چهارشنبه 10 فروردين 1384

نگاهي به ديدار ايران و كره شمالي، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۰‬

تيم ملي فوتبال ايران امروز چهارشنبه براي رسيدن به جام جهاني ‪۲۰۰۶‬ آلمان به مصاف تيم ملي فوتبال كره شمالي رفت كه در دو ديدار گذشته خود هيچ اندوخته‌اي نداشت.

اگر شاگردان برانكو در دو ديدار گذشته خود يك تساوي با ارزش مقابل بحرين و يك پيروزي غرور انگيز در ديدار با ژاپن را كسب كرده بودند، اما در مقابل، ياران "يونگ جو سو" در ديدارهاي گذشته خود با نتايج مشابه ‪ ۲‬بر ‪ ۱‬مغلوب ژاپن و بحرين شده بودند.

همين امر موجب شد كه كارشناسان با درنظر گرفتن توان كره‌اي‌ها، از آنها با عنوان "يك تيم زخم خورده" ياد كرده و به بازيكنان ما از غفلت در اين ديدار و دست‌كم گرفتن كره شمالي هشدار دهند.

برانكو ايوانكوويچ در اين ديدار با چند تغيير نسبت به بازي گذشته، شاگردانش را به زمين فرستاد.

مصدوميت علي دايي كاپيتان با تجربه و محمد نصرتي مدافع جوان اما مستحكم تيم ملي ايران موجب شد كه ستار زارع و محمد علوي در اين ديدار از ابتدا وارد ميدان شوند.

همچنين يحيي گل محمدي در نبود علي دايي بازوبند كاپيتاني را بر بازو بسته بود. اين سه تغييري بود كه برانكو نسبت به بازي با ژاپن درنظر گرفته بود.

اما تغيير اصلي، در شيوه بازي تيم ملي فوتبال بود. ‪ ۴ - ۵ - ۱‬شيوه‌اي بود كه ملي‌پوشان فوتبال ايران امروز با آن وارد ميدان شدند. اين تغيير نيز به دليل مصدوميت دايي صورت گرفت.

يحيي گل محمدي، ستار زارع، رحمان رضايي و حسين كعبي چهار مدافع ايران در اين ديدار بودند. جواد نكونام، محمد علوي، فريدون زندي، مهدي مهدوي‌كيا و علي كريمي نيز هافبك‌هاي امروز تيم ملي و وحيد هاشميان تك مهاجم ايران در ديدار مقابل كره شمالي بودند.

براساس انديشه‌هاي برانكو، فريدون زندي بازيكن آزاد در اين ديدار بود و وظيفه داشت كه در مقابل جواد نكونام در بازي‌سازي به مهدوي كيا كمك كند.

علي كريمي نيز كه ايرانيان دل به ساق‌ها و دريبل‌هاي طلايي او بسته‌اند، در اين ديدار مهاجم كاذب بود.

برانكو با آگاهي نسبت به سرعت كره‌ايها، ابتدا كمربند دفاعي تيم ملي را محكم كرد و بعد به فكر گل زدن بود.

اين شيوه در نيمه اول به خوبي جواب داد و اشتباه "هان سول چول" مدافع شماره ‪ ۱۴‬كره‌اي‌ها بر روي توپ ارسالي مهدوي كيا، تيم ملي فوتبال ايران را در نيمه اول به گل رساند.

اما در نيمه دوم شاگردان يونگ جو سو با شيوه تهاجمي وارد ميدان شدند.

در اين نيمه تيم كره شمالي فشار سنگيني بر روي مدافعان و دروازه ايران وارد كرد.

اما كم تجربگي كره‌اي‌ها و توانايي فردي مدافعان و دروازه‌بان ايران، مانع از فروريختن دروازه ميرزاپور شد.

برانكو نيز براي خارج شدن از زير فشار تيم ميزبان، تعويضي انجام داد كه رفته رفته به يك تعويض هميشگي در تيم ايران تبديل مي‌شود. فريدون زندي در اواسط نيمه دوم جاي خود را به علي‌رضا واحدي نيكبخت داد.

اين تغيير موجب شد كه كره‌اي‌ها نتوانند از جناح راست خود حملاتي را بر روي دروازه ايران طراحي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گل دوم ايران دقيقا در شرايطي به ثمر رسيد كه تيم ملي فوتبال كره شمالي حملات گسترده‌اي را بر روي دروازه ميرزاپور طرح ريزي كرده بود و اميد داشت تا حداقل به گل مساوي دست يابد.

اما در اين لحظه توانايي فردي بازيكنان ايران به كمك برانكو آمد و وحيد هاشميان و علي كريمي در يك همكاري كم نظير در تيم ايران فضا را به‌گونه‌اي براي جواد نكونام آماده كردند كه وي چاره‌اي جز فروريختن دروازه كره‌شمالي نداشت.

ديدار تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و كره شمالي در حالي رو به اتمام بود كه يك صحنه مشكوك در محوطه جريمه ايران مي‌رفت تا نظم بازي را برهم زند.

در اين صحنه، بازيكنان كره‌شمالي معتقد به پنالتي بودند و اين برخلاف نظر محمد كوسا داور سوري اين ديدار بود.

همين امر موجب شد كه بازي تا دقايقي به دليل اعتراض‌هاي شديد بازيكنان كره به داور، متوقف شود. اين اعتراضات نيز در نهايت نه اينكه منجر به تغيير تصميم كوسا نشد، بلكه وي يكي از بازيكنان معترض ميزبان به نام "كيم يونگ جون" را نيز از زمين اخراج كرد.

به هر حال اين ديدار با برتري شيرين ايران به پايان رسيد و باعث شد تا تيم كشورمان موفق به كسب ‪ ۷‬امتياز از سه بازي دور رفت شود.

تيم ملي فوتبال ايران با كسب اين ‪ ۷‬امتياز گام بلندي را براي رسيدن به جام جهاني برداشته و اگر بتواند در دو ديدار آينده كه هر دو در تهران و مقابل بحرين و كره شمالي انجام مي‌شود نيز به پيروزي دست يابد، به طور قطع به جام جهاني صعود خواهد كرد و ديدار آخر مقابل ژاپن در توكيو، يك ديدار تشريفاتي خواهد شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19935

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهي به ديدار ايران و كره شمالي، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016