يكشنبه 29 آبان 1384

چرا تيم ملي فوتبال زيبا بازي نمي‌كند؟ پرسش ايسنا و پاسخ مردم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال


اين پرسش كه چرا «تيم ملي فوتبال زيبا بازي نمي‌كند؟» پيش از قطعي شدن راه‌يابي تيم ملي به جام جهاني در رسانه‌ها و افكار عمومي مطرح شد اما كادر فني توجيه مناسبي داشت و آن اهميت نتيجه‌گيري در آن مرحله بود.

اما پس از مسجل شدن صعود ايران به جام جهاني، تيم ملي به مصاف ژاپن رفت و در ديداري كه همه انتظار نمايشي دلپذير را از تيم ملي داشتند، آنها تنها در نيمه‌ي دوم بازي خوبي - و نه زيبايي، از خود ارايه كردند. تيم ملي پس از پايان مرحله‌ي انتخابي جام جهاني، در ديدارهاي دوستانه‌ي خود نيز نمايش فني زيبايي از خود ارايه نكرد و مورد انتقاد اكثر رسانه‌هاي ورزشي و غير ورزشي قرار گرفت.

در حالي كه حدود هفت ماه تا شروع جام جهاني باقي مانده، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با طرح اين پرسش كه «چرا تيم ملي زيبا بازي نمي‌كند؟» نظر مردم را در اين باره جويا شد كه در ذيل برخي از نظرات كاربران ايسنا آمده است:

حسام ساروخاني معتقد است كه تيم ملي هيچ گاه به غير از ديدار برابر آلمان، در ديدارهاي دوستانه، خوب بازي نكرده است. او مي‌نويسد:« تمام مشكل از مربي نيست و بازيكنان براي بازي‌هاي غير حساس ارزشي قائل نيستند، تا زماني كه بازيكنان نخواهند خوب بازي كنند، هر مربي آورده شود، نمي‌تواند اين تيم را درست كند. بيشتر بازيكنان نيز ملاحظه‌ي مصدوم شدن را مي‌كنند!»

وي در ادامه به لزوم برگزاري ديدارهاي دوستانه با تيم‌هاي بزرگ جهان اشاره مي‌كند:« بايد قبول كنيم كه ايران تيم خوبي است و بازيكنان تيم، اين حق را دارند كه با تيم‌هاي بزرگ‌تري بازي كنند. فكر مي‌كنم اين خواست اكثر بازيكنان تيم است كه مي‌خواهند روبروي تيم‌هاي مطرح، خودشان را نشان دهند چرا كه اكثرا در تيم‌هاي مطرح اروپايي و آلماني توپ مي‌زنند.»

«رضا ملك ويايه» تغييرات كلي در كادر فني را سبب قدرتمندتر شدن تيم ملي مي‌داند و مي‌نويسد:« به نظر من تيم ملي نياز به يك مربي بزرگ با دستياران ايراني قوي دارد. برانكو ثابت كرده كه تاثيري بر روند كار اين تيم ندارد. اگر به تاريخچه‌ي فعاليت‌هاي سه ساله برانكو نگاه كنيم فقط يك نكته‌ي روشن هست و آن نيز قهرماني در بوسان است! ولي همان قهرماني ناپلئوني و با حضور تيم‌هاي جوانان ژاپن و كره‌ي جنوبي به دست آمد. تيم برانكو برنامه‌ي مشخصي در زمين ندارد و واضح است كه وقتي در فوتبال شما برنامه نداشته باشيد و با ترس و محافظه‌كاري بازي كنيد هيچ وقت نمي‌تواند فوتبال قشنگي بازي كنيد.»

حميدرضا بنايي علل مختلفي را براي زيبا بازي نكردن تيم برمي‌شمارد. او معتقد است:« فكر مي‌كنم كه اين مساله چندين دليل دارد. اولا به دليل اين كه رابطه در همه جاي كشور ما بيداد مي‌كند و حتما فوتبال نيز مستثني نيست و شايد بعضي به دليل داشتن رابطه با برخي از مسوولان محترم فدراسيون به تيم ملي راه يافته‌اند و نه به دليل شايستگي، ثانيا پس از جام جهاني 1998 كه بيش از حد به بازيكنان فوتبال بها داده شد و همه ميليونر و ميليارد شدند، در حالي كه براي بسياري از عزيزاني كه در المپيادهاي علمي جهان مدال مي‌آورند مسوولان محترم ما ارزش و احترام چنداني قائل نيستند و لذا بسياري از بازيكنان فوتبال فكر مي‌كنند خيلي براي خود كسي هستند و متاسفانه از تيپ و قيافه بسياري از آنها اين مساله آشكار است. بنده تا پيش از جام جهاني 98 از متعصبان به فوتبال ملي بودم اما اكنون هر وقت كه تيم ملي بازي دارد آرزو مي‌كنم ببازد و گرنه همچنان براي بسياري از بازيكنان محترم آن زمان مثل نامچو مطلق، فنوني زاده و … احترام زيادي قائل هستم.»

«مهدي شهركي» عدم وجود رقابت بين بازيكنان را يكي از دلايل اصلي زيبا بازي نكردن تيم ملي عنوان مي‌كند:« بعضي از بازيكنان تيم ملي در حد اين تيم نيستند. تركيب تيم جالب نيست و بعضي از بازيكنان در پست‌هاي خود بازي نمي‌كنند. براي اين كه رقابت ميان بازيكنان به وجود بيايد بايد از بازيكنان ايراني خارج از كشور كه خوب بازي مي‌كنند و ناشناخته هستند در كنار بازيكنان ليگي استفاده كرد تا بهترين‌ها انتخاب شوند. در غير اين صورت با اين اوصاف يك سري از بازيكنان خودشان را قطعا بازيكن ثابت مي‌دانند و انگيزه ندارند.»

«عليرضا دانش خواه» يكي ديگر از هموطنان كشورمان معتقد است كه زيبا بازي كردن يا زيبا بازي نكردن تيم ملي چندان اهميتي ندارد. او مي‌نويسد:« نكته‌اي كه اهميت دارد، نتايجي است كه تيم ملي كسب مي‌كند. فكر مي‌كنم كه تيم ملي در ديدارهاي اخير نتايج خوبي به دست نياورده اما آن ديدارها، دوستانه بوده و مربي در اين نوع بازي‌ها، سعي در آزمايش تاكتيك‌هاي مختلف و بازيكنان دارد به نظر من رفتار تماشاگران و فشار رسانه‌ها تاثير منفي بر تيم ملي دارد. اما با رسانه‌ها در اين زمينه هم عقيده‌ام كه تيم‌ ملي بايد با تيم‌هاي قدرتمند بازي كند. ما بايد از مربي و بازيكنان براي بازي‌شان حمايت كنيم و نبايد آنها را تحت فشار قرار داده و بعد از آنها انتظار داشته باشيم كه زيبا بازي كنند.»

پس از بازي‌هاي دوستانه‌ي تيم ملي در سه ماه گذشته، انتقادات زيادي از اين تيم و به ويژه سرمربي تيم ملي از سوي برخي رسانه‌ها مطرح شد. انتقاداتي كه بسياري از مردم نيز به آن اعتقادي ندارند. « ياسر پناهي» يكي از همين افراد است. او مي‌نويسد:« برخي از رسانه‌ها توقعات زيادي از تيم ملي دارند. در كجاي دنيا مربي اين همه زحمت مي‌كشد و در ورزش كشور دگرگوني ايجاد مي‌كند. اما به جاي كمك و همكاري، گروهي شروع به تخريب آن مي‌كنند. يكي ديگر از معضلات ورزش كشور، بي‌كفايتي مسوولان غير ورزشي است.»

«امير مهدي اكبري» دلايل متعددي را عامل زيبا بازي نكردن تيم ملي مي‌داند:« خستگي روحي و رواني برانكو و دلتنگي وي براي وطن خويش، رودربايستي او با بازيكناني كه حدود چهار سال است با آنها به عناوين مختلف دست يافته، ناهماهنگي لژيونرها با يكديگر و همچنين با بازيكنان ليگ ايران، رقابت ناسالم به جاي رقابت سالم و سازنده بين بازيكنان و استرس ناشي از مطالب مطبوعات بعد از بازي عواملي اصلي زيبا بازي نكردن تيم ملي است.»

يكي ديگر از مسايلي كه مردم به آن اشاره كرده اند، دادن زمان كافي به تيم ملي براي هماهنگي بيشتر است. مجيد سوهي يكي از هموطناني است كه در اين دسته قرار دارد. او معتقد است:« فكر مي‌كنم كه براي بهتر شدن بايد به آنها زمان بيشتري داد. بسياري از بازيكنان تيم ملي در خارج از كشور و در تيم‌هاي مختلف و با مربيان متفاوت كار مي‌كنند. براي ايجاد نظم ميان بازيكنان بايد به آنها زمان بيشتري داد و با انجام بازي‌هاي بيشتر بايد شانس نزديكي را به آنها داد. بايد به مربي احترام بگذاريم و منصفانه‌تر او را نقد كنيم.»

«نيك ندير» هموطن ايراني مقيم كاليفرنيا انديشه‌هاي تدافعي فوتبال شرق اروپا را كه برانكو دانش آموخته‌ي آن مكتب است را دليل زيبا بازي نكردن تيم ملي عنوان مي‌كند:« برانكو در مكتب محافظه‌كارانه و دفاعي شرق اروپا دانش آموخته و انديشه‌ي دفاعي دارد. دوم اين كه برانكو مانند يك پروفسور دانشكده مي‌ماند كه دانشجويان خود را به مراحل بالاتر رسانده اما ديگر قادر نيست كه آنها را بيش از اين رهنمون كند و به استاد عالي مقام‌تر نياز دارد تا تيم ملي را با انديشه‌هاي تهاجمي آماده كند. بنابراين به مربياني از آرژانتين، برزيل، هلند و … در اين مرحله نياز مبرم داريم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«عليرضا عرب زاده» تمرينات ناكافي تيم ملي را موجب ضعيف بازي كردن اين تيم مي‌داند. او در پست الكترونيكي خود به ايسنا مي‌نويسد:« به نظر من تمرينات تيم ملي خيلي كم و سبك است و اين مساله باعث شده كه بازيكنان آن طور كه بايد آماده نشوند. نگاهي به تمرينات تيم‌هاي اروپايي نشان مي‌دهد كه اگر ما به همين صورت ادامه دهيم نمي‌توانيم در جام جهاني چيزي براي گفتن داشته باشيم.»

«محمد سينا موسوي» به نكته‌اي اشاره مي‌كند كه همواره موجب شده تيم ملي ايران براي حريفان خود غيرقابل پيش بيني باشد. او معتقد است:« تيم ملي به موقع خوب بازي مي‌كند. اين كه ما با تيم‌هاي مطرح بازي نمي‌كنيد سبب شده كه بازيكنان ظرفيت كامل خود را نشان ندهند. به عنوان نمونه در حالي برابر آلمان بهترين بازي خود را انجام داديم كه آقاي برانكو سرمربي تيم ملي ما بود.»

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27460

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چرا تيم ملي فوتبال زيبا بازي نمي‌كند؟ پرسش ايسنا و پاسخ مردم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016