چهارشنبه 23 آذر 1384

سقوط در رده بندی، صعود در مدال آوری، گزارش عملکرد کاروان ورزشی ایران درسومین دوره بازی های غرب آسیا، مهر

گروه ورزشی " مهر": سومین دوره بازیهای غرب آسیا درحالی با قهرمانی قطر میزبان مسابقات به پایان رسید که کاروان ورزشی کشورمان با کسب 19 مدال طلا، 26 نقره و 18 برنز مکان چهارمی این دوره از رقابتها را به خود اختصاص داد.
مسئولان کمیته ملی المپیک پیش از اعزام کاروان ورزشی ایران به سومین دوره بازیهای غرب آسیا شناسایی جایگاه ورزش کشور در بین کشورهای منطقه غرب آسیا‏، تدارک جدی برای تیمهای اعزامی و قرارگرفتن رشته های مختلف در جریان بازیهای آسیایی 2006 را از عمده ترین اهداف خود برای شرکت در این مسابقات عنوان کردند.

براساس چنین هدف گذاری هایی مسئولان کمیته ملی المپیک کسب 35 مدال از این مسابقات را پیش بینی کرده بودند که مدالهای بدست آمده دو برابر پیش بینی های ابتدایی بود و از این منظر می توان ارزیابی مثبتی از عملکرد کاروان اعزامی داشت.

علی کفاشیان دبیرکل کمیته ملی المپیک دراین باره می گوید: به نظر من رنگ مدالهای بدست آمده می توانست مرغوبتر از این باشد. البته برای ما کسب مدال در این مسابقات در درجه دوم اهمیت قرار داشت. همین که ایران رقبای خود را در غرب آسیا شناخت و در جریان بازیهای غرب آسیا قرار گرفت‏، برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کفاشیان تاکید می کند: ما نقاط ضعف وقوت کاروان ورزشی ایران را در دوحه مورد نقد وبررسی قرار دادیم و مشخص شد که باید روی مسائلی مانند مربیگری‏، تداوم اردوها، تمرینات مستمر و... تمرکزجدی داشته باشیم تا در مسابقات آسیایی سال آینده به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

بی تردید عملکرد کاروان اعزامی به سومین دوره بازیهای غرب آسیا باید بیش از همه مورد توجه ستاد بازیهای دوحه - پکن قرار بگیرد که مسابقات مهمی چون بازیهای آسیایی و المپیک را درپیش رو دارد و باید برنامه ریزی های آینده را براساس نتایج بدست آمده در این مسابقات انجام دهد.

رحیمی دبیرستاد بازیهای دوحه - پکن با اشاره به ضرورت چنین توجهی می گوید: مصاف با کشورهای عربی تجربه خوبی بود تا درمسابقات آسیایی آینده بتوانیم بر آنها غلبه کنیم. به هرحال کشورهای عربی نیزمی توانند درکنار کشورهای شرق آسیا برای ما مشکل ساز باشند.

وی با نگاهی جزئی تر نسبت به عملکرد تیم های اعزامی می گوید: درچند رشته تیمی مانند والیبال و فوتبال انتظار قهرمانی داشتیم که نتوانستیم به نتیجه مطلوب یعنی مدال طلا دست یابیم. شکست تیم ملی والیبال به دلیل افت بدنی بازیکنان ومقداری هم اشتباه مربی تیم بود. درفوتبال نیزما به راحتی می توانستیم مدال طلا بگیریم، ولی از آنجا که بازیکنان تیم امید به هماهنگی لازم نرسیده بودند سیموئز نتوانست کار بیشتری انجام دهد.

رحیمی با اشاره به نتایج سایر رشته ها که انتظارکسب مدال از آنها نمی رفت، می گوید: ما در دوومیدانی روی 5 تا 6 مدال طلا برنامه ریزی کرده بودیم، درحالی که تنها به دومدال دست یافتیم که دراین زمینه فدراسیون باید گزارش فنی ارائه دهد. ازطرفی ما درشنا تصور کمتری برای کسب مدال داشتیم که نتایج قابل توجه و دور ازانتظاری بدست آمد.

وی با تقدیر از رشته هندبال می گوید: با اینکه فدراسیون هندبال بر عدم اعزام خود به این مسابقات تاکید می کرد، اما بازیهای بسیار درخشانی را ارائه کرد و توانست تیم های قدرتمند عربستان وسوریه را شکست دهد و درنهایت به کویت قهرمان آسیا باخت و مدال نقره گرفت. تیم وزنه برداری با وجود اینکه تیم جوانی را به مسابقات غرب آسیا اعزام کرده بود، توانست به دو مدال طلا دست یابد.

رحیمی درمجموع کسب مقام چهارمی ایران رامثبت ارزیابی می کند ومی گوید: دراین مسابقات رشته هایی شرکت داشتند که ایران در آنها ضعیف تر بود. بسیاری از رشته های ورزشی مانند جودو‏، تکواندو، کاراته و... که ایران در آنها صاحب عنوان است در این مسابقات حضورنداشت که درصورت حضور چنین رشته هایی ایران به راحتی می توانست جزو سه تیم اول این بازیها باشد.

چنین اظهاراتی درشرایطی مطرح می شود که کاروان ورزشی ایران نسبت به دو دوره گذشته رقابتهای غرب آسیا روند نزولی را طی کرده است و این باید زنگ خطری جدی برای بازیهای آسیایی 2006 تلقی شود. قرارگرفتن سه کشورعربی قطر، کویت و سوریه در رده های اول تا سوم بازیهای غرب آسیا در حالی برای کشورمان بدست آمد که این کشورها به لحاظ استعداد، توان و پشتوانه ورزشی قابل مقایسه با ورزش ایران نیستند و تنها درسایه توجه به رشته های پایه ای شنا، دو ومیدانی،‌‌ ژیمناستیک توانسته اند مدال های خوشرنگی را صید کنند.

این درحالی است که به جز شنا که درمسابقات غرب آسیا نمره قبولی گرفت و تقریبا نیمی ازمدالهای کاروان ورزشی کشورمان را بدست آورد، دو رشته دو ومیدانی و ژیمناستیک در اندازه واقعی خود ظاهرنشدند.

ژیمناستیک با کسب سه مدال نقره و دوبرنز هرچند پس ازسوریه عنوان نایب قهرمانی را بدست آورد، ولی این رشته که از دو سال گذشته مدیریتی متمرکز را در راس فدراسیون ندارد، همچنان گرفتاربی برنامگی وفقر استعداد در سطح تیم ملی است.

هرچند سرپرست فدراسیون ژیمناستیک ضعف داوری و کم تجربگی نفرات اعزامی را عامل اصلی کسب نتایج ضعیف تیم ملی عنوان می کند، ولی پرواضح است که این رشته نسبت به دوره قبل که ماحصل تیم اعزامی کشورمان دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز بود عملکرد ضعیف تری داشت ونتوانست کارنامه قبولی بگیرد.

در رشته دو ومیدانی با وجود اینکه تیم کشورمان با نفرات اصلی خود نظیر احسان حدادی، سجاد مرادی، عباس صمیمی‏، روح الله عسگری و... در این مسابقات شرکت کرده بود، با کسب 13 مدال وتکیه زدن برجایگاه سوم بازیهای غرب آسیا به کار خود پایان داد. 3 طلا، 5 نقره و5 برنز ماحصل کار 16 دونده اعزامی به بازیهای غرب آسیا بود.

بیزن شادمهر کارشناس دوومیدانی ضمن انتقاد از نتایج تیم دو ومیدانی می گوید: این بازیها درسطحی نبود که در فصل آماده سازی و برنامه ریزی تمرینات، بخواهیم بهترین ورزشکاران مان را به دوحه اعزام کنیم. وی ادامه می دهد: مسابقات غرب آسیا سطح بسیار پایینی داشت و شرکت کردن در چنین مسابقاتی با این سطح برای قهرمانان ایران مناسب نبود.

وی اضافه کرد: درمواد 5 هزار و10 هزارمتر تنها سه ورزشکارحضور داشتند که دونده ما دومدال برنز کسب کرد. در دهگانه سه ورزشکار حضور داشتند که دونفر آنها ایرانی بودند و ازاین تعداد تنها علی فیضی مسابقه را تمام کرد وبه مدال طلا رسید. در سایر رشته ها نیز بصورت میانگین حدود 5 تا 6 نفرحضور داشتند وبا این شرایط نیز ما عملکرد قابل قبولی نداشتیم.

کفاشیان رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی هم می گوید: ما روی 5 تا 6 مدال طلا در دوومیدانی حساب کرده بودیم که تنها دومدال طلا گرفتیم. دلایل این نزول باید هرچه زودتر بررسی شود و تیم آماده تری را روانه بازیهای آسیایی کنیم.

حسین جلالی رئیس فدراسیون دو ومیدانی نیز چندان از عملکرد تیمش راضی نیست. او می گوید: بچه ها آماده نبودند. ما اکنون در فصل بدنسازی قرار داریم و ورزشکاران ما خسته بودند. وی با بیان اینکه از لحاظ کسب مدال پس از تیم قطر دوم شدیم، یاد آور شد: احسان حدادی همچون همیشه بهترین نفرما بود. زهرا نبی زاده نیز در پرش ارتفاع بانوان خوب کارکرد. اما نفراتی مانند صمیمی، مرادی، مهاجرشجاعی، عسگری و ربانی خوب کارنکردند که دلیل اصلی آن انجام مسابقات سنگین در ماههای گذشته و قرارداشتن در فصل بدنسازی بود.

بهرحال بنظر می رسد دو ومیدانی دربازیهای آسیایی در رقابت با تیمهای قدرتمند شرق آسیا و دوندگان قطری وعربستانی کار دشواری برای کسب مدال دارد وناکامی برخی چهره های سرشناس دو ومیدانی دربازیهای غرب آسیا باید هشداری جدی برای این رشته تلقی شود.

اما در میان تیمهای پایه شناگران کشورمان گل سرسبد کاروان اعزامی ایران بودند. کسب 6 مدال طلا، 6 نقره و5 برنز نشان داد که درصورت توجه وحمایت از این رشته مدال آور می توان افقهای روشنی را در این رشته انتظارکشید. تیم شنای کشورمان به نسبت تعداد شناگران و تعداد مدالهای بدست آمده ( 12 شناگر‏، 17مدال) کارنامه قابل قبولی در بازیهای غرب آسیا برجای گذاشت، هرچند نباید سطح این مسابقات را به تمام آسیا تعمیم داد و انتظارداشت چنین مدال آوری در بازیهای آسیایی نیزتکرارشود.

وحید مرادی رئیس فدراسیون شنا با واقع بینی عملکرد تیم شنای کشورمان را به نقد می کشد: تیم ما فوق العاده عمل کرد. تمام شناگران ما فراتر ازحد انتظار ظاهرشدند. این نتایج حاصل رویکرد علمی فدراسیون وبکارگیری تازه ترین دستاوردهای فنی و تکنیکی دراین رشته وتوجه به پایگاههای قهرمانی سراسرکشور است که به شناسایی و پرورش استعادها می پردازد.

وی درمورد بازیهای آسیایی دوحه قطرمی گوید: اینکه انتظار داشته باشیم دربازیهای آسیایی هم مدال بگیریم، فکرخطایی است. با وجود کشورهای شرق آسیا که ازقدرتهای جهانی این رشته به شمار می روند، در بازیهای آسیایی کار بسیارسختی پیش رو داریم. با این وجود ما نا امید نیستیم وتلاش می کنیم و امیدواریم تا درچند رشته به فینال مسابقات آسیایی را پیدا کنیم.

اما پس ازشنا باید از تیراندازی بعنوان یکی دیگر از رشته های موفق ومدال آورکاروان ورزشی ایران دربازیهای غرب آسیا یاد کرد که بدون کمترین سر وصدا بیشترین مدالها را به اردوی ایران آوردند. تیم تایراندازی کشورمان با کسب 4 مدال طلا، سه نقره و دوبرنز مقام قهرمانی بازیهای غرب آسیا را به خود اختصاص دادند که دراین میان باید از درخشش بانوان تیرانداز کشورمان به نیکی یاد کرد. تیراندازی هرچند نخستین تجربه حضورخود در بازیهای غرب آسیا را تجربه می کرد، ولی ثابت کرد که در صورت برخورداری از امکانات ویزه و توجه جدی به این رشته می تواند در بازیهای آسیایی حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

در شمشیربازی نیز تیم 6 نفره کشورمان به 5 مدال با ارزش دست یافت که طلای مجتبی عابدینی خوش رنگ ترین مدال شمشیربازان کشورمان بود. این رشته نیز در طول سالهای اخیر درسایه حضورمستمر قهرمانان سرشناس دنیا و برگزاری مسابقات جهانی به پیشرفتهای فنی ارزشمندی دست یافته و با برگزاری اردوهای مشترک با کشورهای صاحب نام شمشیربازی جهان می توان تیم قدرتمندی را در بازیهای آسیایی دوحه آماده کرد.

در وزنه برداری به دومدال طلا، یک نقره و2 برنز دست پیدا کردیم که با توجه به سیاست جوانگرایی ایوانف می تواند کارنامه قابل قبولی برای وزنه برداری کشورمان تلقی شود. البته این مسابقات به خوبی نشان داد فاصله قهرمانان ما با وزنه برداران بلغاری الاصل قطری بسیار زیاد است، ضمن اینکه در بازیهای آسیایی کشورهای چین و قزاقستان رقیبان جدی برای وزنه برداری ایران بشمارمی آیند و باید دید جوانگرایی انجام شده در تیم ملی تا چه حد پاسخگوی انتظارات بالایی است که از رشته وزنه برداری وجود دارد.

علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری می گوید: ایوانف تحول تازه ای را درتیم ملی آغازکرده و باید به او فرصت داد تا برنامه هایش را به مرحله عمل درآورد.

وی با ابراز رضایت ازعملکرد تیم اعزامی به بازیهای غرب آسیا می گوید: کسب دومدال طلا برای ملی پوشانی که برای نخستین بار دراین مسابقات شرکت می کردند بسیار با ارزش است. ضمن اینکه دوقهرمان نقره ای ما درمصاف با وزنه برداران بلغاری الاصل از دستیابی به مدال طلا بازماندند.

مرادی با تاکید بر اینکه هدف ایوانف المپیک پکن است، افزود: بهرحال نسل تازه ای در وزنه برداری آغازبکارکرده اند وجا پای بزرگان این رشته گذاشته اند که تنها با کسب تجربه درمیادین بین المللی می توان به آینده این جوانان ودرخشش درمیادین آسیایی و المپیک امید بست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما ضعیف ترین کارنامه در بین کاروان اعزامی را بولینگ ازآن خود کرد. این رشته که نخستین حضور بین المللی خود را تجربه می کرد نشان داد که از تجربه اندکی برخوردار است و درصورتی که قصد داریم در این رشته تیمهایی را درمسابقات بین المللی شرکت دهیم، باید زمینه آماده سازی مناسب تر این تیمها و استفاده ازمربیان توانمند و اردوهای مقطعی را برای ورزشکاران این رشته فراهم کنیم. نداشتن مربیان درجه یک، امکانات محدود، تعداد اندک ورزشکاران این رشته ومهمتر ازهمه سابقه اندک جملگی موانعی جدی برسر راه رشد این رشته به شمارمی آید.

در بین رشته های گروهی نیز باید به هندبال نمره قبولی داد. این تیم پس ازکویت قهرمان بلامنازع آسیا، مدال نقره گرفت و در مجموع بازیهای قابل قبولی را به نمایش گذاشت. درعوض والیبال که انتظار می رفت مدال طلای این دوره از بازیها را از آن خود کند، در دیدارفینال مغلوب قطری شد که درطول یکسال گذشته دوبار مغلوب والیبال ایران شده بود، ولی ضعف بدنی و اشتباهات داوری وکوچینگ غلط تیم کشورمان را از مدال طلا بازداشت.

یزدانی خرم با واقع نگری به نقد عملکرد تیم والیبال می پردازد: باید قبول کنیم قطریها بهتر ازما کارکردند وقهرمان شدند. بازیکنان باتجربه ما دربازی فینال بسیارضعیف عمل کردند، ضمن اینکه آقای پارک هم درتعویضهای خود اشتباه داشت و بیش از حد تیم را جوان کرد.

وی ادامه می دهد: ما ازهمین امروز بدنبال رفع نقاط ضعف مان خواهیم بود و حتی اگر لازم باشد در مورد ادامه همکاری با پارک تجدید نظرخواهیم کرد. هدف ما کسب مدال طلای بازیهای آسیایی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما با این همه بازیکن خوب در مقاطع سنی مختلف نتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم .

درفوتبال هم هرچند با توجه به استفاده از 5 بازیکن بزگسال در ترکیب تیم امید مقام سومی و مدال برنزعلاقمندان به فوتبال را راضی نکرد، ولی این تیم بارقه هایی از امید را برانگیخت تا به لطف درایت و کاردانی سیموئز وی بتواند فوتبال ایران را به آرزوی 32 ساله خود برای حضور در المپیک رهنمون سازد.

سیموئز دراین راه مربیان باتجربه و استخوان خرد کرده ای چون محمود یاوری ومجید جهانپور را درکنار خود دارد وجمعی از بازیکنان جوان وجویای نام نیز دستمایه ای قدرتمند دراختیار سرمربی برزیلی وحرفه ای تیم امید قرارداده است که رسیدن به المپیک پکن را دست یافتنی تر ازهر زمان دیگری می کند.

بهرحال کارنامه ورزش ایران در سومین دوره بازیهای غرب آسیا درحالی بسته شد که در فاصله کمتر از10 ماه تا بازیهای آسیایی 2006 قطر شرایط آمادگی تیمهای کشورمان و رقبای منطقه غرب آسیا مورد ارزیابی و سنجش جدی قرارگیرد تا با توجه به نتایج و عملکرد تیم های اعزامی ازهم اکنون در تدارک و برنامه ریزی بهتر برای بازیهای آسیایی 2006 قطر و المپیک 2008 باشیم و بتوانیم با استفاده از تجربه ارزشمند این مسابقات جایگاهی بهتر را دربازیهای مهم پیش رو بدست آوریم.
* ناصر تقی پور

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27928

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سقوط در رده بندی، صعود در مدال آوری، گزارش عملکرد کاروان ورزشی ایران درسومین دوره بازی های غرب آسیا، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016