سه شنبه 6 تير 1385

گزارش ايران ورزشى از بازار سياه بليت فروشى در ديدارهاى تيم ملى در جام جهانی

به خاطر يك مشت يورو

خسرو رضايى


برخى از تماشاگرانى كه براى تماشاى مسابقات جام جهانى به آلمان رفته بودند نه تنها بازيهاى تيم ملى را از نزديك نديدند بلكه با كسب درآمدى قابل توجه به ايران بازگشتند تا عواقب اقدام آنها در حين برگزارى مسابقات تيم ملى ايران بازتاب وسيعى در محافل ورزشى و رسانه هاى خارجى داشته باشد.
شايد بسيارى از تماشاگرانى كه قصد سفر به آلمان را داشتند قبل از عزيمت به اين كشور نمى دانستند كه ممكن است بليت هايى كه در تهران ۱۸۰ يورو براى ۳ بازى قيمت گذارى شده است مى تواند تا سقف ۲ هزار يورو هم به فروش برسد. قطعاً اگر همه آنها از اين موضوع اطلاع داشتند با شرايط و امكانات ديگرى راهى آلمان مى شدند.
درحالى كه تماشاگران ايرانى كه با گروه تورهاى ورزشى عازم آلمان شده بودند از وضعيت اسكان و تغذيه مناسبى برخوردار نبودند اما زمانى كه در روز بازى با مكزيك وارد محوطه بيرونى ورزشگاه نورنبرگ شدند به واقعيتى پى بردند كه محقق شدن آن مى توانست تمام خستگى هاى اين سفر را از تنشان بدركند. در حالى كه تماشاگران ايرانى و مكزيكى از اولين ساعات بامداد روز ۲۱ خردادماه خود را به محوطه بيرونى ورزشگاه فرانكن نورنبرگ رسانده بودند مشاهده بازار سياه فروش بليت هاى اين ديدار برخى از تماشاگران ايران را وسوسه كرد تا با فروش بليت هايشان به چند برابر قيمت، بازى را از تلويزيون هايى مشاهده كنند كه در بيرون از ورزشگاه نصب شده بود. اين ذهنيت زمانى وسوسه انگيز تر شد كه تماشاگران پرشمار مكزيكى براى تهيه بليت ديدار تيم ملى كشورشان برابر ايران با مشكل مواجه شدند و از مجموع ۲۵ هزار تماشاگركه براى تماشاى اين بازى به نورنبرگ آمده بودند تنها ۱۷هزار نفر توانسته بودند بليت مسابقه را تهيه كنند. شايد به همين خاطر بود كه برخى تماشاگران ايرانى كه ازتجربه اندكى هم برخوردار بودند ترجيح دادند تا دقايقى قبل از بازى صبر كنند و بليت هايشان را به چند برابر قيمت بفروشند. در اين ميان برخى تماشاگرانى كه براى اين بازى چند بليت در اختيار داشتند از اين شانس برخوردار بودند تا در همان بازى اول هزينه سفر خود به آلمان را درآورند.
عطش تماشاگران مكزيكى براى تهيه بليت اين ديدار و قدرت مالى مناسبى كه داشتند اكثر تماشاگران ايرانى راوسوسه مى كرد تا بليت هايشان را به چند برابر قيمت بفروشند. در اين ميان برخى هموطنان ايرانى نيز كه ازكشورهاى دور و نزديك براى تماشاى بازيهاى تيم ملى به آلمان آمده بودند براى تهيه بليت اين ديدار بامشكل مواجه بودند اگر چند دقيقه اى در بين آنها قدم مى زدى حتماً با خواهش آنها براى تهيه بليت مواجه مى شدى اما آنها مثل مكزيكى ها حاضر نبودند براى يك بليت كه قيمت واقعى اش بين ۳۰ تا ۵۰ يورو بود بيشتراز ۱۰۰ يورو بدهند. اين در حالى بود كه تماشاگران مكزيكى براى خريد يك بليت حاضر بودند تا ۸۰۰ و حتى ۱۰۰۰ يورو هم بپردازند كه برخى ازتماشاگران ايرانى بليت هايشان را به قيمت ۸۰۰ يورو و برخى هم ۴۰۰ يورو به مكزيكى ها فروختند.
فروش بليت به تماشاگران مكزيكى تنها به تماشاگران ايرانى اختصاص نداشت و چند تن از افرادى كه به عنوان خبرنگار به آلمان آمده بودند اما سمت ديگرى داشتند بليت هايشان را به همين مبالغ به تماشاگران مكزيكى مى فروختند. اين افراد كه بيشتر به عنوان يك توريست اما به اسم خبرنگار به آلمان امده بودند با فروش بليت مسابقات خود، بازى تيم ملى برابر مكزيك را از تلويزيون بيرون ورزشگاه تماشا كردند.
علاوه بر اين دو طيف اصلى ترين گروهى كه اقدام به فروش بليت ديدارهاى تيم ملى ايران مى كردند افرادى بودند كه گفته مى شد از كاركنان گروه تورهاى ورزشى هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حتى در همان روز برگزارى بازى شنيده شد دو تن از اين افراد توسط پليس آلمان دستگير شده اند كه اكبر غمخوار مدير تورهاى ورزشى با مراجعه به پليس زمينه آزادى آنها را فراهم كرده است اما خودش دچار دردسر هايى شده كه در پايان ختم به خير شده است.
فروش بليت درديدار برابر مكزيك آنقدر داغ و پردرآمد بود كه شنيدن خبر اين اتفاق نادر در مسابقات جام جهانى خيلى ها را وسوسه كرد تا با تهيه بليت از نزديكان فدراسيون فوتبال بتوانند درديدار دوم برابر پرتغال به سود قابل قبولى دست پيدا كنند اما عملاً موفق به تهيه اين بليت ها نشدند و آنهايى هم كه به اين مهم دست پيدا كرده بودند به دليل شكست تيم ملى برابر مكزيك در ديدار اول خيلى در امر فروش موفق نبودند چرا كه نه ديگر خبرى از آن مشترى هاى مكزيكى بود و نه كسى حاضربود به خاطر اين بازى مبلغى نزديك به ۸۰۰ يورو بپردازد.
در ميدان اصلى شهرفرانكفورت بليت ديدار تيم هاى ايران و پرتغال با ۵۰ يورو نيز قابل تهيه بود اما برخى ازتماشاگران كه از اين موضوع خبر نداشتند در گرانترين حالت ممكن بليت خود را با پرداخت۲۰۰ يورو تهيه كرده بودند. با اين حال درديدار برابر پرتغال عملاً بازار سياه بليت فروشى با ركود مواجه شد. هر چند كه دراين بازى هم برخى از تماشاگران و همان خبرنگار نماها بليت هايشان را به قيمت هاى ۱۰۰ تا ۲۰۰ يورو فروختند و بازى را از تلويزيون هاى مقابل ورزشگاه تماشا كردند.
اين اتفاق نادر در ديدار پايانى تيم ملى برابر آنگولا عملاً ديده نشد و تماشاگرانى كه براى تماشاى بازى به شهر دور افتاده لايپزيك آمده بودند از مدت ها قبل بليت اين ديدار را تهيه كرده بودند.
اين رويداد در حالى در بين تماشاگران ايرانى رخ داد كه مسؤول مستقيم توزيع بليت بين تماشاگران ايرانى فدراسيون فوتبال و گروه تورهاى ورزشى بودند و مشخص نيست چرا اين بليت ها با اين شرايط در اختيار تماشاگران و افراد سودجو قرار گرفت تا آنها با فروش اين بليت ها به تماشاگران مكزيكى عملاً شرايطى را فراهم كنند كه بسيارى از هموطنانمان نتوانند ديدار تيم ملى كشورشان را از نزديك تماشا كنند و پشت درهاى بسته ورزشگاه بمانند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30746

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايران ورزشى از بازار سياه بليت فروشى در ديدارهاى تيم ملى در جام جهانی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016