پنجشنبه 16 مهر 1383

گزارش اغراق آميز مطبوعات آلمانى از سفر تيم ملى اين كشور به "سرزمين ناشناخته"! ايران ورزشي

اضطراب و دلهره در اردوى ژرمن ها

• تيم ملى آلمان امروز ساعت ۱۵ در فرودگاه مهرآباد

برخى از روزنامه هاى آلمان يك روز قبل از سفر تيم ملى اين كشور به تهران در مطالب اصلى خود از اضطراب برخى از بازيكنان تيم ملى قبل از سفر به «كشورى ناشناخته» نوشتند. روزنامه چپ گراى «فرانكفورترروندشائو» كه يكى از روزنامه هاى منتقد و جدى آلمان است، در گزارش اول صفحه ورزش خود نوشته است كه برخى از بازيكنان با نگرانى به كشورى سفر مى كنند كه «همسايه عراق است، در آن قواعد دموكراسى به ندرت رعايت مى شود و زن ها فقط با حجاب مجازند به خيابان بروند!»

فرانكفورترروندشائو

اين روزنامه ليبرال در ادامه نوشته كه توماس برداريچ مهاجم تيم ولفسبورگ در اردوى تيم ملى در مونيخ در هوايى آفتابى با خبرنگاران در حال گپ زدن بود، از موفقيت غيرمنتظره ولفسبورگ مى گفت و درباره اليوركان شوخى مى كرد. اما وقتى كه يك نفر در مورد هدف سفر تيم ملى به تهران پرسيد ناگهان چهره اش تغيير كرد و گفت: «اعتراف مى كنم كه با دلهره سفر مى كنم.»

brdaric.jpg
توماس برداريچ

«فرانكفورترروندشائو» از يورگن كلينزمن «جهان گشا» نقل مى كند كه اين مسابقه «يك بازى ملى غيرعادى» است. يك بازى كه قرار آن قبل از آمدن او گذاشته شده است. بعد از زلزله بم در سال گذشته كه ۷۰ هزار قربانى داشت، بزرگترين سازمان ورزشى دنيا به ايران وعده كمك داد؛ با يك بازى ملى كه همواره سؤال هاى زيادى را پيش آورده است.
گئورگ بلائو، مدير ۳۵ ساله دفتر جديد تيم ملى به روزنامه «فرانكفورترروندشائو» خبر داد كه سازمان هاى مددكار زيادى درخواست كمك كردند اما فدراسيون فوتبال آلمان DFB كه نمى تواند منجى يك ملت باشد! به گفته او DFB فقط با «ورزش براى ورزش» يارى مى دهد. به عبارت ديگر فدراسيون آلمان داوطلبانه حقوق پخش تلويزيونى و بازاريابى مسابقه را در ازاى مبلغى بالاتر از حد معمول خريده است. گرهارد مايرفورفلدر رييس DFB بين دو نيمه به محمد دادكان يك چك به مبلغ بيش از يك ميليون يورو خواهد داد، ۶۰۰۰۰۰ يورو براى فدراسيون ايران و باقى آن براى ساخت يك مركز ورزشى درمنطقه زلزله زده.
اين روزنامه نوشته است كه يورگن كلينزمن در هفته هاى اخير به سختى توانسته در كنار مسائل سياسى، اين بازى را از لحاظ ورزشى نيز توجيه كند. مثلاً اينكه ايران در جام جهانى ۱۹۹۸ هم به آلمان ۰-۲ باخت (كلينزمن: «من و اليور بيرهوف در خط حمله خيلى مشكل داشتيم.» ) يا اينكه ايران دومين تيم قدرتمند آسياست و در آن فوتبال، ورزش ملى اول است. كلينزمن در «استاديوم آزادى» روى ۱۲۰ هزار تماشاچى حساب مى كند و آن را «تجربه يى مفيد» براى تيم جوانش كه بعد از مصدوميت تورستن فرينگس به ۱۹ نفر رسيده است مى داند. با دعوت شدن توماس هيتسلسپرگر (۲۲) و پرمرته زاكر (۲۰) هشت بازيكن زير ۲۲ سال دارند.
كل تيم در اين سه روز در دو طبقه هتل آزادى اقامت دارد. هتلى كه به نوشته «فرانكفورترروندشائو» هتلى مجلل در شمال تهران است كه البته در نزديكى يك زندان قرار دارد. حتى كلينزمن «جهانگرد» هم اعتراف مى كند: «البته هيچ دلهره يى ندارم اما يك چيز ناشناخته يى وجود دارد!» شايد همين دليل اين باشد كه تيم ملى آلمان فقط يك بار در تهران قرار است تمرينى انجام دهد كه براى عموم آزاد باشد و به جز آن هيچ بازديد يا برنامه ديگرى ندارد.

يورگن كلينزمن
يورگن كلينزمن

به نوشته اين روزنامه فرانكفورتى اين در حالى است كه يورگن كلينزمن هميشه تأكيد مى كند از زمان اولين بازى ملى اش در آفريقاى جنوبى هنوز بازديد از «تائون شيپ» ها را به ياد دارد.
ولى در ايران به ادعاى اين روزنامه چپ گرا، اينگونه بازديدها ريسك بالايى دارد. در حال حاضر در دولت و فدراسيون فوتبال ايران بالاترين حالت امنيتى برقرار است. كلينزمن دراين مورد به «فرانكفورترروندشائو» گفت: «من نمى توانم به همه بگويم حق ندارند هتل را ترك كنند و گردش نكنند. هركس خواست مى تواند برود و يك تجربه جديد كسب كند اما اين به عهده خودش است.» و به نوشته اين روزنامه «با مسؤوليت خودش.»
حتى براى دفتر مسافرتى فدارسيون فوتبال آلمان هم اين سفر چهار روزه كه يكشنبه صبح ساعت ۵۰/۵ (به وقت آلمان) در فرانكفورت به پايان مى رسد به گفته تورستن مايبرگر مدير اين دفتر «يك تجربه كاملاً نو» بود. چون ترتيب دادن اين سفر و جمع آورى پاسپورت هاى ۸۰ مسافر چهار هفته به طول انجاميد.
اين روزنامه در پايان گزارش اغراق آميز خود مى نويسد اضطراب پيش از اين سفر در ميان بازيكنان هم شديد است با اينكه مايبرگر مى گويد: «ما همه سالم مى رويم و سالم برمى گرديم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دفاع هاشميان
روزنامه سراسرى «برلينر سايتونگ» در مطلب اول صفحه ورزشى خود با وحيد هاشميان گفت و گو كرده است.

برلينر سايتونگ

اين روزنامه پايتخت در ابتدا نوشته كه وحيد هاشميان به عنوان «مؤدب ترين بازيكن بوندس ليگا» شناخته شده است و در ادامه مى نويسد او در هر قرارى ۱۰ دقيقه زودتر ظاهر مى شود و در پايان هم همواره تشكر مى كند. «برلينرسايتونگ» در ادامه به حل اختلاف وحيد هاشميان و فدراسيون فوتبال ايران قبل از بازى با آلمان اشاره كرده و در اين باره با هاشميان حرف زده است. مهاجم بايرن مونيخ در ادامه گفت كه همبازيان ملى پوش او چيز خاصى نخواستند درباره وطن او بدانند فقط درباره «آب و هوا، طرفداران ايرانى و استاديوم آزادى» از او پرسيدند. او هم برايشان توضيح داد كه «در بازيهاى مهم ۱۰۰ هزار تماشاچى به استاديوم مى روند» و اميدوار است كه در اين بازى هم همين تعداد بيايند. هاشميان در ادامه توضيحات خود مى گويد: «فوتبال در ايران هم خيلى محبوب است، هرچند مثل آلمان ساختارهاى خوبى ندارد.» هاشميان ادعا مى كند اگر در ايران سازماندهى بهترى وجود داشت. «ما در آسيا مى توانستيم هميشه قهرمان شويم.»
در ادامه هاشميان مثل يك تورليدر ميهن پرست از ايران تبليغ مى كند: «تو در زمستان در جنوب مى توانى شنا كنى و در شمال اسكى!» خبرنگار «برلينرسايتونگ» مى نويسد هاشميان فقط از خوبى هاى كشورش مى گويد و از او مى پرسد جاى ترس وجود ندارد؟ هاشميان در پاسخ او گفته است: «ترس چرا؟ كشور ما كه در جنگ نيست و همه چيز آرام است! درست است منطقه بحرانى است اما ايران مرز دارد، حتى با عراق!»

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12807

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش اغراق آميز مطبوعات آلمانى از سفر تيم ملى اين كشور به "سرزمين ناشناخته"! ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016