چهارشنبه 15 مهر 1383

تحليل مهم مجيد جلالي از شيوه بازي آلمان؛ آناليز كامل تيم آلمان در بازي مقابل اتريش، ايپنا

مجيد جلالي

گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) وقتي شنيدم يورگن كلينزمن به عنوان سرمربي تيم آلمان منصوب شده ، مايل بودم دلايل اين انتصاب را بدانم و اين مقارن شد با زماني كه همراه تيم پاس در كشور اتريش بودم.
همانگونه كه فكر مي كردم جواب كساني كه مخاطب سوال من قرار مي گرفتند يك جمله بود" كلينزمن چهره محبوبي در آلمان است و آنها در حال حاضر براي گرايش بيشتر جوانان آن كشور به فوتبال نياز به چهرهاي محبوب دارند.
حالا سوال دوم پيش مي آمد. استراتژي جديد فوتبال آلمان براي جام جهاني 2006 از نقطه نظر شكل بازي چه چيزي مي تواند باشد؟
خوشبختانه بازي دوستانه اي بين تيم هاي آلمان و اتريش در وين دقيقا مصادف با زماني كه ما در اتريش بوديم ، برگزار مي شد و از آنجايي كه اين اولين باري بود كه كلينزمن به عنوان سرمربي روي نيمكت مي نشست، مي توانستم جواب اين سوال را خود نيز بدست بياورم.
بنابراين با تلاش يكي از دوستانم و پيگيري هاي زياد و مساعدت سفارت جمهوري اسلامي ايران در وين موفق شدم اين بازي را در استاديوم وين از نزديك تماشا كنم.
براي من بسيار جالب بود كه شكل بازي تيم آلمان را متفاوت از گذشته مي ديدم. آنها بسياري از تعصبات خود را در رابطه با سيستم و شيوه بازي كنار گذاشته بودند.
البته فوتبال غير قابل انعطاف آنها، پاس هاي كوتاه و چرخشي بازي كردن خط دفاع به خصوص از سمت چپ و تحرك بسيار زياد بالاك به عنوان يك طراح و بازيگردان و همچنين قدرت خلاقيت مهاجمان اين تيم چيزهايي بود كه در تيم آلمان براي من تازگي داشت.
هم آلمان بازي را با سيستم 4-4-2 اغاز كرد. به اين معني كه چهار مدافع كه بازيكنان كناري شماره 4 در سمت راست و 21 در سمت چپ بودند، با شرح وظايف متفاوت بازي مي كردند. بازيكن 21 در چپ نقش كاملا نفوذي داشت و به طور ممتد در طول بازي تيم خود را تبديل به سه يا دو مدافع مي كرد.
دفاع راست آلمان بيشتر گرايش به دفاع داشت. ولي بعد از دقايقي وقتي دريافتند كه تيم اتريش تنها با يك مهاجم بازي مي كند، بنا به اين او هم نقش نفوذي به خود گرفت.
بالاك به عنوان بازيكن نفوذي عمل مي كرد. پست سازماني او البته در پشت دو مهاجم بود، ولي هر گاه كه تيم آلمان با عدم ثبات در خط مياني مواجه مي شد، بالاك حتي در پشت دو هافبك مياني خود و نزديك خط دفاعي بازي مي كرد و خيلي سريع به اوضاع بازي تيم آلمان سرو سامان مي داد.
نوع طراحي او برايم جالب بود. هر زمان كه دريك سوم دفاعي توپ مي گرفت، سعي مي كرد بازي دور و پاس بلند داشته باشد و در يك سوم مياني سعي در پاس كوتاه و حفظ توپ داشت و در يك سوم حمله، اقدام به پاس هاي عمقي و بسيار سريع مي كرد .
در خط هافبك بازيكن شماره 7 درسمت چپ عملا كانالي براي دفاع چپ به وجود مي آورد تا او بتواند به آسودگي نفوذ كند و در اين زمينه با بينش و درك خوبي از حركت شماره 21 عمل مي كرد.
دو هافبك ديگر در قسمت مياني طوري كنار هم بازي مي كردند كه بتوانند مشكلات بازي يكديگر را كم كنند. در اغلب اوقات شكل حمايتي اين دو از يكديگر در زوايايي بود كه پرس تيم اتريش را كاملا بي اثر مي كرد.
در خط حمله بازيكنان 17 و 22 بر خلاف مهاجمان قبلي آلمان بازيكني با سرعت بالا و خلاقيت خوب و مناسب يك بازي متنوع هستند.
آلمان ها ، بازي خود را از قسمت مدافعان مياني شروع و توپ را به هافبك مياني خود مي رساندند.
در اين قسمت كه 4/1 مياني زمين بود آنها به بازي كاملا عرض داده و توپ را به سمت كناره ها مي بردند و با نزديك شدن به 3/1 حمله توجه زيادي به عمق نشان مي دادند و تقريبا اين شكل بازي را تا به آخر ادامه دادند.
به نظر من در صورتي كه تيم اتريش روي كانال هاي كناري 3/1 مياني توانست برنامه دفاعي خوبي داشته باشد، به طور حتم بسياري از تدابير تيم آلمان را عقيم مي گذاشتند.
البته ضعف مفرط مدافعان كناري و بخصوص دروازه بان تيم اتريش در پيروزي يك ـ سه آلمان نقش به سزايي ايفا كرد. ولي بايد بدانيم كه تيم آلمان هم به خصوص در فضاي جلوي مدافعان مياني خود و همچنين فضاي پشت دفاع درست خود امكان موفقيت يابي زيادي را در تيم اتريش دارد. آنچه كه در مجموع مي توان نتيجه گيري كرد اين كه تيم آلمان:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

1-از يك سوم دفاع خود با پاس كوتاه رو به جلو بازي مي كند، در يك سوم مياني تا آنجا كه ممكن است پر تعداد و عريض بازي مي كند و در 3/1 حمله سريع و با گرايش بازي به عمق حركت مي كنند.
2-روي توپ بسيار سخت گير و درگير بازي مي كنند.

3-در قسمت 3/1 مياني با پاس هاي كوتاه و سريع به دنبال شكافي براي ارسال پاس عمق به حمله هستند.

4-بالاك تنها بازيكني است كه از 3/1 دفاعي خود پاس هاي بلند به حمله مي فرستد و او حتي پاس هايي به طول 60 متر هم مي دهد.

5-دفاع چپ آنها به خوبي مي تواند به عنوان يك مكمل در خط هافبك و حتي خط حمله عمل نمايد.

6-هرگاه كه شماره 17 براي دريافت به سمت توپ حركت مي كند، ترديد نكنيد كه شماره 22 در فضاي همبازي خود به عمق فرار مي كند و برعكس.

7-در ضربات ايستگاهي با ضربه هاي بسيار سريع و مواج با هفت نفر حمله مي كنند.

8-اغلب با پاس هاي كوتاه و زميني به تيم خود نقش مي دهند.

9-تبديل شدن آنها در طول بازي از دفاع چهار نفره به دفاع سه نفره با هماهنگي خاص و به منظور مشكل كردن بازي براي حريف بسيار جالب است.

10-چهار هافبك آن ها در زمان دفاع بسيار فشرده و در زمان صاحب توپ شدن از راست باز مي شوند، ولي در چپ در صدد ايجاد كانال براي نفوذ دفاع چپ خود هستند.


در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12759

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل مهم مجيد جلالي از شيوه بازي آلمان؛ آناليز كامل تيم آلمان در بازي مقابل اتريش، ايپنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016