يكشنبه 4 فروردين 1387

گفت‌وگوی رادیو زمانه با وحید هاشمیان


فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در مجله ورزشی ویژه نوروز با وحید هاشمیان بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه هانوفر آلمان گفت‌وگو کردم. هاشمیان نه فصل است که درباشگاه‌های هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ وهانوفر آلمان توپ زده وگل‌های بسیاری هم به ثمر رسانده است. او در سال 2004 با به ثمر رساندن 16 گل برای بوخوم به راهیابی این باشگاه به جام اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) کمک کرد و به همراه این تیم قهرمان جام یوفا شد.

وحید هاشمیان به همراه تیم ملی فوتبال ایران قادر به کسب مدال طلای بازی های آسیایی بانکوک سال 1998 و قهرمان بازی‌های غرب آسیا در سال 2000 شد و راه صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2006 را با به ثمر رساندن گل‌هایی به قطر و ژاپن هموار کرد. هاشمیان که هم اکنون از سوی علی دایی سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران برای عضویت در این تیم انتخاب شده است، در ابتدای این گفت‌وگو فرا رسیدن نوروز را به ایرانیان تبریک گفت:

وحید هاشمیان هستم، بازیکن تیم ملی و تیم هانوفر آلمان. من سال نو را به تمام هموطنان عزیزم، چه داخل ایران و چه خارج ایران تبریک می‌گویم. امیدوارم که سالی خوب، سلامت و شاد داشته باشند و بتوانند به خواسته‌های‌شان و آنچه که دوست دارند برسند.

آقای هاشمیان،‌ من هم عید را به شما تبریک می‌گویم. چطور عید را می‌گذرانید؟

ما فردا 10 صبح تمرین داریم و باید 9 صبح هم باشگاه باشیم و فکر می‌کنم فردا صبح که سال تحویل بشود، بیدار شوم و از آنجا به تمرین بروم. اینجا مثل ایران نیست که به‌خاطر سال نو، تعطیلی رسمی باشد. باید سر تمرین برویم و روز ما مثل روز همیشه است. زیاد تفاوتی نمی‌کند.

حتما خیلی دلتان می‌خواست که الان در تهران بودید، اینطور نیست؟

من پارسال این موقع ایران بودم. خیلی خوش گذشت و خاطره خیلی خوبی بود. مخصوصا در ایران، دو روز قبل از عید، مردم همه در حرکت هستند. خانه تکانی و خرید و شیرینی و آجیل و کلا یک جو دیگری در ایران حاکم است. ولی خب، اینجا خارج کشور است. این حس اینجا وجود ندارد. البته در بعدازظهر، دوست‌های ایرانی دارم و می‌روم آنها را می‌بینم و کمی یاد ایران می‌افتم و روز عید.


مهدی مهدوی کیا هم از دوستان شما در آنجا هستند، آیا دوران عید را ممکن است با ایشان هم بگذرانید؟

مهدی در شهر فرانکفورت است. من در شهر هانوفر هستم. فاصله‌ها زیاد است و هردوی ما تمرین داریم. به‌خاطر این فقط می‌توانیم تلفنی با هم صحبت کنیم. سر سال تحویل نه، ولی امکان دارد شنبه تا دوشنبه همدیگر را ببینیم.
الان مدتی است که شما در آلمان زندگی می‌کنید. به نظر شما زندگی در آلمان چطوری است؟ راضی هستید؟ به زندگی در آلمان عادت کرده‌اید؟

خب، هر کشوری برای خودش یک ویژگی‌های خوبی دارد، یک ویژگی‌های سختی دارد. خب اوایل که ما تازه از ایران آمده بودیم اینجا، برای زندگی نیامده بودیم و بیشتر برای کار آمده بودیم. برای بازی کردن فوتبال،‌خب در کنار آن باید زندگی هم بکنید. اوایل آن، یک مقداری برای من سخت بود. چون با فرهنگ و محیط و زبان اینها هنوز آشنا نبودم. اما به مرور زمان سر کردم.
اما یک ویژگی‌های خوبی دارد که در کار می‌توانید از آنها استفاده کنید و پیشرفت کنید. برای کار، برنامه ریزی خیلی خوب عمل می‌کنند. از این لحاظ خیلی خوب است. اما دوری از خانواده و ایرانی، یک چیزی است که آدم سخت می‌تواند عادت کند و هرچقدر هم که عادت کنید، زمان‌هایی این دوری را حس می‌کنید.
در شهر شما، ایرانی زیاد است؟

بله. در شهر ما، ایرانی نسبتا زیاد است و من هم با آنها ارتباط خوبی دارم. البته با همه که نه، ولی با ایرانی‌هایی که می‌شناسم.

یک سوال می‌کنم درمورد فوتبال خودتان. اصلا فوتبال را از کجا شروع کردید؟ آن زمان که برای اولین بار توپ فوتبال به پای شما خورد، چند سال داشتید؟
همانطور که می‌دانید، بیشتر فوتبالیست‌های ایرانی از تهران می‌آیند و بیشتر فوتبالیست‌ها هم از پایین شهر تهران می‌آیند. به خاطر امکانات کم، تنها چیزی که پیدا می‌شود یک توپ فوتبال است. خریدن آن و با بچه‌ها بازی کردن. من اینطوری با فوتبال آشنا شدم.

بعد بازی آموزشگاهی کردم. در بازی‌های آموزشگاهی، مدرسه‌ای بازی می‌کردیم. بعد به تیم جوانان فتح رفتم. بعد به تیم پاس رفتم. بعد به تیم ملی دعوت شدم. بعد از تیم ملی هم که به هامبورگ آمدم و الان هم که 9 فصل است که در فوتبال آلمان بازی می‌کنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آن اوج موفقیت فوتبال شما در کجا بوده به نظر خودتان؟

به نظر من نمی‌توانید بگویید کجا نقطه شروع بود، اما هر باشگاهی که بودم برای من یک حسن‌هایی داشت و یک چیزهایی در این باشگاه‌ها یاد گرفتم. اما خب، در تیم بوخوم بعلت اینکه یک تیم فامیلی است و تیمی است که بیشتر دوستی در آن وجود دارد نسبت به تیمهای دیگر و اکثر بازیکن‌ها را هم اگر ببینید، بیشترگلزنان بوندس لیگا اکثرا در این چندین سال گذشته از تیم بوخوم آمدند.

من آنجا احساس خوبی داشتم، راحت‌تر بازی می‌کردم، ولی در تیم بایرن مونیخ هم بودم. همین که توانستم به تیم بایرن مونیخ بروم به خصوص با وجود بازیکن‌های آلمانی و رقابت سختی که اینجا وجود دارد، ‌برای من یک نقطه خوبی بود. تجربه زیادی در آنجا پیدا کردم و الان هم که در تیم هانوفر هستم که فراز و نشیب داشتم. اوائلی که آمدم بازی کردم، گل زدم. تعویض مربی یک مقدار در کارم تاثیر گذاشته است. خب ایشان بیشتر به بازیکنانی که خودش آورده، شانس می‌دهد ولی به امید خدا برای سال دیگر برنامه‌ی دیگری دارم.
بهترین خاطره شما از دوران ورزشی‌تان چیست؟ آن لحظه‌ای که برای شما فراموش نشدنی است.

آن لحظه که توانستیم با ایران به جام جهانی صعود کردیم، لحظه‌ی خیلی خوبی بود و همچنین زمانی که توانستم با تیم بوخوم به یوفا کاپ (جام اتحادیه فوتبال اروپا) بریم، آن هم برای من لحظه‌ی خیلی خوبی بود.

توجه کردم که شما یک وب‌سایت خیلی خوبی هم دارید. چطور شد که به فکر وب سایت افتادید؟ خودتان آن را تنظیم می‌کنید؟

نخیر، من خودم آن را تنظیم نمی‌کنم. وب‌سایت من حدود سه چهار سال پیش به زبان آلمانی بود و هم به‌صورت فارسی و خبرها مرتب جدید می‌شدند. اما متاسفانه یک مشکلاتی بوجود آمد که فعلا تبدیل به فارسی شده و اینکه شما می‌گویید، خوب است؛ نظر لطف شما است ولی من راضی نیستم. ولی داریم سعی می‌کنیم که این را به سه تا زبان بکنیم. من خودم در آن نقشی ندارم. یکی هست که سایت را می‌سازد و یکی هم هست که خبرها را در آن وارد می‌کند و بزودی این سایت قوی تر خواهد شد. فکر کنم ظرف سه تا چهار ماه آینده.

چطور شد که تمایل پیدا کردید برای ساخت یک وب سایت؟

خب به چند دلیل این کار را کردم. اول که دیدم روزنامه‌های ایران، بعضی مواقع خبرهایی که از بازیکنان ایران می‌نویسند، حقیقت ندارد و مصاحبه‌هایی که می‌نویسند با بازیکن‌ها انجام نمی‌دهند. تصمیم گرفتم که سایتی درست کنم و اگر چیزی می‌خواهم بگویم، خودم در سایتم بگذارم که هیچ تغییری در آن داده نشود. از طرف دیگر ایرانی‌های زیادی که اینجا بزرگ شدند و یا در اتریش بودند و فارسی بلد نبودند، دوست داشتیم که به زبان آلمانی هم آن را راه بیندازیم که بتوانند خبرهای ایران را بصورت آلمانی بخوانند و پیگیری کنند. که متاسفانه در زمینه آلمانی آن یک مشکلاتی بوجود آمد و ما انشاء‌الله آن را راه می‌اندازیم.

شما چند مدت از تیم ملی و فدراسیون کناره‌گیری کرده بودید. الان چطور، آیا قصد دارید که تیم ملی را همراهی کنید یا خیر؟

خب، قدیم یک مشکلاتی با فدراسیون پیش آمد و یک مشکلاتی برای من بوجود آمد که من برای تیم ملی نیامدم. تیم ملی ایران را دوست دارم ولی آن زمان آدم‌هایی در تیم ملی بودند و کنار تیم ملی بودند که من نمی‌توانستم با آنها کار کنم. اما شرایطی بوجود آمد که دوباره برگشتم.

الان هم مشکلی نیست و در دور دوم اگر به تیم ملی دعوت شوم، حتما کنار تیم ملی خواهم بود اما الان بیشتر تمرکزم روی باشگاهم است و همچنین بعد از پنج سال که مدام بازی کردم و هیچ استراحت جسمی و فکری در این مدت نداشتم، می‌خواهم در این چند هفته استراحت جسمی فکری بکنم و بتوانم با یک روحیه خوب، فصل جدید را شروع کنم و اگر به تیم ملی دعوت شدم بتوانم مفیدتر از قدیم برای تیم ملی کار کنم.

آقای هاشمیان، از سرگرمی‌های‌تان بگویید. کلا اوقات تفریح خود را وقتی تمرین ندارید، چطور می‌گذرانید؟

خب، بیشتر کار ما این است که ما هر روز تمرین داریم. معمولا در هفته، هر روز تمرین داریم بجز یک روز. کنار تمرین هم فیزیوتراپی مخصوص داریم. بعد یک دکتر مخصوص برای کمرم می‌روم و بیشتر وقتم را اینطوری می‌گذرانم. در کنار آن، سایت‌های اینترنتی می‌خوانم، کتاب می‌خوانم، یک مقدار زبان یاد می‌گیرم، با دوستانم دیدار می‌کنم و همه روزها را اینطوری می‌گذرانم.

چه نوع کتاب‌ها و فیلم‌هایی را دوست دارید؟

فیلم‌های تخیلی که اصلا دوست ندارم. بیشتر فیلم‌های تاریخی و فیلم‌هایی که بیوگرافی اشخاص باشد را خیلی علاقه دارم. کتاب‌های تاریخی را هم خیلی دوست دارم. کتاب‌های روانشناسی را دوست دارم و کتاب‌های فلسفی.

چه نوع موزیکی را دوست دارید؟

بیشتر من خود موزیک را دوست دارم، تا خواننده‌های آنها را. به‌خاطر این، روی خواننده‌ی خاصی تمرکز ندارم. موزیک را بیشترآهنگ‌اش را دوست دارم تا خواننده‌هایش را.

بیشتر موزیک ایرانی گوش می‌کنید یا خارجی؟

فرقی نمی‌کند، ولی ترجیح می‌دهم موزیک ایرانی گوش کنم.

یک سوال خصوصی هم از شما بپرسم. تا حالا ازدواج نکردید، آیا هنوز همسر مورد علاقه‌تان را پیدا نکردید یا کلا اصلا اهل ازدواج نیستید یا فکر می‌کنید هنوز زود است؟

اهل ازدواج که بالاخره هرکسی یک روزی ازدواج می‌کند. اما خب، به نظرم اول ازدواج کردن باید با آشنایی باشد. با شناخت دوطرف از همدیگر باشد و بعد ازدواج کردن. به نظرم ازدواجی که با آشنایی سریع شروع می‌شود و بدون شناخت از اخلاق یکدیگر، معمولا به مشکل می‌خورد.

ممکن است که یک زن آلمانی بگیرید؟

نخیر. من صددرصد اگر ازدواج کنم با یک خانم ایرانی ازدواج می‌کنم. به خاطر اینکه فرهنگ و اخلاق و ریشه ما یکی باید باشد. خب، این امکان وجود دارد که کسی بتواند با یک آلمانی ازدواج کند، ولی من احساس می‌کنم که برای خودم یک زن ایرانی بگیرم.

کلا شخصیت خودتان را چطور توصیف می‌کنید؟ منظور، خصوصیات ویژه‌ای است که در شما وجود دارد را چطور می‌بینید؟

من نمی‌توانم راجع به خودم چنین چیزی بگویم، باید دیگران که می‌دانند بگویند. البته به کارم خیلی اهمیت می‌دهم،‌ وقتی یک هدفی را در نظر می‌گیرم، حتما پشتکار دارم و می‌خواهم به آن هدف برسم.

برنامه شما برای سال آینده چیست؟ آیا در هانوفر می‌مانید؟

به احتمال زیاد در هانوفر نمی‌مانم ولی دوست دارم در فوتبال آلمان همچنان بازی کنم و دوست دارم چندین سال آینده فوتبالم را در سطح بالای فوتبال آلمان بازی کنم و به تجربیاتم اضافه کنم.

آیا فکر می‌کنید تیم ملی با علی دایی، تیم ملی موفقی خواهد بود؟

خب، تیم ایران همیشه جزو تیم‌های اول و تیم‌های مطرح آسیا بوده و امیدوارم که اینبار هم بتواند به جام جهانی صعود بکند و من فکر می‌کنم که این کار انجام می‌شود. علی دایی هم بازیکن با تجربه‌ای بوده و افتخارات زیادی بدست آورده و به نظر من نام و تجربه او می‌تواند در شرایط فعلی به تیم ملی کمک کند. اما به شرطی که بگذارند و حاشیه درست نکنند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36259

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوی رادیو زمانه با وحید هاشمیان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016