پنجشنبه 12 خرداد 1384

آغاز هفته صعود، شرق

ايران _ كره شمالى، فردا ساعت ۰۵/۱۹

«ما به ميدان مى رويم تا يك گام ديگر به جام جهانى نزديك شويم.» و اينچنين برانكو ايوانكوويچ سرمربى تيم ملى از انگيزه تيمش براى گرفتن سه امتياز ديدار فردا سخن مى گويد كه ساعت ۱۹ مقابل كره شمالى برگزار مى شود و ايران در شرايطى به زمين گام مى نهد كه با هفت امتياز صدرنشين گروهش است و مى تواند به راحتى به جام جهانى صعود كند. اما آنچه باعث نگرانى اهالى فوتبال شده، نتايج ايران در دور دوم رقابت هاى مقدماتى جام هاى جهانى ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ است. رقابت هايى كه ايران در آنها دور رفت را با صدرنشينى تمام كرده بود، اما در دور دوم نتايج ضعيفى گرفته بود و نتوانسته بود به طور مستقيم از گروهش به جام جهانى برسد و اگر هم رسيده بود به دشوارى توانسته بود در بازى هاى پلى آف به موفقيت برسد. براى همين فدراسيون فوتبال، در روزهاى اخير مى كوشيد تا بازيكنان را به درجه اى از انگيزه و اعتماد به نفس برساند كه بتوانند در دو بازى آينده به موفقيت برسند و پيش از ديدار ايران مقابل ژاپن، به جام جهانى صعود كنند. چنين بود كه ديروز سيد محمد خاتمى، رئيس جمهورى اسلامى ايران، نيز در تمرين تيم ملى حضور يافت تا بازيكنان و مربيان و تماشاگران شوق ديگرى بيابند. شوقى براى رسيدن به پيروزى و براى رسيدن به بزرگترين رقابت جهانى فوتبال.

•تركيب تيم ملى
از همان روز بازى با آذربايجان هم روشن بود كه تيم ملى در ديدار فردا با چه تركيبى به ميدان مى رود؛ تركيبى كه در نيمه اول ديدار يكشنبه هم به ميدان رفت. ايران اما يك تغيير خواهد داشت و آن آمدن رحمان رضايى به جاى ستار زارع است. رحمان كمى مصدوم بود و براى همين در آخرين ديدار تيمش در سرى A به ميدان نرفت، اما بر پايه گفته هاى برانكو، او آمادگى لازم را براى حضور در تركيب اصلى ايران دارد. بدين ترتيب اين يازده نفر فردا تيم ملى را شكل مى دهند: ابراهيم ميرزاپور، يحيى گل محمدى، رحمان رضايى، حسين كعبى، محمد نصرتى، جواد نكونام، على كريمى، مهدى مهدوى كيا، وحيد هاشميان، فريدون زندى و على دايى. اين همان تركيبى است كه در دو ديدار گذشته مقابل ژاپن و كره شمالى به ميدان رفته و ايران را به شش امتياز رسانده است.

•سيستم بازى
«به نظر من براى اين بازى ها كه در خانه مان برگزار مى شود و حريفان ما بسته و دفاعى بازى مى كنند، استفاده از يك هافبك دفاعى و دو مهاجم ايده خوبى است.» اين را مجيد جلالى مى گويد كه بهترين كارشناس فوتبال ايران است. اينچنين او از تغيير سيستم ايران از (۱-۳-۲-۴) به (۲-۴-۴) دفاع مى كند و آن را تدبيرى مناسب براى شكستن سد دفاعى حريفان مى داند. اين در حالى است كه بازيكنان ايران در دو بازى گذشته با اين سيستم به شش امتياز رسيده اند، حتى اگر خوب بازى نكرده باشند و نوع بازى شان با انتقادات فراوانى هم روبه رو باشد.

• فريدون زندى
فريدون كه تنها بازيكن چپ پاى حاضر در تركيب اصلى تيم ملى است، در بازى ايران مقابل آذربايجان آنقدر درخشان جلوه كرد كه اينك بسيارى او را بهترين و آماده ترين بازيكن تيم ملى مى دانند. مجيد جلالى درباره او مى گويد: «زندى بازيكن باهوشى است. او كم كم دارد خودش را با تيم وفق مى دهد و به چيز هايى كه براى بازى در تيم ايران نياز دارد مى رسد. مثلاً او نياز داشت كه وقتى به توپ مى رسيد، زمان بيشترى را پا به توپ مى ماند و اين برخلاف چيزى بود كه در آلمان آموخته بود. اما حالا مى بينيم كه او بيشتر پا به توپ مى شود و از اين نظر بيشتر به بازيكنان تيم ملى نزديك شده است.»

• ضعف در جناح چپ
يكى از انتقاداتى كه از نوع بازى تيم ملى ايران مى شد، ضعف در بازى سازى از جناح چپ است كه مجيد جلالى اعتقاد دارد ۲ تا ۳ سال است گريبانگير تيم ملى است و حتى هنگام حضور نيكبخت واحدى نيز وجود داشته است: «محور حملات ما در سال هاى اخير همواره از جناح راست بوده كه ما در آنجا بازيكنانى را مثل كعبى و مهدوى كيا داريم كه در حمله تبحر دارند و نيز بازيكنى مثل كريمى كه به جناح راست متمايل است. در سال هاى اخير حتى حضور نيكبخت نيز سبب نشده كه ما حملاتمان را از جناح چپ شروع كنيم، بلكه برخى مواقع حملات مان را از جناح چپ ادامه داده ايم.» به اعتقاد جلالى چون حريفان ما نيز پايه گذار حملاتشان از جناح راست بوده، مربيان تيم ملى ترجيح داده اند تا در جناح چپ بيشتر دفاع كنند تا اينكه از توان هجومى بهره بگيرند و از استحكام دفاعى تيم ملى در اين جناح بكاهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

• كره شمالى
مجيد جلالى حريف فرداى تيم ملى را چنين شرح مى دهد: «كره شمالى در هيچ كدام از بازى هاى گذشته كه مغلوب شده، چهره يك تيم بازنده را نداشته. هم مقابل ژاپن و هم در برابر بحرين و هم مقابل ايران اين تيم خوب بازى كرده، اما به دليل كم تجربگى واداده و باخته. مثلاً در بازى با ايران، آنها نيمه دوم را كاملاً در اختيار داشتند، اما به خاطر اشتباهشان در حمله كردن، ما از يك ضد حمله يك گل ساختيم.» او معتقد است كه كره شمالى تيم خطرناكى است اما هنوز تجربه لازم را نيافته و پيش بينى مى كند كه ايران فردا به راحتى كره را از پيش رو بردارد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23666

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آغاز هفته صعود، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016