چهارشنبه 25 آبان 1384

حادثه‌ ناخوشايند ديگر در ورزشگاه آزادي، اين بار گناهكار كيست؟! ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

يك بار ديگر ورزشگاه آزادي و يك بار ديگر حادثه‌اي ناخوشايند، ساحت محيط ورزش را خدشه‌دار كرد، اين بار برخورد يكي از نيروهاي امنيتي حاضر در ورزشگاه سبب آسيب ديدگي جدي يكي از عكاسان ورزشي شد.

درحالي كه هنوز عامل يا عاملان فاجعه‌ي پنجم فروردين ورزشگاه آزادي كه منجر به كشته شدن هفت نفر از هموطنانمان شد، معرفي نشده‌اند و تصميم‌گيري اساسي به منظور حل مشكلات امنيتي ورزشگاه‌ آزادي همگان را اميدوار ساخته بود، حادثه‌ي روز 24 آبان (سه شنبه) نشان داد كه همچنان عدم تقسيم وظايف اصولي در ورزشگاه آزادي و عبرت نگرفتن از حوادث ناخوشايند گذشته باعث شده كه نيروهاي حافظ امنيت و سلامت در محيط ورزش به طور كامل در تضاد با حوزه‌ي مسووليت‌شان عمل كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سه شنبه شب پس از ديدار دو تيم پرسپوليس تهران و ملوان انزلي در ورزشگاه آزادي، در حالي كه حشمت‌الله بهادري عكاس روزنامه‌ي پيروزي و موسسه فرهنگي تبيان قصد تهيه‌ي عكس و صحبت با بازيكنان تيم پرسپوليس را داشت با يكي از ماموران امنيتي ورزشگاه درگيري لفظي پيدا كرد و سپس اين مامور عكاس را مورد ضرب و شتم قرار داد، البته نوازش بيش از حد اين مامور امنيتي ضايعات جدي جسماني را براي اين عكاس كه تنها قصد انجام وظيفه‌اش را داشته، در پي داشت. پس از پايان اين برخورد مهربانانه! بهادري به همراه خبرنگار همراهش توسط آمبولانس حاضر در ورزشگاه آزادي به بيمارستان آتيه منتقل شد.

ابوالفضل امان الله عكاس ورزشي كه در صحنه‌ي درگيري حضور داشته به خبرنگار ايسنا گفت: «زماني كه به قصد عكاسي به تونل ورزشگاه آمدم متوجه درگيري شدم، طبق گفته‌ي ساير همكارانم زماني كه بهادري قصد تهيه‌ي عكس از علي پروين را داشته است، فردي از نيروهاي امنيتي مانع اين كار مي‌شود و پس از اعتراض بهادري وي را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد.»

وي مدعي شد: «شاهد بودم كه چگونه مامور نيروي انتظامي بهادري را بلند كرد و وي را به پنجره‌هاي زير جايگاه تماشاگران كوبيد، مامور ورزيده‌ در برابر عكاسي ريزاندام قرار گرفته بود و پس از چند نوبت ضربه زدن به وي، در حالي كه بهادري به زحمت بر روي پاهاي خود ايستاد يك بار ديگر به وي نزديك شد و اين عكاس را به ديوار كوبيد.»

امان الله ادامه داد: «من نيروي ضارب را مي‌شناسم، وي مسوول حفاظت از رختكن پرسپوليس است.»

وي تصريح كرد: « اين مامور پس از اين برخوردها به محل بازگشت و به بهادري گفت:«تو را بيچاره مي‌كنم» و نمي‌دانم اگر ما در صحنه نبوديم چه بلايي بر سر عكاس بيچاره مي‌آمد.»

امان الله گفت: « آيا حتي بدترين حرف از جانب اين عكاس، بايد چنين واكنشي را به دنبال داشته باشد. پيشنهاد مي‌كنم تمامي عكاسان ورزش در بازي آينده‌ي ليگ در ورزشگاه آزادي دوربين‌هاي خود را كنار زمين بگذارند و از عكاسي خودداري كنند.»

خيمه كبود مسوول حراست ورزشگاه آزادي نيز اين چنين اتفاق را شرح مي‌دهد و ادعا مي‌كند: « پس از بازي اين عكاس به همراه يكي از بازيكنان پرسپوليس وارد تونل بازيكنان مي‌شود كه يكي از نيروهاي يگان ويژه‌ي نيروي انتظامي قصد مشايعت اين عكاس به اتاق كنفرانس خبري را داشته است، طبق اظهارات ساير خبرنگاران، حشمت‌الله بهادري پس از اين واكنش‌ها خطاب به اين نيرو گفته است «من تكليف تو را روشن مي‌كنم» كه در نتيجه مامور انتظامي اقدام به برخورد فيزيكي مي‌كند.»

حال در اين بين موضوعي كه جالب توجه است نقش عوامل موثر در اين حادثه است، نيروهاي امنيتي مانند گذشته موضوع را به بررسي‌هاي بيشتر منوط مي‌سازند، اما سرنوشت عكاس مضروب چه مي‌شود؟

مدير روابط عمومي سايت تبيان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در مورد اين عكاس تصريح كرد: حشمت‌الله بهادري نزديك به دو سال و نيم است كه در بخش ورزشي سايت تبيان فعاليت مي‌كند و همواره به عنوان فردي منضبط و با اخلاق مورد تاييد كليه‌ي مسوولان و خبرنگاران حوزه‌ي رسانه‌اي كشور بوده است.

علي بابايي افزود: بهادري پس از مضروب شدن توسط خبرنگار همراهش و با آمبولانس حاضر در ورزشگاه آزادي به بيمارستان آتيه منتقل مي‌شود، در بيمارستان مشخص شد كه وي از ناحيه‌ي كمر و مراكز اتصال كمر به گردن دچار آسيب ديدگي شده است.

وي خاطر نشان كرد: متاسفانه هيچ يك از مسوولان امنيتي و حتي همكاران بهادري وي را تا بيمارستان همراهي نكردند و تنها يك خبرنگار كه در كنار وي مانده بود، بهادري را به بيمارستان آتيه منتقل كرده بود.

بابايي در ادامه ادعا كرد: اردلان آشتياني بازيكن پرسپوليس در حال گفت‌وگو با بهادري بوده است كه فردي نظامي با گرمكن سبزرنگ كه گويا نام فاميل وي دهقان بوده بهادري را مضروب كرده و سپس خبرنگاران را تهديد كرده است.

بابايي افزود: از فرماندهي نيروي انتظامي شكايتي نداريم اما سوال ما از فرماندهي حاضر در ورزشگاه آزادي است كه در صورتي كه فرد ضارب لباس شخصي و خارج از محدوده‌ي فعاليت نيروي انتظامي بوده است، چرا با وجود ضرب و شتم يك عكاس، از سوي نيروهاي انتظامي مورد برخورد واقع نشده است.

وي افزود: شب حادثه سرهنگ ميرچي در بيمارستان حاضر شد و از بهادري دلجويي كرد، از طرفي حميد استيلي و انصاري فر نيز از باشگاه پرسپوليس به ديدن بهادري آمدند، ضمن آن كه اردلان آشتياني نيز بر بيگناهي بهادري در اين ماجرا تاكيد دارد.

اما دكتر هنرفر پزشك معالج بهادري و جراح مغز و اعصاب نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در مورد آخرين وضعيت وي گفت: حال عمومي بهادري مساعد است و خوشبختانه از نظر حركتي دست و پا دچار مشكل نشده است اما در اين قبيل حوادث مسايل سايكولوژيك (رواني) نيز مطرح است و در عين حال نتيجه‌ي نهايي در خصوص آسيب ديدگي نخاعي وي منوط به جواب ام. آر. آي است.

وي افزود: از آنجا كه هنوز ام . آر . آي انجام نشده است نمي‌توان در مورد وي اظهار نظر كرد اما بهادري فعلا اجازه‌ي پايين آمدن از تخت را ندارد و به لحاظ بدني درد شديدي دارد و قادر به تكان دادن گردنش نيست.

به گزارش ايسنا، با اين حال حراست سازمان تربيت بدني با قاطعيت ادعا مي‌كند كه مامور نيروي انتظامي مقصر است.

رييس حراست سازمان تربيت بدني در اين مورد به ايسنا گفت: از نظر ما تمامي مسايل مشخص است، ضارب و مسوول اين حادثه‌ي ناگوار جزو پرسنل يگان ويژه‌ي نيروي انتظامي بوده است، حراست سازمان گزارش كاملي را به مراجع ذيصلاح ارايه داده و حتي فرد ضارب به فرماندهي نيروهاي حاضر در ورزشگاه آزادي معرفي شده است.

محمد محمدپور در ادامه گفت: سوال ما از نيروي انتظامي اين است كه در صورتي كه فرد ضارب جزو اين نيرو نبوده است چرا پس از برخورد فيزيكي بازداشت نشده و حتي پس از آن با خبرنگاران ديگر نيز برخورد كرده است.

وي افزود: اطمينان داريم كه نيروي انتظامي نيز خواهان وقوع چنين حوادثي نيست اما به نظر مي‌آيد وظايف نيروهاي انتظامي در ورزشگاه آزادي به خوبي تدوين و ابلاغ نشده است، به همين دليل ما طرحي را به منظور رفع معضلات ورزشگاه آزادي پيشنهاد كرديم و منتظر پاسخ نيروي انتظامي هستيم اما هنوز جوابي دريافت نكرده‌ايم.

وي افزود: در اين طرح سازمان ورزش كشور نقش محوري را براي حفظ نظم بر عهده دارد و همچنين سطح‌بندي لازم براي مسابقات پيش بيني شده است و بدين ترتيب برخورد با خبرنگاران و عكاسان ورزشي از حيطه‌ي وظايف نيروي انتظامي خارج مي‌شود.

محمدپور گفت: آمادگي لازم در سازمان ورزش و حراست اين سازمان براي عملي ساختن اين طرح وجود دارد و تنها منتظر پاسخ نيروي انتظامي هستيم.

در حالي كه برخي از شاهدان و همچنين مسوولين حراست سازمان تربيت بدني، فرد ضارب بهادري را عضو نيروي انتظامي معرفي مي‌كنند محمد تورنگ رييس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ با تكذيب اين گفته‌ها تاكيد كرد: تمامي نيروهاي انتظامي حاضر در ورزشگاه آزادي با لباس فرم اين نيرو هستند و يا در نهايت با كاورهاي مشخصي در محل حضور دارند و نيروي انتظامي هيچ نيرويي كه با كاپشن گرمكن در تونل محل حضور ورزشكاران باشد، ندارد.

وي با اشاره به برخي گفته‌ها در مورد آن كه نيرويي به نام دهقان مسوول اين اقدام بوده است تاكيد كرد: ما هيچ نيرويي با نام دهقان در ورزشگاه آزادي نداريم.

اما مسوول حراست ورزشگاه آزادي ادعا مي‌كند: در اين كه فرد ضارب از نيروهاي يگان ويژه بوده است شكي وجود ندارد.

وي ادامه داد: اما نكته‌ي ديگري كه جاي تاملي دارد نشستي است كه چندي پيش ميان حراست مركزي ورزشگاه آزادي با خبرنگاران خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني برگزار شد و از آنها خواسته شد تا در داخل تونل ورزشكاران با آنها و مربيان صحبت نكرده و تمامي مسايل به اتاق كنفرانس منتقل شود.

خبرنگار ايسنا به نبود نظم لازم در كنفرانس‌هاي مطبوعاتي ورزشگاه آزادي اشاره كرد كه خيمه كبود پاسخ داد: اين موضوع درست است اما در صورتي كه نمايندگان رسانه‌هاي مختلف همكاري لازم را انجام دهند خواهيم توانست به مرور نظم و انسجام لازم را در برگزاري كنفرانس‌هاي مطبوعاتي پس از بازي برقرار كنيم.

وي افزود: نظر ما اين است كه اتاق كنفرانس داراي صندلي به تعداد خبرنگاران باشد و پس از بازي خبرنگاران، مربيان و بازيكنان مورد نظرشان براي مصاحبه را اعلام كنند تا ما زمينه‌ي حضور آنها را در اتاق كنفرانس فراهم آوريم و تمام خبرنگاران در شرايطي برابر به تهيه‌ي خبر، فيلم و عكس اقدام كنند تا بدين ترتيب ديگر شاهد هيچ گونه برخوردهاي نادرست با نمايندگان رسانه‌هاي گروهي نباشيم.

خيمه كبود در ادامه بار ديگر اذعان كرد: در هر صورت برخورد با خبرنگاران و عكاسان به هيچ وجه قابل قبول نيست و ما به خبرنگاراني كه در سرما و گرما به اطلاع رساني مي‌پردازند احترام مي‌گذاريم اما همكاري آنها در جريان برگزاري كنفرانس مطبوعاتي پس از بازي در ورزشگاه آزادي در نهايت به نفع آنها و حراست سازمان خواهد بود.

دبير انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي نيز در واكنش به اين اقدام گفت: به نظر مي‌رسد بايد محدوده‌ي وظيفه‌ي اداره‌ي ورزشگاه‌ها به دليل شرايط ويژه‌اش در اختيار مسوولان رده بالا و آشنا به فضا، مراودات و هيجانات ورزش قرار گيرد، نيروهايي كه نگاه آنها به محيط‌هاي ورزشي صرفا امنيتي نباشد و ملاحظات خاص اين محيط را در نظر گيرند.

منوچهر زندي خاطر نشان كرد: مسلما اقدام صورت گرفته در ورزشگاه آزادي جامعه‌ي رسانه‌اي و اهالي ورزش و حتي نيروي انتظامي را متاثر و متاسف ساخته است و تمامي ورزش دوستان انتظار دارند تا ضمن برخورد جدي با اين واقعه از اين پس افرادي كار كشته و آگاه، اداره‌ي امور ورزشگاه‌ها را قبل و بعد از هر ديدار بر عهده بگيرند.

زندي تاكيد كرد: بايد تفاوت ميان خبرنگاران و عكاسان ورزشي با تماشاگر عادي براي نيروهاي امنيتي حاضر در ورزشگاه مشخص شود و آنها با وظايف نمايندگان رسانه‌هاي گروهي و نوع فعاليت آنان آشنا باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پايان ذكر اين نكته ضروري به نظر مي‌رسد كه براي چندمين بار طي سال‌هاي گذشته شاهد حادثه‌اي در ورزشگاه آزادي بوديم كه ناشي از نبود تقسيم وظايف در ميان نيروهاي امنيتي حاضر در اين ورزشگاه است، تاكنون همواره نهادهاي مسوول در زمان مباحث مربوط به بر عهده گرفتن اختيارات با پررنگ ساختن نقش خود خواستار اختيارات بيشتر در مساله‌ي نظم و كنترل ورزشگاه آزادي شده‌ اما پس از هر حادثه با فرافكني سعي در كاستن از مسووليت خود داشته‌اند.

واقعه‌ي ضرب و جرح حشمت‌الله بهادري عكاس ورزشي يك بار ديگر زنگ خطري را به صدا درآورد، هشداري جدي در مورد فرصت‌هايي كه از دست مي‌رود، فرصت‌هايي كه تا كنون به قيمت خسارت‌هاي جاني، جسمي و مالي بسياري تمام شده است و در صورتي كه هر چه زودتر نيروهاي مسوول حفظ نظم و امنيت در سازمان تربيت بدني و نيروي انتظامي فكري به حال آن نكنند مي‌تواند تبعات بسيار فاجعه‌بار و جبران ناپذيري را براي ورزش كشور در پي داشته باشد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27392

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حادثه‌ ناخوشايند ديگر در ورزشگاه آزادي، اين بار گناهكار كيست؟! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016