شنبه 19 آذر 1384

نمي‌توان سناريوي بهتر از اين نوشت! بررسی فيفا: ايران براي صعود بايد يكي از دو بازي اول خود را ببرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

ايران بايد براي صعود به مرحله دوم جام جهاني يكي از دو بازي اول خود را ببرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايران در مراسم قرعه‌كشي جام‌ جهاني 2006 با مكزيك، پرتغال و آنگولا هم‌گروه شد.

سايت فيفا در ارزيابي از گروه d جام جهاني آورده است: مكزيك بايد از اعتبار خود دفاع كند. چرا كه تيم ريكاردو لاولپه در گلدان هشت تيمي قرار گرفت كه مسابقات راهيابي را بي‌هيچ دردسري پشت سر نهاده و مهاجمي همچون « يارد بورگتي» از بهترين گلزنان مرحله انتخابي جام جهاني را در اختيار دارد. با اين وجود «ال تري كلدها» در گروه خود با برخي مشكلات روبرو هستند، به خصوص ديدار پرتغال كه از وجود پائولتا ـ ماشين گلزني اروپا ـ بهره‌مند است. او ضمنا از سوي يك گروه تهاجمي بسيار قوي نيز حمايت مي‌شود.

فراموش نشود كه ايران هم با تجربه‌ي برخي ستاره‌هاي شاغل در بوندس‌ليگا خواهان دست‌يابي به جايگاه اول گروه است، در حالي كه بايد مراقب بود تا آنگولا در اولين بازي شگفتي‌ساز نشود.»

در ادامه‌ي اين گزارش به رده‌بندي تيم‌هاي حاضر در گروه چهارم جام جهاني در رنكينگ فيفا اشاره شده است. مكزيك 7، ايران 19، آنگولا 62 و پرتغال 15.

در بخش ديگر گزارش فيفا به بازي‌هاي مهم گروه چهارم جام جهاني اشاره شده است:

21 ژوئن، پرتغال - مكزيك در ورزشگاه گايزن كرشن. از نظر بيشتر كارشناسان اين دو تيم بخت‌هاي نخست صدرنشيني گروه خود هستند و اين مسابقه مي‌تواند تعيين كننده تيم نخست گروه باشد. در اين ميان مي‌توان توانايي پائولتا و بورگتي را در شكار دروازه‌ها با هم مقايسه كردد.

آنگولا - پرتغال - 8 ژوئن

يك فيلمنامه نويس هاليوودي نمي‌تواند سناريويي از اين بهتر براي نخستين مسابقه آنگولا بنويسد. تيم آفريقايي به مصاف پرتغال، استعمار سابق، مي‌رود، كشوري كه بسياري از بازيكنان آنگولا در آنجا از راه فوتبال كسب درآمد مي‌كنند. از جمله آنها مهاجم بنفيكا، مانتوراس را مي‌توان نام برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تجزيه و تحليل:

مكزيك با سابقه 12 بار حضور در مرحله نهايي جام جهاني با تجربه‌ترين تيم اين گروه به شمار مي‌آيد. آنها با اين اميد پاي به مسابقات آلمان مي‌گذارند كه بتوانند بهتر از سه دوره قبل در مسابقات حاضر شوند. آنها هميشه در دور دوم از مسابقات حذف شده‌اند. موفقيت‌هاي جام كنفدراسيون‌ها خرداد سال قبل همين واقعيت را آشكار مي‌سازد. چنانكه آنها با گل بورگتي از پس برزيل برآمدند و اما در مرحله نيمه نهايي، آرژانتين با ضربه‌اي از فاصله 11 متري دروازه آنها را فرو ريخت.

حضور در مرحله يك هشتم نهايي هم هدف بازيكنان پرتغال است. چرا كه آنها بعد از رسيدن به نيمه نهايي جام جهاني 66 هرگز از مرحله‌ي گروهي صعود نكرده‌اند. پرتغالي‌ها به عنوان يكي از قدرتمندترين تيم‌هاي اروپايي در مرحله انتخابي و نايب قهرمان جام ملت‌هاي اروپا در سال 2004 مشتاقند تا شكست در مرحله پاياني دوره قبل جام جهاني را به فراموشي بسپارند.

آنها از لوئيز فيليپه اسكولاري برخوردارند. مربي برزيلي با سابقه حضور موفق و قهرماني دوره قبل جام جهاني.

به نظر مي‌رسد لوئيس فيگو با حضور خود در اين دوره بايد از بازي‌هاي ملي خداحافظي كند. همزمان با اين موضوع، جام جهاني طعم ديگري براي ستاره پرتغالي، كريستيانو رونالدو دارد. پرتغال بايد اولين حريف قدرتمند مقابل آنگولا باشد و اين بازي مي‌تواند مسابقات را مهيج‌تر كند.

با توجه به روابط تنگاتنگ ميان اين دو كشور اين ديدار براي آنگولا چندان غافلگير كننده نخواهد بود. از طرفي ديگر اين آشنايي مي‌تواند به نفع آنها تمام شود. مانند پيروزي سنگال بر فرانسه در سال 2002.

مربي آنگولا لوئيز اوليويرا گونسالوز مي‌تواند با اتكا به بازيكنان خود و با يك اتحاد تيمي، اين مسابقات را با موفقيت پشت سر بگذارد.

ايران سومين حضور خود در مرحله نهايي جام جهاني را تجربه مي‌كند. ايراني‌ها از اين مساله سود مي‌برند كه بيشتر بازيكنان آنها در بوندس‌ليگا حضور دارند، از جمله مهدوي‌كيا ـ هافبك و ستاره هامبورگ و گلزن ايران در جام جهاني 98 فرانسه مقابل آمريكا. ايران اگر مي‌خواهد شانسي براي صعود به مراحل بالاتر داشته باشد قبل از رويارويي مقابل آنگولا بايد حداقل يك پيروزي از آن خود سازد.»

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27861

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نمي‌توان سناريوي بهتر از اين نوشت! بررسی فيفا: ايران براي صعود بايد يكي از دو بازي اول خود را ببرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016