جمعه 23 بهمن 1383

ايران ـ بحرين از نگاه برانكو، اقبالي، حاج رضايي، ميثاقيان، پنجعلي، كربكندي و علي دايي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - فوتبال

تيم ملي كشورمان در نخستين گام در مرحله‌ي نهايي مقدماتي جام جهاني در برابر بحرين قرار گرفت و به نتيجه تساوي صفر بر صفر رضايت داد. اين نتيجه در حالي به دست آمد كه خاطرات به جا مانده از بازي چهار سال پيش در برابر بحرين فشار بسياري را براي كسب پيروزي در اين ديدار ايجاد كرده بود و حضور ستارگان فوتبال آسيا در تركيب تيم ايران نيز احتمال اين پيروزي را تشديد كرده بود اما تيم ايران در اين بازي دور از تصورات ظاهر شد.

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: بازي ايران و بحرين در يك فضاي تاكتيكي مبهم برگزار شد.

برانكو ايوانكوويچ پس از بازگشت تيم ملي ايران به كشور به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: شرايط بازي در كل از كيفيت لازم برخوردار نبود چرا كه ايران و بحرين هر دو از نظر تاكتيكي در يك فضاي مبهم كار مي‌كردند.

وي افزود: البته بازي به نحوي بود كه انتظارش را داشتم، براي آن كه مي‌دانستم بايد با حريف خوبي رو به رو شويم كه همه ما اين تيم را دست كم گرفته بوديم.

برانكو تصريح كرد: بحرين در جام ملت‌هاي آسيا و به خصوص در مرحله‌ي نيمه نهايي بسيار خوب كار كرد و در حال حاضر يكي از بهترين تيم‌هاي عربي است.

سرمربي تيم ملي ايران خاطر نشان كرد: هر دو تيم ايران و بحرين تلاش خود را براي پيروزي انجام دادند اما شرايط به هيچ عنوان مساعد نبود.

ايوانكوويچ با اشاره به شرايط حاكم بر ورزشگاه ملي منامه تصريح كرد: در جوي كه سرشار از هواداران بحرين بود و آنها متعصبانه تيم خود را تشويق مي‌كردند، كيفيت بازي در حد مناسبي نبود.

وي در ادامه افزود: ايران در اين بازي حملاتي را ترتيب داد اما در هيچ يك از آنها فرصتي براي تيم ما ايجاد نكرد.

ايوانكوويچ در پايان در مورد تركيب تيم ملي ايران در اين بازي نيز تاكيد كرد: تركيب تيم يك تركيب هجومي بود و ايرادي نداشت اما نتيجه لازم را در پي نداشت.

مدرس كنفدراسيون فوتبال آسيا معتقد است تيم ايران در بازي با بحرين فاقد هر گونه برنامه‌ريزي و نظم تيمي بود.

مسعود اقبالي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به تحليل بازي ايران برابر بحرين پرداخت و اظهار كرد: تركيب تيم ايران تركيبي پيش بيني شده بود و تنها در مورد حضور فريدون زندي ترديد وجود داشت چرا كه از نظر علم ورزشي هيچ گاه بازيكن ناشناخته كه از نظر فرهنگي و تكنيكي با تيم هماهنگ نيست از ابتدا به ميدان نمي‌رود.

وي افزود: علي دايي در نوك حمله با توجه به آن كه نشان داده در حفظ توپ مشكل دارد به حمايت هافبك‌هاي تهاجمي تيم نياز داشت اما مهدوي‌كيا، هاشميان و كريمي به هيچ وجه در اندا‌زه‌هاي خود ظاهر نشدند و وظيفه حمايت از تك مهاجم تيم را انجام ندادند.

اقبالي تصريح كرد: هافبك‌هاي تهاجمي ايران در بازي با بحرين هيچ گونه حركت تركيبي انجام ندادند و پاس‌هاي آنها به دايي، بي‌دقت و نامناسب بود.

مدرس كنفدراسيون فوتبال آسيا نقطه قوت تيم ملي را در بازي با بحرين خط دفاعي دانست و افزود: بر خلاف آن چيزي كه قبلا گفته مي‌شد خط دفاعي ما در اين بازي مشكل چنداني نداشت و با توجه به اين كه بحريني‌ها سعي داشتند تا بيشتر از جناح چپ نفوذ كنند با كار خوب تيمي در خط دفاع اين حملات دفع شد.

اقبالي در ادامه به مشكلات تكنيكي بازيكنان اشاره و خاطرنشان كرد: بازيكنان تيم ملي ايران هنوز فلسفه دريبل زدن در حمله را نمي‌دانند و به همين دليل در بازي با بحرين وضعيت به گونه‌اي بود كه كريمي براي خودش بازي مي‌كرد و مهدوي‌كيا و هاشميان نيز سرگردان بودند.

اقبالي در مورد زندي نيز گفت: زندي به هيچ عنوان در حد يك بازيكن بوندس‌ليگايي بازي نكرد و حتي تا حدودي محافظه‌كارانه بازي كرد و اين در حالي بود كه ما در جناح چپ نياز به بازيكنان سرعتي داشتيم و حتي كاظميان با توجه به ويژگي‌هاي خود مي‌توانست در اين پست عملكرد مناسبي داشته باشد.

وي افزود: مسائل ديگري نيز وجود دارد كه آنها را بايد از سرمربي تيم سوال كرد كه چرا بازيكناني كه فاقد كارآيي هستند تعويض نمي‌شوند.

مدرس كنفدراسيون فوتبال آسيا تصريح كرد: علي دايي با توجه به شرايط سني خود سرعت و توانايي گذشته را ندارد و كريمي نيز نشان داد كه در خدمت تيم نيست بنابراين چه ايرادي داشت كه از وجود بازيكنان جوان‌تر تيم استفاده مي‌شد.

اقبالي افزود: اگر قرار است تيم ايران با وجود ستاره‌هاي خود چنين بازي كند، پس بهتر است كه به نفرات جواني چون برهاني و مبعلي نيز اجازه بازي بيشتري داده شود.

اين كارشناس فوتبال، اصرار بر حضور كريمي در كار دفاعي را نيز نادرست دانست و خاطر نشان كرد: كريمي تنها قابليت‌هاي تهاجمي دارد و نبايد با اصرار بر حضور وي در كارهاي دفاعي انرژي‌اش را بگيريم.

اقبالي در ادامه با اشاره به اين كه تيم ايران در بازي با بحرين عملا فاقد سيستم خاصي بود تاكيد كرد: تيم ايران در حمله و دفاع برنامه خاصي نداشت و گاهي بازيكنان با يكديگر تداخل وضعيت پيدا مي‌كردند، ضمن آن كه تيم ما از نظر حركات فردي، گروهي و كارهاي تركيبي نيز ضعيف كار كرد.

وي افزود: اگر در بازي برابر ژاپن و حتي كره‌ي شمالي نيز اين روند ادامه پيدا كند، با توجه به بازي با برنامه‌آي كه اين دو تيم در ديدار برابر يكديگر نشان دادند، به طور يقين تيم ملي كشورمان مشكلات جدي را براي صعود به جام جهاني پيش رو خواهد داشت.

حاج رضايي نيز با اشاره به بازي تيم ملي فوتبال مقابل بحرين گفت: براي بازي‌هاي آينده بايد چند تغيير در تركيب اصلي صورت گيرد.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در مقابل تيم بحرين انتظاراتي كه از نفرات و اعضاي تيم ملي فوتبال ايران مي‌رفت، برآورده نشد و نحوه‌ي بازي و عملكرد بازيكنان چندين علت را دارد.

وي اضافه كرد: فدراسيون فوتبال تمام تلاش خود را انجام داده بود تا با دعوت و به كارگيري لژيونرها ايران بتواند يك بازي خوب را مقابل تيم بحرين انجام دهد ولي بعضي از نفرات در پست تخصصي خود به كار گرفته نشده بودند. به طور مثال، زندي با تركيب و نفرات هماهنگ نبود و از طرفي ديگر او يك پيستون چپ هجومي است كه به عنوان هافبك دفاعي به كار گرفته شده بود، يا از وحيد هاشميان كه پست تخصصي او نوك حمله است در پيستون چپ استفاده شده بود كه اين عوامل باعث شده بود تيم ملي نتواند بازي هميشگي خود را انجام دهد.

حاج رضايي با اشاره به سيستم بازي تيم ملي ايران، گفت: در اين مسابقه نيز برانكو از سيستم هميشگي و مورد علاقه خود 1ـ3ـ2ـ4 استفاده كرد ولي در اين تركيب دو بازيكن جديد كه با اين سيستم آشنايي نداشتند و به نوعي در پست تخصصي به كار گرفته نشده بودند، حضور داشتند و باعث شده بود هم بازي خود آنها و تيم ملي دچار مشكل شود كه با حضور مبعلي و نويدكيا تا حدودي بازي ايران بهتر از قبل شد. البته نبايد غافل شويم كه تيم بحرين نيز رشد قابل توجهي كرده است و در زمين خود بازي مي‌كرد. ولي با اين حال خط دفاعي ايران بسيار بهتر از نقاط ديگر تيم كار كرد و تا حدودي مشكل دفاعي ايران در اين بازي حل شده بود.

وي اضافه كرد: نتيجه بازي براي مسوولان تيم راضي كننده بود، هر چند كه ايران نتوانست بازي هميشگي خود را انجام دهد ولي با اين حال به دست آوردن تك امتياز در زمين حريف مي‌تواند در روزهاي آينده به كمك ايران بيايد.

حاج رضايي با اشاره به ايجاد چند تغيير در بعضي از پست‌هاي تيم ملي ايران، تصريح كرد: تيم ملي 5 بازي از سري رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني را پيش رو دارد و بايد كادر فني به خصوص سرمربي تيم چند تغيير را در بعضي از نقاط انجام دهد تا ايران بتواند در بازي‌هاي آينده بسيار بهتر و آماده‌تر ظاهر شود، البته در اين بازي كادر فني تيم مي‌توانست چند بازيكن شاخص را كه خوب ظاهر نشده بودند را تعويض كند ولي همه وظايف فني به عهده سرمربي تيم است و او بهتر از هر كس مي‌تواند اين موارد را تشخيص دهد.

ميثاقيان هم معتقد است، يك امتياز خارج از خانه مقابل بحرين براي صعود به جام جهاني امتياز مناسبي است.

وي اظهار كرد: بازي اول تيم‌ها در اين رقابت‌ها بسيار حساس و فشار عصبي روي همه‌ي بازيكنان و كادر فني بالا بود و با جو داخل كشور كه همه معتقد بودند ايران بايد بحرين را شكست دهد اين فشار بيشتر شده بود.

اين مربي فوتبال افزود: بازي چندان جالبي از سوي هر دو تيم مشاهده نكرديم ولي نتيجه‌ي خوبي بود، با توجه به اين كه بازي‌ها دوره‌اي است و هر تيمي كه 10 امتياز را كسب كند به جام جهاني صعود مي‌كند يك امتياز همه در يك بازي خارج از خانه امتياز خوبي محسوب مي شود.

مربي تيم فوتبال ابومسلم با تاكيد بر اين كه كادر فني تيم بحرين شناخت خوبي از تيم ايران داشت، خاطر نشان كرد: بحرين به خوبي توانست مهدوي‌كيا، كريمي و دايي كه بازيكنان كليدي و سرنوشت ساز ايران هستند را تحت فشار گذاشته و مهار كند و در نيمه دوم كه تيم ايران كمي با احتياط‌ بازي كرد ميدان را در اختيار گرفت هر چند كه بحرين تيم قوي نيست كه ما از اين تك امتياز خوشحال باشيم.

وي با اشاره به اين كه يحيي گل محمدي و جواد نكونام بهترين بازيكنان ايران در ديدار مقابل بحرين بودند گفت: بحرين ديگر آن تيم 4 سال پيش نيست و مشخص است كه حرفه‌اي شده و به دنبال ارايه يك فوتبال خوب و تماشاگرپسند است ولي بازي چندان مطلوبي را از ستاره‌هاي تيم ايران نديديم.

ميثاقيان در پايان افزود: بر اساس همان ذهنيات قبلي راجع به تيم بحرين، بازيكنان ما دچار فشار روحي زيادي بودند و بازي با احتياط بيشتري از سوي تيم ايران دنبال مي‌شد و نمي‌توان گفت كه بازيكنان ايران بد ظاهر شده‌اند بلكه آنها تمام تلاش خود را انجام دادند و نظر مربيان تيم ايران هم در رابطه با نتيجه راضي كننده است.

محمد پنجعلي، كاپيتان سابق تيم ملي فوتبال ايران نيز گفت: نوع بازي مقابل بحرين احتمال نتيجه‌گيري در بازي‌هاي آينده مقابل ژاپن و كره‌ي شمالي را كاهش مي‌دهد.

وي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: تيم‌ ايران نتوانست بازي هميشگي خود را انجام دهد و در كليه‌ي خطوط دچار مشكل بود، بازيكنان به نوعي با هم غربيه و ناهماهنگ بودند.

وي اضافه كرد: هيچ اصراري وجود ندارد كه تمام بازيكنان لژيونر ايران در تركيب اصلي قرار گيرند، به طور مثال زندي كه با نفرات ايران و تيم ملي تمرينات خاصي انجام نداده بود به نوعي با كار گروهي تيم ناآشنا بود و يا هاشميان كه پست تخصصي او حضور در نوك خط حمله است به عنوان پيستون چپ نفوذي استفاده مي‌شد كه اين عوامل باعث افت بازي ايران شده بود.

پنجعلي با اشاره به ضعيف ظاهر شدن دايي و كريمي در اين مسابقه گفت: هر بازي شرايط خاص خود را دارد و در اين مسابقه نيز دايي و كريمي از روزهاي اوج خود فاصله داشتند و آن طور كه انتظار مي‌رفت ظاهر نشدند. بهتر بود كه برانكو از نفرات جايگزين استفاده مي‌كرد، به طوري كه با مهار علي كريمي، بازي ايران نيز دچار مشكل مي‌شد، تيم ايران بيش از حد به اين بازيكن وابسته است و اين ضعف بايد برطرف شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بازيكن سابق تيم ملي در مورد تركيب تيم ايران در مسابقه مقابل بحرين، گفت: نوع سيستم نمي‌تواند نشان دهنده تفكر هجومي يك تيم باشد زيرا مي‌توان با حضور مهاجمين نيز كار دفاعي انجام داد، ولي به نظر من دراين بازي بعضي از بازيكنان بي‌روحيه و ضعيف ظاهر شدند، بيشتر پاس‌هاي تيم رو به عقب بود و آمار پاس‌هاي اشتباه بازيكنان ايران نيز بالا بود.

وي اضافه كرد: واقعا تيم بحرين در حد و اندازه‌هاي فوتبال ايران نيست و بيش از حد اين تيم را بزرگ كرده‌اند، بازيكنان ايران مي‌توانستند با اعتماد به نفس و دقت بيشتر با امتياز كامل منامه را ترك كنند.

سرمربي تيم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان هم پس از تساوي تيم فوتبال كشورمان مقابل بحرين گفت: شانس با تيم ايران يار بود كه توانست مساوي كسب كند.

محمدرضا كربكندي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: به طور طبيعي بايد منطقي به مصاف حريف مي‌رفتيم و منطقي هم بازي كرديم ولي ديداري در حد و اندازه‌ي نام ايران ارايه نكرديم و بازي دلچسب و جذابي نبود.

وي افزود: خط دفاع ما غير از چند اشتباه بهتر از بازي‌هاي قبلي بود و ميرزاپور هم غير از اشتباهاتي كه مي‌توانست به گل تبديل شود بد نبود و در نهايت تيم ايران خوش شانس بود كه مساوي كرد.

كربكندي افزود: ديدار در خانه‌ي حريفان هميشه سخت است ولي نتيجه‌ي مساوي هم خوب است، تيم بحرين هم شناخت كاملي از نحوه‌ي بازي بازيكنان ايران داشت و ما غير از شوت نيمه‌ي اول نكونام و 15 دقيقه‌ي بعد از حضور نويدكيا در نيمه‌ي دوم چيزي را از بازيكنان ايران نديديم.

سرمربي تيم ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اين كه تنها نكته‌ي مثبت ديدار با بحرين گرفتن امتياز از آنها بود گفت: مهره‌هاي خوب و لژيونرهاي تيم ايران نتوانستند انتظارات را برآورده كنند و بازيكنان غير لژيونر تيم ما در جريان بازي بيشتر تاثير داشتند.

كربكندي با تاكيد بر اين كه مربيان تيم ملي سعي كرده بودند بيشتر نام‌هاي بزرگ را در تركيب قرار دهند خاطرنشان كرد: هدف برانكو قرار دادن افراد شناخته شده‌ي تيم در كنار هم بود و كاري براي بردن انجام نشد. مهدوي‌كيا، دايي، كريمي و ديگر لژيونرهاي تيم كم‌اثرترين افراد بودند و تا حد زيادي هم افراد قرار داده شده در تيم خصوصياتي شبيه هم داشتند.

وي اظهار داشت: گذاشتن فريدون زندي با يك جلسه تمرين در تيم شايد كمي مشكل داشت و زندي هم با عدم آمادگي بهتر از بعضي از بازيكنان ديگر كاركرد.

دروازه‌بان اسبق تيم ملي كشورمان گفت: اين مساوي نبايد ما را فريب دهد، حريفان آينده با شناخت بيشتري مي‌آيند و كار سختي را پيش رو داريم و بايد بهتر و قوي‌تر به مصاف حريفان برويم.

كاپيتان تيم ملي فوتبال كشورمان نيز گفت: شرايط نامساعد منامه تاثير زيادي در كاهش كيفيت بازي تيم ملي ايران داشت.

علي دايي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: شرايط زمين بازي بسيار نامناسب بود از طرفي باد شديدي در ورزشگاه مي‌وزيد كه اين فضاي نامطلوب جوي شرايط بدي را براي تيم ايران ايجاد كرد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: توپ بازي نيز با توپ‌هايي كه چندين سال است با آن بازي مي‌كنيم تفاوت داشت و براي اولين بار بود كه با چنين توپي بازي مي‌كرديم.

كاپيتان تيم ملي ايران افزود: يك روز پيش از بازي اين توپ‌ها در اختيار ما قرار گرفت تا با آن تمرين كنيم اما در نهايت اين تغيير در توپ بازي براي ما مشكل ساز شد.

علي دايي در ادامه با اشاره به حملات تيم بحرين تصريح كرد: بحريني‌ها حملات خوبي را انجام دادند اما خط دفاعي تيم ما بسيار خوب كار كرد و تمامي حملات آنها را دفع كرد.

دايي در ادامه با ابراز رضايت از كسب يك امتياز از ميدان منامه تاكيد كرد: با شرايطي كه در بحرين ايجاد مي‌شود هم ژاپن و هم كره‌ي شمالي در اين كشور به مشكل برخواهند خورد.

وي افزود: فقط در بحرين است كه تماشاگران براي تشويق خود حتي مي‌توانند از بلندگوهاي ورزشگاه استفاده كنند كه اين امربي بي‌سابقه است.

دايي در پايان با ابراز رضايت از عملكرد خود در اين ديدار گفت: همان وظيفه‌اي را كه سرمربي تيم از من خواسته بود انجام دادم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18188

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران ـ بحرين از نگاه برانكو، اقبالي، حاج رضايي، ميثاقيان، پنجعلي، كربكندي و علي دايي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016