در رقابت‌هاي مختلف ورزشي و بازي‌هاي المپيك است. اما با اين حال كه شنا به عنوان يكي از ورزش‌هاي پايه محسوب مي‌شود، در مجموع در سال گذشته 9 مدال بين‌المللي( با احتساب 4 مدال جانبازان و معلولين) در زمينه‌ي شنا كسب شده است. نكته بارزتر اينكه اين ورزش مدال‌آور در سطح جهان، در سال 1381 نيز تنها 14 مدال به دست آورده است و در بازي‌هاي آسيايي بوسان حتي يك مدال نيز كسب نكرده است.
به هر حال بايد گفت كه سال المپيك آغاز شده و بايد از حيثيت ورزش كشور در سال جاري دفاع كرد. امسال عليرغم اينكه بازي‌هاي المپيك سال 2004 آتن در پيش است، بسياري از مسابقات و رقابت‌هاي بين‌المللي ديگر پيش از اين بازي‌هاي بزرگ در انتظار ورود و مدال‌آوري قهرمانان كشورمان هست. همگان بايد در مدال‌آوري كشورمان و افتخارآفريني براي ايران عزيز كوشا باشند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6981

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افت شديد مدال‌آوري در ورزش سال 82؛ شنا كم مدال‌ترين و كاراته پرمدال‌ترين رشته، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016