دوشنبه 21 مرداد 1387

واکنش ها به حضور دختر پرچمدار کاروان ايران، اعتماد

انتخاب هما حسيني براي پرچمداري کاروان ورزشي ايران در روز افتتاحيه با اينکه با استقبال رسانه هاي بين المللي همراه شده بود اما انتقادات تندي که حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي امام جمعه مشهد در خطبه هاي نماز جمعه به زبان آورد، تمام خستگي را به تن هما حسيني باقي گذاشت.

امام جمعه مشهد در موضع گيري در قبال هما حسيني گفت؛ «اينکه در رقابت هاي المپيک در چين تيم ورزشي ما وقتي مي خواهد حرکتي بين المللي انجام دهد، نبايد پرچمدار آن يک خانم ورزشکار باشد، چرا که اين موضوع جنگ با ارزش ها و آماده سازي مردم براي فرج امام زمان(عج) است، آيا مي فهميد چه مي کنيد؟ اينکه در حرکتي بين المللي زن را جلودار مي کنيد غير از سرپيچي از فرمايشات معصومان است؟ با اينکه جمعه اول ماه شعبان زماني براي احياي ارزش هاي ديني است، در اين روز در عرصه بين المللي حرکتي تند و ضد ارزشي انجام مي شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علم الهدي که پيش از اين هم در نطق هايش در نماز جمعه مردم مشهد انتقادات تندي را به حضور زنان در عرصه هاي ورزشي وارد کرده بود، در بخشي ديگر از حرف هايش گفت؛ «با چه کسي مقابله مي کنيد؟ آيا معناي پذيرفتن اين است. نه تنها شرکت کردند بلکه پرچمدار هم زنان بودند؟ توقع نداريم نظامي که در راس آن نايب امام زمان ولايت دارد و شعار منطقي رئيس جمهور تعجيل در فرج است، چنين اتفاقاتي بيفتد.»

البته حجت الاسلام علم الهدي در حالي اين حرف ها را پيش کشيده که حضور يک پرچمدار زن با حجاب اسلامي هنگام رژه کاروان ورزشي ايران بازتاب خوبي در رسانه هاي بين المللي داشته.

خبرگزاري شينهوا پس از پايان آيين افتتاحيه در گزارشي نوشت؛ «هما حسيني ورزشکار 182 سانتيمتري ايران با رعايت پوشش کامل اسلامي، با متانت و وقار يک زن ايراني پرچم ايران را حمل مي کرد.» خبرگزاري دولتي چين هم گفت وگوي کوتاهي با هما حسيني داشت که در آن دختر قايقران ايراني گفته بود؛ «تصور مي کنم امريکا مي خواهد جنگي عليه کل جهان به راه بيندازد.» پيش از اين هم خبرگزاري فرانسه با اعزام گزارشگران خودش به تهران گزارش مفصلي از تمرينات هما حسيني در درياچه مجموعه ورزشي آزادي منتشر کرده بود.

اما جالب تر اينکه تنها چند ساعت پس از پايان آيين افتتاحيه المپيک 2008 شبکه تلويزيوني بي بي سي، يک گزارش بلند از هما حسيني را روي آنتن برد که با حجاب اسلامي پرچمدار کاروان ورزشي ايران بود. پيش از اين ليدا فريمان تيرانداز ايران در المپيک 1996 آتلانتا پس از پيروزي انقلاب اسلامي اولين زني بود که پرچمدار کاروان ورزشي ايران شد. البته اين مرتبه در المپيک 2008 پکن هر سه زن حاضر در کاروان ورزشي ايران برخلاف سنت هميشگي بدون استفاده از سهميه وايت کارت به مسابقات رفته بودند و دست کم انتظار داشتند که از سوي مقامات حکومتي تشويق شوند اما برخورد سرد دولتمردان و البته حرف هاي تند حجت الاسلام علم الهدي در حاشيه نماز جمعه مشهد قطعاً باعث دلسردي آنها در تداوم موفقيت هايشان مي شود.

گويا حضور ورزشکاران زن ايراني با حجاب کامل اسلامي در تورنمنت هاي بين المللي به جاي اينکه باعث حمايت دولتمردان از ورزش زنان شود، دستاويزي براي انتقاد تند آنها از ورزشکاران زن المپيکي شده است. با وجود اين در روز اول المپيک غير از هما حسيني، نجمه آبتين هم در مسابقات تير و کمان زنان شرکت کرد و حضور او با پوشش کامل اسلامي مورد توجه رسانه هاي بين المللي قرار گرفت. سارا خوش جمال فکري نماينده تکواندوي ايران هم در روزهاي آينده در مسابقات المپيک مبارزه مي کند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37934

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واکنش ها به حضور دختر پرچمدار کاروان ايران، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016