یکشنبه 13 مهر 1382

"منتقد غرب" برنده نوبل شد

انتخاب آقای کوئتزه به عنوان برنده جايزه نوبل ادبی امسال را اعضای دائم فرهنگستان سوئد انجام داده اند که تعدادشان هيجده نفر است.
اين فرهنگستان با اعلام نام آقای کوئتزه به عنوان برنده اين جايزه، ويژگی آثار او را در "ساختار خوب گفتار شخصيتهای داستانها و تجزيه و تحليل درخشانی" دانسته که وی در اين داستانها ارائه داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اعلاميه اين فرهنگستان، آقای کوئتزه نويسنده ای توصيف شده است که "نگاهی شکاک و انتقادی دارد و منتقد سرسخت خردگرايی بيرحمانه و اخلاق ظاهرگرايانه تمدن غرب است".
جايزه نوبل علاوه بر شهرت و اعتباری که برای برنده اش به ارمغان می آورد، مبلغ ده ميليون کرون (معادل يک ميليون و سيصدهزار دلار آمريکا) پول نقد نيز نصيب او می کند.
جان ماکسول کوئتزه در حالی برنده جايزه ادبی نوبل می شود که نام آدونيس، شاعر اهل سوريه به عنوان برنده احتمالی بيش از هر کس ديگری مطرح بود.
گفته می شد احتمال دارد امسال برای کاستن فضای خشم آلودی که در پی حمله آمريکا به عراق در جهان پديد آمده، جايزه نوبل ادبی به نويسنده ای از دنيای عرب اهدا شود تا اين فضا کمی آرامتر شود.
آقای کوئتزه چهارمين نويسنده آفريقايی است که طی بيست و سه سال گذشته برنده جايزه ادبی نوبل می شود.
او که شصت و سه سال سن دارد و استاد کليات ادبيات در دانشگاه کيپ تاون در آفريقای جنوبی است، نخستين نويسنده ای است که دو بار برنده جايزه ادبی بوکر شده که معتبرترين جايزه در کشورهای انگليسی زبان (غير از آمريکا) به شمار می رود.
انتظار می رود که جايزه ادبی نوبل همراه با ساير جوايز نوبل امسال نيز همچون سالهای گذشته روز دهم دسامبر که مصادف با سالمرگ آلفرد نوبل، بنيانگذار اين جايزه است طی مراسمی به برندگان اعطا شود.
به نقل از بي بي سي http://www.bbc.co.uk/persian/index.shtml

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"منتقد غرب" برنده نوبل شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016