پنجشنبه 26 شهريور 1383

گفتگوي ايپنا با آرش ميراسماعيلي، قهرمان جودوي المپيک: "با طلاي آتن قصد خداحافظي داشتم"

هر چند در طي سال هاي اخير جامعه جودو كشورمان با نام هاي بزرگي همچون ميران، ساريخاني، آخوندزاده و قمي عجين شده است ، اما بدون شك نام آرش مير اسماعيلي هميشه در ورزش جودوي كشورمان باقي خواهد ماند، چرا كه همگان جودو را با مير اسماعيلي و مير اسماعيلي را با جودو مي شناختند.
شايد زماني كه اين جوان خرم آبادي پاي در رقابت هاي ليگ جودو گذاشته بود، هيچ فردي به روي او حساب ويژه اي باز نمي كرد، اما از آنجايي كه هر فردي مزد زحمات خود را خواهد گرفت، مير اسماعيلي با غلبه بر تمامي حريفان بزرگ و كوچك خيلي زود خود را به عنوان يك پديده در جودو كشور معرفي كرد، هر چند جودوكاراني كه در آن زمان بسيار معروفتر و چابكتر از آرش در صحنه حضور داشتند، ولي با كسب يك مدال آسيايي زود اشباع شده و افت شديدي مي كردند، ولي مير اسماعيلي اينگونه نبود.


وي ابتدا با مطرح كردن خود در جودوي ايران چشم به آسيا دوخت و پس از كسب عناوين متعدد قاره اي چشم به فراسوي قاره داشت تا با كسب دو مدال طلاي پياپي در جام هاي جهاني 2001 و 2003 اولين جودوكار ايراني بود كه دو مدال پياپي طلا كسب مي كند، شايد هر كس به غير از آرش بود ديگر از دنياي جودو خداحافظي مي كرد، ولي او به فراتر از اين فكر مي كرد، وي كه در المپيك 2000 سيدني در عين جواني به مقام پنجمي دست يافته بود، تجربيات گرانبهاي مسابقات جهاني را هم به آن افزود تا با كوله باري از تجربه و از همه مهمتر انگيزه براي كسب اولين مدال تاريخ المپيك جودوي ايران وارد آتن شود، اما دست سرنوشت چيز ديگري را رقم زد؛ آرش مير اسماعيلي حامي مردم فلسطين با حضور در دفتر خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) و روزنامه پاس جوان گفتگويي را انجام داده است كه باهم مي خوانيم:
ايپنا- در خصوص چگونگي قرعه كشي مسابقات المپيك صحبت كنيد.
ميراسماعيلي: دو روز قبل از آغاز مسابقات قرعه كشي به صورت كامپيتري برگزار شد كه 4 نفر از فدراسيون جهاني حضور داشتند و پيكارهاي هر وزن را قرعه كشي مي كردند، هر چند كه خودمان نيز به قرعه كشي مشكوك بوديم، ولي مداركي براي اثبات صحبت هاي خود نداشتيم.
ايپنا- فرداي مراسم قرعه كشي با غلام محمدي صحبت كرديم كه از اين مساله بسيار ناراحت بود.
ميراسماعيلي: غلام محمدي از همشهريان و دوستان بسيار خوبم است كه كمك زيادي به من كرده است و به نظر مي رسد كه قسمت نبود تا خرم آباد در المپيك مدالي بدست آورد، چرا كه محمدي به مسابقات اعزام نشد و تكليف مرا نيز كه همگان مي دانند، ولي به خاطر حمايت هاي محمدي از وي تشكر مي كنم.
ايپنا- چه فردي اين مساله را به شما خبر داد؟
ميراسماعيلي: درخشان و اميني در مراسم قرعه كشي حضور داشته و ما ورزشكاران همزمان در مراسم بالابردن پرچم در دهكده بوديم.
ساعت 11 شب اميني قرعه تمامي بچه ها را خواند، ولي به من گفت كه به اتاقش بروم تا با هم صحبت كنيم كه آن زمان متوجه شدم.
ايپنا- در مراسم حمل پرچم لبخند تلخي بر لب داشتي، چرا؟
ميراسماعيلي:اين مساله براي هر فردي اتفاق مي افتاد، ناراحت مي شد، 4 سال با تمام وجود تمرين كردم و براي رسيدن به موفقيت تمام تلاش خود را به كار بستم، اين تصميمي بود كه بنابر سياست كشورم به اثبات رسيده بود و خدا را شكر مي كنم كه اين حركت جودو به نام من رقم خورد.
ايپنا- با 4 سال تمرين وقتي اين اتفاق برايت افتاد از جودو خسته نشده ايد؟
ميراسماعيلي: اين مساله را تا به حال هيچ جا باز گو نكرده ام و اينجا اولين مكاني است كه آن را باز گو مي كنم، تصميم داشتم تا با كسب مدال طلاي المپيك چهار گوشه تاتامي را بوسيده و از دنياي قهرماني خداحافظي كنم و شايد خواست خداوند بود كه تا چهار سال ديگر در جودو باقي بمانم، در برنامه هاي خود تلاش مي كنم تا طلاي معنوي كه در آتن بدست آوردم با طلاي فلزي المپيك چين تكميل كنم.
ايپنا- اعضاي تيم تكواندو پس از اين موضوع وقتي تو را در حال تمرين ديده بودند، تعجب كردند؟
ميراسماعيلي: علاوه بر ورزشكاران ايران، خارجي ها نيز تعجب كرده و حتي مي خنديدند.
پس از آن قرعه كشي و حذف شدن زود هنگام با كشتي گيران و تكواندو كاروان ايران تمرين كردم و اين مساله نگيزه ام را براي تلاش مضاعف و جبران محبت هاي مردم ايران بيشتر كرد.
ايپنا- نتايج كل كاروان ايران راضي كننده بود؟
ميراسماعيلي: ابتدا به ورزشكاران ايران كه صاحب مدال شده اند تبريك مي گويم، المپيك حساسيت خاصي دارد و موفقيت در آن افتخار بزرگي است، نتايج كلي كاروان ايران مطلوب بود، چرا كه 6 مدال بدست آورديم، ولي اگر مي خواهيم به فكر موفقيت در المپيك آتن باشيم، بايد برنامه هاي خود را از همين حالا تكميل كرده و به اجرا در آوريم.
ايپنا- وضيت جودوي ايران را چه طور مي بينيد؟
ميراسماعيلي: كسب 7 سهميه المپيك براي جودوي نوپاي ايران افتخار بزرگي است، ما سومين دوره است كه در مسابقات المپيك حضور مي يابيم كه حضور در آتن با توجه به مبارزات خود جودوكاران مي تواند تجربه گرانبهايي براي ايران باشد، ولي مسلما اگر يك مدال كسب مي كردم اين همه انتقاد از فدراسيون صورت نمي گرفت.
ايپنا- چه برنامه هايي بايد براي رسيدن به موفقيت داشته باشيم؟
ميراسماعيلي : پس از المپيك سيدني يك برنامه چهارساله براي آتن داشتيم كه 80 درصد آن مفيد بود كه حضور در اردوها و تورنمنت هاي خارجي باعث شد كه بازدهي خوبي داشته باشيم، ما اگر امكانات را زيادتر كنيم و در مسابقات بين المللي شركت كنيم نتايج مطلوبتري خواهيم گرفت.
ايپنا- براي تقويت كادر فني حضور مربيان خارجي را چه طور مي بينيد؟
ميراسماعيلي: در حدي نيستم كه در اين خصوص نظر بدهم، اگر مسئولان فدراسيون آن را مفيد مي دانند، بايد انجام شود.
در حال حاضر مربيان تيم ملي به حدي رسيده اند كه از خارجي ها بايد تنها بعنوان مشاور استفاده كنند، وقتي فدراسيون جهاني برنامه تمريني تيم ملي را عامل موفقيت مي داند، نشانگر اين است كه مربيان ايران به حد كافي قدرتمند هستند، ولي احتياج به امكانات ويژه دارند.
ايپنا- درست است كه جودوي ايران جوان است، ولي تكواندو نيز تازه وارد است، دليل تفاوت نتايج آنان در چيست؟
ميراسماعيلي: تكواندو نيز مانند جودو مربي داخلي دارد و چندين دوره نيز به طور آزمايشي شركت كرده است ، ما نمي توانيم ورزش ها را با هم مقايسه كنيم، در المپيك جودو از پرتماشاگرترين مسابقات بود، جودو ورزش بسيار سختي است اگر ما نيز با 2 نفر شركت كننده، دو مقام پنجمي بدست مي آورديم فردي ديگر انتقاد نمي كرد.
ايپنا- فكر مي كنيد در المپيك بعدي نيز 7 سهميه را كسب كنيم؟
ميراسماعيلي: با اين وضعيت كه بچه ها نشان دادند و با توجه به رشد سريع جودوي كشورمان در سطح جهان توانايي كسب مجدد اين سهميه ها را دارا هستيم.
ايپنا- كلاس كار كدام كشورها را پسنديديد؟
ميراسماعيلي: به جز ژاپن كه سبك مخصوص به خود را دارد و در تمامي المپيك ها حرف اول را مي زند، كشورهاي گرجستان، اكراين و بلاروس رشد بسيار خوبي داشته و در سال هاي بعدي حرف هاي زياد براي گفتن خواهند داشت.
ايپنا- شما با مربي خارجي راحت تر كار مي كنيد يا داخلي؟ ميراسماعيلي:با مربي اختصاصي خود حاج يوسف زاده چون او با روحيات و اخلاقم كاملا آشنا است.
ايپنا- شما گفتيد ژاپن با سبك مخصوص قهرمان شد، پس چرا ما به سراغ روش ژاپن نمي رويم؟
ميراسماعيلي: ما به غير از ژاپني ها چند سبك خوب ديگر نيز در سطح جهان كه جودوكاران ايران به دليل استفاده از اكثر اين سبك و گاردها در سال هاي اخير پيشرفت داشته اند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايپنا- آمادگي شما براي كسب طلا چقدر بود؟
ميراسماعيلي: براي اولين بار بود كه تا اين حد آماده بودم و قرعه بسيار مناسبي را نيز پيش رو داشتم كه تمامي حريفان قدرتمندم در سمت ديگر جدول قرار داشتند و ژاپني كه قهرمان شد در آسيا به مقام پنجمي رسيده بود، من نفرات اول و دوم اين وزن را سه بار شكست داده بودم.
ايپنا- از عملكرد مطبوعات در اين مدت راضي هستيد؟
ميراسماعيلي: انتظار نداشتم كه اين حركت در مطبوعات تا اين حد بازتاب خوبي داشته باشد، اين حركت در مقابل كشورم بسيار كوچك است و مطبوعات، مسوولين كشور در اين خصوص لطف زيادي كرده اند .
ايپناَ- چرا مطبوعات و صدا و سيما نسبت به ديگر جودوكاران ضعيف كار كردند؟
ميراسماعيلي: اتفاقا اكثر جودوكاران ما در صدا و سيما و مطبوعات حضور داشتند، ولي معمولا ورزشكاران مغلوب تا مدت زماني پس از شكست توان گفت وگو كردن را ندارند و حتي ترس داشته كه در صورت باخت، چگونه جوابگو باشند.
ايپنا- گمان مي بريد بين قهرمانان تفاوت قايل نشده است؟ مثلا بين ساعي و رضا زاده.
ميراسماعيلي : المپيك يك شعار دارد سريعتر، قوي تر، بالاتر كه سه مدال آن با ارزش ترين است كه سريعتر 100 متر، قويتر سنگين وزن وزنه برداري و بالاتر پرش ارتفاع مي باشد كه يكي متعلق به ايران بوده و باعث افتخار ما مي باشد. رضازاده نابغه ورزش ايران است و هر چه از او تقدير شود حق او است.
ايپنا- آيا در استان خرم آباد از شما تشكر شده است؟
ميراسماعيلي: از استان لرستان حتي يك بار تماس نگرفتند كه پيام تبريك بدهند چه برسد كه تقديري شود. حتي زماني كه دو بار قهرمان جهان شدم، تمام قول هاي مسوولان استان بي اثر بود، اين در حالي است در تهران كه ميهمان هستم، شهردار تقدير با شكوهي از من به جا آورد.
ايپنا- صحبت پاياني را بگوييد؟
ميراسماعيلي : از پدر و مادرم كه براي موفقيت من، براي دعا به قم رفته و از همسرم كه در اين چند سال مرا تحمل كرده است، تشكر مي كنم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12099

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي ايپنا با آرش ميراسماعيلي، قهرمان جودوي المپيک: "با طلاي آتن قصد خداحافظي داشتم"' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016