شنبه 12 مرداد 1387

دایی در مصاحبه با دبی اسپورت: نمي خواهم انتقام بگيرم، ابتکار

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: بر خلاف مطالب منتشره در برخي رسانه ها من به فکر گرفتن انتقام و تسويه حساب با همبازي هاي سابقم نيستم.

علي دايي پس از برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال و بعد از آنکه مديران فعلي نتوانستند با خاوير کلمنته براي هدايت تيم ملي به توافق برسند، به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال ايران انتخاب شد تا در مرحله مقدماتي جام جهاني 2010 مسئوليت هدايت تيم ملي را بر عهده داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مصاحبه دايي پيرامون مسايل مختلف درباره تيم ملي فوتبال ايران را مي خوانيم:

از زماني که سرمربي تيم ملي ايران شده ايد چه دستاوردهايي براي اين تيم داشته ايد و اکنون در چه موقعيتي قرار داريد؟

-به نظرم ما سير صعودي خوبي در تيم ملي داشته ايم. با توجه به اينکه فدراسيون فوتبال به تازگي کار را آغاز کرده بود و همچنين در آن موقعيت برنامه اي براي هدايت تيم ملي آماده نشده بود، در آن شرايط دشوار اوضاع را کنترل کرديم و خدا را شکر مي کنم که تيم ملي سرانجام از دور سوم مرحله مقدماتي جام جهاني 2010 صعود کرد. ما در سه مسابقه اول نتايج خوبي را کسب نکرديم، اما در سه ديدار پاياني پيروزي هاي حياتي را کسب کرديم و نتايج نشان داد که فوتبال ايران به روزهاي خوش گذشته اش برگشته است.
در ديدار رفت برابر امارات و برخلاف مقررات، شما در ورزشگاه آزادي و يک روز قبل از شروع مسابقه به همراه کادر فني تان نحوه تمرينات آنها را زير نظر گرفتيد. آيا چنين رفتاري در فوتبال حرفه اي امري طبيعي است؟

-خير اينطور نبود. واقعيت اين بود که مسئولان تيم ملي امارات فکر مي کردند که زمان تمرين از ساعت 19تا 20 در ورزشگاه آزادي است، اما آنها با يک ساعت و نيم تاخير به آزادي رسيدند و ما اجازه داديم که اماراتي به مدت نيم ساعت بيشتر در زمين آزادي تمرين کنند و اين تنها دليلي بود که ما در ورزشگاه آزادي مانديم. اگر ما مي خواستيم تمرينات امارات را زير نظر بگيريم، بدون شک فرد ديگري از کادر فني مان را به آزادي مي فرستاديم و خودمان در آن وضعيت تمرين را نظاره نمي کرديم. من مجموعه اي از افرادي را در اختيار دارم که مي توانند بهترين شرايط فني حريفان را ارزيابي کنند و بدون شک آنها قادرند به راحتي تمرينات و بازي هاي امارات را آناليز کنند.

گفته مي شود که دايي همواره پس از شکست يا تساوي تيمش به رسانه ها انتقاد مي کند و اين روش باعت تنفر خبرنگاران شده است. آيا از اين موضوع مي توان چنين استباط کرد که دايي فرد متکبري است؟ مثلا بعد از تساوي تيم ملي ايران برابر امارات در ورزشگاه آزادي قاطعانه اعلام کرديد که امارات را در اين تيم را شکست خواهيد داد.

-هيچ يک از اين ادعاهايي را که بيان کرديد نمي پذيرم. من فقط کار خودم را انجام مي دهم، اما معتقدم که همه چيز بايد دوطرفه باشد. اگر شما به من احترام بگذاريد بدون شک احترام خواهيد ديد. برخي از همکاران رسانه اي شما در ايران و در خارج از کشور خواسته هاي غيرمعمولي دارند. در ايران خبرنگاران محترم و پاکي حضور دارند، اما تعداد اندکي وجود دارند که شيطنت مي کنند و در روزنامه هايشان خبرهاي کذب منتشر مي کنند و ما با چنين گروهي ارتباط خوبي نداريم. در حال حاضر من رابطه بسيار خوبي با رسانه ها و خبرنگاران ايراني دارم و احترام زيادي برايشان قائل هستم; زيرا بدون فعاليت آنها کار ما در تيم ملي بي معنا است. آنها قشري هستند که به جذابيت، زيبايي فوتبال و توجه مردم به کارمان را فراهم مي کنند و در مجموع من با اين اظهار نظر که شما که مرا فردي مکتبر مي دانيد مخالف هستم.

بسياري معتقدند که با مربيگري دايي در تيم ملي زمان تسويه حساب و گرفتن انتقام از بازيکناني از جمله علي کريمي و غلامرضا عنايتي و چند بازيکن ديگر که در زمان کاپيتاني هم بازي آنها بود فرا رسيده و دايي به عنوان سرمربي تيم ملي مي خواهد با کنار گذاشتن آنها و دعوت کردن از بازيکنان جوان و بي تجربه مي خواهد جو تيم ملي را کنترل کند. تا چه حد اين استدلال ها صحيح است؟

-به طور کلي من چنين ديدگاهي را قبول ندارم به عنوان مثال عنايتي در مرحله قبلي به تيم ملي دعوت شد و براي ما نيز در 2 مسابقه بازي کرد، اما وي خواسته هايمان را برآورده نکرد. علي کريمي نيز مدت طولاني است که در بند مصدوميت بوده و بازي نکرده است.

علي کريمي و مهدي مهدوي کيا از جمله بازيکنان با تجربه اي هستند که در اين مرحله از دور مقدماتي جام جهاني مي توانند به تيم ملي کمک کنند. بنابراين فقط به اين دلايلي که مي گوئيد نمي توان چنين ستاره هايي را به تيم ملي دعوت نکرد؟

-در شغل ما هيچ بايدي وجود ندارد و ملاک اصلي ام براي دعوت بازيکنان تيم ملي آمادگي و انگيزه بازيکنان است. مطمئنا اگر مهدوي کيا و کريمي به لحاظ بدني آماده باشند و با برنامه هاي تاکتيکي ما تطبيق داشته باشند ما آنها را در ترکيب تيم ملي ايران خواهيم ديد. در فوتبال دنيا هيچ مربي وجود ندارد که بخواهد ستاره هايش را بي دليل کنار بگذارد. من براي کسب موفقيت مسئوليت مربيگري تيم ملي ايران را پذيرفته ام، بنابراين شرايطي را برنامه ريزي مي کنم تا بتوانم به هدفم برسم. ما تلاش کرده ايم که عدالت را در تيم ملي ايران رعايت کنيم به همين دليل بهترين و آماده ترين بازيکنان را به اردوي تيم ملي فرا خوانده ايم. شايد علي کريمي در اين ماه يا 2 ماه آينده به آمادگي مطلوب برسند، اما من نمي توانم در اين موقعيت کساني را که آماده نيستند به اردو بياورم.

بازيکناني مانند ايمان مبعلي و مهرزاد معدنچي از جمله بهترين بازيکنان مسابقات باشگاهي امارات بودند و عنوان آقاي گلي را نيز به دست آوردند. چرا آنها به تيم ملي ايران دعوت نشدند؟

-شايد حق با شما باشد، اما ما بازيکنان ملي پوش را انتخاب کرديم و بنيان اصلي تيم را بر حسب آماده ترين نفرات شکل داديم و بر اين مبنا که کدام بازيکنان مي توانند با حضور در تيم ملي مشکلات را حل کنند، نفرات ملي پوش را برگزيديم. در اين مدت کوتاهي که سرمربي تيم ملي بوده ام از همه تجاربي که در تيم سايپا داشته ام استفاده کرده ام. خط مشي اول من براي انتخاب نفرات آمادگي جسماني بازيکنان است و هرگز به نام ها توجه نکرده ام، چون اسامي در ميدان مسابقه بازي نمي کنند، بلکه آمادگي بازيکن مي تواند در مسابقات براي تيم بازي کند و ما بازيکنان بزرگي را در اختيار داريم. براي مثال کادر فني تيم ملي امارات براي انتخاب نفرات بايد از ميان 35 بازيکن 30 بازيکن را به اردو دعوت کند، اما در ايران شرايط فرق دارد و کادر فني بايد از ميان 60 بازيکن 30 نفر را به اردو تيم ملي دعوت کند و همين شرايط کارم را در تيم ملي دشوار مي کند به همين دليل گاهي اوقات موضوع به اين ختم مي شود که ما معدنچي يا مبعلي را به تيم ملي دعوت نکنيم اگر چه اين احتمال وجود دارد که دوباره آنها به تيم ملي دعوت شوند. به عبارت ديگر گاهي اوقات اشتباهات پيامدهاي خوشايندي در پي نداشته، من هرگز ادعا نمي کنم که هميشه تصميماتم درست بوده است. امکان اشتباه از سوي هر کسي وجود دارد، اما من تا کنون هرگز تعمدي براي عدم دعوت از بازيکني خاص را در نظر نداشته ام. اگر اشتباهي در تيم ملي وجود داشته بدون شک غير عمدي بوده است و من دوباره تاکيد مي کنم که هيچ مربي در جهان حاضر نيست بهترين بازيکنانش را بي دليل بيرون بگذارد.

گفته شده که علي دايي، سرمربي سابق سايپا بازيکنان زيادي را از اين تيم به تيم ملي ايران دعوت کرده است. آيا در مرحله مقدماتي اين نفرات مي توانند به تيم ملي ايران کمک کنند؟

-اين قضاوت درستي نيست. من اطلاعات زيادي از تيم و بازيکنان سايپا دارم و معتقدم که نفرات بسيار بزرگي در اين تيم بازي مي کنند، اما بر خلاف اين ادعا بازيکنان متعددي از ساير تيم ها در تيم ملي حضور دارند. من فقط از تيم سايپا ابراهيم صادقي و سيد جلال حسيني را به تيم ملي دعوت کرده ام. بالاخره به عنوان سرمربي بايد اين حق را به من بدهيد نفرات تيم ملي را خودم انتخاب کنم. من 2 سال پياپي را در تيم سايپا سپري کردم و بازيکنان بسيار خوبي را در اين تيم مشاهده کرده و 3 يا 4 بازيکن را به اردوي تيم ملي دعوت کردم و از ميان آنها فقط سيد جلال حسيني بازيکن ثابت تيم است. ما از تيم هاي سايپا، استقلال، پرسپوليس يا سپاهان بازيکناني را دعوت کرده ايم و اگر که بازي ايران برابر کويت در خارج از خانه را تماشا کرده باشيد مي بينيد که حسين کعبي در آن مسابقه غايب بود، اما در مسابقه برگشت خودش را ثابت کرد و در ديدار برگشت در ترکيب 11 نفره به ميدان رفت.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37870

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دایی در مصاحبه با دبی اسپورت: نمي خواهم انتقام بگيرم، ابتکار' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016