جمعه 31 خرداد 1387

گفتگو مهر با شاه حسینی: بی عدالتی و قانون شکنی در فوتبال بیداد می کند، دیگر تحمل ماندن نداشتم

رئیس مستعفی کمیته انضباطی با تاکید بر اینکه احترام و اجرای قانون در فدراسیون فوتبال جایگاهی ندارد، گفت: بی عدالتی و قانون گریزی در فدراسیون فوتبال بیداد می کند و بر خود وظیفه می دانم قانون شکنان را به مسئولان نظام معرفی کنم.

عبدالرحمن شاه حسینی، رئیس مستعفی کمیته انضباطی در گفتگوی مشروح با خبرگزاری مهر، دلایل کناره گیری خود از فدراسیون فوتبال، قانون گریزی ها و برخی ناگفته ها و اعمال نفوذها در خصوص پرونده های انضباطی را تشریح کرد.

استعفا نداده ام، کناره گیری کرده ام
رئیس مستعفی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت : هرگز از کمیته انضباطی استعفا نداده ام که آقایان بخواهند با استعفای من موافقت کنند. من از کمیته انضباطی کناره گیری کرده ام و قبل از هرگونه اظهار نظری از سوی مدیران فدراسیون فوتبال به طور رسمی گفته بودم که به هیچ وجه قصد ادامه همکاری با فدراسیون را ندارم و با وضعیت موجود تحت هیچ شرایطی دیگر به فوتبال بر نمی گردم.

اظهارات کفاشیان کذب محض است
شاه حسینی تصریح کرد: گفته های رئیس فدراسیون مبنی بر اینکه به دلیل بیماری با استعفای شاه حسینی موافقت کردم کذب محض است و بنده در سلامت کامل به سر می برم و تاکنون به خاطر برخی مصالح ملی سکوت کرده ام ولی اگر آقایان بخواهند چنین اکاذیبی را مطرح کنند، با اسناد و مدارک ، حقایقی که درخصوص پرونده های انضباطی گذشته را بازگو خواهم کرد. آقایان بهتراست سکوت کنند و اجازه دهند تا فوتبال بیش از این دچار تنش نشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خط من با راه آقایان یکی نبود
مردم، کارشناسان و رسانه ها از فهم بالایی برخوردارند و تمام مسائل در خصوص کمیته انضباطی را به خوبی می دانند و متوجه اند که به چه دلیل از فدراسیون فوتبال جدا شدم. راه من با راه آقایان یکی نبود و دیگر نمی توانستم بیش از این شاهد شرایطی باشم که شان اعضای کمیته انضباطی توسط مدیران فدراسیون عالما و عامدا به بازی گرفته می شود.

دبیرکل فدراسیون بی قانونی می کند
وی با اشاره به دلایل کناره گیری خود از فدراسیون فوتبال اظهار داشت: همانطور که پیش از این نیز گفتم علت کناره گیری بنده آرایی بود که درخصوص متخلفین دانه درشت فوتبال صادر می کردیم اما توسط مدیران فدراسیون خصوصا دبیرکل فدراسیون و به دستور اشخاص غیر اجرا نمی شود. این در حالی بود که آراء صادره در خصوص متخلفین گمنام مو به مو اجرا می شد و این عین ظلم است.

مدیران فدراسیون با متخلفان همسو شده اند
شاه حسینی با اشاره به دیگر موارد کارشکنی درخصوص آراء کمیته انضباطی خاطر نشان کرد: فدراسیون فوتبال اخیرا در مقابل موضع گیری مخالفین کمیته انضباطی که همانا محکومین انضباطی بودند سکوت اختیار کرده بود. کاش مسئولان فدراسیون به همین سکوت بسنده می کردند. بعضی از مدیران با این گونه اشخاص همسو شده بودند و این دیگر برای دستگاه قضایی فدراسیون قابل تحمل نبود.

تخلف مشهود عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال
شاه حسینی ادامه داد: به طور نمونه مدیر باشگاه "سازان راه قم" شکایتی علیه "آیت اللهی" یکی از اعضای هیئت رئیسه فوتبال مطرح کرده بود که توسط دبیر کل جهت رسیدگی به کمیته انضباطی ارجاع شد. بلافاصله این کمیته شروع به رسیدگی کرد ولی متاسفانه عضو فوق الذکر که بسیارمایل است در رسانه ها مطرح شود بلافاصله در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال علیه کمیته انضباطی به جبهه گیری پرداخت. وی نامه ای در این خصوص خطاب به کفاشیان تهیه کرد که کپی نامه در اختیار بنده است. بنده به خاطر همین موضوع در هیئت رئیسه حاضر شدم و اعلام کردم اقدامات ایشان بر خلاف اساسنامه فدراسیون فوتبال است. وظایف هیئت رئیسه در اساسنامه تشریح شده است و ایشان به هیچ عنوان حق اقدامات فوق را نداشته و باید به تخلفات شان رسیدگی شود اما هرگز اقدامی برای رسیدگی به تخلف واضح ایشان صورت نگرفت.
شاه حسینی ادامه داد: حدود یک ماه و نیم پیش از این کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال علیه تیم های منتسب به استان این عضو هیئت رئیسه رایی را صادر کرد و از همان زمان ایشان نیز به جرگه دشمنان کمیته انضباطی پیوست.

پرونده انضباطی ناپدید شد!
وی با اشاره به نمونه ای دیگری از بی قانونی ها در فدراسیون فوتبال یادآور شد: 28 اردیبهشت ماه 1387 کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال منطبق با مقررات قانونی علیه یکی از متخلفین دانه درشت فوتبال رای انضباطی صادر کرد. بنده در آن زمان در مسافرت بودم. پرونده پس از طی مراحل قانونی جهت ابلاغ و اجرا به دبیرکل فدراسیون فوتبال ارسال شد اما متاسفانه تا به امروز اثری از پرونده فوق وجود ندارد و گویا چنین پرونده ای از ابتدا وجود خارجی نداشته است.

سپاهان نور چشمی فدراسیون جدید است
رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص احکامی که علیه باشگاه سپاهان صادر شده است، افزود: طی چند ماه اخیر خصوصا از زمان مدیریت جدید فدراسیون فوتبال سه رای در خصوص باشگاه سپاهان صادر کردیم . در حوادث ورزشگاه فولاد شهر5 امتیاز از تیم سپاهان کسر کردیم. مدتی پس از این رای، فیفا به خاطر بدهی مالی 6 امتیاز از باشگاه پرسپولیس کسر کرد. مرحله استیناف این پرونده توام شد با جایگزینی مدیریت جدید فدراسیون فوتبال. رای دستخوش تغییر و تحول شد و 5 امتیاز به 3 امتیاز تقلیل یافت ولی از 6 امتیاز پرسپولیس یک امتیازهم کسر نشد. متعاقب آن مدیرعامل باشگاه سپاهان به لحاظ اظهارات خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

ساکت و عقیلی یک شبه تبرئه شدند
شاه حسینی با اشاره به پرونده دیگری از بی عدالتی ها در فدراسیون فوتبال گفت: پرونده دیگر مربوط است به هادی عقیلی مدافع تیم فوتبال سپاهان که از حضور در اردوی تیم ملی امتناع کرده بود. مدیران فدراسیون عاجزانه از کمیته انضباطی می خواستند که باعدم حضور هادی عقیلی در تمرینات تیم ملی به شدت برخورد شود تا درسی باشد برای سایر بازیکنان که در قبال تیم ملی احساس مسئولیت کنند و مصالح ملی را به مصالح باشگاهی ترجیح دهند. بر اساس ماده 36 آئین نامه انضباطی هادی عقیلی به جریمه نقدی محکوم شد اما تنها چند روز بعد هم مدیرعامل سپاهان و هم هادی عقیلی در کمیته انضباطی تبرئه شدند، بدین معنا که هیچ تخلفی نکرده اند.

قانون گریزی عنایت از رای کمیته انضباطی
رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در ادامه گفتگوی ویژه خود با مهر به برخی تخلفات صورت گرفته از سوی داوران فوتبال و فوتسال کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طبق ماده 77 آئین نامه انضباطی که لازم الاجرا است، رسیدگی به تخلفات فنی داوران با کمیته داوران و رسیدگی به تخلفات انضباطی داوران با کمیته انضباطی است. طی یکسال گذشته داوران محترم فوتبال 4 مورد تخلف انضباطی داشتند. چند نمونه را مثال می زنم. آقای نظری در سالن فوتسال مبادرت به هول دادن و زدن بازیکن می کند، آقای فرشید کریمی درشهرستان اراک مرتکب تخلف انضباطی می شود، یکی دیگر از داوران با پرچم کمک داوری به بازیکن ضربه می زند. کمیته انضباطی در ماه های گذشته با هماهنگی کمیته داوران، داوران متخلف فوق الذکر را محروم و حکم صادره را برایشان اجرا کرد و هیچ شخصی معترض نشد.

شاه حسینی به نمونه محسن قهرمانی داور لیگ برتر درمسابقه ملوان و پگاه اشاره کرد و افزود: قهرمانی در این مسابقه یکی از بازیکنان را هول داد. کمیته انضباطی ایشان را سه جلسه محروم کرد اما رئیس کمیته داوران رسما اعلام کرد که حکم قطعی کمیته انضباطی را اجرا نمی کند. یعنی دهن کجی به نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که این حکم را کتبا ابلاغ کرده بود. دوماه منتظرماندم تا ببینم مدیران فدراسیون فوتبال با این مسئول متخلف که از اجرای حکم استنکاف نموده و مطابق ماده 70 آئین نامه انضباطی و تبصره ذیل ماده 63 که به رئیس فدراسیون فوتبال اجازه داده با وی برخورد قانونی نماید چه می کند. آب از آب تکان نخورد و هیچ برخوردی در این زمینه صورت نگرفت تا قانون همچنان معطل بماند.

بخشش بازیکن استقلال، تبعیض کمیته استیناف
رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: نمونه روشن دیگری که در این زمینه می توانم به آن اشاره کنم پرونده بازیکن استقلال است. تخلف این هافبک میانی را 10 میلیون ها بیننده تلویزیونی دیدند. وی به عمد به بازیکن تیم پگاه ضربه زد. قانون می گوید حداقل 6 ماه و حداکثر یک سال محرومیت ایشان است. ولی کمیته انضباطی به لحاظ اینکه وی هیچگونه سابقه محکومیت نداشت ایشان را 4 جلسه محروم کرد. ظرف کمتر از 24 ساعت 4 جلسه به یک جلسه تبدیل شد.

نسبت به بی قانونی ها بارها هشدار دادم
شاه حسینی تاکید کرد: بارها در جلسات خصوصی با مسئولان فدراسیون فوتبال و ورزش کشور خطر این بی قانونی و تبعیضات را گوشزد کردم ولی متاسفانه هیچ گونه تغییری در رویه آقایان بوجود نیامد. بعضا به این نتیجه می رسیدم که بیان این مشکلات بیهوده است. سرانجام به این نتیجه رسیدم که کار ما در فوتبال همانند بنایی است که مشغول احداث دیوار است. ساخت دیوار به خوبی پیش می رود ولی عده ای دیگر کلنگ برداشته و دیوار را خراب می کنند.

آقایان از تعامل با رسانه ها نگران بودند
وی از تعامل مثبت خود با رسانه های گروهی به عنوان یکی از نگرانی های مسئولان فدراسیون فوتبال یاد کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از نگرانی های مسئولان فدراسیون این بود که چرا کمیته انضباطی در قبال رسانه ها پاسخگوست. به گواه مردم، کارشناسان و رسانه ها کمیته انضباطی در نزدیک به دوسال و اندی فعالیت خود در اجرای عدالت در فوتبال کشور نمره قبولی گرفت و مقبولیتی نزد مردم پیدا کرد و آقایان نیز نگران همین مقبولیت و محبوبیت بودند. من در این مدت از شهرت و محبوبیت خود به هیچ عنوان سواستفاده نکردم.

آماده مناظره هستم
رئیس سابق کمیته انضباطی در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری مهر تاکید کرد: بسیارمایلم پیرامون چنین بی عدالتی ها و قانون شکنی هایی در فوتبال کشور با یکی ازمسئولان ارشد فدراسیون فوتبال در رسانه ملی مناظره کنم تا مردم حقایق را به طور کامل و شفاف متوجه شوند هرچند که مردم در جریان کامل امور قرار دارند و بسیاری از ناگفته ها را می دانند.

قانون شکنان فدراسیون را به مسئولان نظام معرفی می کنم
وی گفت: قصد دارم جهت بررسی و جلوگیری از ادامه چنین بی قانونی ها در فوتبال کشور طی سه سال اخیر به صورت مشروح و شفاف را به مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی اعلام کنم تا عدالت محوری درفوتبال ایران با اتکا به دستگاه های نظارتی با قدرت و شدت بیشتری اعمال شود.

مشاجره لفظی با آیت الهی
شاه حسینی در ادامه اشاره به دلایل کناره گیری اش گفت: در آخرین جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به دعوت کتبی رئیس فدراسیون شرکت کردم که نهایتا جلسه پس از مشاجره لفظی اینجانب با آقای آیت اللهی بدون نتیجه خاتمه یافت. در این جلسه نامه ای در سه صفحه تهیه و به استناد اساسنامه ثابت کردم آیت اللهی در خصوص دخالت در امور انضباطی و مکاتبات انجام داده تخلف کرده است. با این حال عکس العمل موثری مشاهده نشد که بنده با ناراحتی اعلام کردم بیش از این نمی توانم شاهد تبعیض باشم. در همین لحظه رئیس فدراسیون به تنهایی صلوات فرستاد. یکی از مدیران فدراسیون که عضو هیئت رئیسه نیست اما طبق اساسنامه بدون حق رای حق حضور در جلسات را دارد شروع به خنده کرد؟!

فعالیت غیر قانونی دبیرکل
بعد ازلازم الاجرا شدن اساسنامه فدراسیون فوتبال نحوه پذیرش و انتخاب و انتصاب مدیران، روسا و اعضای کمیته ها می بایستی طبق اساسنامه صورت پذیرد. برای همه این روال قانونی طی شد اما تا این تاریخ نسبت به دبیرکل ، کمیته داوران، کمیته مسابقات، کمیته جوانان، کمیته فوتبال و فوتسال ساحلی، کمیته آموزش و ... مفاد اساسنامه اجرایی نشده است. حال باید پرسید فعالیت اشخاص طی مدت 5 ماه بعد از انتصاب رئیس فدراسیون قانونی بوده است یا خیر؟ پاسخ مشخص است هر اقدامی که برخلاف اساسنامه انجام شود غیرقانونی است یا به عبارتی ادامه مسئولیت در سمت ها بدون رعایت تشریفات اساسنامه برخلاف مقررات است.

دو ماه غیرقانونی رای صادر کردند
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ادامه داد: مطابق بند 4 ماده 6 اساسنامه فدراسیون فوتبال اشخاصی که در سایر قسمت های فدراسیون عضویت دارند از عضویت در رکن قضایی ممنوع می باشند پس از لازم الاجرا شدن اساسنامه آقایان افتخاری و نبی نایب رئیس و دبیر فدراسیون فوتبال برخلاف بند 4 ماده 6 اساسنامه حدود دوماه به صورت غیر قانونی در شورای عالی استیناف رای صادر نمودند. در صورتی که اینجانب بلافاصله پس از لازم الاجرا شدن اساسنامه کتبا از سمت دبیری شورا استعفا نمودم.

ماجرای کم کردن محرومیت علی دایی
طبق مقررات سابق، اعضای شورای عالی استنیاف تشکیل می شد از نایب رئیس فدراسیون ، دبیرکل ، یک نفر حقوقدان و دبیر شورا که حق رای نداشت. در مقطعی که اعضا عبارت بودند از: افتخاری ، نبی و رشادتی اینجانب نیز دبیر شورای مذکور بودم. کمیته انضابطی در پرونده مهم به تخلف دو بازیکن وقت سایپا و پرسپولیس( شیث رضایی و علی دایی) رسیدگی کرد. یکی از بازیکنان معروف را 4 جلسه و دیگری را یک جلسه محروم نمود که به رای کمیته اعتراض شد. هنوز جوهر رای خشک نشده بود آقایان با فشار مسئولان بالاتر جلسه فوق العاده تشکیل دادند. در آن جلسه بنده به عنوان دبیر به تکلیف قانونی حضور داشتم طی یک ساعت جلسه بیش از 10 بار با تلفن دبیرکل تماس گرفتند. ایشان در جلسه اعلام نمود آقای هاشمی مرتب تماس می گیرد و می گوید زودتر تمامش کنید. نتیجه آن جلسه تغییر رای بازیکن متخلف از 4 جلسه به یک جلسه شد که کلیه اعضای کمیته انضباطی در پاسداری از عدالت و اصل مساوات استعفا نمودند. آیا این است اجرای مقررات به صورت یکسان برای همه متخلفین فوتبال در همین پرونده اشخاص زیادی که مقام بالایی داشتند به این جانب سفارش نمودند ولی توجه نکردم و رای خودم را صادر کردم.

رئیس جمهور نظارت ویژه کند
عبدالرحمن شاه حسینی در پایان گفتگوی ویژه خود با خبرگزاری مهر تصریح کرد: طی دو سال اخیر در جلسات مختلف به پدیده شوم کارچاق کنی و قراردادهای پنهان در فوتبال اشاره کردم و راهکارهای بازدارنده ارائه دادم اما متاسفانه تا تاریخ جدایی هیچ اقدام موثری از سوی مدیران عالی فدارسیون و ورزش انجام نشد. مردم بدانند قسمت اعظم هزینه های فوتبال از بیت المال تامین می شود و عدم نظارت بر نحوه هزینه ها حیف و میل بیت المال را در برخواهد داشت.

به عنوان یک ایرانی به مسئولین محترم نظارتی و ریاست محترم جمهور اعلام می نمایم در بحث ورزش خصوصا فوتبال نظارت ویژه ای صورت گیرد و ضمن بررسی دقیق کارنامه گذشته و حال مدیران، در صورت اثبات تخلف یا جرم از طریق مراجع ذیربط با متخلفین یا مجرمین برخورد شود تا اعتماد آقایان به قاعده این نیز بگذرد و یا آب از آب تکان نمی خورد، باطل شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37349

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگو مهر با شاه حسینی: بی عدالتی و قانون شکنی در فوتبال بیداد می کند، دیگر تحمل ماندن نداشتم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016