دوشنبه 4 آبان 1383

علیرضا حیدری در گفتگو با سینا: ما "ایرانی" کشتی می گیریم، مربی خارجی به دردمان نمی خورد، طاها حشمتی، خبرگزاری سینا

ورزشهای قهرمانی ایران با توجه به کمبود امکانات و تسهیلات، همیشه با مشکلات و موانعی روبرو بوده است.
در این میان کشتی ، یکی از رشته هایی است که از دیرباز مورد حمایت و علاقه ی بسیاری از ایرانیان بوده است . در سالهای اخیر رشته کشتی تغییر و تحولات بسیاری به خود دیده و با گسترش علوم ارتباطات و فن آوری توانسته جایگاه ویژه ای را در میان سایر رشته ها به خود اختصاص دهد.
قهرمانان کشتی نیز با توجه به خوی و منش پهلوانی و مردانگی این رشته محبوبیت خاصی در میان مردم پیدا کرده اند و همیشه مورد توجه و حمایت جامعه ورزش کشور ومردم قرار داشته و دارند.
علیرضا حیدری کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد و مرد به واقع قهرمان بازیهای المپیک 2004 آتن که با ناداوری به مدال برنز قناعت کرد، یکی از قهرمانان و پهلوانانی است که جایگاه ویژه ای در میان مردم ورزشدوست کشورمان بویژه جوانان دارد.
حیدری چند ماه پس از پایان المپیک در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار "سینا" به سوالات او در مورد مسائل مختلف مربوط به کشتی و بازیهای المپیک آتن پاسخ گفت که مشروح آن را می خوانید:
س - به دست آوردن مجدد روحیه آن هم زمانی که حق شما در مسابقه ما قبل نیمه نهایی خورده شده بود کار ساده ای نبود . چطور توانستی برای مسابقه با حرف آمریکایی روحیه خودت را به دست آوری؟
ج – به دست آوردن روحیه بعد از این که به آن شکل حضور من در فینال مسابقات منتفی شده بود، کار ساده ای نبود .
من حتی تا چند دقیقه بعد از شروع مسابقه هم تمرکز خودم را نمی توانستم به دست بیاورم . ولی چیزی که وجود داشت این بود که نتیجه تمام تلاشهای من در این سالهایی که ورزش می کردم . (18 سال که حداقل 10 سال آن حرفه ای بوده و یک سالی که فقط برای المپیک تمرین کرده بودم ) در همان 5- 6 دقیقه باقیمانده مشخص می شد . با فکر به این مسئله یک نوع انگیزه مضاعفی در وجود خودم ایجاد کردم، تا اینکه بتوانم روحیه خودم را مجددا به دست بیاورم.
س – چه تمریناتی را برای حضور در المپیک انجام می دادی
ج – من از کودکی به دنبال یاد گرفتن تکنیک و فن رفتم و همیشه تکنیک در کشتی برای من جزو مهمترین تمریناتم بود. ضعف تکنیکی در کشتی امروز دنیا حتی در میان مطرح ترین کشتی گیران جهان هم وجود دارد.
من فکر می کنم از لحاظ تکنیکی مشکل چندانی نداشته باشم و در زمینه تمرینات هم به شیوه خاص خودم تمرین می کنم . من در یک روز دو ساعت تمرین می کنم، یک روز بیشتر از آن و ممکن است چند روز هم تمرین نکنم. در کشتی برای به دست آوردن مهارت لازم باید بر روی عواملی همچون قدرت – سرعت – توان و چابکی به اندازه کافی تمرین کنیم تا به یک کشتی گیر ایده آل تبدیل شویم. بیشتر ورزشکاران ما در تمرینات خود همین کار را می کنند. هر ورزشکاری باید فرمول لازم بدن خود را در زمینه تمریناتش به دست بیاورد و براساس آن تمرینات خود را انجام دهد .
ورزشکارانی هستند که زحمت زیادی می کشند ولی نتیجه عکس به دست می آورند و بعضی ها هم زحمت کمتری می کشند ولی به نتیجه مطلوب می رسند .
بسیاری از ورزشکاران از مسابقات جهانی که برمی گردند فردای آن روز دوباره تمرین هفت - هشت ساعته در روز خود را شروع می کنند و به آن نتیجه که مطلوب است هم نمی رسند .
ببینید تمرینات یک ورزشکار درست مثل غذا درست کردن است یک غذا اگر بیست دقیقه روی شعله باشد، می سوزد و اگر 5 دقیقه باشد پخته نمی شود. هر ورزشکاری هم بایستی سیستم لازم برای تمرینات خود را بر اساس تجربه به دست آورد.
س - هزینه های زندگی روزمره ورزشکاران برای مدت زمانی که وقت خود را صرف تمرین برای آمادگی حضور در مسابقات می کنند به چه شکلی تامین می شود؟
ج – متاسفانه هیچ زمانی به این مسئله نگاه تخصصی نشده است و هیچ گونه تعریف مشخصی هم برای تأمین مخارج زندگی ورزشکاری که بهترین سالهای عمرش را برای ورزش قهرمانی گذاشته ، وجود ندارد .
ورزشکاران زیادی وجود دارند که تمام وقت خود را برای ورزش می گذارند و حداکثر هم به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا می کنند و عده ای هم هیچ زمانی به مقام قهرمانی دست پیدا نمی کنند. صندوق حمایت از قهرمانان ورزشی هم در این رابطه ایجاد شده است ولی نمی تواند مخارج زندگی ورزشکارانی که درسطح آسیایی مقام می آورند را تامین کند و در نهایت برای این گونه ورزشکاران یک روح خسته ویک جسم آسیب دیده باقی می ماند و نگاه آنها به آینده بخاطر مسایل اقتصادی، نگاهی نگران کننده بوده و متأسفانه در کشور ما همیشه به این شکل بوده است.
این در حالی است که اگر ورزشکاران اروپایی در بازیهای المپیک هم نتیجه قابل قبولی هم بدست نیاورند، تا پایان عمر از خدمات و امکانات سازمان ورزش خود بهره مند می شوند.
س - کسانی که در هنگام تمرینات آسیب های جدی می بینند هزینه ها درمان آنها به چه شکلی پرداخت می شود؟
ج – در این مورد فدراسیون پزشکی کلیه هزینه های مداوا را به طور کامل پرداخت می کند .
س – حرکت آرش میراسماعیلی تا چه اندازه بر روحیه شما تاثیر گذاشت.
ج – زمانی که من در آکادمی المپیک تمرین می کردم . بارها تمرینات او را از نزدیک دیده بودم . آرش تمرینات سنگینی را انجام می داد که در نوع خود بی نظیر بود و به دنبال قهرمانی در مسابقات سال گذشته، روحیه فوق العاده ای را برای قهرمانی در المپیک به دست آورده بود.
قرارنگرفتن در برابر حریف رژیم صهیونیستی که منجر به کنار رفتن او از مسابقات شد نتیجه ظاهری تمام زحمات او را بر باد داد و باعث تضعیف روحیه بقیه ورزشکاران شد.
ببینید برای یک ورزشکار گرفتن مدال المپیک بسیار بااهمیت است. باید دید که پشت این قضیه چه تفکری وجود داشت که او به گرفتن مدال پشت کرد و از بابت این موضوع هم هرگز پشیمان نشد.
س – خود شما نسبت به حرکت او چه نظری دارید ؟
ج - من از بابت این موضوع که او نتوانست در مسابقات شرکت کند و در برابر حریف اسراییلی قرار گرفت خیلی ناراحت شدم ولی از سوی دیگر مردانگی و غیرت او را در حمایت از مظلومان فلسطینی ستایش می کنم.
س – علیرضا دبیر با توجه به آسیب دیدگی کتف و ناراحتی دست به چه دلیل در مسابقات شرکت کرد؟
ج – دبیر کشتی گیر بسیار خوب ، خلاق و با غیرتی است که علاوه بر مشکلی که از قبل در کتف خود داشت از ناحیه دست هم دچار مشکل شده بود. دبیر در این مسابقات به بهترین شکل ممکن با آنچه که در توانش بود کشتی گرفت. حریفان دبیر حریفان بسیار خوبی هستند و او در حالت عادی هم با آنها مشکل دارد و در حالت مصدومیت هم تمام توان خودش را نشان داد و نتیجه نگرفت و بعد از مسابقات هم دست خود را عمل کرد و در حال حاضر هم دوران نقاهت خود را می گذراند.
س – آقای حیدری تصمیم به بالا بردن وزن خود در رقابتهای کشتی ندارید؟
ج – من خودم به شخصه خیلی دوست دارم کشتی را ادامه بدهم و فکر می کنم اگر مشکل خاصی برایم به وجود نیاید ، این رشته را ادامه می دهم. در زمینه اضافه کردن وزن هم برخی مربیان از من خواسته اند که وزن خودم را بالاتر ببرم ولی من چنین تصمیمی ندارم و می خواهم تا پایان دوران ورزشی خودم در این وزن کشتی بگیرم .
س – چه تفاوتی بین کشتی ایران و دیگر کشورهای صاحب کشتی نظیر روسیه وجود دارد؟
ج – کشتی گیران روس خیلی خوب کشتی را می فهمند و تکنیک بالایی هم دارند. کشتی گیران آمریکایی قدرت بدنی بالایی دارند . ما بین این دو هستیم . کشتی گیران ایرانی هم کشتی را خوب می شناسند و هم بدن های آماده ای دارند. قدرت بدنی روس ها به خوبی ایرانی ها نیست و آمریکایی ها هم از لحاظ تکنیکی نسبت به ما دچار مشکل هستند.
در آتن هم حریف آمریکایی من از نظر قدرت بدنی نسبت به من برتر بود ولی از نظر تکنیکی نسبت به من ضعف داشت و همین نقطه ضعف او هم باعث برتری من نسبت به او شد.
س - با حضور مربیان مطرح خارجی در ورزش کشتی موافق هستید؟
ج – در کشتی جهان سه نوع سبک کشتی وجود دارد. روس ها روی دست کشتی می گیرند ، ایرانی ها زیرگیری و آمریکایی ها تکنیک را کنار می گذارند و به قدرت بدنی خود تکیه می کنند.
ما نه می توانیم مثل آمریکایی ها کشتی بگیریم و تکنیک خود را کنار بگذاریم و نه می توانیم مثل روسها زیرگیری کنیم ما فقط می توانیم ایرانی کشتی بگیریم و با این شرایط مربی ایرانی برای ما بیشتر مفید خواهد بود .
س – وجود کشتی گیران روس در لیگ کشتی ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
ج – من فکر نمی کنم که مشکلی وجود داشته باشد دو کشتی گیر روس در لیگ حضور دارند که هر زمان که باشگاه های آنها به وجود آنها احتیاج داشته باشد از آنها استفاده می کنند .
س – بعضی ها معتقد هستند که کورتانیدزه در مسابقات آتن از آمادگی لازم برخوردار نبود، خود شما چه عقیده ای دارید؟
ج – زمانی که من در مسابقات قبلی کشتی را به کورتانیدزه واگذار می کردم یک سری بحث ها وجود داشت و زمانی هم که موفق به شکست او شدم یک سری بحث های دیگر مطرح می شود. من نمی خواهم که حریف خودم را به یک بت تبدیل کنم و خود مردم در این زمینه قضاوت خواهند کرد اگر او به آمادگی سابق نبود، مردم خود تشخیص خواهند داد. من همیشه برای برد به روی تشک می رفتم و قدرت بدنی بالا ، تکنیک فوق العاده و قد کوتاه کورتانیدزه شکست دادن او را به کار فوق العاده سختی تبدیل کرده بود و من فکر می کنم که او در مسابقات المپیک آتن هم با آمادگی کامل حضور پیدا کرده بود .
س – با ورود کشتی گیران به عرصه سیاست موافق هستید؟
ج – یک ورزشکار اگر در محیط ورزش مورد توجه قرار گیرد هیچ وقت به دنبال سیاست نمی رود. ورزشکاران در حوزه ورزش می توانند موفق تر حضور داشته باشند و باید شرایطی وجود داشته باشد که ورزشکاران بتوانند بعد از دوران قهرمانی خود در محیط ورزشی کشور حضور داشته و درفدراسیون های ورزشی فعالیت جدی و موثر بکنند. ولی متأسفانه شرایط به گونه ای شده است که خود من هم گاهی از اوقات فکر می کنم ممکن است خودم هم روزی این کار را انجام دهم و این اتفاق درستی نیست.
س- تیم ملی کشتی کشورمان در المپیک آتن به آن چیزی که مردم توقع داشتند، دست نیافت. برای حضور قدرتمندتر تیم ملی در مسابقات جهانی چه باید کرد؟
ج- کشورهایی که در المپیک حضور موفقی دارند تیم های خود را به بهترین شکل ممکن آماده می کنند و هزینه های هنگفتی را صرف می نمایند که با هزینه هایی که در ایران می شود قابل مقایسه نیست. مدیران ورزشی آنها هم یک سری ارتباطات پشت پرده با مسوولان المپیک دارند که در مسابقات در زمینه داوری آنها را کمک می کنند.
در کشور ما همان هزینه هایی که برای مسابقات جهانی می شود برای المپیک هم در نظر گرفته می شود و آن ارتباطات پشت پرده با مدیران ورزشی هم وجود ندارد برای پیشرفت در ورزش محیط ورزش باید به طور کامل علمی شود منابعی در اختیار ورزشکاران قرار گیرد که از لحاظ علمی پیشرفت کنند از مربیانی استفاده شود که با روانشناسی به خوبی آشنا باشند، با بدنسازی و مسایل غذایی ورزشکاران آشنا بوده و برای دیگر مربیان هم کلاسهای تئوری گذاشته شود تا سطح ورزش کشور در همه رشته ها به سطح کشورهای مطرح جهان برسد.
امکاناتی که ما در اختیار داریم شاید با امکانات کشورهایی که از ما در زمینه های مختلف ورزشی ضعیف تر هستند ، قابل مقایسه باشد ولی با کشورهایی که دررشته های ورزشی مختلف در سطح جهانی مطرح هستند تحت هیچ عنوانی قابل مقایسه نیست. مردم کشورما هنوز با المپیک به طور کامل آشنا نیستند و به دلیل این که برای رشته فوتبال تبلیغات فراوانی صورت می گیرد خیلی از مردم قهرمانان آسیایی فوتبال را بالاتر از قهرمان المپیک می دانند. در حالی که در تمام کشورها، قهرمانان المپیک یک اسطوره هستند.
ج- عده ای اعتقاد دارند در مورد هدایا و جوایزی که به ورزشکاران مدال آور المپیک اهدا شده، زیاده روی صورت گرفته است نظر خود شما چیست؟
ج- در تمام کشورهای دنیا جوایزی که برای قهرمانان المپیک در نظر گرفته می شود با کشور ما قابل مقایسه نیست در کشور ما در فکر یک قهرمان ورزشی این دغدغه وجود دارد که آینده خود را چگونه تامین کند و برخی از ورزشکاران هم هدف خود را برای قهرمانی در المپیک تامین آینده خود می دانستند در حالی که در کشورهای اروپایی حتی اگر ورزشکار قهرمان المپیک هم نشود، آینده اش تامین است در آن کشورها برای تامین آینده تمام جوانان برنامه ریزی شده است و زمانی که یک ورزشکار قهرمان المپیک می شود در یک شرایط حساب شده دیگری به غیر از آن چیزی که در کشور ما وجود دارد از آنها تقدیر می شود. در کشور ما قهرمان پروری وجود ندارد مردم ما تازه دارند قهرمان داشتن را تجربه می کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

س - صحبت هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه به شما هم معادل دارندگان مدال طلا یعنی مبلغ 100 میلیون تومان جایزه اهدا شده است، آیا این موضوع صحت دارد؟
ج - خیلی از مردم فکر می کنند که این مبلغ به من پرداخت شده است در حالی که این طور نیست . البته قولهایی داده شده بود که هنوزعملی نشده و صحبت هایی هم که وجود دارد این است که می گویند اگر این مبلغ به تو پرداخت شود بقیه ورزشکاران هم این توقع را پیدا می کنند که باید به ما هم همین مبلغ پرداخت شود. من هم توقعی ندارم من طلای المپیک را از دست دادم که خلا آن را همیشه در زندگی خودم احساس خواهم کرد.
مدیران ورزشی کشور می توانند شرایط لازم را برای ادامه تمریناتم مهیا کنند تا دوباره با قدرت به فکر المپیک بعدی باشم .
بی شک دارنده مدال نقره جهانی نیویورک، نقره جهانی تهران( 2002 )، طلای جهانی تهران ( 1998 ) ، برنز روسیه در سال 1997 ، نقره جهانی آنکارا و برنز المپیک آتن می خواهد مرد طلایی المپیک پکن باشد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13512

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علیرضا حیدری در گفتگو با سینا: ما "ایرانی" کشتی می گیریم، مربی خارجی به دردمان نمی خورد، طاها حشمتی، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016