جمعه 23 آذر 1386

صفايی فراهانی: کانديداتوری علی آبادی برخلاف توافقات بود، ايسنا

- ليست تيم ملی را سرمربی می‌دهد
- ظاهرا مصلحت‌انديشی‌هايم به ضرر فوتبال تمام شده است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشی - فوتبال


رييس کميته‌ی انتقالی فدراسيون فوتبال با رد اين موضوع که انتخاب بازيکنان تيم ملی برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی از سوی عد‌ه‌ای از مربيان داخلی انجام خواهد شد، تاکيد کرد: شخصا مخالف اين موضوع‌ هستم که فهرست اسامی پنجاه بازيکن تيم ملی از کانالی غير از سرمربی تيم ملی انتخاب شود.

محسن صفايی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: روند اتفاقات فوتبال ملی ايران از تصور و برنامه‌های کاری کميته خارج شده است. متاسفانه تمام برنامه‌ريزی‌های از پيش تعيين شده به دليل برخی کم توجهی‌ها، روندی را در پيش گرفته که جز آسيب به فوتبال ملی هيچ نفع ديگری به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: بحث انتخاب يک تيم از مربيان داخلی برای معرفی پنجاه بازيکن تيم ملی به فيفا موضوعی است که درجلسات اخير کميته انتقالی توسط يکی از اعضا مطرح شد و اکثريت اعضای کميته با اين موضوع مخالفت کردند. تاکنون نيز هيچ مصوبه‌ای برای اجرايی شدن اين مهم نداشته‌ايم.

صفايی فراهانی افزود: معتقدم انتخاب و معرفی بازيکنان تيم ملی بايد پس از انتخاب سرمربی و با نظر وی انجام شود. شخصا با اين موضوع که عده‌ای از مربيان اين کار را انجام دهند، مخالفم و آن را نمی‌پسندم. چرا که پذيرفتن اين موضوع می‌تواند باعث تاخير در انتخاب سرمربی تيم ملی شود.

رييس کميته‌ی انتقالی فدراسيون فوتبال هم‌چنين در پاسخ به اين موضوع که "صفايی فراهانی" مسوول مستقيم دو تاخير اخير در برگزاری انتخابات است، گفت: من يک عضو از کميته انتقالی‌ام و تصميمات نيز با تصويب کليه‌ی اعضا نهايی می‌شود. در حالی که در جريان اتفاقات و شرايط غير قابل پيش بينی انتخابات و تعيين سرمربی تيم ملی، من نيز به اندازه‌ی ساير اعضای کميته انتقالی نقش داشته‌ام.

وی در توضيح دلايل اصلی تعويق انتخابات به ايسنا گفت: دليل اصلی تعويق برگزاری انتخابات مرحله‌ی نخست اين بود که "مصطفی آجرلو" يکی از کانديداهای انتخابات رسما در نامه‌ای شکايت خود را از برخی اتفاقات که او آن را دخالت در برگزاری انتخابات می‌دانست، اعلام کرد که در نهايت نيز پس از بررسی اين شکايت، "آجرلو" امکان حضور در انتخابات را يافت اما، در آخرين لحظه‌ی برگزاری انصراف غير قابل پيش بينی اکثريت کانديداها شرايط غيرممکنی را برای برگزاری انتخابات فراهم کرد. تنها چاره نيز ثبت نام مجدد از کانديداها بود. آيا با اين شرايط باز هم بايد "صفايی فراهانی" را مقصر دانست؟

صفايی فراهانی افزود: برای برگزاری انتخابات بايد نصف به علاوه يک از کانديداها حضور داشته باشند که در دور اول اين امکان فراهم نشد. در دور دوم نيز به دليل مسايلی که با فيفا داشتيم و به تبع آن برگزاری نشست غير منتظره‌ در مالزی، شرايطی فراهم شد که برگزاری انتخابات بار ديگر به تعويق افتاد. در اين موضوع نيز شخصا عليرغم تمام تلاشی که برای بی‌حاشيه برگزار شدن انتخابات و جلوگيری از دخالت مجدد فيفا در امور فوتبال ايران انجام دادم، امکان برگزاری انتخابات به دليلی غير از اختيارات کميته‌ی انتقالی فراهم نشد.

وی افزود: فيفا و AFC عليرغم کانديداتوری "علی آبادی" در دور اول انتخابات، پذيرفته بودند که اين انتخابات برگزار شود چرا که آنها تا آن زمان از سمت حقوقی معاون رييس جمهور اطلاعی نداشتند و حتی در نامه‌ای رسمی به فدراسيون فوتبال "پل مونی" و "شامپانی" را به عنوان نمايندگان خود برای نظارت بر انتخابات معرفی کرده بودند اما، انصراف کانديداها مانع از برگزاری انتخابات شد. برای برگزاری انتخابات در دور دوم نيز فيفا با اطلاعی که از سمت رسمی علی‌آبادی حاصل کرده بود، بحث عدم امکان حضورش در انتخابات را با جديت تمام مطرح کرد و حتی در نامه‌ای به فدراسيون فوتبال رسما اعلام کرد که علی‌آبادی نبايد کانديدا باشد که در اين راستا معاون سازمان برای مذاکره حضوری به مالزی رفت و به دليل عدم دست‌يابی به نتيجه‌ای مشخص، پيشنهاد برگزاری جلسه‌ی ۴ دسامبر را مطرح کرد.

رييس کميته انتقالی فدراسيون فوتبال با اشاره به همکاری‌هايش برای القا ديدگاه‌های سازمان تربيت بدنی به فيفا و AFC به ايسنا گفت: پيش از تصويب اساسنامه، فيفا رسما در نامه‌ای اعلام کرد که بايد در متن اساس‌نامه‌ جديد اين جمله که "رييس سازمان تربيت‌بدنی و معاونانش که زير مجموعه‌ی دولت به شمار می‌روند، نمی‌توانند در انتخابات کانديدا شده و در مجمع حق رای داشته باشند" گنجانده شود که با رايزنی‌ها کميته اين موضوع به امکان دادن رای و عدم کانديداتوری تغيير کرد. به دليل توجيهی که برخی از اعضای کميته‌ی انتقالی مبنی بر اين که امکان کانديداتوری رييس سازمان تربيت بدنی در انتخابات وجود ندارد و اين موضوع تاکنون نيز سابقه نداشته، خواستار رايزنی بيشتر با فيفا برای عدم گنجاندن اين بند که "رييس سازمان نمی‌تواند کانديدا شود"، شدند. در اين راستا شخصا برای ايجاد انگيزه‌ی بيشتر در بين اعضا در نامه‌ای و حتی با حضور در مقر فيفا، در اين رابطه مذاکراتی انجام دادم و حتی اين استدلال را به مسولان فيفا مطرح کردم که اين به معنای حضور وزير در پست مدير کلی يک سازمان زيرمجموعه‌ی آن وزارتخانه است و تاکيد کردم که عملا امکان کانديداتوری رييس سازمان ورزش ايران در انتخابات منتفی است.

وی ادامه داد: در نهايت فيفا پذيرفت اين ماده به صورتی اصلاح شود که به رييس سازمان امکان حضور در مجمع را بدهد، ولی عدم کانديداتوری رييس سازمان، در اسا‌س‌نامه نگارش نشود.

صفايی فراهانی گفت: با اين حسن توجه فيفا، ما نيز مواد۱-۲۴، ۲-۱-۲۴ را به گونه‌ای اصلاح کرديم که بحث کانديدا نشدن رييس سازمان در آن وجود نداشته باشد که بعدها نمايندگان سازمان تربيت بدنی در کميته انتقالی با استناد به همين ماده خواستار پيگيری نامزدی علی آبادی در انتخابات شدند. فيفا معتقد است با استناد به بند يک اساس‌نامه که تاکيد بر استقلال کاری فدراسيون دارد امکان حضور رييس سازمان ورزش در راس فدراسيون فوتبال وجود ندارد.

رييس کميته‌ی انتقالی فدراسيون فوتبال اظهار کرد: پس از آن که فيفا متوجه ثبت نام علی‌آبادی در انتخابات فوتبال شده بود در نامه‌ای به فدراسيون فوتبال و با استناد به بندهای مذکور اعلام کرد که امکان کانديداتوری وی وجود ندارد، ولی نمايندگان سازمان در کميته تاکيد داشتند که اين مواد - که پيش از اين بر اساس توافق با فيفا اين گونه نگارش شده بود - مانعی برای کانديداتوری علی آبادی نيست! در حالی که اين ديدگاه نيز بر خلاف توافقات با فيفا بود و ظاهرا نمايندگان سازمان با اصرار بر حضور علی‌آبادی در انتخابات خواهان استناد به بندی بودند که پيش از اين با اصرار خود آنها و با مصلحت انديشی فيفا اين گونه نگارش شده بود.

صفايی فراهانی تاکيد کرد: در طول حضورم در کميته‌ی انتقالی هيچ گاه به دنبال ايجاد چالش برای فوتبال نبوده‌ام، حتی بارها با مصلحت انديشی جنگ و دعواهای داخلی را به گزارش‌های انتقادی به فيفا ترجيح دادم، در حالی که می‌توانستم به عنوان نماينده‌ی منصوب از سوی فيفا بارها ناملايمات را به فيفا گزارش کنم. نمی‌خواهم فيفا يا AFC از جريانات داخلی فوتبال ايران و اختلافات آن اطلاعی داشته باشند چرا که معتقدم مسائل ملی ارجح‌تر از اين است که نهادی از خارج از کشور در امور فوتبال دخالت کند.

وی تاکيد کرد: اين که مهلت سه ماهه‌ی فيفا برای برگزاری انتخابات پس از تعليق اوليه، اکنون ۱۲ ماه به طول می‌انجامد حکايت از تعامل "صفايی فراهانی" با سازمان تربيت بدنی دارد. اگر غير از اين بود قطعا اين مهلت به فوتبال ايران داده نمی‌شد، ولی ظاهرا مصلحت انديشی‌هايم به ضرر فوتبال تمام شده است.

صفايی فراهانی همچنين در مورد آخرين وضعيت انتخاب سرمربی تيم ملی نيز به ايسنا گفت: در اين مورد نيز هيچ اختيار ويژه‌ای خارج از اختيارات ساير اعضای کميته نداشتم. تنها به عنوان کسی که ارتباط بهتری با فدراسيون‌های فوتبال ساير کشورها و AFC و فيفا داشته‌ام در تلاش بودم تا مربی مناسبی برای تيم ملی انتخاب شود. در همين راستا با گزينه‌هايی از انگليس، پرتغال، فرانسه، هلند، آرژانتين، آلمان و برزيل مذاکره کرده بودم که متاسفانه هيچ کدام از آنها به دليل اختلاف نظرهای غير مرتبط با اصول فوتبال ملی نهايی نشده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: نمی‌خواستم برای انتخاب سرمربی تصميمی گرفته شود که بعدها با انتخاب رييس فدراسيون فوتبال چالش جديدی برای فوتبال ايران ايجاد شود. معتقد بودم که صفايی و نمايندگان منصوب فيفا عمر کوتاهی در فوتبال ايران دارند و اين سازمان تربيت بدنی و فدراسيون فوتبال است که بايد در مورد آينده‌ی فوتبال تصميم‌گيری و برنامه‌ريزی کند. اگر سرمربی‌ای انتخاب می‌شد که سازمان يا فدراسيون با آن هماهنگ نبود جز آسيب چيزی برای فوتبال ايران نداشت. با شناخت تمام اين دغدغه‌ها نخواستم عملکردی خارج از منافع فوتبال ايران داشته باشم. در غير اين صورت مطمئن باشيد که امروز تيم ملی ايران حداقل يکی از مربيان خوب اروپايی را در کنار خود می‌ديد.

رييس کميته‌ی انتقالی فدراسيون فوتبال همچنين در مورد تاريخ برگزاری انتخابات فدراسيون به ايسنا گفت: تاکنون تاريخ دقيقی برای برگزاری انتخابات مشخص نشده است چرا که بر اساس توافق ۴ دسامبر بايد سازمان تربيت بدنی نظرش را در مورد بحث‌های مطرح شده در جلسه به فيفا ارايه کند تا پس از آن شرايط برگزاری انتخابات فراهم شود. اما تاکنون سازمان اين کار را نکرده است و اين موضوع نيز باعث تاخير در برگزاری انتخابات شده است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35215

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صفايی فراهانی: کانديداتوری علی آبادی برخلاف توافقات بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016