یکشنبه 11 آبان 1382

نگاهي به زندگي سياسي رييس مصري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فناوري هسته‌اي
محمد البرادعي، ديپلمات مصري كه نه تنها در كشور خود بلكه در سطح جامعه‌ي بين‌الملل از جايگاه ويژه‌ي سياسي برخوردار است، در سال 1942 در مصر چشم به جهان گشود. وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي و تكميلي وارد دانشگاه قاهره شده و در رشته‌ي حقوق به تحصيلات خود ادامه داد. پس از فارغ‌التحصيل شدن از اين دانشگاه و هم‌زمان با درگير شدن در جريانات سياسي كشورش، همكاريهاي نزديكي را با سازمان ملل در نيويورك و ژنو انجام داد و در بسياري از ماموريتها و برنامه‌هاي اين سازمان شركت كرد.(1)
به گزارش دفتر مطالعات بين‌الملل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمد البرادعي با سفر به آمريكا، مدرك كارشناسي ارشد و دكتراي خود را در رشته‌ي حقوق بين‌الملل از دانشگاه New York University School of Law اين كشور طي سالهاي 1971 تا 1974 دريافت كرد. البرادعي كه پيش از آن، فعاليت ديپلماتيك خود را در وزارت امور خارجه‌ي مصر در سال 1964 آغاز كرده بود، به فعاليتهايي در خصوص آموزش حقوق بين‌الملل و ارايه‌ي سخنرانيهاي متعدد در خصوص كنترل تسليحات، منع گسترش تسليحات هسته‌يي و استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي پرداخت.(2)
اما سابقه‌ي حضور وي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به سال 1984 باز مي‌گردد. وي كه تا پيش از آن شايستگي‌هاي خود را در زمينه‌ي ديپلماسي بين‌الملل به عنوان يك حقوقدان نشان داده بود، در اين سال با ورود به آژانس در پستهاي كليدي آن به كار گمارده شد.
البرادعي پس از حضور در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال 1984، به مدت سه سال يعني تا سال 1987 به عنوان نماينده‌ي دبير كل اين آژانس در سازمان ملل در نيويورك مشغول به فعاليت بود و در پي آن به عنوان مشاور قانوني آژانس شناخته شد.
حضور پررنگ البرادعي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، موجب آن شد تا در سال 1993 به عنوان معاون دبيركل در امور روابط خارجي آژانس برگزيده شود.(3)
البرادعي نهايتا در ژوئن سال 1997 به سمت دبيركلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برگزيده شد(4) و از زمان منصوب شدن در اين مقام، تحولات زيادي را در ساختار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت داد و از چند سال گذشته كه بحران هسته‌يي عراق وارد مراحل حساس خود شده بود، به ايفاي نقش اساسي در اين زمينه پرداخت. اقدامات وي طي سه سال اخير موجب آن شده است كه از وي به عنوان ديپلماتي برجسته ياد شود، به گونه‌اي كه در خصوص مساله سلاحهاي كشتار جمعي عراق كه ادعا مي‌شد در اين كشور وجود داشته باشد، وي با اتخاذ موضعي مستقل در قبال اعمال نفوذ‌هاي آمريكا، با اشاره به مدارك جمع‌آوري شده از اين كشور، همواره بر نادرست بودن ادعاهاي آمريكا و انگليس تاكيد داشته است، به گونه‌اي كه در 14 فوريه و 7 مارس سال جاري از كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي آمريكا و هم‌چنين ادعاهاي آمريكا و انگليس در خصوص اينكه مدارك جمع‌آوري شده درباره تسليحات نظامي عراق نادرست بوده‌اند، به انتقاد صريح پرداخته به طوري كه توجه اكثر كارشناسان و ديپلماتهاي سياسي جهان را به خود جلب كرد.(5)
وي همچنين در سازمانهاي بين‌الملل متعددي از جمله ”انجمن حقوق بين‌الملل”، جامعه‌ي آمريكاييان حقوق بين‌الملل” و ”جامعه‌ي حقوق هسته‌يي“ عضويت دارد.(6)

منابع:
1ـ www.ineland.com
2_ www.idea.ar
3_ lbld
4_ www.warld _ nnclear.org
5_ lbld
6_ lbld

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/936

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهي به زندگي سياسي رييس مصري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016